[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Varifrån kommer uppdelningen Stockholm-Norrland? Större delen av toarullen kommer från södra halvan av landet. Kort sagt: jag vill också in på den här beefen. :)

[Ot] snökaos
I Stockholm och uppenbarligen delar av Norrland så är den rådande uppfattningen tydligen att all skog och glesbygd ligger i Norrland. Jag har förvisso stött på stockholmare som tror att Värmland är en del av Norrland...

[Ot] snökaos
Siepen verkar ha det bra i alla fall.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    105.7 KB · Besök: 60
[Ot] snökaos
Började söka statistik på olyckor, trafikförseningar, skadade och annat för att visa att vi Stockholmare visst vet hur man hanterar snön och att det bara är en fråga om köteori ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Köteori ) och allt handlar om att genomflödet stoppas av lastbilarna som står still och sen går allt åt h-e men tappade orken då det blir mycket om och men.

Men stötte på den här artikeln. Och utan bussar och lastbilar så gissar jag att gårdagen hade varit mycket smidigare.
https://www.motormannen.se/common/docs/Motor/Motor_artiklar/Vinterdack_tunga_fordon.pdf

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Luthman Photography sa:
NickPick sa:
Luthman Photography sa:
hm sa:
Vi är väl på väg mot det papperslösa samhället ändå...

Ja, bidé har ju funnits ett tag nu.

Läs den andra av reglerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_toilet_etiquette

Många bra idéer! Men det här med att man inte får samtala när man parskiter tar ju hela glädjen ur att parskita, även om man parskiter med vägg emellan varandra, det är ju samtalet och det sociala samspelet man är ute efter. Men det här med att inte stirra på varandras kön köper jag rakt av.

Men det står inget om att man inte får happysurfa på muggen.

[Ot] snökaos
fhloston sa:
Luthman Photography sa:
NickPick sa:
Luthman Photography sa:
hm sa:
Vi är väl på väg mot det papperslösa samhället ändå...

Ja, bidé har ju funnits ett tag nu.

Läs den andra av reglerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_toilet_etiquette

Många bra idéer! Men det här med att man inte får samtala när man parskiter tar ju hela glädjen ur att parskita, även om man parskiter med vägg emellan varandra, det är ju samtalet och det sociala samspelet man är ute efter. Men det här med att inte stirra på varandras kön köper jag rakt av.

Men det står inget om att man inte får happysurfa på muggen.

Man får läsa, men inte svara på inlägg.

[Ot] snökaos
sih sa:
"Skärp er Stockholm, det är ju bara snö" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab

Men problemet är väl att alla måste till jobbet varje dag. Hur många såna här snödagar är det varje år? Kan väl inte kosta samhället, företagen eller alla individer att stanna hemma ett par dagar extra om året. Med tanke på att många (hur många?) som ger sig ut ändå inte kommer fram.

Så blir det lugnare i trafiken för ambulanser etc, och snöröjningen kan ske snabbare.

Fast en enkel googling visar ju att han ljuger

Skulle ju kunna vara så att det fungerar ungefär likadant överallt i Sverige vid snöstorm och att trafikpåverkan står i proportion till trafikmängden. Sen att resten av Sverige tycker det är kul att pika Stockholmare får man ju ta...

[Ot] snökaos
andreas_nas sa:
Siepen verkar ha det bra i alla fall.

Man kommer osökt att tänka på (saxat från 1177.se):

BAKGRUND

Definitionen på hypertermi är att kroppstemperaturen stegras över 37,5 grader på grund av sviktande temperaturreglering. Feber på grund av infektion eller inflammation räknas alltså inte in.

Orsaker

Endokrina orsaker (hypertyreos, feokromocytom, akromegali)
Serotonergt, antikolinergt och sympatikomimetiskt syndrom
Hypotalamusskada p g a stroke/blödning
Exogena orsaker (yttre uppvärmning, extrem luftfuktighet)
Malignt neuroleptikasyndrom (se nedan)
Malign hypertermi (se nedan)
Delirium tremens

[Ot] snökaos
Behandling:
– Vila
– Extern kyla (se nedan)
– Peroral rehydrering och salttillförsel vid lätt dehydrering
– I.v. rehydrering och salttillförsel vid måttlig till grav dehydrering
– OBS! Vid hypernatremi är det viktigt med varsam intravenös korrigering av serum-osmolaliteten, 2 mOsm/h, annars risk för hjärnödem och epileptiska kramper

[Ot] snökaos
Enligt klart.se blir det sju grader varmt på tisdag och det fortsätter sen klart på plussidan så snön lär nog snart vara ett minne blott.

[Ot] snökaos
Ändå rätt kul med lite omväxling i det gråa vardagslivet.
I många år framåt kommer det att pratas om just sådana här dagar.

Här nere hos oss på framsidan pratar vi fortfarande om den 17 november 1995,
vad man själv gjorde o vad andra gjorde.

[Ot] snökaos
Är det inte ändå lite anmärkningsvärt att alla 08-or sitter och försvarar sig mot påhoppen från dom utsocknes? Ska det ens vara nödvändigt?

[Ot] snökaos
1888 sa:
Ändå rätt kul med lite omväxling i det gråa vardagslivet.
I många år framåt kommer det att pratas om just sådana här dagar.

Här nere hos oss på framsidan pratar vi fortfarande om den 17 november 1995,
vad man själv gjorde o vad andra gjorde.

