[OT] Solglasögon med styrka (typ välvda Oakley)

thomaz

Aktiv medlem
Hallå,

Försöker få tag i välvda solglasögon med styrka (-4.25) typ Oakley eller liknande.
Skulle helst vilja köpa från butik i Stockholm men går inte det så får det bli nätet (Eu).

Synoptik fd. Ögat säger att det inte går att få styrka i välvda glas. Där rasade de ner till botten i förtroende stegen.

Synsam, har tidigare sålt tex Oakley och haft samarbete med Optoteam AB som försett dem med glas ner till -4, jag behöver dock -4.25 så de var lite tveksamma till om det skulle gå. Dessutom så hade de väldigt tunt med bågar.

http://www.rubensmenswear.com/ säljer också Solglas ner till -4...

Är det bara jag som ser taskigt och inte fixar/vill ha linser eller är det rentutav någon som känner till vart jag kan fixa mig ett par fina solglasögon nu när solen äntligen börjar titta fram?

Kolla på <http://www.sportoptik.nu> dem visade såna glasögon på cykeldagarna i Falun, fanns även med extra slipade glas innanför och utbytbara skyddslinser !!

Glömde säga att dem har ÅF i stockholm ;-)

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
Kolla några av Adidas varianter. Är helnöjd med mina "Evil Eye Pro". Dom har "insatsbågar" med slipade glas som man snäpper fast bakom solglasen samt utbytbara linser. Fungerar kanon!

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla på dem visade såna glasögon på cykeldagarna
> i Falun, fanns även med extra slipade glas
> innanför och utbytbara skyddslinser !!
>

Tackar, Härligt, får bli ett besök där i veckan de såg ut att ha en hel del... ;)

Edit: Kan ju försöka stava iaf.

Senast redigerad av en moderator:
Synsam gallerian har rätt mycket Oakley-bågar. Köpte mina glasögon där (det är ett par Oakley A-Wire, fast med vanlig lins)...

/Micke

Det är mycket svårt (läs dyrt) att göra välvda glas med brytning. När jag tittade på oakleys med slipning för några år sedan så handlade det om att sätta in glas innanför ett par M-frames. Styrkan blir då bara rakt fram och det skulle kosta ~4500, för ett par solglasögon...

Om du köper ett par välvda glasögon med styrka så kan du inte räkna med att de blir i närheten av så bra som ett par vanliga glasögon och det finns en överhängande risk för att du bir sjösjuk av att titta snett igenom dem.

jag köpte iaf ett par oakley straigh line 4.0 för ett år sedan. Eftersom jag fick tag på en optiker som var duktig nog att korrigera min astigmatism så slog jag till på ett par repfria fotokromatiska plastglas. Supernöjd är jag med dem och jag har i princip röntgensyn. Det blev dock inte helt gratis. Men jag kan rekomendera den unga kvinliga optikern på din syn i kista centrum. (jag har undervisat på optikerutbildningen så jag hade ett läxförhör med henne innan hon kollade min syn och hon var mycket duktig. :P)

/rikard

rikard skrev:
> Det är mycket svårt (läs dyrt) att göra välvda
> glas med brytning. När jag tittade på oakleys med
> slipning för några år sedan så handlade det om att
> sätta in glas innanför ett par M-frames. Styrkan
> blir då bara rakt fram och det skulle kosta ~4500,
> för ett par solglasögon...

Jo det verkar ju tyvärr ligga däromkring så det har jag nästan räknat med...

> Om du köper ett par välvda glasögon med styrka så
> kan du inte räkna med att de blir i närheten av så
> bra som ett par vanliga glasögon och det finns en
> överhängande risk för att du bir sjösjuk av att
> titta snett igenom dem.

Detta hade jag dock inte räknat med och vetefasen om jag kommer orka ha det så heller. Man är ju rätt van att se lika bra oavsett åt vilket håll man kikar genom glaset. Du var ju en kul kille som kommer me såna här dräpslag, men tack jag hade ju blivit mäkta besviken om ingen hade berättat det för mig innan. Nu måste jag ju tänka mig för ännu mera innan jag slår till.

> Eftersom jag fick tag på en optiker
> som var duktig nog att korrigera min astigmatism
> så slog jag till på ett par repfria fotokromatiska
> plastglas.

Givetvis har även jag lite astigmatism, ställer detta till mera problem vad gäller de välvda glasen?

