[OT] Hur får jag ut ett avvridet borr från ett hål i väggen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Helt plötsligt kändes det som tuggummi i väggen. Jag höll envist emot. Borret vreds av och sitter nu fast inne i väggen.
Hur får jag ut det, om det överhuvudtaget är möjligt?

edit: betongvägg

29033349841_b953d5fa1b_n.jpg

Senast ändrad:
Den enkla vägen är nog att spackla igen hålet och borra ett nytt nån cm därifrån, om möjligt.

Alternativ två är att borra snett i hålet och dra i nya expandern/pluggen i det andra hålet istället, om det inte syns att skruven är lite sned vill säga.

Alternativ tre är att använda hålet som det är, om borren gick av nog långt in vill säga. Kem-ankare är sjukt effektiva.. Beror ju på djupet och hur stor last det ska hålla..

Att få ut borren är nog svårt.

Senast ändrad:
Nej det är inte möjligt borra vid sidan om. Då måste jag nämligen kapa av tre betongankare som sitter i andra hål och sen borra nya hål för nya betongankare.

Billigt borr? Du är körd tror jag. Få ut det fattar inte jag hur det ska gå till, om den sitter en bit in.

Hmm.. Om det blev mjukt när du borrade, går det till och med att driva in borren längre med ett don och en hammare?

Om du har en Hilti borrhammare så borrar man rätt igenom gamla borrspetsar som smör

Har svårt att tro att du borrar genom den som smör med ett betongborr? Men för att att du ska ha en borrhammare så är det bara betongborr du kör. Låter skumt.

Det gör inget om hålet blir större, ska vara 12 mm (som den yttre cirkeln på bilden) när jag är klar. Borrade med en lite tunnare först för att få bättre styrsel för den stora.

Förmodligen smekt ett armeringsjärn precis.
Om du borrar det stora hålet så långt in det går kanske man kan komma åt det lilla som sitter kvar men inga superodds. Om man kommer åt så kan man svetsa fast nåt i borrbiten men lite av ett projekt.
I värsta fall får man köra med 20mm kärnborr och sen gjuta i igen men det blir ju lite av ett projekt det med.

Simson ligger nog på det enklaste tipset.

Jag har inte provat men man kan ju tänka sig att om man pucklar på stumpen med det som är kvar av borren så borde den antingen åka längre in, eller vibrera så att hålet där den sitter blir större och den kanske kommer ut. Eller så händer ingenting. Värst är väl att det nog stämmer att den kilar mot ett armeringsjärn. Satsa på att modifiera skåpet och borra bredvid om det går.

Låter som om borren varit inne hos grannen och fastnat i något..På med stora Hiltiborren, glöm inte att köpa hem Gevalia...

I vissa fall kan man lyckas spräcka borr och gängtappar som sitter i hål. Då kan man plocka ut det i småbitar istället. Spräcka det gör man med t.ex en körnare.

Ett alternariv e att du borrar in i borren med en stålborr....

Alternariv2
Du kan oxå ta typ en bit lagom smal armeringsjärn eller nå annan typ av rör/stav..så smetar du på komponentmetall i ena ändan,trycker in skiten o väntar tills d torkar..men lite flyt så sitter skiten fast såpass hårt att du kan vrida eller dra ut den...

Personligen skulle jag kört en kombination av dessa två....borra in i spetsen med en smalare borr en bit o sedan trycka in en smetad stav in i d så att d sitter....

Skulle väl kanske kunna gå att borra precis brevid med men det blir inte så lätt att centrera det stora hålet sen.

Ta fram det stora borret och kör på. Chansen att du får ut det lilla är stor. Eller att du bara pressar det vidare. MEN: Vad finns på andra sidan väggen?

Låt SDS chucken jobba och pressa inte.

Är inte helt säker på att typgodkännandet av skåpet tillåter att jag borrar egna hål i det. Får höra med skåptillverkaren och försäkringsbolaget.

Jag provar med stora borret i morgon när jag är tillbaka där skåpet står. Det kan ju inte bli sämre än vad det är nu. På andra sidan väggen finns ett annat rum i samma lokaler så det gör väl egentligen inte så mycket om jag skulle gå igenom, men så långa är inte mina borr som jag använder.

Är det ett vapen/säkerhetsskåp typ ss3492 får du inte göra egna hål. Däremot säger inte reglerna att man måste använda alla skuvhål, bara att skåpet ska förankras om vikten är under 150kg.

Säkerhetsskåp för produkter med högt värde. 100 kg. Så du menar att det kanske är ok med bara tre fästpunkter.

Om det plötsligt blev "mjukt" bör du nog kolla om alla i huset fortfarande har fungerande el.
Om en kabel har tvinnats runt borren får det bli en större håltagning dels för att få ut borren dels för att komma åt att laga rör o byta ledning.
Hoppas dock på bättre.
Att borra i en borr är nog tyvärr en dödfödd idé.

