[Ot] snökaos
Åker skidor menar du. I menföre. :)InTheZone sa:Kommer säkert blir återinkarnerad som en halt torsk som får springa 10 mil till skolan varje dag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åker skidor menar du. I menföre. :)InTheZone sa:Kommer säkert blir återinkarnerad som en halt torsk som får springa 10 mil till skolan varje dag.
fhloston sa:Ha, det var väl ingenting! I dag åkte jag tunnelbana!
Slå det om du kan!
;-)
Peth sa:Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.
GoranS sa:Peth sa:Som boendes i Norrlands inland (35% kommunalskatt – sug på den) så är man van vid att snösvängen drar igång innan det slutat snöa. Nog blir det problem även här vid stora snömängder på kort tid, men beredskapen känns bättre.
Är ju inte så överraskande att det är effektivare att bedriva kommunal verksamhet om människor bor tätare. Istället får man betala mer för boende. Tror det är ganska ovanligt med bostadsrätter som går för 100kkr/kvm eller mer i Norrlands inland.
Jag funderar lite på vad gemene man gjorde för insats för de som satt fast?Foss sa:N_sandstrom sa:En hel del fordon blev dock bärgade av vårt folk på väg till övning.
Gjorde FMCK någon insats? Kanske kunde varit läge att förse "nödställda" som satt fast i köer med hjälp.
Henrik_E sa:Är man norrlänning smälter snöngenom ens blotta uppenbarelse.
1888 sa:Putta på ?
1888 sa:Gjorde lumpen i Skövde 78/79, mycket snö var det.
Ett av dom största minnena jag har därifrån är just
puttande på fastsittande lastbilar. Militära sådana.
Den värsta vi hade var en Scania 110, den fastnade så
fort dom sa snö på väderleksrapporten.
1888 sa:Gjorde lumpen i Skövde 78/79, mycket snö var det.
Ett av dom största minnena jag har därifrån är just
puttande på fastsittande lastbilar. Militära sådana.
Den värsta vi hade var en Scania 110, den fastnade så
fort dom sa snö på väderleksrapporten.
Ett hundratal som puttar/drar så lär det hända saker. Några kan ju dessutom kasta lite grus framför.Bengt-re sa:1888 sa:Putta på ?
En överlastad semi? Är man inte grön och heter hulken så kvittar det nog.
Fältprästen sa:Ett hundratal som puttar/drar så lär det hända saker. Några kan ju dessutom kasta lite grus framför.Bengt-re sa:1888 sa:Putta på ?
En överlastad semi? Är man inte grön och heter hulken så kvittar det nog.
Bättre att åtminstone göra ett försök än att bara sitta av tiden och gnälla. Att vänta på bärgare som heller inte kommer fram lär inte hjälpa.
Extrema förhållanden kräver extrema insatser.
Fältprästen sa:Jag funderar lite på vad gemene man gjorde för insats för de som satt fast?
Bjuda på choklad i all ära, men var hände t.ex. med lastbilarna som inte kunde köra längre och stod i vägen?
Satt bilisterna efter och väntade på bättre tider eller gick de ut och försökte assistera?
Eller skulle "någon annan" göra det?
hm sa:Då skulle det bli fritt fram för /.../ bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.
hm sa:Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.
Jag tycker det är dags att tuta i katastroflarmet på morgonen, det som testas första måndagen i månaden. Meddelande i radio och media går ut, att idag är det förbjudet för privatbilar att köra inom sthlm. Arbete i största mån ska ske hemifrån eller så är det ben eller kollektiva färdmedel som gäller.
Alla som passerar trängselskattkskameror, poliser , övriga trafikkameror eller fastnar i nån driva med privatbilar får böta några tusen.
Då skulle det bli fritt fram för plogbilar , Blåljusbilar, bärjningsbilar, bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.
oxr sa:hm sa:Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.
Jag tycker det är dags att tuta i katastroflarmet på morgonen, det som testas första måndagen i månaden. Meddelande i radio och media går ut, att idag är det förbjudet för privatbilar att köra inom sthlm. Arbete i största mån ska ske hemifrån eller så är det ben eller kollektiva färdmedel som gäller.