> Men jag kan rekomendera den unga kvinliga
> optikern på din syn i kista centrum. (jag har
> undervisat på optikerutbildningen så jag hade ett
> läxförhör med henne innan hon kollade min syn och
> hon var mycket duktig. :P)

Fasen är det chefen som står där med alla brudar...

Vem pratar vi om?;)

kista1.jpg

thomaz skrev:

> Givetvis har även jag lite astigmatism, ställer
> detta till mera problem vad gäller de välvda
> glasen?

Nej, om du köper välvda glas så måste de ändå receptslipas, så de blir bara dyrare om du har astigmatism med i bilden. Min egen astigmatism är väldigt svag och svår att mäta men jag gick från 1.0 till 1.5 (på nån skala) när jag fick den korrigerad. Inga andra optiker hade upptäckt den. Det finns dock trevliga bågar med raka glas, bla mina. Oakley har huuuur många modeller som helst så det är inte säkert att man behöver välvda glas för att få brett synfält. Om du kommer in och börjar fråga om bildfältskrökning i samband med välvda glas så kan du nog räkna med att 90% av alla optiker ser ut som fågelholkar, det ingår inte riktigt i deras utbildning.

> Fasen är det chefen som står där med alla
> brudar...
>
> Vem pratar vi om?;)

Hmm, hon som inte är med på bilden tror jag, för jag kan inte säga att jag känner igen henne. =)
Ungefär sådär ser det ut på otikerutbildningen också, femti tjejjer och tre killar tror jag det var när jag jobbade där. Hårt =)

/rikard

... nu har jag iofs bara -1.25 i synfel (och lite astigmatism), men kan säga att mina A-Wire funkar hur bra som helst. Ingen sjösjuka här inte. Dessutom gör välvningen att det inte sitter en båge i vägen för synfältet... =) Nu är det ju iofs inga solglas, men det torde väl inte vara någon skillnad. 4.4kkr gav jag för dessa.

/Micke

Har ett par oakley scar,jo du måste ha sett dom i kallhäll...
Köpte mina på Contacta i jakobsberg.
Som sagt vad , oakley är dyra om man ska styrka , fick betala 2200 för bågarna(inkl oslipat black irridium glas) och 2000 till för lösa slipade glas.
Så 4200:- landade det på.
Tyvärr börjar det bli dax för starkare glas och bågarna har skabbat till sig , så det blir väl
helt nytt...
Ska kolla om det finns någon liknade tillverkare som ligger lite lägre i pris.

Bilagor

• Goggles.JPG
    Goggles.JPG
    39.5 KB · Besök: 106
Det går att beställa glas slipade direkt i bågarna(utan lösglas innanför) från Italienska Rudy Project.
Det går dessutom beställa direkt från Tyskland.
Letade själv förut och googlade fram flera alternativ av optiker/glasögonhandlare som det gick beställa direkt från hemsidan av om man hade recept på synfel från optiker... T

En fulare men billigare lösning än Oakley är Rudy Project "RX"-glasögon. Kanske billigare att byta insatsen om man får förändrad syn, än glasen/plastlinserna.

9450.jpg

Förr, när jag såg dåligt, körde jag med Ray-Bans. Det sista paret med styrka jag skaffade var ett par Predator 8. De var tvugna att minska "wrapen" något för att få till det med korrektionsglasen. Det trevliga är att jag även fick med orginalglasen i en påse och de sitter där nu. Dessutom var korrektionsglasen även de G-15 med den mulliga färgtonen på världen som de ger.

De sitter förvisso aningen sämre (ur ett sportperspektiv) än "vanliga" Oakley, men det vägs upp av att man ser ut som en människa och inte en Trekkie i dem ;)

Far min är optiker i Uddevalla. Brukar kunna fixa det mest till mycket bra/rimliga priser. Eftersom jag inte vill bli anklagad för att göra reklam i ett öppet forum (varför nu det skulle vara fel?) så får ni PMa mig om ni vill ha kontaktinfo.

Det optimala är linser vid sportutövande.. Oslagbart i dessa sammanhang med valfria solglas utanpå. Men jag vet, alla kan inte ha linser, alla trivs inte med det osv.

För övrigt, vilken färgton på glasen gillar ni bäst i skogen? Har själv ett par gamla välvda (razor blades från oakleys tror jag) med blått glas vilket dödar all kontrast, likaså ett par "vanliga" med bruntonade glas som är totalt omöjliga när det blir skuggpartier och de är ju rätt vanliga i skogen ;o)

Linser må vara praktiskt och för många så nära optimalitet som det går att komma. Själv trivdes jag inte vidare bra med linser och upplevde även en del problem med linsbärandet. Lösningen bestod i att jag opererades med laser mot min närsynthet och trivs fint med det.

