[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Det jag tänkte att jomper tänkte sig var en helt legitim v2g installation av elektriker och att man sen ställer dit en halv bil med korrekt koppling. Borde vara både lagligt och försäkringsok?!

[OT] Solpaneler
Det jag tänkte att jomper tänkte sig var en helt legitim v2g installation av elektriker och att man sen ställer dit en halv bil med korrekt koppling. Borde vara både lagligt och försäkringsok?!
Jag är tveksam till att bilbatterier är en prisvärd lösning numer. Nya lifpo4 batterier är nog bättre och billigare för hemanvändaren.

Svårt se vad det ska vara för några generella problem med att ha ett 12,24 eller 48V batteri hemma i övrigt?

[OT] Solpaneler
Har du någon bra länk till DIY? Jag hittar inget bra...

Batteriemulatorn behöver man inte bryta batteriets kapsling för att använda. En del saker behöver givetvis en behörig elektriker utföra men inte att koppla ihop allt.

CE-märkning behövs inte för saker du bygger själv, däremot om du säljer eller överlåter dem. Samma som att bygga en egen radio eller pilla i en förstärkare, det behövs ingen behörighet för det så länge den ansluts med stickpropp. Om du däremot börjar sälja de modifierade så behöver den CE-märkas (det kan man ju göra själv också men om nån frågar behöver du kunna verifiera:-)).

[OT] Solpaneler

Ungefär så. Kan vara en hel bil - eller bara batteriet, utan att man ens öppnar det.

Har sett 100kWh batterier för så lite som 50000 kr på marknaden. Även om de är degraderade till 85-90% så finns det inget nytt som kan tävla med det.

Däremot finns ju andra fördelar med LiFePo4-batterier helt klart.

[OT] Solpaneler
Det har väl med CE-märkning och produktansvar att göra. Alla produkter man köper är ju CE-märkta, garanterade av tillverkaren. Men så fort man pillar på dem så bryts ju det, och hela ansvaret tas över av den som pillade. T.ex. bygga om en vanlig cykel till elcykel med en konverteringssats, även om cykeln och konverteringssatsen i sig är CE-märkta, blir den monterade elcykeln ansvar för den som skruvade ihop den. Om du bygger om en lysrörsarmatur till led-rör, t.ex. kopplar bort drosseln, så uppför tillverkarens produktansvar och tas över av den som var där med mejseln.

Liknande blir det väl här, bryter du kapslingen på det batteri du har så uppgör producentens produktansvar, samma sak om du kopplar in ett elbilsbatteri (eller elbilen i sig) på ett sätt den inte är avsedd för. Då har inte elbilstillverkaren nåt produktansvar längre, det har den som var där och skruvade.
Det går ju iofs bra om man är ackrediterad och kan lämna ett CE- intyg...

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Vissa dagar blir det helt klart svårt att få ihop kalkylen för solceller... Nu tillkommer än så länge 60-öringen men ändå.

Edit: Elsystemet är onekligen svårt att förstå. Just nu är elpriset negativt, rimligen för att man förväntat sig ett överskott i systemet. Jag laddar elbil, men just nu får jag betalt för att leverera stödtjänsten att pausa laddningen och i stället skicka ut 10 kW till systemet...

Bilagor

• Screenshot_20250322-115858~2.webp
    Screenshot_20250322-115858~2.webp
    13.1 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Det är helt klart för många parametrar att ta hänsyn till för gemene man.

Sen är ju effektavgiften extremt trubbig också. I BRF har vi strypt till 24kW för elbilsladdning och annat föreningsgemensamt som tvättstuga (den drar rätt mkt när det både tvättas och torkas), cirkulationspumpar och lite annat.

Det betyder också att vi bränner på med 24kW rätt ofta, typ 22-04 varje natt, det finns inga som helst incitament att hålla effekten under det. Har man någon förbrukare som går att styra utan konsekvenser som t.ex. elbilsladdning så är det väldigt lätt att lägga sig på gränsen så ofta det går.

