[OT] Snickerboatråden

[OT] Snickerboatråden
Det är nära nu, finishjobbet kvar men allt är vattentät. En första test är planerad i helgen?
20210825_182119.jpg

[OT] Snickerboatråden
Lånat tråden gör eget bruk ?

Vet ni vart man kan få trä sågat i Stockholm? Tänkte snickra ihop en köpmannadisk men bor för trångt för att köpa sågverktyg och har ingen vän med välutrustad garage.

Tänkte kolla om det finns nån som sågar träskivorna jag redan har efter mått, för rimliga pengar..

[OT] Snickerboatråden
Raka snitt över hela längden är som eld säger otroligt bra att göra på byggvaruhusen. Men en köpmansdisk är ju några hundra snitt. Det blir kanske inte optimalt.
Det finns inget makerspace eller liknande du kan gå med i under bygget?

[OT] Snickerboatråden
Vår lokala byggmarknad debiterar per minut, högre taxa om man kommer med egna skivor men dom gör det iaf - har hjälpt mig med täcksidor till kök bland annat.

Men som sagt, cirkelsåg och en rätskiva att såga längs med tar dig också dit, bara du har vettig klinga på sågen och inte stressar så blir det lika bra.

[OT] Snickerboatråden
Lånat tråden gör eget bruk ?

Vet ni vart man kan få trä sågat i Stockholm? Tänkte snickra ihop en köpmannadisk men bor för trångt för att köpa sågverktyg och har ingen vän med välutrustad garage.

Tänkte kolla om det finns nån som sågar träskivorna jag redan har efter mått, för rimliga pengar..
Kollat på Hygglo om grejorna finns att hyra till billig peng?

Tex
Kolla här - Festool Sänksåg TS 55!
https://www.hygglo.se/f48-festool-sanksag-ts-55

[OT] Snickerboatråden
Tack för alla tips! Får kanske investera i någon slags såg ändå. Egentligen hade jag lovat mig att som mest ha två cyklar (och ett par hjulpar) hemma, men nu är jag uppe på 5 och jag vägrar ställa prylar i vardagsrummet.

[OT] Snickerboatråden
Tack för alla tips! Får kanske investera i någon slags såg ändå. Egentligen hade jag lovat mig att som mest ha två cyklar (och ett par hjulpar) hemma, men nu är jag uppe på 5 och jag vägrar ställa prylar i vardagsrummet.
Om du berättar lite mer om mängd, typ och storlek av virke så kanske jag kan hjälpa dig.

Eftersom det är snickerboatråden får jag visa det senaste bygget. En TV-bänk med dold plats för sladdhärva.
A31294D1-3ECD-40D9-A8D7-A9E6EC1556C1.jpeg

9D403B75-F727-43B2-91A5-B20473429019.jpeg

[OT] Snickerboatråden
@Kashedian
Det jag menar är jag åtminstone tillfälligt kan ersätta den polare med bra garage du inte har. Om du tänkt bygga en köpmansdisk räknar jag med att du är händig nog att såga själv efter demo av prylarna, men innan jag lovar för mycket behöver jag veta hur stora skivor och ungefär vad du ska göra så att det finns plats och prylar nog.

[OT] Snickerboatråden
@Kashedian
Det jag menar är jag åtminstone tillfälligt kan ersätta den polare med bra garage du inte har. Om du tänkt bygga en köpmansdisk räknar jag med att du är händig nog att såga själv efter demo av prylarna, men innan jag lovar för mycket behöver jag veta hur stora skivor och ungefär vad du ska göra så att det finns plats och prylar nog.
Tack för erbjudandet. Jag är inte jättehändig egentligen, så tänkte experimentera med lite annat trä först innan jag sätter igång med köpmansdisken när tiden tillåter. Basen för bygget är rabattkod med 20% på Bauhaus limfogar.

[OT] Snickerboatråden
Låter som man börjar med sänksågen utanför snickeriet som första steg och sedan in och köra vidare på bords-/justersågen. Är det måttligt stora saker du vill börja med är det bara att höra av dig och börja åka mot Vallentuna, då jag oftast är hemma. För fullstora byggen bör du kolla med SMHI också, så att det inte regnar. Kom och experimentera bara.

[OT] Snickerboatråden
Sitter och försöker designa ett underrede till en arbetsbänk.
Det kommer stå ganska tunga saker på den så det får gärna bli lite stabilt och stadigt.
Jag har en 28mm tjock ekskiva jag tänkt såga upp och limma ihop till ben, stag, osv.

Benen kan vara max 70mm breda (i bilden är varje ben 3st 28x70).
I framkant kan jag inte sätta något stag under då det ska stå hurtsar där.
I bakkant går det bra med stag (i bilden är det ett 100x28 stag)

Det jag känner minst saknas är:
* Stag mellan framben och bakben, både uppe och nere.
* Stag mellan bakbenen, nedtill

Tips/idéer/erfarenheter mottages gärna.

1682970304732.png

[OT] Snickerboatråden
Eftersom tråden faktiskt utvecklats till snickeriarbeten, kanske man kan lägga in verktygsfråga?