Varför ite fixa linser?.Då kan du ju ha dina solbrillor när du skall cykla och röra lite på dig oxå:)

Ville skrev:
> Varför ite fixa linser?.Då kan du ju ha dina
> solbrillor när du skall cykla och röra lite på dig
> oxå:)

Försök kirra linser till min astigmatism, gör det bara...:P

jag lörde med linser i åre i sommras. Jag tappade bifokalseendet helt. Det tog mig tre dar innan jag fattade varför jag hade sånna problem. Lite skumt när en sten såg ut som värsta droppet och man trodde att liften gick en halvmeter upp.

mytomspunnen skrev:
>...
> Försök kirra linser till min astigmatism, gör det
> bara...:P

Hmm, beror på hur grav din astigmatism är men jag har för mig att det ska finnas viss hjälp i linser nu för tiden. Har själv inte det problemet lyckligtvis, men hör med din optiker, omöjligt är det INTE!

"För övrigt, vilken färgton på glasen gillar ni bäst i skogen? Har själv ett par gamla välvda (razor blades från oakleys tror jag) med blått glas vilket dödar all kontrast, likaså ett par "vanliga" med bruntonade glas som är totalt omöjliga när det blir skuggpartier och de är ju rätt vanliga i skogen ;o)"
andematt

Har kört/kör med Oakley's Black Irridium glas och gillar ljuset , kan ha dom nästan överallt
utan att uppleva att det blir för mörkt , bara innomhus med skum belysning det blir för mörkt.
Samtidigt ute i starkt solsken dämpar dom tillräckligt.

Blev rekomenderad orangea(fire irridium) eller gula glas(hi yellow) för högsta kontrast i skogen , men tycker jag valde rätt iallafall.

Så vad hände då...

Jo Thomas åkte till Sportoptik på Lidingö efter att ha pratat med dem.
Efter Rikards inlägg och samtalet med optikern så kom jag rätt snabbt fram till att ett par slipade välvda glas skulle göra mig galen. Då jag vill ha bra syn åt "alla håll".
Bara acceptera att man är halvblind och feg (har svårt för att pilla i ögonen med linser, har provat några gånger).

Stod och valde mellan Adidas Evil Eye Pro, Rudy Project Horus samt Rudy Project Ketyum alla med insatsoptik. De två första satt okey men kändes klumpiga, Ketyum däremot var bara satt där ;)

RUDY01-CA.jpg

Ser ungefär ut som dessa fast har samma grå/silverfärg rakt över inte den där plastbiten i mitten.

Beställde alltså ett par sådana med orginalglas samt ett par gula glas så vil får väl hoppas att de ger bättre kontrast än Sweriders blå men det är jag rätt övertygad om.

Och visst som påpekade så är de väl kanske inte världens snyggaste eftersom man ser insatsaoptiken innanför men med orignalglaset så syns det knappt. Och när jag är i skogen o kör gult så kan jag gott vara ful ;)

Sportoptik hade för övrigt ett väldigt stort sortiment och kändes professionella.
Glasögonen får jag senare i veckan hoppas jag är lika nöjd då som nu.

Igår gick jag in till min optiker och beställde slipade glas till dessa, fast heltsvarta:
per_titanium.jpg

Dessa Perception valde jag för att de färgade glasen går att fälla upp, bra när man kommer inomhus. De som thomaz pratar om har lös insats på insidan, men då msåte jag ta av mig glasögonen helt inomhus. Och då ser jag iallafall inget.

Med perception kan jag även ta av den uppfällbara hållaren för de färgade glasen, så jag använda dem som vanliga glasögon.

På fredag skulle mina vara klara, 1735 kronor inklusive montering. Det är dyrt å ha konstig syn.

bruse skrev:
> På fredag skulle mina vara klara, 1735 kronor
> inklusive montering. Det är dyrt å ha konstig syn.

Ett tips kan ju vara att gå till Bruses optiker... Jag fick betala myyycket mer utan flip flops :(

thomaz skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På fredag skulle mina vara klara, 1735 kronor
> > inklusive montering. Det är dyrt å ha konstig
> syn.
>
> Ett tips kan ju vara att gå till Bruses optiker...
> Jag fick betala myyycket mer utan flip flops :(

Asså, 1735 är för glas och montering, inte med bågarna! Bågarna köpte jag separat via Cykelcity i Göteborg för ca 1000 kr. Ca 2700 kr är väl vad jag betalade för mina vanliga glasögon jag har nu.