Här är en effektkurva för senaste 30 dagarna för laddningen. Allt över kurvan är alltså outnyttjad effekt. Vintertid vill dock de flesta ladda 22-06 pga lägre överföringsavgift då - hybridägarna laddar dock även dagtid, värt det för att kunna köra mindre på bensin och det brukar bli <100 kr merkostnad per månad ändå.

Topparna är när 2 eller fler bilar med trefasladdning laddar samtidigt. Än har det aldrig hänt att inte alla fått fullt till på morgonen.

1742649149295.webp

[OT] Solpaneler
Betala för att leverera din el:

Det är väl helt rimligt att man får betala för att nyttja nätet? Speciellt som det oftast är i situationer då det redan råder överskott som utmatningen sker.

[OT] Solpaneler
Det är väl helt rimligt att man får betala för att nyttja nätet? Speciellt som det oftast är i situationer då det redan råder överskott som utmatningen sker.
Rent tekniskt - ja.

Om det nu finns så mycket solceller, vilket det kanske finns, att det kräver investeringar på nätet för att ta hand om elen, dvs att nettoöverskottet blir så mycket större än förbrukningstaket under smällkalla vintern för samma område är det ju rimligt. Tekniskt sett.

Mindre rimligt är att politisk styrning görs för att få privatpersoner att göra investeringar som planeras på 20- 30 års sikt med stor påverkan på privatekonomi. Både med stöd för investeringar och extra skatteavdrag vid elleverans som grund för kalkylen. Sedan blir detta helt plötsligt ett problem, och politiker både inför effektavgifter (ja grunden i detta är ju politik även om C4 är först att dra det så långt) och tar bort 60-öringen.

Jag anser att man kan kräva av heltidspolitiker och deras välavlönade experter att de skall kunna förutse sådana effekter på lång sikt och därför inte införa och ta bort sådana styrmedel med en varsel som är ca 2% av investeringshorisonten för privatpersoner. Varslet skall vara 100% av investeringshorisonten, annars får man införa dämpande effekter i förändringarna.

[OT] Solpaneler
Frågan är vad nätnyttan är för inmatad solel. Bidrar den till det stora överskottet sommartid kanske det är rimligt att betala inmatning.

Om du matar ut dagtid vid brist och/eller höga priser så borde man få en liten slant då nätägaren slipper överföra från ovanliggande nät.

Konklusionen är att marknaden är för volatil för att en privatperson ska kunna tjäna på det. Det gäller att minimera förluster dvs nyttja för eget bruk och minska effekttoppar - det är det som kommer att kosta framgent.

[OT] Solpaneler
Rent tekniskt - ja.

Om det nu finns så mycket solceller, vilket det kanske finns, att det kräver investeringar på nätet för att ta hand om elen, dvs att nettoöverskottet blir så mycket större än förbrukningstaket under smällkalla vintern för samma område är det ju rimligt. Tekniskt sett.

Mindre rimligt är att politisk styrning görs för att få privatpersoner att göra investeringar som planeras på 20- 30 års sikt med stor påverkan på privatekonomi. Både med stöd för investeringar och extra skatteavdrag vid elleverans som grund för kalkylen. Sedan blir detta helt plötsligt ett problem, och politiker både inför effektavgifter (ja grunden i detta är ju politik även om C4 är först att dra det så långt) och tar bort 60-öringen.

Jag anser att man kan kräva av heltidspolitiker och deras välavlönade experter att de skall kunna förutse sådana effekter på lång sikt och därför inte införa och ta bort sådana styrmedel med en varsel som är ca 2% av investeringshorisonten för privatpersoner. Varslet skall vara 100% av investeringshorisonten, annars får man införa dämpande effekter i förändringarna.
Att införa, ja, att ta bort, nej. En regering kan inte vara bunden av tidigare regeringars tokiga beslut utan måste kunna agera när nåt är på väg att barka åt skogen.