Jag har flera gånger övervägt köp av sänksåg (track saw), men de kostar ju skjortan. Någon som har erfarenhet av de billigare alternativen? Gick väldigt snabbt förbi en Kellen idag, som kändes bättre än väntat. Men klämma i en minut säger ju inte så mycket om hur den faktiskt sågar...

Meec, Keller, scheepach och allt vad de heter vs Bosch, Marita osv?

[OT] Snickerboatråden
Eftersom tråden faktiskt utvecklats till snickeriarbeten, kanske man kan lägga in verktygsfråga?

Jag har flera gånger övervägt köp av sänksåg (track saw), men de kostar ju skjortan. Någon som har erfarenhet av de billigare alternativen? Gick väldigt snabbt förbi en Kellen idag, som kändes bättre än väntat. Men klämma i en minut säger ju inte så mycket om hur den faktiskt sågar...

Meec, Keller, scheepach och allt vad de heter vs Bosch, Marita osv?
Jag har ngn scheppach. Funkar ju helt ok men det är lite beroende på vilken precision som krävs så att säga. När jag snickrar är det ju sällan verktygen som är begränsningen, men det är klart att Festools är lite smidigare att arbeta med...

[OT] Snickerboatråden
Jag har en Makita med sladd och den är en fröjd att använda jämfört med alla vanliga cirkelsågar jag någonsin använt. Vet dock inte om jag skulle kalla den prisvärd. Finns kanske motsvarande till lite bättre pris?
Se till att köpa ett par tvingar som är gjorda för skenan till sågen.

[OT] Snickerboatråden
Limma bambu, vad säger ni? Vanligt trälim eller någon form av konstruktionslim på patron?

Edit: Kan ju specificera att jag vill limma ihop bambuskiva med vanlig plywood.

Senast ändrad:
[OT] Snickerboatråden
Limma bambu, vad säger ni? Vanligt trälim eller någon form av konstruktionslim på patron?

Edit: Kan ju specificera att jag vill limma ihop bambuskiva med vanlig plywood.
Vanligt trälim fungerar bra. Finns många som gör samma sak så googla och finn utmärkta råd i ämnet.

Bambu är ett kul material!

[OT] Snickerboatråden
Jag har ngn scheppach. Funkar ju helt ok men det är lite beroende på vilken precision som krävs så att säga. När jag snickrar är det ju sällan verktygen som är begränsningen, men det är klart att Festools är lite smidigare att arbeta med...
Nu har jag iofs. inte provat de billigare alternativen men köpte en Bosch någorlunda när jag började snickra på allvar. Helt klart ett av mina mest använda verktyg och ett verktyg som kan lösa många problem. Således; överväg att investera lite mer för bättre verktyg. Mycket verktyg spelar inte så stor roll för hobbyfolk just här hade jag nog inte sparat (om det är ett alternativ).

[OT] Snickerboatråden
Nu har jag iofs. inte provat de billigare alternativen men köpte en Bosch någorlunda när jag började snickra på allvar. Helt klart ett av mina mest använda verktyg och ett verktyg som kan lösa många problem. Således; överväg att investera lite mer för bättre verktyg. Mycket verktyg spelar inte så stor roll för hobbyfolk just här hade jag nog inte sparat (om det är ett alternativ).
Nä, i alla fall inte om man inte har så många övriga verktyg. Jag har en kap och en bordssåg av vettig kvalisort och då behöver jag inte en lika bra sänksåg, men en bra sänksåg kan ju nästan ersätta bordssågen.

[OT] Snickerboatråden
Nä, i alla fall inte om man inte har så många övriga verktyg. Jag har en kap och en bordssåg av vettig kvalisort och då behöver jag inte en lika bra sänksåg, men en bra sänksåg kan ju nästan ersätta bordssågen.
Det är sant. Jag är så priviligerad att jag har alla 3 i bra kvalitet men det är inte någon av dem jag skulle skippa - lite beroende på vad man bygger.

[OT] Snickerboatråden
Jag älskar verkligen snickeriarbeten. Men jag älskar också trådstarten och många av de följande inläggen, så om någon missat detta guldkorn (wink, wink) så rekommenderar jag verkligen att ni läser den!?

Jag själv skulle behöva sitta här lite oftare. Släppa ut aggressioner på en träbit känns mer konstruktivt än att gyttjebrottas med en gris. Grisen blir glad och du blir smutsig. Ärligt stulet citat från okänd källa.

[OT] Snickerboatråden
Vanligt trälim fungerar bra. Finns många som gör samma sak så googla och finn utmärkta råd i ämnet.

Bambu är ett kul material!
Gött, tack för svar.

Som uppföljning på min tidigare fråga om sänksåg så slog jag till på en Makita. En fröjd att använda och haft enorm nytta av den genom köksrenovering :)

[OT] Snickerboatråden
Förresten, kan slänga in en till fundering. Skydda fanér mot varm ånga från diskmasking, det borde funka med helikoptertejp eller liknande?

Tillbaka
Topp