[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
[Ot] snökaos
Någon som kommit fram med bil till jobbet idag ?
Själv åkte vi kl 8 och nu har vi iaf kommit ut på andra sidan kön och har bara nån mil kvar utan köer tror jag ...

[Ot] snökaos
Min fru kom till jobbet, men jag är osäker på om hon kommer hem. Jag övertalade henne i alla fall att ta med sig extra kläder och en snöskyffel. Och ordentliga skor.

Själv är jag föräldraledig och bytte morgonpromenaden mot längdskidor med charioten på gång- och bilvägarna i området. Ganska lustig känsla att dra skateskär med kälke efter sig mitt på villagatorna. :)

skidor.jpg

[Ot] snökaos
Jodå, några skåningar? orsakade kaos och misär på väl valda ställen på E6:an. Likadant varje år. Alltid någon som tror att de kan köra som vanligt. - Vadå? Jag har ju vinterdäck? Sjukt halt var det ivf.

[Ot] snökaos
Jeppe_E sa:
Jodå, några skåningar? orsakade kaos och misär på väl valda ställen på E6:an. Likadant varje år. Alltid någon som tror att de kan köra som vanligt. - Vadå? Jag har ju vinterdäck? Sjukt halt var det ivf.

1:45 Eslöv-Svågertorp med bil idag. Första milen (på 100-väg) på 45 minuter. Happy times.

Sjukt många som stod still så fort det inte var plant. Många sommardäck och många ovana.

Snömängd? Ca. 5 cm...

[Ot] snökaos
Såg en del övergivna bilar och andra som försökte ta sig loss efter att ha lämnat de större vägarna och försökt ta sig igenom snövallar eller upp för backar med 20-30 cm snö. Vinkade glatt när jag cyklade förbi.

[Ot] snökaos
pennan sa:
Vad menar TS med ''snökaos''?

Bra fråga.
Här i Värmland är det mest något vi säger med lite ironisk ton om lätt snöfall i Stockholm.
Nu skrev inte TS var hen bor, men ett litet knep jag lärt mig är att det mest är Stockholmare som utgår från att alla andra också bor där, så vi kan nog utgå från att det gäller Stockholm.

Så min gissning är att TS menar att det har fallit och/eller faller snö i Stockholm.

[Ot] snökaos
Skulle för en gångs skull åka bil till jobbet. Kom till Länna ungefär, snöigt men lugnt på motorvägen söderifrån. Där var det stopp och Waze föreslog en omväg via Söderbyleden och Norrby men där var det tjockt på villagatorna så jag vände och körde hem igen efter att ha hämtat inspiration från trafikradion som talade om avstängd Essingeled och indragen busstrafik.

Såg ingen som hade problem att ta sig fram men många tog det lugnt. Tror att det i vanlig ordning är tung trafik som orsakar en hel del av problemen.

Hemma i Nynäshamn igen så var det strålande solsken och uppehåll, här har det inte ens kommit en decimeter.

[Ot] snökaos
Som sagt, bästkusten levererar strålande sol, krispig luft och sopsaltade cykelbanor.
Det borde väl vara fler som inte bor i Stockholm än i Stockholm så då kan man anta att TS inte bor i Stockholm? TS kanske bor på Gotland? ;)
Skämt åsido, kul för er som har snö! Är bara lite avundsjuk...

[Ot] snökaos
Kom fram innan kl14 efter fikarast och lite senare lunch på vägen .
Är inte snön och stockholmare som är problemet, utan alla inflyttade norrlänningar och annat mög som är i vägen på våra gator. :)

Bilagor

• 20161109_135311.jpg
    20161109_135311.jpg
    158.8 KB · Besök: 40
[Ot] snökaos
Hade vi sluppit skänka bort våra skattepengar till en massa lantisar, hade även vi haft råd med snöröjare som bara sitter och rullar tummarna i väntan på att det ska börja snöa.

Men jag gnäller absolut inte. Eftersom ingen förväntar sig att jag ska kunna ta mig till jobbet i dag, så sket jag i det och byggde en pulka-halfpipe till mig och sonen på tomten. När vi byggde ut huset för några år sedan byggde jag ett litet pulkaberg av hundra kubikmeter fyllnadsmassa, som det är hög tid att använda.