Gick först till Blic Spacesavers (eller vad de heter), först hette det 500 kr, jaha, har du den brytningen.. räkna räkna räkna.... 2000 kr! Så den superbilliga optikern blev dyrast! Då valde jag hellre den optikern jag haft i 15 år.

Thomaz:
"Beställde alltså ett par sådana med orginalglas samt ett par gula glas så vil får väl hoppas att de ger bättre kontrast än Sweriders blå men det är jag rätt övertygad om. "

Läs igen , vart såg du att jag har blå någonstans?
=)

Skrivet av andematt igår 10:54 (Dölj användarens inlägg)

"För övrigt, vilken färgton på glasen gillar ni bäst i skogen? Har själv ett par gamla välvda (razor blades från oakleys tror jag) med blått glas vilket dödar all kontrast, likaså ett par "vanliga" med bruntonade glas som är totalt omöjliga när det blir skuggpartier och de är ju rätt vanliga i skogen ;o)"

swerider skrev:
> Läs igen , vart såg du att jag har blå
> någonstans?
> =)
>
Men okay då... Jag ser dåligt, har ni inte förstått det ;)
Däremot så hade du ju citerat lite dåligt måste jag säga...

Normalt sett så brukar man lämna kvar

"andematt skrev:"

Ska du köra kepsen på Lördag?

Ps. Som om inte det var nog så kan jag inte ens hantera forumet normalt utan skickar svar privat hit o dit oxo! Nej nu är det 24 och Prisonbreak.

bruse skrev:
> Ä inte gula glas bäst för att höja konrtaster, som
> skuggor osv i skogen?

Precis vad jag trodde.

Och tack för prisredovisningen blev lite orolig där ett tag. Såg att man kunde få dina bågar för under lusingen på CC och så tänkte jag du hade en superkontakt hos optikern.
Men snygga glasögon hursom helst, vi kommer se bra ut i skogen i sommar!

Så hä står det på Cyclecomps hemsida om gula linser:

Lins: Gul har ett ljusgenomsläpp på 87%, linsen förstärker contraster och djup. Lämpar sig bra vid regn och mulet väder.

Och om blåa:
Lins: Laser Blue, har ett ljusgenomsläpp på 12% och lämpar sig bäst för starkt solljus. Material: Plast (Tech Cridalon UV 400 polycarbonate)

Smoke:
Lins: Smoke har ett ljusgenomsläpp på 22% och lämpar sig bäst för normalt solljus. Material: Plast (Tech Cridalon UV 400 polycarbonate).

Racing red:
Lins: Racing Red, har ett ljusgenomsläpp på 28%, linsen tar bort det blå ljuset och förstärker det röda vilket ger bättre kontraster.

Thomaz:
Jo jag behöver nog också nya glasögon... =P
Tröck inte på "citera" utan klippte o klistrade.

Ja ja , whatever... =)

Nej jag ska inte köra keps , är otränad som fn och är svårt skadad
av en truppmina,(Läs: fint köttsår i smalbenet av pedal) ;)

Det här blev ju en följetong tyvärr...
Åkte och hämtade dem förra fredagen, skitsnygga! Tyvärr såg jag skitdålig i dem.
Först fattade varken jag eller optikern någonting, gjorde en ny syndundersökning och mätte upp glasögonen för att kolla att allt stämde.

Rätt styrka och såg lika dåligt som förra syndundersökningen så borde alltså fungera.
Men såg alltså dåligt ändå. De funkade rätt bra om jag höjde dem och tryckte ihop dem lite.
Alternativt om han la +0,25 framför då blev det rätt okay också.

Blev väldigt förvirrad men det slutade med att han sa att jag inte tålde styrkan tillsammans med att de satt "snett" innanför de andra glasen.
Nu ska han tillverka lite svagare glas och även höja dem lite.
Ärligt talat så är jag skeptisk till att detta kommer fungera men vi får väl se.
Får förhoppningsvis de nya glasen imorgon, funkar det inte då så får jag nog försöka få pengarna tillbaka...

Hoppas det gick bättre för Bruse...

Det där lät ju skittrist!

