[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Stervelo sa:
fedde sa:
Henrik_E sa:
Om nu alla happymedlemar från norr om dalälven ska agera ut en nidbild av den testosteronstinn norrlänningen med mindreväderskomplex kan väl jag som bor i en stad med mer än två affärer komma med lika stereotypa åsikten att vi sörlänningar borde köpa en armada av plogar för den dag varje år när det snöar istället för att pynta utjämningspengar till er bidragstagare i glesbygden.

Eller så är det ersättning för malmen, stålet, skogen m m som skickas söderut...

/Fedde
Hmm, en tankevurpa här tror jag. De som tar upp malmen får betalt. Företaget som tar upp malmen och säljer den får betalt, så vad menar du? Vad får vi stockholmare för bidragen som skickas norrut? Inte något annat än att landsbygden hålls igång och öppen, och det är väl värt massor i och för sig, men bidrag är det trots allt.

Vattenkraften? Vindkraften? De utbildade människorna?

[Ot] snökaos
Samma sak varje år. Så fort det kommer lite snö så är det katastrof och undantagstillstånd.
Tydligen är det omöjligt att köra på det där vita som ligger på marken också. Eller också är de rädda för det och det måste bort.

[Ot] snökaos
Makten sa:
Låt säga att 1 av 100 är dum nog att köra med sommardäck när det fallit ~30 cm snö på ett halvt dygn.
Vad får dig att tro att det inte går att ta sig fram med (bra) sommardäck när det kommit några dm snö?
Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll vid de snömängderna. Däremot när det har plogats, då brukar det bli snorhalt, typ isgata.
Körde själv drygt 12 mil i 2 dm blötsnö för ett antal år sedan, dessutom bakhjulsdrivet. Gick hur bra som helst. Jag hade precis lika bra fäste som med vinterdäcken. Självklart anpassade jag farten efter underlaget, men det hade jag ju gjort med vinterdäcken också.

[Ot] snökaos
bigmollo sa:
En skillnad mellan Stockholm och Karlstad är att i Karlstad finns det ca 90.000 människor och i storstockholm finns det ca 2.250.000 människor. Jämför man Stockholm mot Värmland bor det ca 315.000 personer där.
I hela Norrland bor det ca 1.200.000 människor.
StorStockholm är ca 6500 kvadratkilometer stort. Norrland är ca 243.000 kvadrat km. Allstså ca 60% av hela landet.
I de siffrorna kan man nog hitta anledningen till att ett "snökaos" slår hårdare mot Stockholm Norrland.
Siffrorna är från Wikipedia.
I mindre orter kör varenda kotte bil, medan det i t.ex. Stockholm är bara en liten andel som kör bil. Obefintlig kollektivtrafik på landsbygden.
Så att jämföra invånarantal haltar en del.

[Ot] snökaos
Anekdot från förr - när jag var i Portland OR i Feb 2014 damp det ner en 6-8 tum härlig nysnö på barmark. Ingen (ingen) hade eller visste vad vinterdäck var utan "chained up" sina sommarsulor. Gick ju bra första dagen när snölagret kunde stå för bromsandet och höll nere farterna men sen framåt kvällen när det mesta var nedkört eller plogat och folk började gasa på igen, ja gisses då ville man inte komma ivägen...

Det mesta stängde ner den helgen, så även "worst day of the year ride" blev inställt.

20140208-IMG_0931.jpg

[Ot] snökaos
Fältprästen sa:
bigmollo sa:
En skillnad mellan Stockholm och Karlstad är att i Karlstad finns det ca 90.000 människor och i storstockholm finns det ca 2.250.000 människor. Jämför man Stockholm mot Värmland bor det ca 315.000 personer där.
I hela Norrland bor det ca 1.200.000 människor.
StorStockholm är ca 6500 kvadratkilometer stort. Norrland är ca 243.000 kvadrat km. Allstså ca 60% av hela landet.
I de siffrorna kan man nog hitta anledningen till att ett "snökaos" slår hårdare mot Stockholm Norrland.
Siffrorna är från Wikipedia.
I mindre orter kör varenda kotte bil, medan det i t.ex. Stockholm är bara en liten andel som kör bil. Obefintlig kollektivtrafik på landsbygden.
Så att jämföra invånarantal haltar en del.

