[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Hemma igen och nu ska det köpas panna.

Pratade med en annan säljare som säger att Nibe har mer möjlihet för styrning. Nån som har koll på detta.
Han verkade också tycka att 9kw som jag fått förslag på är för lite

Jag har ställt frågan till säljaren på email vad man kan styra med Nibe men tveksamt vad de vill berätta utan hembesök. Fan vad kåta de är på hembesök... jag är fel person att köra sälj-tramset på kan jag säga.

[OT] Smart hem tråden

Pratade med en annan säljare som säger att Nibe har mer möjlihet för styrning. Nån som har koll på detta.

Jag har ställt frågan till säljaren på email vad man kan styra med Nibe men tveksamt vad de vill berätta utan hembesök. Fan vad kåta de är på hembesök... jag är fel person att köra sälj-tramset på kan jag säga.
Kan denna information hjälpa?

[OT] Smart hem tråden
Kan denna information hjälpa?
Egentligen inte. Det där är ungefär vad jag kan göra i menyn på min IVT från 2006 med nån mindre förbättring.

Det är om vanligt enormt svårt att veta innan man testat. Det som egentligen behövs är en lista på vad som INTE går på en IVT men som går på Nibe (och tvärtom i värsta fall)

[OT] Smart hem tråden
Egentligen inte. Det där är ungefär vad jag kan göra i menyn på min IVT från 2006 med nån mindre förbättring.

Det är om vanligt enormt svårt att veta innan man testat. Det som egentligen behövs är en lista på vad som INTE går på en IVT men som går på Nibe (och tvärtom i värsta fall)
Vad vill du styra?

[OT] Smart hem tråden
ok, ko-piloten säger sig ha svaret. Tror ni jag får samma eller bättre från säljaren, eller mer tjat om hembesök?

(edit. svaret nedan lyser inte precis med trovärdighet men IVT ser ut att vara i underläge)

Summary: What Can Nibe Control That IVT AirX Cannot?

Feature / ControlNibe (HA/Homey)IVT AirX 400 (HA/Homey)
Heating curve adjustmentYes [community.homey.app], [homey.app]❌ No
Heating curve offsetYes [homey.app]❌ No
Degree minutes (read/control)Yes (full access) [homey.app]❌ No
Hot water boostYes (1‑tap) [community.homey.app]❌ No
Fan speed controlYes (when supported) [home-assistant.io]Only for AC units, not AirX heating system [community....sistant.io]
Operational mode controlYes [community.homey.app]Partial or none
Full Modbus/local access (no cloud)Yes [home-assistant.io]❌ No local API
Deep system monitoring (hundreds of datapoints)Yes (755+ entities possible) [community....sistant.io]❌ Very limited
Performance data (COP, compressor data, power usage)Yes [youtube.com]❌ Mostly unavailable
Smart-grid optimization (automation of heat curves based on electricity prices)Yes via HA/Homey❌ No
Homey official appYes (Nibe Heatpumps + MyUplink) [community.homey.app], [homey.app]❌ No
Cloud API documentationYes (MyUplink)❌ No public API

[OT] Smart hem tråden
Jag vet inte än. Styra temp över dygnet på vatten ut i radiator och temp på varmvatten.
Eventuellt också styra så att varmvattnet inte värmer samtidigt som spis och ugn är på osv.

Säljaren menade att det enbart är detta som skiljer och att Nibe blir 20 000 dyrare så det är frågan hur kul det är.
Hade jag vetat vilka effektavgifter vi har 2046 så hade jag lättare kunnat säga vad jag behöver styra.

[OT] Smart hem tråden
Jag vet inte än. Styra temp över dygnet på vatten ut i radiator och temp på varmvatten.
Eventuellt också styra så att varmvattnet inte värmer samtidigt som spis och ugn är på osv.

Säljaren menade att det enbart är detta som skiljer och att Nibe blir 20 000 dyrare så det är frågan hur kul det är.
Hade jag vetat vilka effektavgifter vi har 2046 så hade jag lättare kunnat säga vad jag behöver styra.

Har du kollat på "happyvärmepump"?

