ok, och det är säkert bra men i så fall för att det är nytt/bättre men kanske inte för att det är garanterat transparant,
Som jag förstår det nu är matter brygga inte precis en brygga utan skillnaden mot en hub + API är att APIn använder matter.
Mitt problem med gamla hubben är att den stödjer färre funktioner än som finns på själva devicen. Om inga funktioner saknas så hade jag inte brytt mig så klart.
Okej, vet inte riktigt vad du har för grejor och hur det är kopplat.
För att summera mitt test med Homey Pro och IKEA Dirigera.
Homey Pro har många IKEA Trådfri-enheter direktkopplade till sig via Zigbee. Styr dessa sedan ett tag tillbaka.
När IKEA släppte Matterstöd i sitt system dammade jag av min Dirigera och valde att den skall agera Matter-brygga och det gör man i IKEA-appen->Inställningar->Nav->Integrationer->Matter-brygga.
Det genereras en Matter-kod som man kan knappa in i Homey Pro->Lägg till enhet->Matter.
IKEA Dirigera läggs till som enhet, men den går inte att göra någonting med. Den ligger mer med för att visa status på den.
Går man sedan in i IKEA-appen lägger man till sina IKEA Trådfri-enheter som vanligt. Spelar ingen roll om det är en enhet från IKEAs gamla sortiment som aldrig haft stöd för Matter eller ej.
Exakt samtidigt som den läggs in i IKEA-appen dyker den upp i Homey Pro.
Har för mig att den dyker upp i samma rum som IKEA Dirigera ligger som Matternav.
Man kan sedan flytta den nyss uppkopplade enheten (Zigbee eller Matter) till valfritt rum för att det skall stämma med verkligheten.
Nu kan jag styra en IKEA-enhet kopplad till Dirigera och kommunicerar via Matterprotokollet med Homey Pro EXAKT likadant som en direktkopplad IKEA-enhet.
Alla kort, alla värden, allt som enheten genererar i HP finns på enheten som går via Matter till och från Dirigera.
0% skillnad, 100% funktionalitet. Om man inte vill lägga någon procent på denna text som ligger med under enhetens egenskaper förstås.
Detta har gjort att jag kommer att få användning av min IKEA Dirigera som jag köpte innan jag införskaffade Homey Pro.
Den kommer att sitta i en verkstad som ligger 35 meter från min Homey Pro för att kommunicera med både gamla och nya IKEA Trådfri-enheter. Kommer även att prova andra Matter-enheter från andra tillverkare för att se om de går att lägga till via Dirigera.