De har vart klara i en vecka, men jag har vart sjuk hela tiden, ska försöka lördag eller nästa vecka.
Hoppas också att mina blir bra, de slipade glasen sitter mer som en vanlig båge tycker jag, så det ska nog gå (håll tummarna!)

Så, löste ut dom i fredags, tog en tur med Pintan (äntligen!) med de nya glasögonen. Perfekt!
Skillnaden mot mina vanliga glasögon är att Rudy sitter högre upp. Med mina vanliga tittatde jag över kanten i liggställning på cykeln, varvid jag ju inte såg nåt ändå...

De satt bra, jag såg bra, skönt med smokelinser (klara å gula skall inhandlas). Kanske sadlarna skall justeras, får väl märken på näsan efter dem. Skönt å kulle fälla upp smokelinserna när jag kom inomhus, utan att beöva ta av glasögonen helt (och därmed iaf inte se nåt).

Enda nackdelen, var väntan, och det gäller alla nya glasögon. Det är ovan,t lite groggy, då glasen är olika välvda, breda osv jämfört med andra glasögon. så det var väntat.

Jag är skitnöjd, äntligen ser jag cool ut. Eller coolare iaf!

undrar hur dom skulle lösa mina -8 och -6,75 i någon sorts sol-cykel-brillor, lite trist att hela tiden kolla över glasögonkanten så som jag gör nu (tänk tjock dimma och sikt på 3m ni icke-glasögonbärare)
undrar vad det skulle kosta att försöka... mina nuvarande "vanliga" glasögon gick på 5k (tunn plast, tunn båge, lite antireflexbehandlingar o skräp) och med tanke på hur lång medellivslängden är på glasögon så skulle det vara bra mycket billigare med linser

Frostyfrog: med högbrytande glas istället för plast så borde det funka. -8 är inte omöjligt med en tunn glaslins.

glas blir tyngre, och skall man ha bra siktfält så blir även "tunna" glas ruskigt tjocka och dessutom - jag vill inte ha glas i närheten av ögonen vid någon idrott

hmm jag skall nog fråga efter pris vid något lämpligt tillfälle :P

högbrytande glas blir altid tunnare än plast, men aningen tyngre förståss. Jag har inget emot at ha kvalitetsglas i glajjorna när jag idrottar men det är förståss ett personligt ställningstagande.

bruse skrev:
> Så, löste ut dom i fredags, tog en tur med Pintan
> (äntligen!) med de nya glasögonen. Perfekt!

Grattis Bruse,

Själv hämtade jag mina "nya" i fredags, provade dem lite i butiken fungerade bättre men inte bra.
Optikern tyckte jag skulle ge dem en chans, annars fanns en sista chans att beställa några special"glas" som kompenserade för det välvda men de kostade massor med mer pengar vilket jag inte vill betala. Lät däremot som om han han hellre hade en nöjd kund än tjänade massa pengar just nu. (ja han kanske luras... men det kändes inte så... Han har ju faktiskt redan gjort om det en gång)

Okay, drog en Audax (BSBS 90km) med Hovet och jag såg oxo snygg ut ;)
Såg väl halvbra men avståndsbedömingen kändes skum. Och känns fortfarande lite skumt när jag använder dem.
Ringde idag o han ska beställa specialglas, jag får pröjsa 500,- till OM jag blir nöjd, annars lämnar jag tillbaka rubb o stubb. Men detta MÅSTE funka för jag vill ha dem.

> Enda nackdelen, var väntan, och det gäller alla
> nya glasögon. Det är ovan,t lite groggy, då glasen
> är olika välvda, breda osv jämfört med andra
> glasögon. så det var väntat.

Snacka om vänta du, när jag väl får mina då har jag väntat en månad :(

Fan vatråkigt det är, när det strular sådär.
Men varför inte testa samma modell som jag har, Perception eller liknande Exception?

Vad struligt det låter...

Kan varmt rekommendera följande engelska bolag
http://www.gosportsspex.co.uk/

Maila ditt glasögonrecept till dem (ja, lite pengar också) och glasögonen kan hämtas på posten en vecka senare, fungerade hur bra som helst.

Välvda glas inga problem alls... köpte själv Rudy Project Fobos, orange linser, i.o.f.s bara lätt välvda - 100% bra syn över hela fältet.

Har tidigare haft "svenskköpta" Oakley och Rudy Project, valde denna gången den engelska butiken på grund av priset samt deras breda utbud.

Hoppas tipset hjälper någon mer "glasögonorm" att se (bra ut) i skogen.

/JJ

Tillbaka
Topp