Alla som passerar trängselskattkskameror, poliser , övriga trafikkameror eller fastnar i nån driva med privatbilar får böta några tusen.
Då skulle det bli fritt fram för plogbilar , Blåljusbilar, bärjningsbilar, bussar och övriga transporter och nyttofordon att utföra sina jobb.
+1
Oskar sa:oxr sa:hm sa:Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.
+1
+1, helt rätt.
Masjevel sa:Oskar sa:oxr sa:hm sa:Nu så här några dagar efteråt har jag utarbetat en plan till nästa gång det snöar mycket.
+1
+1, helt rätt.
+1 men vem ska komma ihåg det nästa gång det händer om 111år?
pennan sa:Om Putin vill invadera sthlm så räcker det med snökanoner:-)
jomper sa:Tror det är tredje gången jag upplever något liknande. 2005-2006 nån gång var det underkylt regn i Stockholmsområdet och blev glashalt överallt. 2007 var det snökanon och totalt kaos från Västerhaninge och söderut, kom typ en meter snö på en kväll. Och så nu då.
hm sa:Lite konstigt att vissa lastbilar kan skjuta en snöplog framför och andra står och slirar på samma ställe förövrigt ?
hm sa:Det kommer ske något liknade inom 3 år .
Kanske inte snö eller lika mycket men ett ordentligt trafikkaos iaf...
Men trafikverket eller vem det nu är som skulle bestämma en sån sak behöver nog minst 10år på sig att skriva ihop en sån bestämmelse..
Mini_me sa:
pennan sa:Om Putin vill invadera sthlm så räcker det med snökanoner:-)
Det finns det fortfarande.jonas-ni sa:Förr i världen fanns det väl portvakter också.
Det brukar bli isgata efter snöplogarna (mycket halare än innan), men man får väl som du skriver förutsätta att de är utrustade med lämpliga däck. Men man brukar se ibland att även t.ex. hjullastare har problem med fästet om det är för mycket snö framför plogen/skopan.Makten sa:Det är väl inte ett dugg konstigt? Dels är det bara en gnutta snö kvar bakom plogbladet, och dels antar jag att snöröjningsbilarna har hyfsat vettiga däck för ända målet. Dessutom har de inte släp att dra efter sig.
Det där är tyvärr standardbeteende. Har sett det ett antal gånger där röjarna kör med plogbladet upphissat precis så att det går fritt från snön. Det hade nog inte påverkat nämnvärt om de sänkt det. Men jag antar att den "ordinarie" röjaren skulle bli irriterad för att någon tar hans jobb.Edit: Det härligaste av allt är nästan alla de ställen där det uppenbarligen passerat en hjullastare som INTE plogat. "Inte mitt ansvarsområde" antar jag. #idioter
Det var tider det, när det fortfarande fanns initiativförmåga.Mini_me sa:
Fältprästen sa:Nu är det lättare att sitta och klaga på internet istället och säga att någon borde göra något.
Fältprästen sa:Det brukar bli isgata efter snöplogarna (mycket halare än innan), men man får väl som du skriver förutsätta att de är utrustade med lämpliga däck. Men man brukar se ibland att även t.ex. hjullastare har problem med fästet om det är för mycket snö framför plogen/skopan.Makten sa:Det är väl inte ett dugg konstigt? Dels är det bara en gnutta snö kvar bakom plogbladet, och dels antar jag att snöröjningsbilarna har hyfsat vettiga däck för ända målet. Dessutom har de inte släp att dra efter sig.
Det där är tyvärr standardbeteende. Har sett det ett antal gånger där röjarna kör med plogbladet upphissat precis så att det går fritt från snön. Det hade nog inte påverkat nämnvärt om de sänkt det. Men jag antar att den "ordinarie" röjaren skulle bli irriterad för att någon tar hans jobb.Edit: Det härligaste av allt är nästan alla de ställen där det uppenbarligen passerat en hjullastare som INTE plogat. "Inte mitt ansvarsområde" antar jag. #idioter
Fältprästen sa:Det finns det fortfarande.jonas-ni sa:Förr i världen fanns det väl portvakter också.