[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Tror jag klarade mig rätt hyggligt. In gick det som det skulle i svinottan och hem tog det 1.15 istället för knappt 40 minuter. Dock var medelavståndet till närmaste "granne" på tåget ca två tyglager vilket är lite under vad jag föredrar om jag får välja.

[Ot] snökaos
3:20 till jobbet och 4:10 hem. Jag har 15 km till jobbet. Bussar och lastbilar ställde till med rätt mycket oreda. På ett ställe stod 4 bussar still så ingen, inte ens en norrlänning, kunde ta sig förbi. En sån här dag slås man av vilket enormt tryck det är på Stockholmstrafiken.

[Ot] snökaos
Ts här, gav upp på vägen hem ute på värmdövägen . Klev ur bilen och har börjat gå . Brorsan får köra hem ensam . Har bara 3 timmar promenad hem enligt Google om jag genar genom Hellas ....

[Ot] snökaos
"Snökaos"

Bilagor

• snökaos.jpg
    snökaos.jpg
    529.3 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
[Ot] snökaos
N_sandstrom sa:
pennan sa:
Sorry om jag lät smädande och ironisk, denna bild belyser ju verkligen vilket kaos det är i sthlm just nu, jag lider med Er, Kämpa!
Oj, vad spännande, vart tog du den bilden idag?
Ser verkligen inte ut som ställena jag sett.

Det är från Thorilidsplans tunnelbana, uppgången mot Rålis. Förmodligen tagen i tisdags och inte i dag.

[Ot] snökaos
hm sa:
Ts här, gav upp på vägen hem ute på värmdövägen . Klev ur bilen och har börjat gå . Brorsan får köra hem ensam . Har bara 3 timmar promenad hem enligt Google om jag genar genom Hellas ....

Du skulle ha åkt med en norrlänning istället. Vet inte riktigt hur de gör, men vad jag förstår tar de sig fram i alla väder och trafiksituationer.

[Ot] snökaos
Alltså, det är ingen som betvivlar att det är kaos i Stockholmstrafiken. Det komiska för oss som bor i glesbygd är att det verkar vara en chock att det kommer snö varje år i Stockholm. Och att folk helt plötsligt tappar all förmåga att framföra sina fordon.

Det som brukar hända här i kring när det ramlar ner några dm snö är att folk kör i 80km/h istället för 100 på motorvägen och att parkeringar inne i stan hamrar lite utanför rutorna eftersom de inte syns under snön.

Och då brukar det ändå vara ganska bra tryck på trafiken in till Karlstad runt 8 på vardagar, ofta med kö ut till motorvägsavfarten. Men snön brukar inte påverka flödet nämnvärt.

[Ot] snökaos
theBrand sa:
Alltså, det är ingen som betvivlar att det är kaos i Stockholmstrafiken. Det komiska för oss som bor i glesbygd är att det verkar vara en chock att det kommer snö varje år i Stockholm. Och att folk helt plötsligt tappar all förmåga att framföra sina fordon.

Det som brukar hända här i kring när det ramlar ner några dm snö är att folk kör i 80km/h istället för 100 på motorvägen och att parkeringar inne i stan hamrar lite utanför rutorna eftersom de inte syns under snön.

Och då brukar det ändå vara ganska bra tryck på trafiken in till Karlstad runt 8 på vardagar, ofta med kö ut till motorvägsavfarten. Men snön brukar inte påverka flödet nämnvärt.

Du missade att 90% av strulet beror på semitrailers som inte kommer upp för backarna. Oftast polacker och liknande.

[Ot] snökaos
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Du missade att 90% av strulet beror på semitrailers som inte kommer upp för backarna. Oftast polacker och liknande.

Källa på den? Eller är det ren rasism?

[Ot] snökaos
En skillnad mellan Stockholm och Karlstad är att i Karlstad finns det ca 90.000 människor och i storstockholm finns det ca 2.250.000 människor. Jämför man Stockholm mot Värmland bor det ca 315.000 personer där.
I hela Norrland bor det ca 1.200.000 människor.
StorStockholm är ca 6500 kvadratkilometer stort. Norrland är ca 243.000 kvadrat km. Allstså ca 60% av hela landet.
I de siffrorna kan man nog hitta anledningen till att ett "snökaos" slår hårdare mot Stockholm Norrland.
Siffrorna är från Wikipedia.

