(OT) Sluta snusa, erfarenheter

Bra jobbat!

Fjärdebrunn: Släng dosorna i kylen. Det är ett stort steg i sig.
( och dessutom vinner dom inte på lagring i 25-30 år :-)

Det är starkt av er som håller på att bryta beroendet. Snusade själv i 20 år och slutade tvärt för 2 år sen när jag köpte cykeln. För mig gick det värsta över efter 2-3 veckor. Det handlade mycket om vilja för min del, bara ge sig fan på att inte snusa. Jag har nu tagit 2-3 snusar under alkoholens verkan utan att trilla tillbaks. Men men... snus är gott och luktar fint :( Men att vara fri från ett kemiskt beroende är värt mer :)

Håller på er som slutar nu och ska!

Jan skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur stor del av priset på snus/cigaretter är
> skatt?

Tobaksskatten, Skatteverket.

Borde vara ca 5,90 kr för en dosa portion och 12,30 kr för en dosa lössnus?

Skatten inbringade ca 8,3 mdr till statskassan under 2006.

Senast redigerad av en moderator:
TIPS TILL DEN SOM SKA SLUTA SNUSA!!!

Som jag skrivit ovan så slutade jag snusa för lite över ett år sedan, och att jag under den tiden lagt på mig ett antal kilo pga "småätande" (kompensation för snuset, tror alla som prövat att minska på snuset vet vad jag menar).

Jag tror mig ha en lösning på även det problemet! I samband med att jag nu jobbar bort de där överflödskilona har jag testat produkten "Lose it", och "I´ll be darned" om den inte funkar! Det är inte bara "suget" som försvinner, efter halvannan veckas knaprande har jag märkt av en KLART minskat "sug", aptiten minskar något enormt.

Jag skulle varmt rekomendera alla som drar ned på snuset, eller slutar helt, och upplever problem med "sug" och "småätande" (ofta onyttiga saker...) att testa Lose it!

hur gick det? nån som lyckats sluta? snuset jag hade bunkrat, och som var tänkt att bli mitt sista blev inte mitt sista i alla fall. men det känns inte upplyftande att betala 36.50 för en dosa. alternativet är "kronans" på Lidl, för 19.90, men det är ju alltid slut:(

Jag tycker att det gått över förväntan. Har inte tagit en enda snus sen 2 december 2006. Snart fri sedan fyra månader. Det känns så skönt att slippa snusa!

Kämpa på alla ni andra som försöker sluta!! Det går om DU vill!!

Det gick hur bra som helst.

Slutade nån dag efter nyår(hade då snusat i 16 år),hade lite sömn problem nån vecka men det va det enda. Får ett litet sug ibland fortfarande men det förtränger man på en halv sekund,men som det skrevs tidigare så gick det över förväntan

Annars så känner jag mig piggare å bra mycket fräschare i munnen,kan ju inte va dåligt.

Sista (?) prillan var den 13:e januari i år....efter ca 22 års snusande. De första två-tre veckorna var humöret lite upp och ner och jag hade svårt att somna trots att jag var konstant trött. Blev lite rastlös också när jag inte fick något att pilla med.

Nu drygt två månader efter så tänker jag inte ens på det. Fräschare i munnen, mer närvarande faktiskt.

Belöning..? Hade nog beställt de där nya hjulen och allt annat ändå :-) Brukar iofs köpa några lotter istället för snus när jag passerar kiosken.

(har haft ett 4-5 års uppehåll tidigare så vi får se hur det går nu)

Ja slutade för typ en månad sedan och då snusade jag sådana där nikotinfria majssnusar ett tag. De sved lite svagt under läppen så att man trodde att man snusade på riktigt och inte riktigt kunde förstå varifrån det fruktansvärda humöret, huvudvärken, skakigheten och den bristande uppmärksamheten kom ifrån. Det var som abstinens utan sitt objekt! När jag försökte sluta röka var det mer som att jag hade begär efter cigaretterna utan att egentligen må hälften så dåligt som jag gjorde när jag slutade snusa. Majssnus är grejjen!

