Vad gäller punkt 1, så har du det enkelt i Ikeas hubb Dirigera och med fjärrkontroll Bilresa.
Det framgår inte i produktinfon på hemsidan, men när man kopplar upp bilresa kan man välja att konfigurera den som på/av dimmer, eller som eventknapp. Som eventknapp har du sex funktioner eftersom det är tv knappar som reagerar på tryck, dubbel- eller långtryck. (Du måste alltså ha hubben Dirigera för att kunna använda Bilresa till mer än på/av dimmer)
Jag TROR inte att Ikea har loggning av temp osv, till det användare jag Home Assistant. Lite mer pyssel att sätta upp, men sen ger det mycket större frihet. Jag killgissar dock att Homey är enklare att starta med.
Har man Home assistant eller Homey behöver man inte ikea, om man inte väljer att använda Ikea som Matter- och Zigbee-hubb. Det går att kontrollera Ikea-prylarna från åtminstone HA, och jag tror Homey. (så även om du börjar med Ikea, kan du fortsätta med det även om du sen köper någon annan ) Vet inte hur det är med Homey, men med HA behöver du, beroende på hur du kör HA, köpa till Matter och Zigbee-antenner.
HA är som sagt lite mer startsträcka, men har sedan en väldigt aktiv community med väldigt mycket som utvecklas och händer.
Ikea är byggt för att vara enkelt att använda, men har väldigt begränsad funktionalitet, typ belysning med lite automation. Men det gör den bra.
Du satte dig precis bekvämt när du kommer på att du glömt släcka en lampa. Med denna fjärrkontroll kan du sitta kvar och styra dina smarta produkter på håll. Baserad på den universella standarden Matter.
www.ikea.com