[Ot] snökaos
Jag pendlade mellan älvsjö och årsta. Skulle posta ett brev. Det tog 2 timmar nästan. Fast då ingick lite foto och hjälpa en hjälplös LandRover med dubbfria!!! däck och ingen!!! snöspade i bilen. Jag gav upp och drog hem.

[Ot] snökaos
Edarion sa:
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Inget stort statistiskt underlag, men den dragare som blockerade E18 vid Brottby i går kväll står fortfarande halvt i diket och lär riskera att få stå ett tag. Inte många bärgare tar frivilligt ett jobb med en bulgarisk lastbil utan att få betalt i förväg.

Däremot är det ju ingen hemlighet att stora fordon utan krav på vinterdäck kan ställa till rätt mycket mer än en personbil man enkelt kan putta undan med handkraft.

[Ot] snökaos
theBrand sa:

Låt oss för skojs skull anta att det är ungefär lika stor andel puckon per capita i Stockholm och i glesbygd. Låt säga att 1 av 100 är dum nog att köra med sommardäck när det fallit ~30 cm snö på ett halvt dygn.
Tror du att det kommer ge samma effekt i storstan som på landsbygden? Det tror inte jag.

Om du därtill räknar in att antalet bilar per körfält och tid lär vara tiodubbelt i storstan, så inser du säkert att underlaget blir något helt annat. Oftast komprimerad snömodd som är nära nog som is. Det går inte att ploga ofta nog när det är sjukt mycket trafik oavsett väder.

Det kommer inte som en chock. Det bara funkar så, att en redan ansträngd trafiksituation i blidväder, blir helt bedrövlig när det snöar.

[Ot] snökaos
Edarion sa:
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Iaktagelse under senaste 15 årens trafikkaos i storstockholm. Antigen kör öststatarna med sämre däck, tyngre last eller är sämre på att köra - oaktat orsak så är det fler öststatare än svenska ekipage som inte klarar små motlut på essingeleden.

Btw så är inte polacker en ras om du missat det.

[Ot] snökaos
Skillnad på 5cm snö och 40cm snö med.

Jag cyklade till jobbet idag, dubbel tid men var ju rätt kul när det är så torrt. Värre om det blir slask av de.

[Ot] snökaos
Edarion sa:
Bengt-re sa:
theBrand sa:

till stor del är de utlandsregistrerade trailerdragare från baltikum områdena som orsakar trafikstoppen ett praktexempel är den på bergslagsvägen blankslitna drivdäck fastnade vid 12 tiden idag o runt 16 snåret då stog den fortfarande på exakt samma ställe

[Ot] snökaos
Om/när ni fått upp mot 150 cm snö på 4 dygn kan vi börja prata om snökaos.

December -98, då var det lite snöigt på vissa håll...

Fast det var ju inte i Tokholm, så vi överlevde, Tokholmarna hade väl avlidit med 150 cm snö.

/Fedde

[Ot] snökaos
fedde sa:

Fast det var ju inte i Tokholm, så vi överlevde, Tokholmarna hade väl avlidit med 150 cm snö.

/Fedde

Då hade det antagligen stått still i 4 dygn här. Sen hade allt varit som vanligt och vi hade fortsatt att pyttsa ut skattepengar till resten av Sverige.

[Ot] snökaos
fedde sa:

Ja herregud, de där Tokholmarna kan ju inte köra bil som riktiga karlakarlar. Dessutom har många av dem såna där dubbfria fjollvinterdäck.

[Ot] snökaos
Problemet med Stockholm är att det liksom inte finns någonstans att göra av snön. I glesbygd är det bara att skjuva den åt sidan.

[Ot] snökaos
Enligt denna: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=39019 består stockholm stad av drygt 2% vägar. Stockholms yta är drygt 187 km². (https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm)

Det har ramlat ner typ 30-40 cm snö. Om vi säger ett snitt på 35 cm så har vi alltså 1,5 miljoner kubikmeter med snö som måste flyttas bort, bara i Stockholm stad. Sen tillkommer aha kranskommuner. I stockholm är det svårt att bara veva igång snöslungan och köra på. Istället måste snön precisionsflyttas, lastas på lastbilar osv. Snöröjningsprocessen är därför extremt mycket klurigare jämfört med landsbygden.