[OT] Smart hem tråden
Äntligen koll på temperaturen i ölskrubben! ;)

Letat länge efter en ersättare för Telldus givare som inte går att hitta längre. :(

Screenshot 2026-02-27 at 20-32-38 Telldus Live!.webp
Screenshot 2026-02-27 at 20-34-51 Trådlös temp_luftfukt för inne_utomhusbruk hos Loh Electron...webp

[OT] Smart hem tråden
threads over matter...så om jag fattar det rätt så behöver man hårdvara för thread vilket Homey möjligen har.... annars får man antingen köpa en Ikea dirigera eller en manick så man kan köra thread direkt. Jag är inte klar över vilket som är bäst men ikeas Zigbee grejor kör jag direkt pga av anledning.

[OT] Smart hem tråden
Har aldrig fattat hur Homey kan vara så ohemult dyr. Jag har en Homey Bridge, vilket ju borde vara liknande HW men klenare minne och processor typ. Kostade bara en bråkdel.
Har ingen annan kommit på att konkurrera med bra grejer, eller måste man bygga den av diamantförstärkt guldarmerad kolfiber?
Den stödjer ju en massa protocoll. Blir väl dyrt med all hårdvara kanske.
Tex 433 hade varit kul att testa mot markiserna. Blir bökigt för mig att köra antingen en Thread sticka eller ikeas box + eventuellt Markis boxen vad den nu hetter, eller en 433 antenn.

Men ja, jag tycker det är lite dyrt. Än så länge håller jag mig till HA på en laptop jag hade liggande

[OT] Smart hem tråden
Luftkvalitet (co2 osv), vilken är bäst där? Inom budget.
Vad är inom budget?
Jag har två relativt dyra varianter som båda är stabila. Båda har jag egentligen i huvudsak av andra skäl än co2.
1 st Netatmo, som primärt köptes för temp och lufttryck men som ju ger co2 också.
1 st Airthing wave plus, som primärt är för radonvärde. Men som ger massor av andra luftkvalitets-värden.
Om du har en generös budget och vill ha stabila prylar och värderar lite andra intressanta värden, så är båda dessa bra grejjor.

[OT] Smart hem tråden
Köpte ett par Sonoff som jag monterade i sovrummet och som styrs av en (i sovrummet) centralt placerad tempgivare med hjälp av Homey Pro.
Ja, sökte lite och det verkar vara Sonoff TRV eller Shelly TRV som kan göra detta och den senare är discontinued så det låter som saken är klar.
Kanske skönt att inte ha 14 shelly härjande på wifin.

Får bäställa ett fyrpack och testa lite.

[OT] Smart hem tråden
Eftersom jag är en analfabet vad gäller elektronik och programmering så vänder jag mig till det allvetande Happykollektivet.

Vi har ett fritidshus med Nobö elelement. I dag så kommunicerar varje elements termostat med en hubb som är ansluteten med kabel till internet. Jag kan med en APP styra temperaturen på varje element remot, dvs jag kan ha en bastemperatur i huset när vi inte är där och höja temperaturen några timmar i förväg så det är varmt och skönt när vi kommer dit. Jag kan även programmera dag/nattemperatur.

Problemet nu är att Hubben har gått sönder, den är stendöd. Hubben slutades tillverkas för några år sedan och går inte att få tag på längre. Lösningen som tänker mig är att byta alla termostater till en nyare version https://www.nobo.se/produkt/spc-izb-termostatmodul-vit Och en Homey Pro hubb. Nobö har en egen hubb men då måste man betala för ett abonnemang på någon skum norsk molntjänst, det avstår jag helst ifrån.

Med nya termostater och en Homey Pro kan jag då få samma funktionalitet som jag hade förut utan att grotta ner mig i nån avancerad programmering?

[OT] Smart hem tråden
Eftersom jag är en analfabet vad gäller elektronik och programmering så vänder jag mig till det allvetande Happykollektivet.

Vi har ett fritidshus med Nobö elelement. I dag så kommunicerar varje elements termostat med en hubb som är ansluteten med kabel till internet. Jag kan med en APP styra temperaturen på varje element remot, dvs jag kan ha en bastemperatur i huset när vi inte är där och höja temperaturen några timmar i förväg så det är varmt och skönt när vi kommer dit. Jag kan även programmera dag/nattemperatur.

Problemet nu är att Hubben har gått sönder, den är stendöd. Hubben slutades tillverkas för några år sedan och går inte att få tag på längre. Lösningen som tänker mig är att byta alla termostater till en nyare version https://www.nobo.se/produkt/spc-izb-termostatmodul-vit Och en Homey Pro hubb. Nobö har en egen hubb men då måste man betala för ett abonnemang på någon skum norsk molntjänst, det avstår jag helst ifrån.