Jag lyckas en månad åt gången max.. sen kommer jag på mig själv med att ha börja röka igen, så jag går tillbaka till det mumsiga snuset. Skall skärpa mig nu snart när både cigg å snus kostar mer än vad en vanlig människa har råd med.

Slutade någon gång i november (en veckas plåsterkur för att trappa ner), inga återfall sedan dess. Har ersatt nikotinberoendet med ett sockerberoende. Funkar fint.

Jag postade i den här tråden 4/1 - DET HÅLLER ÄN!!!

När tråden kom upp slängde jag dosan, efter 21 år, och jag har hållit upp sedan dess. Känns bra samtidigt som jag högg av mig en arm.

När jag är gammal (äldre) och ful (fulare) kommer jag att börja snusa igen men det får vänta några decennier :)

Orken blir absolut bättre, för mig var det en märkbar skillnad. Jag var ilsk i månader och suget finns kvar länge, länge men det fejdar ju ut och tar procentuellt mindre medvetande i anspråk för varje dag. Det är värt allt skit att betvinga lasten så, HÅLL UT! Vi som gått igenom samma sak lider med dig:)

Grappa skrev:
> Har snusat närmare trettio år men bestämt mig
> för att sluta, mår inget vidare just nu efter 3
> dagars uppehåll med huvudvärk, yrsel mm. Säg
> mig, ni som gått igenom detta, är det värt det?
> Mår ni bättre nu, bättre kondis, testvärden...
> ge mig nåt positivt med att må så här just nu,
> snälla.

Det är absolut värt det, men det kostar på. Jag slutade 20-30 gånger innan det "bet", och då var det för att jag koordinerade det med en resa jag skulle ut på. Jag åkte västerut den 5 december 2000 i en dryg månad och såg till att inte ta med mig något snus. Och när jag kom hem lyckades jag låta bli att börja igen. Men det har enbart berott på att jag helt avstått nikotin sedan dess, inte ett drag på en cigg, inte en enstaka snus, ingenting. Det känns fortfarande som att det skulle vara gott att ta en, men inte värre än att jag lyckas låta bli.

Lycka till

/johan

Håll ut en vecka så slutar det att surra i bollen. Sedan är det bara själva vanan man ska lära sig av med. Inget stort problem.

Jag slutade för snart 3 års sedan när jag insåg att jag faktiskt inte hade pengar till en cykel jag gärna ville ha p.g.a att jag snusat upp massor av pengar det gågna året.
Jag snusade ca 1 dosa/dag vilket snabbt räknat blev ca 7 000:-/året.
Jag hade då i flera år försökt trappa ner, bara snusa portionssnus osv. men det slutade alltid med att jag föll tillbaka i gamla vanor med kedjesnusande!

Nu till mina upplevelser och erfarenheter:

1. Jag var jättegrinig
2. Jag blev ibland lätt febrig
3. Jag sov otroligt illa och lätt, vaknade för minsta lilla
4. Jag gick upp nästan 10kg för att jag blev så enormt sötsugen

Men idag mår jag bättre, har gått ner ca hälften, och tänker inte så mycket på snus mera, brukar lukta på snus ibland och det luktar tamejfan nå så oootroligt gott, men jag kan motstå frestelsen i alla fall :-D

/Petter

PS. Glömde berätta att jag med gott samvete kan köpa cyklar/prylar för 7 000:- om året numera :-D

Ok nu hoppar nog nån psykolog på mig.

Jag snusade några år ställde mig bara upp en morgon och slutade där rakt av. Värsta är att suget ökade under flera års tid. Kompisar satt å viftade med en öppen dosa under näsan på mig å sa -Kom igen nu din f***a ta en ta en! Men jag föll inte för deras illvilliga försök att putta mig över kanten! Senare har jag coachat tre kompisar att sluta och de har haft ett helvete. Antar att det är olika för alla och karaktären spelar nog in en hel del.

Som jag ser det är det två saker. Ett kemiskt/fysiskt beroende sen en psykologisk del. Sen är din omgivning viktig tex om alla kring dig i skolan eller jobbet snusar blir det ju en hel del "lånande" av varandra och du blir ganska ensam om du slutar. Ett bra tillfälle är att ta det i samband med lov eller semester att man flyttar eler byter jobb och miljö.
En framgångsrik självcoaching är att tänka att du är bättre än dom andra, du behöver inte snusa och sen att se ner lite på de som fortfarande sitter fast.

