[Ot] snökaos

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
[Ot] snökaos
Scale60 sa:
Var i Katterjåkk 1993 (Kiruna) och 2.65m snödjup, fick skotta oss ut ur stugorna varje morgon, snön bara vällde ner och ner. Sen var jag med om -49C i Karesuando 1999 men jag kan säga ett det var mycket kallare på andra ställen.

Körde från min styvfar med min nya Toyota Avensis 1999, -49C, bilen gick inget vidare alls, lät som en moped och det gick inte hålla rutorna isfria så jag fick stanna typ var 3:e mil så bilen fick tina upp sig.

Efter ett tag kom jag på att jag kunde riva sönder min Sony Trinitron skärmlåda och lägga den som skydd framför kylaren och nu gick det bättre, kom till Kiruna, åt middag hos brorsan. Fortsatte sen mot Umeå.

Efter Svappavaara i en dal hände nånting konstigt, bilen började låta som en mopedmotor igen, rutorna isade igen och växelspaken gick inte rubba trots min sony skärmlåda som skydd för kylaren.

Jag stannade en stund med motorn igång sen tänkte jag att jag har alltid funderat på om man kan pinka när det är så här kallt, alltså fryser strålen eller ej. Så jag gick ur bilen och det var en så konstig känsla, det kändes som värmen sögs ur kroppen, inte som man frös utan som värmen sögs ur kroppen, jättekonstig känsla dock strålen frös inte men det var det kallaste jag någonsin varit med om överhuvudtaget.

Fortsatte sen mot Töre och där var det bara minus 28, det var som att komma till kanarieöarna kändes det som och sen fortsatte jag mot Umeå och där var det bara typ -20 :D.

Haha! Låter vådligt.

Jag hade kompisar som pluggade i Luleå vid denna tid och hanterade köldknäppen så här: när man vaknar på morgonen och den elektroniska termometern visar "Error" i displayen så vet man att man kan vända på kudden och somna om med gott samvete.

[Ot] snökaos
20161108_114259.jpg

Här yttrade sig snökaoset i sex plusgrader och många dagars regn. Skit oxå! :(

[Ot] snökaos
NAnders sa:
Jag hade kompisar som pluggade i Luleå vid denna tid och hanterade köldknäppen så här: när man vaknar på morgonen och den elektroniska termometern visar "Error" i displayen så vet man att man kan vända på kudden och somna om med gott samvete.

Jag pluggade i Luleå 1999, -42 hade vi. På den här tiden vägrade jag långkalsonger, det var kallt. Mina kompisar gick och köpte glass bara för sakens skull. Men samhället fortsatte nästan som vanligt, -30 hade vi några dagar nästa varje vinter där uppe. Funderar på hur det skulle gå här nere..

Vad som var roligt var också att på bara två dygn så sjönk sedan temperaturen till runt nollan. Kändes som sommar..

[Ot] snökaos
DanielS sa:
NAnders sa:

Jag pluggade i Luleå 1999, -42 hade vi. På den här tiden vägrade jag långkalsonger, det var kallt. Mina kompisar gick och köpte glass bara för sakens skull. Men samhället fortsatte nästan som vanligt, -30 hade vi några dagar nästa varje vinter där uppe. Funderar på hur det skulle gå här nere..

Vad som var roligt var också att på bara två dygn så sjönk sedan temperaturen till runt nollan. Kändes som sommar..

Vid -25 så kärvade smörjoljorna på min dåvarande cykel påtagligt. Vid -33 lämnade jag cykeln hemma och valde bussen. Kallare än så blev det aldrig under min tid där. 10-12 minusgrader är bara behagligt, det borde alla platser ha under vintern.

Idag har jag hydrauliska bromsar men bor i andra änden av landet så hur hydrauloljan reagerar vid sådana temperaturer vet jag inte. Vi hade förvisso -26 i vintras, men jag var mitt i en flytt då så cykeln stod inlåst.

[Ot] snökaos
Jag cykelpendlade till jobbet varje arbetsdag från sommaren 2013 tills i somras här i sthlm. 2013 var det en del kallt väder - några dagar var det iaf -15 grader. Jag hade ingen balaclava eller buff då minns jag. 2014 var mildare och förra vintern var ju rentav fjantigt mild. :)

Vi får se om trenden vänt i år.

[Ot] snökaos
Mycket snack om minusgrader.
I förra veckan hade jag -7 grader på morgonen och +7 på em med fukt o blåst.
Frös som f*n när jag gick med hundarna på em. Betydligt bättre på morgonen.
Fukten gör det hela så förbenat rått.

