[OT] Smal takbox

• Trådstartare Trådstartare Lin
  • Start datum Start datum
[OT] Smal takbox
Jag har en sån där sedan flera år, och svär varje vinter när det är minusgrader pga blixtlåset… Men de kanske har blivit bättre?

[OT] Smal takbox
Kolla blocket osv? Jag har en smal som jag fick för några hundralappar när jag köpte takstativen som jag egentligen var ute efter.

[OT] Smal takbox
Bumpar denna tråd för att inte skapa en ny…

Jag vill ha en takbox som
1) tar långa skidor (210cm)
2) går att sätta 1-2 Thule proride bredvid

Något tips?

[OT] Smal takbox
Bumpar denna tråd för att inte skapa en ny…

Jag vill ha en takbox som
1) tar långa skidor (210cm)
2) går att sätta 1-2 Thule proride bredvid

Något tips?
Såg en beg Mont Blanc 235x58 för 1200kr på Marketplace, säljs i Saltsjö Boo. Men vet ju inte var du bor. Jag skulle hursomhelst leta efter beg. När behov upphör är de väldigt mycket ivägen och säljs ofta billigt. Skönt med en ful så man slipper förvara den alltför krångligt.

[OT] Smal takbox
Jag hade en Thule 500 förut när jag körde 2 cyklar bredvid. Funkade utmärkt och den kunde inte varit bredare på min dåvarande Mondeo. Jag hittade ingen annan som var så smal då.
Finns en äldre på Marketplace!

[OT] Smal takbox
Eller så kör du bred takbox med två ställ, tack vare breda wingbars. Det kör vi, på en Volvo XC40. Vår takbox är cirka 90 bred.

Note: Om jag skulle välja ännu bredare wingbars så hade jag behövt modda dem, eftersom spåret på undersidan för lasthållarfötterna inte går tillräckligt långt in. Jag hade behövt såga upp spåret längre in i så fall.

Bilagor

• IMG_4953.jpeg
    IMG_4953.jpeg
    831 KB · Besök: 361
[OT] Smal takbox
Köpte vår på Blocket, men direkt efter så låg det några ännu billigare på Marketplace (FB) ...

40-60 cm bredd verkar de flesta "definiera" som en smal skidbox: https://industribladet.com/smal-takbox/

Vår är runt 52 cm invändigt och 60 utvändigt. Får plats med cykelhållare bredvid utan större problem.

Finns även en del nya på autodoc, men man sparar rätt mycket på begagnat.

[OT] Smal takbox
Thule motion 3 sport eller Force XT Sport?

Sport är Thules smala modeller. Dock för korta för 210 cm skidor gissar jag.

Har annars kört bred box, Motion XL, och ett Proride bredvid varandra på MontBlanc-hållare av standardlängd (universal för bilar med integrerade rails).

[OT] Smal takbox
Här har den främst använts för att få plats med just cykelhållare, eller om man behövt hämta något långt, låt säga några plankor borta på Beijer (snabbt, utan att demontera varken box eller annat). Lastar inte boxen fullt med cykelhållaren och cykel monterad.

[OT] Smal takbox
Jag såg en pyttetakbox för några veckor. Det såg ut att vara plats för en skida i den. Bilen jag såg hade två av dessa boxar på taket. Har ingen aning om vad den heter, men det finns i alla fall att få tag på.

[OT] Smal takbox
Biltema har en billig rackare på 57cm, kan det va nått? Letar själv en ny smal då jag inte tänker svära en vinter till över våran Thule ranger 500 med blixtlås from hell…
Edit: nä den var för kort för dig ja, men jag ska nog ut och mäta lite nu…

[OT] Smal takbox
Biltema har en billig rackare på 57cm, kan det va nått? Letar själv en ny smal då jag inte tänker svära en vinter till över våran Thule ranger 500 med blixtlås from hell…
Edit: nä den var för kort för dig ja, men jag ska nog ut och mäta lite nu…
Om någon har vägarna förbi Sveg med tomt takräcke på (eller stor bil) så finns det nu en Ranger 500 att plocka upp här...

Jag lyckades skohorna ner Biltemas lilla box mellan cykelhållarna, utan att behäva flytta ut dom utanför takfästet. Men det blev millimeterpassning med knappt märkbart skrap när man fäller upp dom :-)

IMG_4891.webp

[OT] Smal takbox
Eller så kör du bred takbox med två ställ, tack vare breda wingbars. Det kör vi, på en Volvo XC40. Vår takbox är cirka 90 bred.

Note: Om jag skulle välja ännu bredare wingbars så hade jag behövt modda dem, eftersom spåret på undersidan för lasthållarfötterna inte går tillräckligt långt in. Jag hade behövt såga upp spåret längre in i så fall.
Älgtestet med den där... ;-)

Tillbaka
Topp