Sedan tycker jag att man som privatperson inte heller blint ska springa dit politiken för tillfället pekar, utan faktiskt tänka lite själv, speciellt om det rör investeringar som kräver lång återbetalningstid. Man måste inte göra en investering bara för att det råkar finnas ett bidrag. Och gör man det är det nog klokt att se bidraget som en bonus, inte det som avgör kalkylen. Det är inte första gången ideologi är inblandat när sånt här införs, och då ska man nog räkna med att det även kan tas bort.

[OT] Solpaneler
Problemet är det rakt igenom idiotiska beslutet att tilldela vinstdrivande företag ett monopol. På ett område som är snudd på praktiskt omöjligt att välja bort, som konsument.

Elnätsägarnas hantering av detta privilegium är ju därtill uppseendeväckande.
Det som är fantastiskt är att media basunerar ut höjningar av fasta avgifter, sedan går effekttarifferna helt under radarn. Jag får betala 81,25 kr per kW beräknat på 3 spikar per månad. Problemet är att man får betala från 0 kW, så ÄVEN om jag har batteri och har fått ner spikarna från 9 kW till drygt 3 kW kommer jag inte undan, får betala ca 260 kr/mån, och det är på gränsen till kriminellt att ta betalt för något som de drar nytta av. Monopol……

[OT] Solpaneler
Att införa, ja, att ta bort, nej. En regering kan inte vara bunden av tidigare regeringars tokiga beslut utan måste kunna agera när nåt är på väg att barka åt skogen.

Sedan tycker jag att man som privatperson inte heller blint ska springa dit politiken för tillfället pekar, utan faktiskt tänka lite själv, speciellt om det rör investeringar som kräver lång återbetalningstid. Man måste inte göra en investering bara för att det råkar finnas ett bidrag. Och gör man det är det nog klokt att se bidraget som en bonus, inte det som avgör kalkylen. Det är inte första gången ideologi är inblandat när sånt här införs, och då ska man nog räkna med att det även kan tas bort.
Ja jag är härdad så jag tänker så. Och jag hann få igen det mesta av min investering innan 60-öringen togs bort, så jag klarar mig.
Men tänk på att om folk tänker som du vill kommer politiska styrmedel helt tappa sin kraft. Och då blir det mycket dyrare för samhället att styra i den riktning man vill. Alternativt kräva direkt ersättning så man slipper risken som privatperson.
Förtroende är lätt att tappa och dyrt att återskapa.
Därför bör nya regeringar vara försiktiga med att alltför snabbt ändra tidigare styrning. Man kan ändra på sätt som behåller förtroendet.

Samma problem finns inom flera områden. Tex ändrade man för ett antal år sedan (2022?) förutsättningarna för laddhybrider med en förvarning som var mindre än hälften av leveranstiden på en laddhybrid. Det var väl lärdomen därifrån som gjorde att man nästa gång ändrade baserat på beställningsdag ..

[OT] Solpaneler
Det som är fantastiskt är att media basunerar ut höjningar av fasta avgifter, sedan går effekttarifferna helt under radarn. Jag får betala 81,25 kr per kW beräknat på 3 spikar per månad. Problemet är att man får betala från 0 kW, så ÄVEN om jag har batteri och har fått ner spikarna från 9 kW till drygt 3 kW kommer jag inte undan, får betala ca 260 kr/mån, och det är på gränsen till kriminellt att ta betalt för något som de drar nytta av. Monopol……
Fast här sänktes överföringsavgiften rätt rejält samtidigt. Ellevio påstår att de skulle vara kostnadsneutralt på helheten, det har jag mycket svårt att tro. Men det var åtminstone inte bara en extra införd avgift.

[OT] Solpaneler
Helt rimligt är det väl inte. Man får ju även betalt för nätnyttan som man bidrar med när man leverar ut el på nätet.
Ska man få betalt och betala samtidigt för samma sak?
Välkommen till Svenska elsystemet.