Med nya termostater och en Homey Pro kan jag då få samma funktionalitet som jag hade förut utan att grotta ner mig i nån avancerad programmering?
Om du bara vet säkert att just den termostat-modulen fungerar med Homey, så kommer du säkerligen kunna lösa det du vill och lite till. (Och det är väl den typen man ser på bilden nedan, så det verkar ju ok.) Och då utan krav på någon avancerad programmering, utan bara med styrning med flow med färdiga "flow cards".

Du ser ju korten nedan, och Homey har ju även egna triggers (flow cards) för tider, datum, veckodagar osv som du kan använda med korten nedan. Och du kan ganska enkelt köra närvarostyrt också. Tex dra ner temperaturen om ingen är där.

1772392530397.webp

[OT] Smart hem tråden
Den är väldigt lik en adapter som jag har i min tillbehörspåse här hemma.
"‎Radiator Valves 'M30 x 1.5 mm', Danfoss Valves (RA/RAV/RAVL), Calefi Valve, Giacomi Valve and Screw Valve M28 x 1.5 mm"
Det låter som stor chans att det är exakt det jag ska ha! Då beställer jag några sonoff innan jag roddar med nåt annat.
21.3 under under splines och 22.4 på splines får jag det till.

Tack!

[OT] Smart hem tråden
Om "apparaten" på bilden funkar som du förväntar dig, eller hoppas på, har jag ingen aning om
Men för många år sedan när jag skaffade elektroniktstyrda radiatortermostathus, i det hus jag bodde i då, så fanns det många olika adaptrar att köpa på Bauhaus.
Ja, det verkar finnas mycket under "Golvärme". Google hittar inte exakt rätt men det är nog stor chans att få hjälp om jag knallar dit.
Det ser också ut som Danfoss har mer eller mindre samma system.

[OT] Smart hem tråden
Det låter som stor chans att det är exakt det jag ska ha! Då beställer jag några sonoff innan jag roddar med nåt annat.
21.3 under under splines och 22.4 på splines får jag det till.

Tack!
Det är Sonoff TRVZB som jag har som styrs av Homey Pro och jag plockar tempvärdet i rummet med en Sonoff SNZB-02P.
Fungerar fint att hålla bra sovtemperatur.

[OT] Smart hem tråden

Skall byta jag med och kollade med nibe, på gamla gick det bra, vill även ha ren thermistoringång än något egenpåhittat radiolänk då jag isåfall kan skicka egen medeltemp via exempelvis "ohmigo"
Gällde S-serien då, fick detta till svar:

"Hej Kristian!

Följande har mottagits av NIBE; ” Skall byta BVP hemma. På jakt efter 12kw inverter. Har ett par krav jag behöver hjälp med och hittar ej installatörshandbok. frågor jag har:

Är rumsgivaringången vanlig givare av thermistortyp

Har ni fortfarande programmerbara relä-ingångar för t.ex stanna värmeproduktion

Rumsgivaren är en vanlig givare som skickar signal till värmepumpen,

vad gäller blockering av värmeproduktion (med mera) så är det fortfarande fullt möjligt! Återkom med vilken värmepump det gäller så kan jag maila över installatörshandboken"

EDIT: hade tydligen börjat en liten jämförelse en sväng
1772442289268.webp

[OT] Smart hem tråden
Det är Sonoff TRVZB som jag har som styrs av Homey Pro och jag plockar tempvärdet i rummet med en Sonoff SNZB-02P.
Fungerar fint att hålla bra sovtemperatur.
Yes, det är en sån jag tänkte köpa.
Tittar även på just Sonoff SNZB-02P. Jag borde kunna fästa den nära golvet i ett av badrummen.

Då är det nog inga konstigheter. Det är bara jag som aldrig sett nåt annat än 70tals radiatorer.

Rätt bra pris på styrhem.se så blir blir att handla några stycken så jag kan testa.

[OT] Smart hem tråden
ok, jag får förhoppningsvis prisuppgift på Nibe idag så jag kan se vilken produkt det gäller.

Har du bestämt dig för Nibe? Jag har väl 2 paramtrar att jobba med - hur mycket dyrare är det och är IVT mer pålitlig som det påstås.
När jag fått Nibes spec så ska jag jämföra garantier och kolla med IVT om de verkligen specat tillräckligt med effekt. (9kW på 216 kvm men watt kan tydligen räknas på olika sätt)

Rumsgivare har jag inte ens tänkt på. Min gamla IVT kan ha men jag har ingen. Kurvan hänger inte riktigt med när det blåser mycket.

