[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Peth sa:
Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.

Är ju inte så överraskande att det är effektivare att bedriva kommunal verksamhet om människor bor tätare. Istället får man betala mer för boende. Tror det är ganska ovanligt med bostadsrätter som går för 100kkr/kvm eller mer i Norrlands inland.

[Ot] snökaos
GoranS sa:
Peth sa:
Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.

Är ju inte så överraskande att det är effektivare att bedriva kommunal verksamhet om människor bor tätare. Istället får man betala mer för boende. Tror det är ganska ovanligt med bostadsrätter som går för 100kkr/kvm eller mer i Norrlands inland.

Händer nog nästan aldrig att boende kostar såpass mycket härikring.

[Ot] snökaos
Foss sa:
N_sandstrom sa:
En hel del fordon blev dock bärgade av vårt folk på väg till övning.

Gjorde FMCK någon insats? Kanske kunde varit läge att förse "nödställda" som satt fast i köer med hjälp.
Jag funderar lite på vad gemene man gjorde för insats för de som satt fast?
Bjuda på choklad i all ära, men var hände t.ex. med lastbilarna som inte kunde köra längre och stod i vägen?
Satt bilisterna efter och väntade på bättre tider eller gick de ut och försökte assistera?
Eller skulle "någon annan" göra det?

[Ot] snökaos
Gjorde lumpen i Skövde 78/79, mycket snö var det.
Ett av dom största minnena jag har därifrån är just
puttande på fastsittande lastbilar. Militära sådana.
Den värsta vi hade var en Scania 110, den fastnade så
fort dom sa snö på väderleksrapporten.

[Ot] snökaos
1888 sa:

Usch. Stackars ryggar...

[Ot] snökaos
1888 sa:

Då var ni iallafall gröna...

[Ot] snökaos
Bengt-re sa:
1888 sa:

En överlastad semi? Är man inte grön och heter hulken så kvittar det nog.
Ett hundratal som puttar/drar så lär det hända saker. Några kan ju dessutom kasta lite grus framför.
Bättre att åtminstone göra ett försök än att bara sitta av tiden och gnälla. Att vänta på bärgare som heller inte kommer fram lär inte hjälpa.
Extrema förhållanden kräver extrema insatser.

[Ot] snökaos
Fältprästen sa:
Bengt-re sa:
1888 sa:

En överlastad semi? Är man inte grön och heter hulken så kvittar det nog.
Ett hundratal som puttar/drar så lär det hända saker. Några kan ju dessutom kasta lite grus framför.
Bättre att åtminstone göra ett försök än att bara sitta av tiden och gnälla. Att vänta på bärgare som heller inte kommer fram lär inte hjälpa.
Extrema förhållanden kräver extrema insatser.

Som en riktig bärgare.

Bilagor

• tmp_7142-237782271_1f2ee328-2995-4589-990d-d22bd85cae29-1218805465.jpg
    tmp_7142-237782271_1f2ee328-2995-4589-990d-d22bd85cae29-1218805465.jpg
    112.7 KB · Besök: 37
[Ot] snökaos
Fältprästen sa:
Jag funderar lite på vad gemene man gjorde för insats för de som satt fast?
Bjuda på choklad i all ära, men var hände t.ex. med lastbilarna som inte kunde köra längre och stod i vägen?
Satt bilisterna efter och väntade på bättre tider eller gick de ut och försökte assistera?
Eller skulle "någon annan" göra det?

Bilisterna bakom tutade väl "som vanligt" för att de framför skulle flytta på sig... :-)

[Ot] snökaos
Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.

Jag tycker det är dags att tuta i katastroflarmet på morgonen, det som testas första måndagen i månaden. Meddelande i radio och media går ut, att idag är det förbjudet för privatbilar att köra inom sthlm. Arbete i största mån ska ske hemifrån eller så är det ben eller kollektiva färdmedel som gäller.
Alla som passerar trängselskattkskameror, poliser , övriga trafikkameror eller fastnar i nån driva med privatbilar får böta några tusen.
Då skulle det bli fritt fram för plogbilar , Blåljusbilar, bärjningsbilar, bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.

[Ot] snökaos
hm sa:
Då skulle det bli fritt fram för /.../ bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.