Edit: Men som jag uppfattat det är det en skillnad här. När du skickar ut el på nätet innebär det att nätägaren får el lokalt att använda. Då behöver de inte transportera elen från norrlands älvar. Transport av el innebär förlust, och den minskar när du skickar ut el. Det får du betalt för.
Men när du och grannarna samtidigt skickar ut en massa el måste det lokala nätet förstärkas. Det får du betala för.
Om någon vet bättre får de gärna rätta mig.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler

Edit: Men som jag uppfattat det är det en skillnad här. När du skickar ut el på nätet innebär det att nätägaren får el lokalt att använda. Då behöver de inte transportera elen från norrlands älvar. Transport av el innebär förlust, och den minskar när du skickar ut el. Det får du betalt för.
Men när du och grannarna samtidigt skickar ut en massa el måste det lokala nätet förstärkas. Det får du betala för.
Precis. Det är ju skillnad att skicka ut el när det behövs, och när det inte behövs.

[OT] Solpaneler
Det orimliga är snarare att förutsättningarna ändras hela tiden, det gör det ju omöjligt att fatta välgrundade beslut när man kliver in i sånt här.
Välgrundat eller ej - jag hade besök av installatör häromdagen för att så sakteliga planera för såväl solceller och batterier. (Nu när taket är på plats.) Vi pratade även en hel del om ö-drift. Drömmen vore ett lokalt lite fristående elnät tillsammans med ett par av grannarna; en bond- och en vingård.

[OT] Solpaneler

Det är en anpassning till EU:s elmarknadsförordning.

Ei har dock noterat att vissa nätföretag tillåtit installation av produktionssäkringar. Det innebär att anläggningar med större säkring för inmatning än uttag har installerats. De nätföretag som inte har fakturerat för den ökade nätkapaciteten som inmatningen då kräver kommer att behöva göra större kostnadspåslag, eftersom den nätkapacitet som används för inmatning är större än den för uttaget.

Övriga elbolag verkar tolka det annorlunda än C4 Energi och ser inga ökade kostnader för sina nät i.o.m. mikroproduktion:
Beskedet kommer förmodligen inte påverka dig som har en anläggning för egenproduktion. Majoriteten av de som har solceller på taket producerar nämligen mindre el än vad de kan plocka ut från elnätet vilket innebär att de inte heller belastar elnätet.

De som kommer att påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, något som kallas för produktionssäkring.

Vad innebär det för en vanlig solcellskund?

Svaret är; sannolikt ingenting. En stor majoritet av de som har solceller producerar mindre el än vad man kan plocka ut från elnätet. Man har en säkring, en elmätare och en anslutningspunkt. De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.

Ellevios grundinställning är att anläggningar för ”egenproduktion”, alltså det vi klassar som uttagskunder, även fortsättningsvis inte ska betala någon extra avgift för sin inmatning.

edit: Jag undrar om inte C4 Energi har klantat sig och tillåtit installationer av mer effekt än dom kan ta emot.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler

Ei har dock noterat att vissa nätföretag tillåtit installation av produktionssäkringar. Det innebär att anläggningar med större säkring för inmatning än uttag har installerats. De nätföretag som inte har fakturerat för den ökade nätkapaciteten som inmatningen då kräver kommer att behöva göra större kostnadspåslag, eftersom den nätkapacitet som används för inmatning är större än den för uttaget.

Övriga elbolag verkar tolka det annorlunda än C4 Energi och ser inga ökade kostnader för sina nät i.o.m. mikroproduktion:
Beskedet kommer förmodligen inte påverka dig som har en anläggning för egenproduktion. Majoriteten av de som har solceller på taket producerar nämligen mindre el än vad de kan plocka ut från elnätet vilket innebär att de inte heller belastar elnätet.

De som kommer att påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, något som kallas för produktionssäkring.

Svaret är; sannolikt ingenting. En stor majoritet av de som har solceller producerar mindre el än vad man kan plocka ut från elnätet. Man har en säkring, en elmätare och en anslutningspunkt. De som sannolikt kommer påverkas är de kunder som har en större säkring för sin produktion än vad man har för sin elanvändning, en så kallad produktionssäkring.