Ja men dåså. Då kanske det inte var så farligt trots allt.

[Ot] snökaos
Det är mycket snack om fördelning mellan kommuner, jag vill bara påpeka att det inte bara är Stockholm som får dela med sig många andra kommuner bl.a. Karlstad får också ge till fattigare kommuner. (Och nä, vi har inga plogbilensförare i standby...)
Tätbefolkade kommuner har i regel bättre ekonomi än avfolkningsbyggd, av naturliga skäl.

Om det inte finns pengar till skolor m.m. i glesbygd så vill nog inte så många bo där, och vem ska då fixa malmen, vattenkraften, grödorna m.m?

Alla kan inte bo i storstäder och vara tjänstemän, även om det ger bra skatteintäkter.

[Ot] snökaos
När det blir beef om snö, skattefördelning, norrlänningar & Sthlms metrosexualitet blir det ju en veritabel popcorntråd :-D

Har höga förhoppningar om att underhållningen består ikväll när man plockar upp Happy igen. *S*

[Ot] snökaos
Att sommardäck ger lika bra fäste som vinterdäck är ju ren bullshit.
Provade med 300 mil gamla sommardäck senast nu i november. Riktigt obehagligt.

Väldigt många olyckor sker och har skett pga avsaknad av vinterdäck nu. Ju längre söderut man kommer desto färre har vinterdäck (i tid..).
Väglaget I Stockholm var inge vidare. Är glad att jag inte körde lastbil iaf :)

Att anpassa fart efter väglag är inte så modernt heller verkar det som.

[Ot] snökaos
Ni som rullat fatbike i sthlm igår/idag, hur gick det? Berätta, är sjukt sugen på en sån efter att ha vinglat mig Stockholm C-Farsta på 35mm dubbdäck på 1,5 timme.

[Ot] snökaos
Idag rullade det utan problem. Väldigt mycket färre bilar ute. Glädjande nog hade sopsaltaren gjort det jättefint på cykelvägen utmed Bergslagsvägen.

Problemet är inte att folk inte kan köra bil i snö utan att det är så enorma mängder människor som förflyttar sig varje dag att minsta störning gör kaos i trafiken. Det räcker med en stillastående lastbil för att skapa kilometerlånga köer. Det lär inte bli bättre i framtiden heller eftersom det byggs överallt i Stockholm.

[Ot] snökaos
Här kommer en lantis fråga:
Varför kör så många bil i sthlm när det finns tunnelbana,pendeltåg,bussar mm.
Verkar ju bara vara ett helvete att hitta en parkering, när man väl kommer fram.
Men ni skall ha all heder åt ert tålamod, själv skulle jag nog drabbas av ett ''falling down'' bryt efter 10-min i en kö...

[Ot] snökaos
pennan sa:
Verkar ju bara vara ett helvete att hitta en parkering, när man väl kommer fram.
Men ni skall ha all heder åt ert tålamod, själv skulle jag nog drabbas av ett ''falling down'' bryt efter 10-min i en kö...

Om man bor utmed rätt linje så är kommunaltrafiken jättebra, oftast.
För mig tar det 30 minuter med bil till jobbet och över en timme kommunalt. Jag har garage på jobbet så det förenklar också.

[Ot] snökaos
bigmollo sa:
pennan sa:

För mig tar det 30 minuter med bil till jobbet och över en timme kommunalt. Jag har garage på jobbet så det förenklar också.

+1

Tåg/busslinjerna går i många fall också från förorterna och in till centrum. Ska man åka mellan förorter kan det vara ganska knepigt. Blir det många byten är risken att det matchar dåligt också.

[Ot] snökaos
bigmollo sa:
pennan sa:

Jag har samma förhållande med tidsaspekten, men jag åker kollektivt ändå. Solklart val. Både ur miljöaspekt och ekonomi.

[Ot] snökaos
gsb sa:
bigmollo sa:
pennan sa:

Jag har samma förhållande med tidsaspekten, men jag åker kollektivt ändå. Solklart val. Både ur miljöaspekt och ekonomi.

Mollo tjänar nog väldigt mycket pengar så det är inte ett problem.