Skall byta jag med och kollade med nibe, på gamla gick det bra, vill även ha ren thermistoringång än något egenpåhittat radiolänk då jag isåfall kan skicka egen medeltemp via exempelvis "ohmigo"
Gällde S-serien då, fick detta till svar:

"Hej Kristian!

Följande har mottagits av NIBE; ” Skall byta BVP hemma. På jakt efter 12kw inverter. Har ett par krav jag behöver hjälp med och hittar ej installatörshandbok. frågor jag har:

Är rumsgivaringången vanlig givare av thermistortyp

Har ni fortfarande programmerbara relä-ingångar för t.ex stanna värmeproduktion

Rumsgivaren är en vanlig givare som skickar signal till värmepumpen,

vad gäller blockering av värmeproduktion (med mera) så är det fortfarande fullt möjligt! Återkom med vilken värmepump det gäller så kan jag maila över installatörshandboken"

EDIT: hade tydligen börjat en liten jämförelse en sväng
Visa bilaga 817817

[OT] Smart hem tråden
ok, jag får förhoppningsvis prisuppgift på Nibe idag så jag kan se vilken produkt det gäller.

Har du bestämt dig för Nibe? Jag har väl 2 paramtrar att jobba med - hur mycket dyrare är det och är IVT mer pålitlig som det påstås.
När jag fått Nibes spec så ska jag jämföra garantier och kolla med IVT om de verkligen specat tillräckligt med effekt. (9kW på 216 kvm men watt kan tydligen räknas på olika sätt)

Rumsgivare har jag inte ens tänkt på. Min gamla IVT kan ha men jag har ingen. Kurvan hänger inte riktigt med när det blåser mycket.
Har ej bestämt mig för nibe. atlas:en är ju på pappret bättre med hetgasladdning.

Har idag en 9kw thermia(installerad 1990, men tuffar fortfarande på) som jag kört utan elpatron i 3 år. då den klarar hålla tempen inne(ramlar långt bak i gradminuter dock stundtals) så tänker jag en inverter 12kw borde vara lagom(har 235kvm hus i södermanland)

meeen sen har jag arbetat mycket med nibe i jobbet(jobbar med fastighetsautomation) samt hade det i tidigare hus så gillar nibe som produkt men förstår inte varför den är 20% dyrare än motsvarande/bättre thermia.

[OT] Smart hem tråden
Har ej bestämt mig för nibe. atlas:en är ju på pappret bättre med hetgasladdning.

Har idag en 9kw thermia(installerad 1990, men tuffar fortfarande på) som jag kört utan elpatron i 3 år. då den klarar hålla tempen inne(ramlar långt bak i gradminuter dock stundtals) så tänker jag en inverter 12kw borde vara lagom(har 235kvm hus i södermanland)

meeen sen har jag arbetat mycket med nibe i jobbet(jobbar med fastighetsautomation) samt hade det i tidigare hus så gillar nibe som produkt men förstår inte varför den är 20% dyrare än motsvarande/bättre thermia.

Ok. jag kan tänka mig att betala lite mer , men jag måste se siffran på papper. Tror jag fått ett rätt bra pris från IVT.
Jag är mest orolig att betala 20% mer för Nibe om IVT håller mycket bättre. Enligt google så har IVT bra kvalitet på kompressorn. Å andra sidan är det just kompressorn som pajat nu.

[OT] Smart hem tråden
Ok. jag kan tänka mig att betala lite mer , men jag måste se siffran på papper. Tror jag fått ett rätt bra pris från IVT.
Jag är mest orolig att betala 20% mer för Nibe om IVT håller mycket bättre. Enligt google så har IVT bra kvalitet på kompressorn. Å andra sidan är det just kompressorn som pajat nu.
drog en prisförfrågan till IVT jag med nu. och ser nu det var samma pris för nibe som thermian nästan

hittills:
thermia atlas 12.100+moms inkl installation
nibe S1256 100k+moms exkl installation(gissar 8h röris för det)
(niben går köpa för 105inkl moms av bygghemma)

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
fick pris på ivt idag får jag fråga vad du fick

geo 612c - 140kakor ink installation -rot 15k = 125, vet inte om dem ska uppfinna värmepumpen på plats eller vad dem ska göra med 45000:- i arbetstid, antar jag ej får köpa pump för 95 och köra löpande installation (som borde göras på en dag)

Tillbaka
Topp