Ellevios grundinställning är att anläggningar för ”egenproduktion”, alltså det vi klassar som uttagskunder, även fortsättningsvis inte ska betala någon extra avgift för sin inmatning.

Ja, och EU:s elmarknadsförordning är ju en politisk styrning...
Sen tolkar man det olika ja.

[OT] Solpaneler

edit: Jag undrar om inte C4 Energi har klantat sig och tillåtit installationer av mer effekt än dom kan ta emot.

Som microproducent kopplad till ellevio låter det lugnande.

[OT] Solpaneler
Ja men det känns som att C4 Energi drar en rövare här.
Har dom kapacitet för x antal förbrukare med yA i sitt nät så har dom även kapacitet för x antal producenter med yA. Tillkommer inga nätkostnader för det.
Då kan man ju argumentera med frågan varför förbrukaren skall betala men inte producenten, om båda kräver samma nät. Förordningen bygger som jag förstått det på att alla skall betala sin del.
Gissar att det är deras tolkning.
Inte för att jag tycker man skall ha effektavgift för produktion, men för argumentationen skull.

[OT] Solpaneler
Då kan man ju argumentera med frågan varför förbrukaren skall betala men inte producenten, om båda kräver samma nät. Förordningen bygger som jag förstått det på att alla skall betala sin del.
Gissar att det är deras tolkning.
Inte för att jag tycker man skall ha effektavgift för produktion, men för argumentationen skull.
För att förbrukaren och producenten i detta fall är samma och kapaciteten är redan "finansierad" via uttaget.
Det krävs ingen ytterligare finansiering för att ta emot solelen. Nu får dom betala för samma sak två gånger.

Har du däremot större inmatning än uttag så kan jag förstå att man får betala på den överskjutande delen.

[OT] Solpaneler
För att förbrukaren och producenten i detta fall är samma och kapaciteten är redan "finansierad" via uttaget.
Det krävs ingen ytterligare finansiering för att ta emot solelen. Nu får dom betala för samma sak två gånger.

Har du däremot större inmatning än uttag så kan jag förstå att man får betala på den överskjutande delen.
Fast många kanske som jag toppar mer produktion än förbrukning. Inte över året men momentant.
Jag har 18 kWp solceller kopplat till en 17 kW inverter. Det händer att jag maxar min 25A huvudsäkring ut. In brukar jag i smällkalla vintern toppa på 7-8 kW. Inte så zugen på 17*85 kr i effektavgift på sommaren

[OT] Solpaneler
Man får betalt för nätnytta.

Är det rimligt att grannen som inte har solceller ska vara med och betala pengar till den som haft råd att sätta upp solceller? Så han kan tjäna ännu mer?

Rimligt är väl att den som vill nyttja något betalar för det, inte kollektivet.

Jo det kan krävas ytterligare finansiering för att ta emot produktion.

[OT] Solpaneler
I alla fall om man inte tycker 40%EBIT är tillräckligt mycket vinst i en riskfri affärsmodell som bygger på att man billigt fått köpa infrastruktur som vi kunder redan betalt en gång... (Sorry...)

Vad är det som man redan betalt? Många i nätet ingående komponenter behöver bytas ut.
Till viss del finansierar man det via anslutningsavgift. Men längre upp i nätet så är det inte så enkelt att räkna ut vem som ska betala vad.

Jag håller just nu på att byta ut en transformator och installera ny spänningsreglering i en by för att fler ska kunna mata ut från sina solceller. I dagsläget får abonnenterna montera solceller men ej mata ut. Det är klart under våren och har en budget på 5.5 miljoner. Är det den sista som anslöt sig som ska betala det? Ska vi retroaktivt fakturera den första? Ska kollektivet/alla som inte har solceller vara med och betala?

Eller ska de som matar ut finansiera behovet de skapat?

Stornätens vinster är inte ok imho, men det är en annan fråga.