Men det var ju just dessa som i stor utsträckning skapade kaoset och köerna i trafiken, tillsammans med den fjärdedel av bilförarna som hade sommardäck. En liten inblick:

Att inte snöröjningen låg i högsta beredskap får nog förlåtas dem, för snömängderna överraskade nog alla.

Edit: intressant f.ö. med alla inlägg om att "putta på" lastbilar m.m. När puttade ni på en 60-tons långtradare senast? Eller en buss?

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Om inte den tunga trafiken fått stanna i dom normala köerna som är varje dag tror jag inte dom kört fast i samma utsträckning eller skapat något nämnvärt kaos på dom Stora lederna . Var dessutom långt ifrån alla lastbilar som fastna utan ett fåtal totalt sett .

Lite konstigt att vissa lastbilar kan skjuta en snöplog framför och andra står och slirar på samma ställe förövrigt ?

[Ot] snökaos
hm sa:
Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.

Jag tycker det är dags att tuta i katastroflarmet på morgonen, det som testas första måndagen i månaden. Meddelande i radio och media går ut, att idag är det förbjudet för privatbilar att köra inom sthlm. Arbete i största mån ska ske hemifrån eller så är det ben eller kollektiva färdmedel som gäller.
Alla som passerar trängselskattkskameror, poliser , övriga trafikkameror eller fastnar i nån driva med privatbilar får böta några tusen.
Då skulle det bli fritt fram för plogbilar , Blåljusbilar, bärjningsbilar, bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.

+1

[Ot] snökaos
oxr sa:
hm sa:

+1

+1, helt rätt.

[Ot] snökaos
Oskar sa:
oxr sa:
hm sa:

+1

+1, helt rätt.

+1 men vem ska komma ihåg det nästa gång det händer om 111år?

[Ot] snökaos
Masjevel sa:
Oskar sa:
oxr sa:
hm sa:

+1

+1, helt rätt.

+1 men vem ska komma ihåg det nästa gång det händer om 111år?

Nu finns det ju dokumenterat här på Happy så det blir inga problem.

[Ot] snökaos
Det kommer ske något liknade inom 3 år .
Kanske inte snö eller lika mycket men ett ordentligt trafikkaos iaf...

Men trafikverket eller vem det nu är som skulle bestämma en sån sak behöver nog minst 10år på sig att skriva ihop en sån bestämmelse..

[Ot] snökaos
Tror det är tredje gången jag upplever något liknande. 2005-2006 nån gång var det underkylt regn i Stockholmsområdet och blev glashalt överallt. 2007 var det snökanon och totalt kaos från Västerhaninge och söderut, kom typ en meter snö på en kväll. Och så nu då.

Känns orimligt att tagga upp samhällsberedskapen såpass att det går förbi obemärkt. Däremot börjar det bli dags att flytta på snöhögen som ligger i körbana och cykelbana på södra sidan om Götgatspuckeln..

[Ot] snökaos
jomper sa:
Tror det är tredje gången jag upplever något liknande. 2005-2006 nån gång var det underkylt regn i Stockholmsområdet och blev glashalt överallt. 2007 var det snökanon och totalt kaos från Västerhaninge och söderut, kom typ en meter snö på en kväll. Och så nu då.

Glöm inte:
.
IMG_0453.PNG

Sen tycker jag att egentligen borde beredskapen vara bättre då förutsättningarna för sånt här snöväder är rätt välkända: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/snokanon-fran-havet-1.13740

På kvällen den 8.nov gav SMHI prognos om 10-20 cm snö och nordostlig till ostlig vind i östra Svealand. Meteorologerna borde ju dragit i larmtutan istället.

Men lätt är det att vara efterklok.

[Ot] snökaos
hm sa:
Lite konstigt att vissa lastbilar kan skjuta en snöplog framför och andra står och slirar på samma ställe förövrigt ?

Det är väl inte ett dugg konstigt? Dels är det bara en gnutta snö kvar bakom plogbladet, och dels antar jag att snöröjningsbilarna har hyfsat vettiga däck för ända målet. Dessutom har de inte släp att dra efter sig.