Prova ovan och lycka till :)

Fjärdebrunn skrev:
> Jag slängde precis dosan...
>
> bilresan hem blir en övning...
>
>
> =O

Citerar mig själv - och det håller än! Inte prilla sedan 4/1
Skulle tro ca 5 kg viktökning :/

Hur har det gått för er?

Snusade i ett år. Sen bestämmde jag mig att det bara var helt onödigt både för min hälsa och ekonomi.. Bestämmde att jag skulle sluta och slutade. Har inte köppt en dosa sen dess =D

Slutade för 2,5 år sedan. Har precis haft en liten farlig flört med onico enbär (nicofria). Livsfarligt! Från första "prillan" så var gamla mönster återskapade. Var snabbt uppe i en dosa/dag. Mitt råd är alltså att hålla sig på tårna och inte slappna av. Det här giftet är stakt! Eller en variant på M Twains citat: "Det är lätt att sluta snusa. Det har jag gjort många gånger"
Håll i!

Är inne på min nionde månad som snusfri. Går jättebra!, känner inget sug av att ta nån mer snus, trots att sambon snusar...

Vikten är densamma som tidigare, äter inte mer godis eller annat onyttigt än tidigare. Tuggar mer tuggumi dock.

Jag slutade för precis ett år sen och känner egentligen inget sug överhuvudtaget trots att min fru just började om. Sen gick jag ner ca 25 kilo också på kuppen, kanske på grund av andra livstilsförändringar i och för sej.

//Håkan

En kompis körde hårt på kostnads argumentet..
Han lovade sig själv att sluta köpa snus..
Så han frågade givetvis alla kompisar så fort dom tog en, men hans snusande gick ju ner radikalt..

Själv är jag inte alls sugen att bli beroende.. dricker inet kaffe av precis den anledningen, dricker nästan bara rött te.. Röker / snusar gör jag inte..

Kaffe är folkets opium!
Kanske ska starta en sluta-drick-kaffe tråd!

Men men, Myckte bra jobbat alla!

lleberg skrev:
> En kompis körde hårt på kostnads argumentet..
> Han lovade sig själv att sluta köpa snus..
> Så han frågade givetvis alla kompisar så fort
> dom tog en, men hans snusande gick ju ner
> radikalt..
>

nu när snuset blivit så pass mycket dyrare, får man fråga om hans vänskapskrets oxå minskat?

dricka kaffe slutade jag med i 2 månader en gång, sen när jag kom till thailand drack jag 5 koppar och fick en jätte-super-mega kick och kunde inte sova på 2 dygn:S

Slutat för andra ggn, nu hållt upp sedan nov/dec 2006 någonstans. Suget flyger på mig när jag minst anar det, när jag ex; står och borstar tänderna, cyklar, stiger upp på morgonen etc. Värst är det när ngn stoppar in en riktig prilla lössnus, fy fan, jag får rysningar. Ibland tänker jag negativa tankar; om jag lyckas med det.. om det händer.. nej, då kan jag ju.. köpa en dosa och testa lite.

Andra perioder kan det gå hur bra som helst dock.

jaha här sket det sig duktigt precis innan semestern körde onico i ngra veckor och provade en kylskåpskall finbakat general har snusat sedan dess ca 7veckor..... tog kanske 1 vecka innan jag hade tidigare konsumtion. 1dosa på 1-2 dagar.... suck samlar mig för att sluta igen. det är inte så kul att vakna och det känns som om katten missade kattlådan......

kallegunnar skrev:
> jaha här sket det sig duktigt precis innan
> semestern körde onico i ngra veckor och provade
> en kylskåpskall finbakat general har snusat sedan
> dess ca 7veckor..... tog kanske 1 vecka innan jag
> hade tidigare konsumtion. 1dosa på 1-2 dagar....
> suck samlar mig för att sluta igen. det är inte
> så kul att vakna och det känns som om katten
> missade kattlådan......

Fast visst var det smaskens va? Usch och dubbelt fy på dig!