[OT] Solpaneler
Jo det kan krävas ytterligare finansiering för att ta emot produktion.
Ja jag var lite väl generaliserande kanske, men det är väl bara några få procent av alla anläggningar som kräver någon form av uppgradering? I dessa fall kan ju nätägaren redan idag ta betalt för arbetet som krävs om dom absolut vill.
C4 Energi har ju tidigare begärt en avgift på 1,1 miljoner för att ansluta en solcellsanläggning, men fick nöja sig med 93.000:- efter att Ei sagt sitt.
Det hade väl varit bättre om dom fick neka anslutning helt enkelt.

[OT] Solpaneler
Vad är det som man redan betalt? Många i nätet ingående komponenter behöver bytas ut
Självklart finns det ett löpande underhåll och utveckling till nya krav att göra. Det betalar jag mer än gärna (så länge de gör det effektivt och med rimlig marginal).
Men vad betalade de för näten jämfört med vad det hade kostat att bygga dem från grunden? Allt i grunden har jag och mina förfäder redan betalt, sen fick staten tillbaka en summa som förhoppningsvis kommer oss tillgodo.
Till viss del finansierar man det via anslutningsavgift. Men längre upp i nätet så är det inte så enkelt att räkna ut vem som ska betala vad.
Anslutningsavgift trodde jag skulle täcka just anslutning, det befintliga nätet "betalar jag av" via löpande fakturor? Men jag kan ha fel.
Jag håller just nu på att byta ut en transformator och installera ny spänningsreglering i en by för att fler ska kunna mata ut från sina solceller. I dagsläget får abonnenterna montera solceller men ej mata ut. Det är klart under våren och har en budget på 5.5 miljoner. Är det den sista som anslöt sig som ska betala det? Ska vi retroaktivt fakturera den första? Ska kollektivet/alla som inte har solceller vara med och betala?
Eller ska de som matar ut finansiera behovet de skapat?
Man kan välja ett enkelt eller svårt sätt att fördela. Förstår inte riktigt varför vi alltid när det gäller just el väljer det svåra.
Enkelt:
Lägg alla kostnader på el. Jag kan ha ett elpris när jag köper och ett när jag säljer. Och en månadsavgift. Elpriset kan hantera både förutsedd trängsel i nätet och elbrist/elöverskott i kombo. Då betalar jag för ev förstärkning genom diffen i pris.
Jag vet vad det kostar och kan styra laddning och annat efter det om jag orkar. Om jag inte orkar får jag betala. Och jag betalar för det jag använder.
Men det kräver lite nya regler och att företag samarbetar.
Svårt: Vad min el kostar i dag beror på
* Elpris, förutsägbart dagen innan (det köper jag)
* Grid Rewards, okänt tills i efterhand. Visst, det är ganska smart tänkt
* Effektavgift över kalendermånad. Vad elen kostar idag beror alltså på hur varmt det är 27/2. Är det kallt då kan jag lika gärna hålla effekten uppe i dag. Och då kan jag ladda mer när priset är lågt. Eller omvänt: var det svinkallt och jag behövde ladda 1-3 i en månad har jag inget incitament resten av månaden. Blås på!
* Tid på dygnet (effektavgift...)
* Effekt från solceller, halvt förutsägbart (den har jag ju valt själv men ändå)
* Hur just min nätägare valt att tolka politiska styrningen.
Försök optimera på det.

När man lade ut bilbesiktningen privat kunde man lagt på en specialskatt på bil för att bygga nya lokaler. En milbaserad avgift för att man behöver fler ramper när bilarna kör längre och därför måste ombesiktas oftare. En extra Teslaskatt för att de underkänns oftast. En nybilsavgift för att man kommer behöva besikta bilen om tre år?
Men de införde lägre avgifter på besiktningen när det är tomt, högre när det är trångt. En förutsägbar kostnad. Anpassar jag mig kan jag spara pengar, gör jag inte det får jag betala.
Stornätens vinster är inte ok imho, men det är en annan fråga.
Som du vet är vi helt överens i sak, men jag håller inte helt med om att det är en annan fråga. Med fortfarande väl rimlig marginal skulle många (alla?) kunna investera rätt rejält för att täcka både laddningsbehov och producentbehov. Då hade denna diskussion varit mycket mindre. Det är alltid lättare att fördela prissänkningar än rejäla höjningar.