-------

Nu har jag inte varit i stan sen kaoset, men kan konstatera att snöröjningen i Nacka är ett totalt skämt. Fortfarande ligger det drivor över trottoarer och GC-banor, överallt utom på de största stråken. Där är det bara en moddbarriär lite här och där på grund av klåpare bakom plogbladet som inte orkat göra jobbet ordentligt. Helt sjukt att man ska behöva betala hysteriska mängder skatt när det funkar så überdåligt.
Senast ikväll har man på många ställen plogat bort det värsta från småvägarna. Upp på trottoarerna.

Edit: Det härligaste av allt är nästan alla de ställen där det uppenbarligen passerat en hjullastare som INTE plogat. "Inte mitt ansvarsområde" antar jag. #idioter

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
hm sa:
Det kommer ske något liknade inom 3 år .
Kanske inte snö eller lika mycket men ett ordentligt trafikkaos iaf...

Men trafikverket eller vem det nu är som skulle bestämma en sån sak behöver nog minst 10år på sig att skriva ihop en sån bestämmelse..

Det kommer. Och kommer att komma med allt jämnare mellanrum. Och det är inte Trafikverket utan Stockholms kommun som ombesörjer snöröjningen i Stockholm. Med undantag för riksvägarna.
Hört talas om klimatförändringar?

[Ot] snökaos
Jag är mest orolig om det är nuvarande Trafikverk och kommunala gatukontor som ska lösa uppgiften även nästa gång.

Nacka lyfts ofta fram som skräckexempel.
För det första har Nacka bara två fungerande leder för Nackas och Värmdös ca 140 000 invånare. Dessutom med Danvikstull som en propp och Skurubron som nålsöga. Oavsett gamla Värmdövägen eller Värmdöleden består de i stadsänden av varsin brutal backe som knäcker varje semi-trailer och buss med fel däck.

För det andra var Nacka väsentligt snabbare än Stockholm att få igång de stora cykelbanorna.

[Ot] snökaos
pennan sa:
Om Putin vill invadera sthlm så räcker det med snökanoner:-)

Snökanoner på midsommardagen.. - Sverige utslaget på 30 min :)

edit:
Läste för länge sedan att Sverige skulle kunna bli invaderat på ett fåtal timmar om det skedde på midsommardagen (karatebakfyllor så långt ögat når), krydda det med lite snökaos :)

SVårt att få till snökaos på midsommardagen dock.. eeee,,, ee, ok godnatt :)

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Makten sa:
Det är väl inte ett dugg konstigt? Dels är det bara en gnutta snö kvar bakom plogbladet, och dels antar jag att snöröjningsbilarna har hyfsat vettiga däck för ända målet. Dessutom har de inte släp att dra efter sig.
Det brukar bli isgata efter snöplogarna (mycket halare än innan), men man får väl som du skriver förutsätta att de är utrustade med lämpliga däck. Men man brukar se ibland att även t.ex. hjullastare har problem med fästet om det är för mycket snö framför plogen/skopan.

Edit: Det härligaste av allt är nästan alla de ställen där det uppenbarligen passerat en hjullastare som INTE plogat. "Inte mitt ansvarsområde" antar jag. #idioter
Det där är tyvärr standardbeteende. Har sett det ett antal gånger där röjarna kör med plogbladet upphissat precis så att det går fritt från snön. Det hade nog inte påverkat nämnvärt om de sänkt det. Men jag antar att den "ordinarie" röjaren skulle bli irriterad för att någon tar hans jobb.

[Ot] snökaos
Fältprästen sa:
Makten sa:
Det brukar bli isgata efter snöplogarna (mycket halare än innan), men man får väl som du skriver förutsätta att de är utrustade med lämpliga däck. Men man brukar se ibland att även t.ex. hjullastare har problem med fästet om det är för mycket snö framför plogen/skopan.

Det där är tyvärr standardbeteende. Har sett det ett antal gånger där röjarna kör med plogbladet upphissat precis så att det går fritt från snön. Det hade nog inte påverkat nämnvärt om de sänkt det. Men jag antar att den "ordinarie" röjaren skulle bli irriterad för att någon tar hans jobb.

Det blir ohållbart om varenda en med snöraka på skulle behöva ha bladet nere på alla transportsträckor, man kanske inte vill ha en vall varsomhelst där ett väghållningsfordon passerat menar jag. Då är det nog bättre på många ställen att man antingen gör klart det man påbörjat eller bara passerar.

Tillbaka
Topp