Tror ni inte att betong borr är härdade ut av bara helvete? Precis som en metallborr är, jag är hyfsat säker på att du enbart kommer förstöra ditt nyinköpta metallborr om du mot alla odds skulle kunna träffa ditt betongborr mitt i, gör du inte det så kommer borret glida mer o mer utåt och inte hjälpa dig alls, och när borret knäckts så är det oftast jäkligt spretiga kanter som du inte kommer kunna få fäste på.

Visserligen är detta ett pryltokforum av nästan religiösa mått (jag har också samma märke på fram och bakdäck) , men ändå: märket på borrmaskin spelar ingen roll. Möjligen rotationshastighet, slagenergi, vikt, vilket borr man använder mm, men om maskinen är grön eller röd spelar ingen roll.

Jag som sett Breaking Bad föreslår att du kopplar ihop sjukt många bilbatterier med en stor kopparspole, så kommer borren flyga ut ur väggen.

jag skulle testa att borr upp ett lite större hål ända in till borret, sen limma fast en metallstav med kemisk metall eller liknande.
metallskruv är för klent att dra i antar jag

är det mycket som sitter i väggen?

ett långskott.
borra ett hål från andra sidan och slå ut det bakvägen

Senast ändrad:
Offra stumpen på borren du knäckte och prova bila in resten längre. Sen sätter du ditt ankare utanför det. Så skulle jag gjort

Agnanaurion sa:
Offra stumpen på borren du knäckte och prova bila in resten längre. Sen sätter du ditt ankare utanför det. Så skulle jag gjort

Det låter son samma som jag sa. Antingen flyttar man stumpen inåt eller så skakar den på samma plats tills mer betong lossnar runt och den kan gå att få ut.

Många drömmare som aldrig haft en slagborrmaskin i handen läser man här :)

Hahaha

Ska du ha hålet så mycket större så borra med en större borr tills du går på den som gått av, sen dammsuga rent o ta ut den bara. Är ju inte ens ett problem.
Observera att vanliga dammsugare kan dö av det fina betongdammet.

ericke sa:
Ska du ha hålet så mycket större så borra med en större borr tills du går på den som gått av, sen dammsuga rent o ta ut den bara. Är ju inte ens ett problem.

Bara plocka ut den med fingrarna om den nypt bredvid ett armeringsjärn eller?

dnleriksson sa:
ericke sa:

Bara plocka ut den med fingrarna om den nypt bredvid ett armeringsjärn eller?

Eller borra lite bredvid, man får använda sin fantasi. Hålet ska ju som sagt ändå bli jättestort. Man får viggla lite bara.
Lättare än att ta loss en kassett.
Och risken att det sitter hårt är inte stor. Är det ett gammalt hus så är betongen porös 95% av gångerna en bit in.

Jag har fått godkänt för dom tre betongexpander som sitter på plats, så jag kommer inte lägga mer jobb på detta.
Alla fyra krävs bara om väggen är av trä eller lättbetong.

Men kom gärna med fler förslag för eventuella framtid behov.

Kärnborr verkar bra, men ser ut att kosta en hel del bara för att köpa och använda bara någon enstaka gång.

Spacekitty sa:
Jag har fått godkänt för dom tre betongexpander som sitter på plats, så jag kommer inte lägga mer jobb på detta.
Alla fyra krävs bara om väggen är av trä eller lättbetong.

Men kom gärna med fler förslag för eventuella framtid behov.

Kärnborr verkar bra, men ser ut att kosta en hel del bara för att köpa och använda bara någon enstaka gång.

Enbart text, dum eller inte, ledde alltså till en acceptabel lösning utan kostnader svett eller tårar. En s.k. Happy levererar.

Men jag blir ju lite nyfiken på om det hade gått bra att borra vidare med en borr av större dimension på den lilla som sitter i hålet och se vad som händer. Tänk om det fungerar.

Spacekitty sa:
Men jag blir ju lite nyfiken på om det hade gått bra att borra vidare med en borr av större dimension på den lilla som sitter i hålet och se vad som händer. Tänk om det fungerar.

Ja, får du inte i en vanlig expander så kanske det blir tillräckligt djupt för en vanlig plastplugg med typ träskruv, eventuellt avkorta pluggen med kniv någon centimeter? Så slipper hålet sitta helt oanvänt alltså. Och inte ha för lång skruv såklart.

I avdelningen helt onödigt arbete är jag mest nyfiken på vad som skulle hända om man förde in ett rör nära stumpen och gav en kort upprepad tryckstöt med vatten. Det borde ju rensa bort allt löst som kan kila fast borren men jag vet inte om det skulle kunna föra den bakåt. Sätt upp skåpet och glöm det hela.

Tillbaka
Topp