[Ot] snökaos
theBrand sa:
Det är mycket snack om fördelning mellan kommuner, jag vill bara påpeka att det inte bara är Stockholm som får dela med sig många andra kommuner bl.a. Karlstad får också ge till fattigare kommuner. (Och nä, vi har inga plogbilensförare i standby...)
Tätbefolkade kommuner har i regel bättre ekonomi än avfolkningsbyggd, av naturliga skäl.

Om det inte finns pengar till skolor m.m. i glesbygd så vill nog inte så många bo där, och vem ska då fixa malmen, vattenkraften, grödorna m.m?

Alla kan inte bo i storstäder och vara tjänstemän, även om det ger bra skatteintäkter.
Tänk den dagen då den fina tjänstemannen får torka sitt platta kontors arsle med handen för att det finns ingen som tillverkar papper .
Vattenfall skattar i Stockholm så dom snor pengarna av norrlänningarna.Stäng av strömmen till Stockholm stoppa mattransporterna så får dom se hur det är att leva på 1800 talet

[Ot] snökaos
Äh

motortrafiken står ju i princip still en snöfri sensommardag i Stockholm också så den enda skillnaden när det kommit snö är att det står still lite längre.

Om det kommer mycket snö på samma gång så brukar det dröja ett dygn att röja undan allt och sen så är det tillbaka till normalläge. Tror inte det är så många som bor här som faktiskt blir förvånade om det händer heller.

Om vi ska prata Karlstad (som tydligen är jävligt populärt att jämföra med) så läste jag ju förra veckan att lastbilarna inte kunde åka så det är väl ingen större skillnad :) http://www.vf.se/nyheter/kil/stopp-i-trafiken då hade det inte ens snöat.

Jag är själv från en liten håla i värmland där snön egentligen inte var några problem. Men då var det liksom aldrig köer en normal dag heller. Det var heller aldrig någon störning i kollektivtrafiken då den i princip inte existerar.

[Ot] snökaos
sdx sa:
Vattenfall skattar i Stockholm så dom snor pengarna av norrlänningarna.

Tänker du på bolagsskatten för Vattenfall? Det är en statlig skatt. Det spelar inte någon som helst roll var någonstans Vattenfall "skattar". Även om deras säte hade legat i Övertorneå så hade Övertorneå kommun inte sett röken av de pengarna, liksom Stockholms kommun inte ser röken av de pengarna idag. De går direkt till Magdalena Andersson. Liksom för övrigt Vattenfalls vinstutdelningar gör då det är ett statligt ägt bolag.

[Ot] snökaos
sdx sa:
theBrand sa:

Tänk den dagen då den fina tjänstemannen får torka sitt platta kontors arsle med handen för att det finns ingen som tillverkar papper .
Vattenfall skattar i Stockholm så dom snor pengarna av norrlänningarna.Stäng av strömmen till Stockholm stoppa mattransporterna så får dom se hur det är att leva på 1800 talet

Åh, ännu en kränkt norrlänning...

Men vi hade en intressant diskussion på kafferasten nyss; vad skulle betyda mest för Sveriges ekonomi? Ett till Norrland, komplett som det är nu? Eller ännu ett Stockholm? (Edit: Den här rapporten var ju mycket intressant, även om den har mer än ett decennium på nacken.)

Edit: apropå snökaos. 30-40 cm moddsnö ställer till problem var det än kommer, även i Norrland, och speciellt om det är en del trafik. Det kan jag intyga efter att ha levt i Norrland i totalt 28 av mina snart 47 levnadsår.

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Dessutom finns det INGEN annanstans man kan få toapapper från än Norrland. Det finns exempelvis INTE något stort finskt pappersbolag som tillverkar det vanligaste toapappersmärket med ett sött lamm på som finns i alla svenska butiker. :-(

[Ot] snökaos
DT sa:
Mini_me sa:
Bor i Sjöstaden (STHLM) , nu släppte trafiken. Stått mer eller mindre still.

Jag fick parkera 4km hemifrån för det stod still.

Först NU?

Då har det varit gridlock genom hela Sjöstan sedan 14-tiden?

Ja det verkar stämma. Polaren som jobbar i Hammarbybacken ringde och menade på att jag kunde glömma att komma hem med bilen.

