[OT] Slagborr eller borrhammare?

Det är samma sak, möjligen att vissa butiker kallar de tyngre maskinerna borrhammare. Välj en med hög slagenergi alternativt hyr en om du bara ska borra ett hål.

En slagborrmaskin är en kompromiss. Onödigt klumpig till normalt borrande och skruvande samtidigt som den inte är lika effektiv som en riktig borrhammare i hårda material. Jag rekommenderar därför en batteridriven borrmaskin till standardjobben och en borrhammare till den typ av jobb TS skall göra.

+1 på att hyra bra grejer om det är en sällangrej.

Jag skulle borra i ett betongbjälklag med min vanliga stormarknadsborrmaskin. Efter att ha nött ett bra tag och kommit några mm (genom putsen typ) insåg jag att det var helt kört. Hyrde en Makita med SDS+ och ordentligt slag. Kostade någon hundring och det var som att skära med en varm kniv i smör :)

/Johan

fredrikforsberg sa:
Det är samma sak, möjligen att vissa butiker kallar de tyngre maskinerna borrhammare. Välj en med hög slagenergi alternativt hyr en om du bara ska borra ett hål.

Det är två helt skilda saker.

En slagborr är en borrmaskin med en avbruten stigning på drivaxeln, tänk POE i ett nav. Som att borra och hamra samtidigt.

En borrhammare har ett SDS (arbetsstycket sitter inte fast axiellt) fäste för borren och en axiell förflyttning av drivaxeln. Som att borra och bila samtidigt.

Lite som att säga att en FS-XC är samma sak som en DH. Hyr en borrhammare om du skall göra ett enstaka hål. Lägg 500 på en BT/Jula/Classe maskin om du skall ha den nån gång då och då. Eller gör som jag, köp en beggad riktig för en tusing och ha den en livstid.

Senast ändrad:
fredrikforsberg sa:

Nixpix
Slagborr är inte samma som borrhammare.
På en Slagborr hoppar borr och Chuck fram och tillbaka några millimeter.

På borrhammare är det pneumatisk kolv som får borren att slå mycket mycket kraftigare. Med en bra borrhammare och bra borrar är det lika lätt att borra i den hårdaste betong som i trä.

Har man stenväggar som är c:a 100 år gamla finns inga möjligheter i världen att få hål med en slagborr.
Nästan att man borde ha en hålsåg här hemma ;)

Vet du om att du ska borra en del så köp dig en borrhammare (även om vi kallar det slagborr på byggena i Göteborg) från jula eller biltema, kommer funka helt ok även om det inte är proffsmaskiner.
Ska du göra ett par hål så hyr eller hör med dina hantverksvänner om du kan låna en helg.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    46.4 KB · Besök: 274
Åk å hyr en sån här lr liknande/motsvarande över en helg från tex Cramo,ramirent osv. Och så investerar du i ett riktigt 4skärsborr.

Bilagor

• IMG_0015.JPG
    IMG_0015.JPG
    46 KB · Besök: 266
stakka sa:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-001099/

Köpte typ en sådan på Jula för 4-5 år sedan.
Har säkert hjälpt mig med typ 500 hål. Håller fortfarande. :)

+1

Julas stora röda är bra. Har gjort många hål med min och bilat bort en golvbrunn och borrat massa jättelånga 25 mm hål i lättbetong (det borret var nästan lika dyrt som maskinen). Visst, den kanske inte håller flera år för ett proffs som en riktig Hilti, men den slår BETYDLIGT hårdare än en sån liten Hilti som man brukar hyra. Tung som ett as, låter illa och slår stenhårt.

Ska du bara göra några hål så hyr eller låna en borrhammare, en sån här pjäs tar bara plats om man inte använder den.

Köpte en Ferm på Jula för 350 spänn för tio år sen. Jag har plågat den hårt i både borrning och bilning men tyvärr vägrar den dö så att jag har en ursäkt att köpa något mer fancy.

Köpte en begagnad Hilti TE 30-C-AVR på tradera för några år sedan och räknar med att ha den resten av livet :-)
Har en likadan på jobbet och med tanke på hur mycket den gått lär min hålla. Är nog bara en gång den på jobbet gått halvt bet och då var det typ 40 år gammal betong med fruktansvärt mycket armering i och runt 20mm borr. Väldigt kompakt och trevlig maskin och man ska borra bra mycket grovt för att motivera en större.
https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/kombihammare/r4235

Som redan sagt är slagborr nära på en onödig uppfinning om det är hårdare är tegel typ. Det är sån skillnad så det är ju nästan fånigt! Från att bara låta illa till att borra utan ansträngning.

Plågat min röda från Jula i bohusgranit.
Har överlevt även detta. Vad skall jag plåga den i för att den skall ge upp så jag kan få köpa en Hilti?

Fick lära mig att det heter håltagning, min blåa bosch gör det jobbet utmärkt.
Sds+ är som att skära i smör.
Visst funkar det med bra hemma maskiner, men har man väl provat en riktigt bra professionell är annat bara trams.

stakka sa:
Har överlevt även detta. Vad skall jag plåga den i för att den skall ge upp så jag kan få köpa en Hilti?

Kläm ett enmeters 18 mm tvåskärsborr i maskinen och dra det genom ett lika tjockt granitstensfundament.
Klarar den det finns ingen anledning att köpa en överprissatt maskin från Lichtenstein.
Glöm inte att fetta in chucken först.

Pfaff sa:
stakka sa:

Kläm ett enmeters 18 mm tvåskärsborr i maskinen och dra det genom ett lika tjockt granitstensfundament.
Klarar den det finns ingen anledning att köpa en överprissatt maskin från Lichtenstein.
Glöm inte att fetta in chucken först.

Antar att det borret kostar mer än maskinen. :)

dnleriksson sa:
Som redan sagt är slagborr nära på en onödig uppfinning om det är hårdare är tegel typ. Det är sån skillnad så det är ju nästan fånigt! Från att bara låta illa till att borra utan ansträngning.

Har en gammal slagborrmaskin som jag köpte begagnad i mitten på 80-talet. Att borra fyra hål i ett betongtak tar en halv dag, och man sliter ut tre borr. Duger till att borra i tegel men då kan man ju använda moderna borr som körs utan slag.

För 7-8 år sedan köpte jag en borrhammare av fabrikat Cotech, Clas Ohlsons eget märke, i deras fyndhörna. Eftersom det var en fjolårsmodell, och 20 watt klenare än den nya, så fick jag den för 150 kr. Ett av de bästa verktygsköp jag gjort. Har man bara högkvalitativa borr till den så funkar den nästan lika bra som en Hilti.
Hilti var annars vad jag hyrde till jobbet förr, mycket betong där...

Raggamuffin sa:
Håltagning så sågar man, runt eller rakt. Men det är kanske inte med i saol så lokala namngivelser finns säkert.

Ah, nu fick jag en flashback till min tid på Televerket. Det var hålsågar som hette duga, med tanke på hur grova kablar som skulle dras genom betongväggarna i kulverten på korskopplingsbyggnaden...

I betong blir det sällan bra hål om man kör flera storlekar. Det slås ur bitar under borrningen om det inte finns fullt stöd i botten på hålet. En expander kan sitta riktigt dåligt i ett sånt hål.

Tillbaka
Topp