[Ot] snökaos
Var så nöjd med att Roslagsbanan funkade, låt gå med gles trafik. Men nu är en kontaktledning nedtriven vad det verkar, blir kämpigt att ta sig hem.

[Ot] snökaos
Sorry om jag lät smädande och ironisk, denna bild belyser ju verkligen vilket kaos det är i sthlm just nu, jag lider med Er, Kämpa!

Bilagor

• bigOriginal.jpg
    bigOriginal.jpg
    100.7 KB · Besök: 36
[Ot] snökaos
Trump-deppen höll mig hemma, vädret i Luleå har varit fantastiskt Mars-väder med solsken och -7 grader, vi har ca 5 cm snö som har legat en vecka eller två. Snökaoset verkar vänta till nästa vecka, får se hur det går, funderar på att livestreama cykelpendlingen genom Lulevintern, haha. :)

[Ot] snökaos
Fatbike-före i hela sthlm - förmodligen ett av de mest lämpliga fordonen här idag. Men jag tog saltsjöbanan till stan i morse.

Sitter i fullpackad stadsbuss - en chaufför ej i trafik på väg till garaget stannade och plockade upp en hop som skulle hem med s-banan, och lovade att köra oss halvvägs till henriksdal där banan eventuellt går oregelbundet. Bussen ringlar nu i promenadtempo sen en bra stund, och bilarna ser ut att stå helt still utanför.

Kanske måste damma av vintercyklingsgrejorna trots allt, för att slippa folkhoper, köer m.m.

[Ot] snökaos
hm sa:
Kom fram innan kl14 efter fikarast och lite senare lunch på vägen .
Är inte snön och stockholmare som är problemet, utan alla inflyttade norrlänningar och annat mög som är i vägen på våra gator. :)

snarare de e inte snön o norrlänningarna de e sthlmarna som inte har lärt sig att ha lämpliga däck på sina fordon ;) har roat mej med att vara o dra lös fjollträskare runt västerort halva dan som halkat åt höger o vänster med sina nya fina dubbfria vinterdäck på bilarna
har inte haft nåra som helst problem o ta mej fram med bilen där de tillomed vart oplogat

[Ot] snökaos
Fatbike var nog redskapet för dagen. Såg en kille forsa fram i modden utanför fönstret för en stund sen. Äntligen får man köpa en cykel till!

[Ot] snökaos
På Värmdövägen vid Nacka forum har nåt ljushuvud saltat. Ovanpå den stenhårda, säkert 10 cm tjocka snöskorpan som komprimerats till nära nog is av tusentals bilar. Resultatet? Blankis. #pucko

Edit: I terrängen ser det ut att ligga 30-40 cm snö. Rätt skapligt på en dag!

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Makten sa:
På Värmdövägen vid Nacka forum har nåt ljushuvud saltat. Ovanpå den stenhårda, säkert 10 cm tjocka snöskorpan som komprimerats till nära nog is av tusentals bilar. Resultatet? Blankis. #pucko

Testa tranebergsbron.... puckelpist av is - trodde fan bilen skulle skaka sönder trots låg fart.

[Ot] snökaos
Hehe.. och idag skulle tanten hem från stora stan. Ser ut som om jag bestämmer över fjärrkontrollen ikväll. Zapp zapp zapp... zapp... ähhh

[Ot] snökaos
Det gick väl hyggligt under omständigheterna. Lämnade kontoret 16.30, och tåget är nu framme. Restiden som normalt är 30 min blev 2 timmar inkl. en halv kilometer promenad i snön.

[Ot] snökaos
Frugan pendlar Uppsala - Frösunda (Solna). Hon beslutade sig för att vända i Märsta. Hennes kollega vände inte. Det tog honom 5:30 från dörr till dörr. Brukar gå på under timmen.

[Ot] snökaos
Makten sa:

# orderärorder

[Ot] snökaos
JLarsson sa:
Var så nöjd med att Roslagsbanan funkade, låt gå med gles trafik. Men nu är en kontaktledning nedtriven vad det verkar, blir kämpigt att ta sig hem.

Dog du?

Det går rykten på bygden att Stalle brutit sig ut ur ett Rosalgsbanetåg och fotvandrat hem. Min sambo försöker ta sig hem med Roslagsbanan just nu, oklart var hon hamnar.

Tågen går iaf inte hela vägen fram till östra utan stannar vid universitetet, nedriven kontaktledning vid östra.

Tillbaka
Topp