Var ändå fint att se andra människor som gick runt och bjöd på kaffe?

[Ot] snökaos
sdx sa:
theBrand sa:

Norrlands andel av Stockholms matförsörjning är knappast gigantisk och det lär i de flesta fall finnas ersättning i form av annan leverantör. Och för de varor Stockholm är en viktig marknad för norrländska matprodukter verkar det rätt korkat att sluta sälja dit. Borde riskera att minska intäkterna.

[Ot] snökaos
mmmrrrr sa:
Norrlänningar är så snälla som skänker oss stockholmare toapapper utan att ta betalt för det. Tack Norrland!
Skogen ger pappret i form av fluffmassa som går till pappersbruken som sedan förfinar råvaran.
Om man börjar där med skogen ingen leverans av timmer eller massa eller grot och då blir det ett värmeverk i vertan som slukar några hundra kubik i timmen tänk vad skönt och få stoppa det ren njutning.

[Ot] snökaos
sdx sa:
mmmrrrr sa:
Norrlänningar är så snälla som skänker oss stockholmare toapapper utan att ta betalt för det. Tack Norrland!
Skogen ger pappret i form av fluffmassa som går till pappersbruken som sedan förfinar råvaran.
Om man börjar där med skogen ingen leverans av timmer eller massa eller grot och då blir det ett värmeverk i vertan som slukar några hundra kubik i timmen tänk vad skönt och få stoppa det ren njutning.

Det är lite svårt att förstå vad du skriver.

[Ot] snökaos
Luthman Photography sa:
sdx sa:
mmmrrrr sa:

+1

sdx sa:

Tjänstemannen kan nog torka röven med femhundringarna han sparar på norrlänningarna om behovet skulle uppstå.

[Ot] snökaos
Luthman Photography sa:
sdx sa:
mmmrrrr sa:

Norrländska är svårt!

[Ot] snökaos
"Skärp er Stockholm, det är ju bara snö" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab

Men problemet är väl att alla måste till jobbet varje dag. Hur många såna här snödagar är det varje år? Kan väl inte kosta samhället, företagen eller alla individer att stanna hemma ett par dagar extra om året. Med tanke på att många (hur många?) som ger sig ut ändå inte kommer fram.

Så blir det lugnare i trafiken för ambulanser etc, och snöröjningen kan ske snabbare.

[Ot] snökaos
MC idag i Sthlm t jobbet gick tämligen utmärkt.

Igår var det lite kämpigare med MC, men ungarna gillade (som genomsnitt; en skrek av förtjusning en av skräck...) försöket komma t dagis med oss tre på den...

I morn tar jag ungarna t dagis/skola på MCn oxå. - Härligt att MC säsongen äntligen börjat.

[Ot] snökaos
NickPick sa:
Luthman Photography sa:
hm sa:
Vi är väl på väg mot det papperslösa samhället ändå...

Ja, bidé har ju funnits ett tag nu.

Läs den andra av reglerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_toilet_etiquette

Många bra idéer! Men det här med att man inte får samtala när man parskiter tar ju hela glädjen ur att parskita, även om man parskiter med vägg emellan varandra, det är ju samtalet och det sociala samspelet man är ute efter. Men det här med att inte stirra på varandras kön köper jag rakt av.

[Ot] snökaos
Jag förstår inte varför norrlänningarna bara fortsätter att skicka toapapper till Fjollträsk om det nu är sådan utsugning det är frågan om. Det är väl bara att stoppa leveranserna och behålla toapappret i Norrland i så fall? Eller kommer 08-orna och tar toapappret med våld?

Eller är det de polska lastbilschaufförerna med sommardäck som hämtar toapappret i Norrland och kör det till Fjollträsk (där de fastnar i snön och blockerar trafiken), i så fall är det väl bara att vägra lasta på toapappret på lastbilarna? Win-win i så fall, Norrland behåller toapappret och trafiken flyter på i 08 (och vi får torka oss med sedlar).

[Ot] snökaos
Den svenska imperialistiska kolonialmakten tar såklart resurserna med våld från de stackars norrlänningarna som stal dem hederligt från Sapmí i första läget.

Tillbaka
Topp