[Ot] snökaos
hm sa:
Konstigt att dom har tagit efter 08ornas snöröjning. Trodde dom var bra på halkbekämpning där uppe i norr...

Ja det är väldigt märkligt.

För en månad sedan så var media fylld av såna här artiklar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab med manliga norrlänningar (komplett med bildbyline med korslagda grova överarmar, givetvis) som raljerade över de där fjollorna i Stockholm som inte kunde hantera lite snö. Där i Norrland fick vi veta att det minsann dök upp en armé av plogbilar som plogade bort all snö på nolltid. Så lätt allt var! Om bara de korkade Stockholmarna kunde fatta det.

Well, you ain't laughing now, are you?!

[Ot] snökaos
DT sa:

För en månad sedan så var media fylld av såna här artiklar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23887824.ab med manliga norrlänningar (komplett med bildbyline med korslagda grova överarmar, givetvis) som raljerade över de där fjollorna i Stockholm som inte kunde hantera lite snö. Där i Norrland fick vi veta att det minsann dök upp en armé av plogbilar som plogade bort all snö på nolltid. Så lätt allt var! Om bara de korkade Stockholmarna kunde fatta det.

Fast vi pratar Umeå nu. Norrlänningar kommer fortfarande raljera över att folk i söder inte kan hantera snö

[Ot] snökaos
N_sandstrom sa:
DT sa:

Fast vi pratar Umeå nu. Norrlänningar kommer fortfarande raljera över att folk i söder inte kan hantera snö

Nu är jag förvisso lyckligt ovetande om 1) när, var och hur "manliga norrlänningar" har kommenterat "fjollorna i Stockholm" och 2) exakt vilka förhållanden som rådde i Umeå när all busstrafik ställdes in. Däremot har jag bott ett antal år i Luleå och där är det helt normalt att all busstrafik ställs in vid ett eller ett par tillfällen varje höst p.g.a. underkylt regn som ger hela stan karaktär av curlingbana. Med normalt menar jag att det är förväntat, man konstaterar att det är den tiden på året, rycker på axlarna, väljer ett annat färdsätt den dagen och låter livet gå vidare utan att göra någon affär av saken. Så min första tanke är att det kanske är samma sak som har hänt i Umeå och att det kanske är precis lika normalt där.

[Ot] snökaos
Cyklingen tog ca 27% längre tid idag. 1:06 mot runt 48 min med dubb och välröjt. Från Luleå men bott i Sthlm sen 1998. Det blir ofta big deal här med "lite" snö eller halka och folk kommer inte till jobbet osv. Beror väl mest på att det är många som ska transporteras eller transportera sig. Cykel känns som säkrast alternativ för mig så jag cyklar alltid. I morse var det sådär, blir sjukt jobbigt när man blir helt slut efter nån oplogad sträcka på 500 meter och har 17 km in.

[Ot] snökaos
nikasp sa:
Cyklingen tog ca 27% längre tid idag. 1:06 mot runt 48 min med dubb och välröjt. Från Luleå men bott i Sthlm sen 1998. Det blir ofta big deal här med "lite" snö eller halka och folk kommer inte till jobbet osv. Beror väl mest på att det är många som ska transporteras eller transportera sig. Cykel känns som säkrast alternativ för mig så jag cyklar alltid. I morse var det sådär, blir sjukt jobbigt när man blir helt slut efter nån oplogad sträcka på 500 meter och har 17 km in.

Ca 27% - här är det någon som är noggrann!

F.ö. borde väl apostlahästarna vara det säkraste, om än långt ifrån det raskaste. Jag har vid något tillfälle gått hem från jobbet, ca 17 km, när kommunikationerna fullkomligen havererat.

Senast ändrad:
[Ot] snökaos
Kör alla jobbdagar året om och börjar kunna min sträcka. Går in på 48 minuter otäckt ofta vintertid trots att jag känner mig seg eller pigg osv. Måste ha motvind eller puspunka då jag känner mig rapp. Jag skulle inte önska min värsta fiende att gå 17 km i mina Diadora Polaris1-snabel-cykelskor.

[Ot] snökaos
GoranS sa:
nikasp sa:

Ca 27% - här är det någon som är noggrann!

F.ö. borde väl apostlahästarna vara det säkraste, om än långt ifrån det raskaste. Jag har vid något tillfälle gått hem från jobbet, ca 17 km, när kommunikationerna fullkomligen havererat.
Dagen när vi hade snökaos i GBG förra året gick jag till och från jobbet, totalt 25 km. Mötte 2 personer som bar sina cyklar cyclocross style.

Tillbaka
Topp