Lägg till det en extremt ansträngd trafiksituation redan vid normalt väglag och bussar och lastbilar utan vinterdäck.

Men visst, det finns många praktpuckon som bidrar till att situationen förvärras. Men de finns nog överallt, precis som tidigare påpekats.

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Var helt omedveten om snökaoset då jag jobbat hemifrån. Sen skulle jag handla mat.. tur att det låg 40 cm kramsnö på 50 m2 garageuppfart som nån vart tvungen att flytta på!
20161109_145301.jpg

[Ot] snökaos
Jag har 7 minuter till jobbet med bil och idag tog den fasen 9 minuter. Hem däremot tog det nog 11 minuter. Fick ta en liten omväg på grund av optimistisk långtradarchaffis som körde fast.

45cm snö på 24 timmar i Upplands Väsby strax utanför Stockholm.

De flesta tar sig fram. Problemet är alla bussar och långtradare. På tex E18 i Täby fick bilarna åka slalom på den fyrfiliga motorvägen mellan parkerade dragspelsbussar och långtradare.

Min fru däremot gjorde misstaget att hoppa på infartsbussen från Upplands Väsby till Sergels torg. Efter 4,5 timmar hade de kommit till Järva krog (17km) där bussen togs ur trafik. Hon fick gå 2km till Pendeltåget som gick som på räls. Hemma igen efter 6 timmar. Inget jobb med andra ord.

[Ot] snökaos
Om nu alla happymedlemar från norr om dalälven ska agera ut en nidbild av den testosteronstinn norrlänningen med mindreväderskomplex kan väl jag som bor i en stad med mer än två affärer komma med lika stereotypa åsikten att vi sörlänningar borde köpa en armada av plogar för den dag varje år när det snöar istället för att pynta utjämningspengar till er bidragstagare i glesbygden.

[Ot] snökaos
FreddeP75 sa:
Jag har 7 minuter till jobbet med bil och idag tog den fasen 9 minuter. Hem däremot tog det nog 11 minuter. Fick ta en liten omväg på grund av optimistisk långtradarchaffis som körde fast.

45cm snö på 24 timmar i Upplands Väsby strax utanför Stockholm.

De flesta tar sig fram. Problemet är alla bussar och långtradare. På tex E18 i Täby fick bilarna åka slalom på den fyrfiliga motorvägen mellan parkerade dragspelsbussar och långtradare.

Min fru däremot gjorde misstaget att hoppa på infartsbussen från Upplands Väsby till Sergels torg. Efter 4,5 timmar hade de kommit till Järva krog (17km) där bussen togs ur trafik. Hon fick gå 2km till Pendeltåget som gick som på räls. Hemma igen efter 6 timmar. Inget jobb med andra ord.

Har du 7min till jobbet borde du ju cykla istället :)

[Ot] snökaos
Bengt-re sa:
Edarion sa:
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Iaktagelse under senaste 15 årens trafikkaos i storstockholm. Antigen kör öststatarna med sämre däck, tyngre last eller är sämre på att köra - oaktat orsak så är det fler öststatare än svenska ekipage som inte klarar små motlut på essingeleden.

Jag har läst nånstans att korta tvåaxlade dragbilar som är vanliga utanför Norden, alltså dragbil med en (1) ensam bakaxel, har sämre axeltryck på den där stackars axeln som ska driva hela ekipaget jämfört med treaxlade bilar där föraren tillfälligt kan lyfta stödaxeln och få högre tryck på drivhjulen, och att det är därför de oftare får problem när det blir halt.

De lär vara sämre på att bromsa i halt väglag också (tänk fällknivsolycka).

Om sedan utlänningarna har lågt pris som huvudsakligt konkurrensmedel, så kanske det skulle kunna vara så att de kan ha sämre däck också, och inte bara lågt löneläge.