Onico och v6 tuggis pundare har man blivit istället. Sluta vid årskiftet och har sällan sug men när det kommer, oftast efter att ha tagit ut sig rejält på nåt pass är suget enormt i några 5 minuters :)
Skulle vara kul att se hur man mår om man stoppa upp en riktig fetprilla i snushålet under högra överläppen, antingen får man väl en spontan utlösning rakt i kallingarna eller så fontänkräks man på rygg..

Cyklade transalp på mtb för 3 veckor sedan med en pris under läppen, det hjälpte mig när det var som jävligast

Vito: kul å höra att även du hänger i. Sluta dock med nikotinromantiken. Skulle jag trycka upp en mullbänk nu skulle nog lillhjärnan registrera det som nirvana och koppla ner för gott...

Jag har slutat två ggr med samanlagt uppehåll om fyra år, men alltid börjat igen. Snus är gott snus är bra tralala.

*** jag är lite för ball för mitt eget bästa ***

jaha då sitter jag här med abstinens efter 44 timmar utan snus, den sista var en riktigt fet lös generalsnus (smarrig). dax för ett längre uppehåll igen, ingen ide att säga att jag kommer att sluta för gott (det är ju så gott(ivarje fall den första på morgonen, eller...... och ......)...
så nu är det bara att göra som vanligt lägga abstinensen på ngt vettigt cykling, bokläsning och konstiga nattmatatacker... det bästa botet mot förlusten i munnen brukar vara tuggummi, bästa av dem alla det fula extra paketet (den enda som har lite smak som även är kvar efter 3min) ...... hjälp

Då var det dags att sluta! Har funderat en längre tid på det. Denna tråd har inspirerat, trots alla hemska vittnesmål om abstinens och elände. Slutar nu vid midnatt. Njuter just nu av min sista snus.
/P

Jaha, då var det min tur att försöka göra samma bedrift som er andra.
Har nu gått ett dygn sedan min senaste (vågar inte säga sista ännu) snus.

Har inte minskat ner mitt snusande succesivt, utan tänkte helt enkelt i morse att nu skulle jag försöka vänta med att ta första snusen tills jag kom till jobbet. Väl på jobbet kämpade jag till första fikat osv...

Dagen har varit ett rent helvete, men har hittills lyckats motstå det ständiga begäret. Kämpar vidare och fastslår väl iom detta inlägg att göra ett riktigt seriöst försök att bli av med beroendet.

Fjärdebrun, Vito och ni andra: Fortfarande nikotinfria ?

/Bojan

bruce skrev:
> Slutat för andra ggn, nu hållt upp sedan nov/dec
> 2006 någonstans. Suget flyger på mig när jag
> minst anar det, när jag ex; står och borstar
> tänderna, cyklar, stiger upp på morgonen etc.
> Värst är det när ngn stoppar in en riktig
> prilla lössnus, fy fan, jag får rysningar.
> Ibland tänker jag negativa tankar; om jag lyckas
> med det.. om det händer.. nej, då kan jag ju..
> köpa en dosa och testa lite.
>
> Andra perioder kan det gå hur bra som helst dock.

Till min förvåning har jag fortfarande inte börjat om. Kämpigt ibland fortfarande. Fick extra motivation när jag såg att en dosa lössnus kostade 40 kr på Lidl, på LIDL! Vad kostar den på Shell, Statoil etc? Blir hur mycket cykelprylar som helst på ett år.

Det susar lite i bollen första veckan sen har kroppen vant sig av med nikotinet. Suget släpper väl aldrig riktigt men det vägs upp av känslan av att man faktiskt inte behöver skiten. Härligt.

Tjena!

Snusfri sen nyår.. Lätt som en pannkaka.. Dock med hjälp av Onico.. Ska man bli av med ett annat beroende istället, dock lär det väl inte vara lika farligt och inte i närheten av så dyrt..

Är snusfri sen nyår, tycker inte det är några större problem med abstinens.
Kör dock med Onico och Choice, vilket hjälper förvånansvärt bra. En fråga som
jag dock ställer mig är om det är rimligt att dom tar samma pris för en vara som bevisligen
inte innehåller varken tobak eller nikotin, samt beskattas som livsmedel.

Tillbaka
Topp