[OT] Solpaneler
Ja jag var lite väl generaliserande kanske, men det är väl bara några få procent av alla anläggningar som kräver någon form av uppgradering? I dessa fall kan ju nätägaren redan idag ta betalt för arbetet som krävs om dom absolut vill.
C4 Energi har ju tidigare begärt en avgift på 1,1 miljoner för att ansluta en solcellsanläggning, men fick nöja sig med 93.000:- efter att Ei sagt sitt.

Det är så jag tolkar en sak som Raggarmuffin säger ovan. Man får inte mata ut (innan de bytt färdigt).

Så var det i alla fall för en släkting. Ingen i området fick ansluta/mata ut för att de inte kunde tillåta alla att skulle kunna ansluta solceller.
Nu vet jag inte hur många procent som skulle ha kunnat ansluta innan det blev problem, respektive hur många som faktiskt skulle vara intresserade att ansluta. Men kontentan var att ingen fick eftersom inte alla kunde få…

@Raggamuffin , hur funkar det i praktiken? Jag tänker att när bara några få (som på min gata hemma i stan), ansluter, då kommer väl strömmen i praktiken inte nå fram till någon infra som behöver bytas? När jag matar ut max (lite under 8kW) så tänker jag att min ström inte ens kommer att lämna gatan och nå någon transformator?

[OT] Solpaneler
Exempel på konstiga effekter av alla dessa olika styrningar: just nu finns det överskott i nätet, så Tibber försöker köra igång Grid Rewards. Men eftersom jag ligger för nära taket för effekt för denna timmen skulle det höja min effektavgift.
Jag kan alltså inte hjälpa till att stödja nätet för då får jag betala för att jag skapar obalans. Bra tänkt.

[OT] Solpaneler

Det skiljer sig nog väldigt. De som dimensionerat noga och försökt bygga billigt behöver uppgradera.

Låter som ett pilotprojekt från nätägaren :)

C4 har en icke-optimal situation idag, de är anslutna till flexmarknaden för att klara sitt effektbehov. När prognosen säger till så kopplar de helt enkelt ifrån vissa kunder / sänker deras möjlighet till effekt. De blev sannolikt väldigt utmanade när någon önskade stoppa in stor solcellsanläggning.
Kan verka som att en sådan anläggning skulle kunna vara en lösning på effektproblemet men det kan vara tvärtom beroende på nätdesign.

[OT] Solpaneler
Det är så jag tolkar en sak som Raggarmuffin säger ovan. Man får inte mata ut (innan de bytt färdigt).

Så var det i alla fall för en släkting. Ingen i området fick ansluta/mata ut för att de inte kunde tillåta alla att skulle kunna ansluta solceller.
Nu vet jag inte hur många procent som skulle ha kunnat ansluta innan det blev problem, respektive hur många som faktiskt skulle vara intresserade att ansluta. Men kontentan var att ingen fick eftersom inte alla kunde få…

@Raggamuffin , hur funkar det i praktiken? Jag tänker att när bara några få (som på min gata hemma i stan), ansluter, då kommer väl strömmen i praktiken inte nå fram till någon infra som behöver bytas? När jag matar ut max (lite under 8kW) så tänker jag att min ström inte ens kommer att lämna gatan och nå någon transformator?

Inne i tätort med runt 25% som har solceller så är det inget problem med energin oftast. Det kan vara att man behöver byta serviskabel. Går man över det antalet så börjar det bli problem eftersom uttag och inmatning inte sker samtidigt.

Störst bekymmer är typiskt i sommarstugeområde på landsbygd. Ofta har man räknat med att husen bara behöver 16A, man får stora utmatningar och låg förbrukning.
Det finns sommarstugor som bara är anslutna med 1-fas tom.

Eller landsbygd med en klunga på 5-6 hus och sen en bit iväg en stor gård med stor anläggning, utmanande att få rätt spänningsnivå hos samtliga.

Tillbaka
Topp