[Ot] snökaos
Henrik_E sa:
Om nu alla happymedlemar från norr om dalälven ska agera ut en nidbild av den testosteronstinn norrlänningen med mindreväderskomplex kan väl jag som bor i en stad med mer än två affärer komma med lika stereotypa åsikten att vi sörlänningar borde köpa en armada av plogar för den dag varje år när det snöar istället för att pynta utjämningspengar till er bidragstagare i glesbygden.

Eller så är det ersättning för malmen, stålet, skogen m m som skickas söderut...

/Fedde

[Ot] snökaos
fedde sa:

/Fedde

Försvarsmakten fick ju å andra sidan rycka ut med bandvagnar etc för att hjälpa till så det verkar som att låtsasnorrlänningarna i Gävleborg inte heller klarar av att röja snö. Fast ni lyckades ju bränna ner bocken iaf.

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/bildextra-15-ar-sedan-snokaoset

[Ot] snökaos
Bor i Sjöstaden (STHLM) , nu släppte trafiken. Stått mer eller mindre still.

Jag fick parkera 4km hemifrån för det stod still.

Det är nåt som är kul med detta (kanske för att jag kom hem), nåt som lockar överlevaren i mig kanske?

[Ot] snökaos
grondahl sa:
fedde sa:

/Fedde

Försvarsmakten fick ju å andra sidan rycka ut med bandvagnar etc för att hjälpa till så det verkar som att låtsasnorrlänningarna i Gävleborg inte heller klarar av att röja snö. Fast ni lyckades ju bränna ner bocken iaf.

http://www.gd.se/gastrikland/gavle/bildextra-15-ar-sedan-snokaoset

Haha, sicka jäkla FJOLLOR de är i Gävle! Men det är klart, Gävle är ju nästan nere i Svealand bland alla metrosexuella Tokholmarna som tappar lattemuggen av skräck när det kommer en snöflinga.

[Ot] snökaos
Luthman Photography sa:
JLarsson sa:
Var så nöjd med att Roslagsbanan funkade, låt gå med gles trafik. Men nu är en kontaktledning nedtriven vad det verkar, blir kämpigt att ta sig hem.

Dog du?

Det går rykten på bygden att Stalle brutit sig ut ur ett Rosalgsbanetåg och fotvandrat hem. Min sambo försöker ta sig hem med Roslagsbanan just nu, oklart var hon hamnar.

Tågen går iaf inte hela vägen fram till östra utan stannar vid universitetet, nedriven kontaktledning vid östra.

Jobbade till 18, kollade sl.se och konstaterade att tågen nu skulle gå ända till Östra. Kaos, reflexvästar och gatlopp på perrongerna så fort ett tåg kom in. Gick till puben enligt plan, visade sig att en stammis hade avtackning med lite tapasbuffé. Så jag fastnade där till 2035-tåget. Som antagligen var det första som gick i tid. Facit idag: 2h till jobbet dörr till dörr, 3h hem

[Ot] snökaos
Edarion sa:
Bengt-re sa:
theBrand sa:

Behövs ingen källa. Det är allmän kännedom om att det är så. Blanda inte in rasism i detta, polacker tillhör väl samma ras som vi? Vad nu det har med saken att göra.

[Ot] snökaos
För min del gick det ganska bra att ta sig till skolan, tvärbanan kom 3 min tidigt (förmodligen 4 min försenad, altså avgången före. Fastnade några minuter mellan Trekanten och Gröndal p.g.a en bil som slirade så vi gav den en knuff, detta ledde till att vagnen kom fram till Alvik 6 min sent. När jag väl gick upp till tuben så stod det att tuben var vid Slussen, som en konsekvens valde jag att ta 12:an som skulle gå om 3 min. Kom till skolan på 40 min mot vanliga 28 min.

[Ot] snökaos
fedde sa:
Henrik_E sa:

Eller så är det ersättning för malmen, stålet, skogen m m som skickas söderut...

/Fedde
Hmm, en tankevurpa här tror jag. De som tar upp malmen får betalt. Företaget som tar upp malmen och säljer den får betalt, så vad menar du? Vad får vi stockholmare för bidragen som skickas norrut? Inte något annat än att landsbygden hålls igång och öppen, och det är väl värt massor i och för sig, men bidrag är det trots allt.

Tillbaka
Topp