En polare i Göteborg skrev i Fidonet att han vippat upp persiennerna och fånstirrat på den snö som täckte hela fönstret...
Ok, det visade sej vara en snödriva mot just den väggen, men hans första tanke var "Hur jävla mycket snö har det kommit egentligen?". :-D

[Ot] snökaos
JLarsson sa:
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/trafikkaos-i-sundsvall

Ha ha ha! Hela byn var ju inblandad i snökaoset! Två bilar körde av vägen, den tredje klarade sig och kunde åka till toalettpappersfabriken och lasta ett godståg till Stockholm. Anledningen till att de två bilarna körde av vägen tros vara att de var upptagna med att skriva krönikor om hur dåliga Stockholmare är på att köra bil när det snöar.

[Ot] snökaos
Det enda som är tröttsammare än att läsa om civilisationens sammanbrott vid snöfall i Stockholm, är att läsa om norrlänningar som gör sig lustiga över det. Totalt orimligt att Stockholm förväntas ha samma beredskap för snöröjning som Kiruna, och det måste ju även lustigkurrarna förstå. Bor för övrigt själv i Norrbotten.

[Ot] snökaos
staine sa:
Är det inte ändå lite anmärkningsvärt att alla 08-or sitter och försvarar sig mot påhoppen från dom utsocknes? Ska det ens vara nödvändigt?

Ungefär lika anmärkningsvärt som att någon har ett behov av att göra dessa påhopp från första början. /Uppsalait och toapappersneutral som aldrig skulle få för sig att bo vare sig i Stockholm eller på landsbygden

[Ot] snökaos
CMI sa:
Det enda som är tröttsammare än att läsa om civilisationens sammanbrott vid snöfall i Stockholm, är att läsa om norrlänningar som gör sig lustiga över det. Totalt orimligt att Stockholm förväntas ha samma beredskap för snöröjning som Kiruna, och det måste ju även lustigkurrarna förstå. Bor för övrigt själv i Norrbotten.

Sundsvall. Gävle. Stockholm. Göteborg. Vad har de gemensamt? De är kuststäder...

[Ot] snökaos
ForesterGuy sa:
Stervelo sa:
fedde sa:
Henrik_E sa:
Om nu alla happymedlemar från norr om dalälven ska agera ut en nidbild av den testosteronstinn norrlänningen med mindreväderskomplex kan väl jag som bor i en stad med mer än två affärer komma med lika stereotypa åsikten att vi sörlänningar borde köpa en armada av plogar för den dag varje år när det snöar istället för att pynta utjämningspengar till er bidragstagare i glesbygden.

Eller så är det ersättning för malmen, stålet, skogen m m som skickas söderut...

/Fedde
Hmm, en tankevurpa här tror jag. De som tar upp malmen får betalt. Företaget som tar upp malmen och säljer den får betalt, så vad menar du? Vad får vi stockholmare för bidragen som skickas norrut? Inte något annat än att landsbygden hålls igång och öppen, och det är väl värt massor i och för sig, men bidrag är det trots allt.

Vattenkraften? Vindkraften? De utbildade människorna?
Eh, de utbildade människorna vet jag inte var du hittar men elen betalar vi för, den får vi inte gratis, vi betalar för den, vad är så svårt att förstå?

[Ot] snökaos
Jag bor i pappersmassa regionen... och jag har bara sett ett fordon i diket idag. Det var en långtradare som hade ett litet PL på regskylten. Jag stannade för att tala om för chauffören att Stockholm låg 55 mil söderut, men jag hittade ingen vaken människa där och med tanke på snön i spåren så såg det ut som den stått där ett bra tag.

[Ot] snökaos
Stervelo sa:
ForesterGuy sa:
Stervelo sa:
fedde sa:
Henrik_E sa:
Om nu alla happymedlemar från norr om dalälven ska agera ut en nidbild av den testosteronstinn norrlänningen med mindreväderskomplex kan väl jag som bor i en stad med mer än två affärer komma med lika stereotypa åsikten att vi sörlänningar borde köpa en armada av plogar för den dag varje år när det snöar istället för att pynta utjämningspengar till er bidragstagare i glesbygden.

Eller så är det ersättning för malmen, stålet, skogen m m som skickas söderut...

/Fedde
Hmm, en tankevurpa här tror jag. De som tar upp malmen får betalt. Företaget som tar upp malmen och säljer den får betalt, så vad menar du? Vad får vi stockholmare för bidragen som skickas norrut? Inte något annat än att landsbygden hålls igång och öppen, och det är väl värt massor i och för sig, men bidrag är det trots allt.

Vattenkraften? Vindkraften? De utbildade människorna?
Eh, de utbildade människorna vet jag inte var du hittar men elen betalar vi för, den får vi inte gratis, vi betalar för den, vad är så svårt att förstå?

Pengarna hamnar inte i Norrland, där elen produceras. Kraftverken fjärrstyrs, så där blir inga arbetstillfällen.
Det fanns ju ett förslag om att ett öre per kilowattimme skulle betalas till kommunen där kraftverket låg, men stockholmarna gnällde över att norrlänningarna skulle få betalt bara för att de bodde vid ett vattenkraftverk.
Den där ettöringen skulle ge mer än transfereringarna och vara mer naturlig.
Kommunerna i norr satsar pengar på att utbilda ungdomar som sen flyttar söderöver...

[Ot] snökaos
Sluta kivas! Sänk skatterna så kan landsbygden, inklusive norrland, blomstra. Klart som fan att det behövs "utjämning" när staten stjäl hälften av folks möjliga inkomster och gör företagsamhet olönsamt.

[Ot] snökaos
bigmollo sa:
Problemet är inte att folk inte kan köra bil i snö utan att det är så enorma mängder människor som förflyttar sig varje dag att minsta störning gör kaos i trafiken. Det räcker med en stillastående lastbil för att skapa kilometerlånga köer. Det lär inte bli bättre i framtiden heller eftersom det byggs överallt i Stockholm.
Så rubriken borde egentligen vara trafikkaos istället för snökaos.

Tillbaka
Topp