Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Njae, du betalar nätöverföring för det du köper. För det du säljer får du några stackars ören av nätägaren, betalar inget...Kanske står tidigare i tråden, men betalar man nätavgift för elöverföringen i båda riktningarna, bara till huset, eller nettot av till och från? Känns ju rimligast att det är båda. Överföring som överföring.
Tack för svaret, men mina sitter uppe sen mars förra året. Dock med annan lev., som jag är nöjd med.1komma5. Har fyra släktingar / kompisar som är jätte-nöjda med dem.
Enligt en grannes vän så vill "1komma5 " ha förskott på installation, är det något som är standard hos alla de andra solcellsfirmorna med.1komma5. Har fyra släktingar / kompisar som är jätte-nöjda med dem.
Jag betalade 15% förskott. Tycker det är rimligt, men det finns ju anledning att kolla upp firman extra om de kräver förskott. Inte så kul att bli stående med en kursad firmaEnligt en grannes vän så vill "1komma5 " ha förskott på installation, är det något som är standard hos alla de andra solcellsfirmorna med.
Men Otovo kändes å andra sidan extremt oseriösa när jag letade solceller. Förskott eller ej.Otovo ville inte ha något i förskott. Klart man kan knyta upp någon med ett förskott, men även firmor som tar förskott kan ju kånka och då är de pengarna borta.
Mm, jag vet. De har trista säljare har jag hört av vissa. Men de hade bra ingående delar, paneler, omvandlare osv. De höll ihop projektet och de hade bra erbjudande från Tibber. Vi hade tre liknande leverantörer på shortlist och det hade blivit bra med alla tre tror jag.Men Otovo kändes å andra sidan extremt oseriösa när jag letade solceller. Förskott eller ej.
De skickade mig en offert på ett system som inte går att bygga och svarade aldrig på mina frågor kring detMm, jag vet. De har trista säljare har jag hört av vissa. Men de hade bra ingående delar, paneler, omvandlare osv. De höll ihop projektet och de hade bra erbjudande från Tibber. Vi hade tre liknande leverantörer på shortlist och det hade blivit bra med alla tre tror jag.
Vad ska du avråda från, du beställde ju inte? Jag har beställt och har 36 paneler som fungerar utmärkt sedan ett år tillbaka. Billigast var de inte. Vad beställde du? Rekommendera, eller inte, det du har erfarenhet av istället det du inte vet något om.De skickade mig en offert på ett system som inte går att bygga och svarade aldrig på mina frågor kring det
De skickade en offert som var formulerad som fastpris men när man läste det finstilta innehöll det en friskrivning som de måste ha eftersom de inte sett stället. Man vet alltså inte vad det kommer kosta vid beställning (särskilt i kombination med att offerten inte kan byggas vilket de hade upptäckt vid leverans antar jag)
De fick in färre paneler än konkurrenterna eftersom de mätte på Google maps, vilket innebär att trots att deras pris var lägst så blev en annan leverantör en bättre affär.
Möjligt att de kan leverera bra om man har tur, och de är nog billigast. Men jag avråder bestämt.
Jag har erfarenhet av deras offerter, och vet att många inte läser på så noga. För mig var de billigast av de jag kollade upp (men det är ju svårt att jämföra då ingen annan offererade motsvarande system av uppenbara skäl). Vill alltså att andra inte skall drabbas av den typen av misstag.Vad ska du avråda från, du beställde ju inte? Jag har beställt och har 36 paneler som fungerar utmärkt sedan ett år tillbaka. Billigast var de inte. Vad beställde du? Rekommendera, eller inte, det du har erfarenhet av istället det du inte vet något om.
Välskötta gamla fönster med innerbågar är inte så energislappa som nyfönsterinstallatörerna vill få en att tro. Om man dessutom räknar in resursförbrukningen för att byta ut och producera nytt så blir kalkylen ännu sämre. Och sen the looks. Smaken är som baken, men min egen högst personliga åsikt är att det inte finns något som misspryder ett gammalt hus lika väl som nya planglasfönster.Istället för att producera el så funderar jag på att spara. Har ett snart 100 år gammalt hus där hälften av fönstren är kopplade 2-glas från tidigt 90-tal och resten är gamla hederliga 1-glas med innanfönster. Direktverkande el i kombination med luftvärmepump och braskamin. Förbrukade förra året ca 20k kWh. Bor i SE2, och har fast pris i ett år till.
Finns det något att spara på att byta till moderna fönster?
Svea Solar är ju leverantören som går genom Ikea så det var två gånger Svea Solar.Svea solar var med på min shortlist också, IKEA(faktiskt) och E-On var de andra. Eon hade dåliga erbjudanden till perioden efter installation, när man är solbonde, annars var de bra. Alla hade samma moderna Kina-paneler.
Ett problem vi har, främst med de kopplade tvåglasen är att det bildas en del kondens på insidan. Sånt vill man ju inte ha. Och kopplade tvåglas med fuskspröjs från 90-talet gör ju varken till eller från om man byter ut. Ska kolla med den lokala glasfirman om det går att bara byta glasen.Välskötta gamla fönster med innerbågar är inte så energislappa som nyfönsterinstallatörerna vill få en att tro. Om man dessutom räknar in resursförbrukningen för att byta ut och producera nytt så blir kalkylen ännu sämre. Och sen the looks. Smaken är som baken, men min egen högst personliga åsikt är att det inte finns något som misspryder ett gammalt hus lika väl som nya planglasfönster.
Jag har för mig att ca 10 % av energiförlusterna (grovt hugget!) går ut genom fönstren. Stora förluster sker tex. även i golv där blindbotten har gett upp och/eller där gammal sågspånsisolering har säckat ihop under åren.
Beroende på konstruktion så sticker även en hel del ut genom taket.
Åter till fönstren så har byggnadsvårdsföreningen redovisat (vederhäftiga) jämförelser mellan olika typer av fönster, nya och gamla. Slå dem en signal och be om goda råd alt. om de kan tipsa om vilket nummer av tidningen (Byggnadskultur) det här stod i.
Revolutionerande tanke för övrigt att också fundera på att minska förbrukningen… ?
Håller med.Ett problem vi har, främst med de kopplade tvåglasen är att det bildas en del kondens på insidan. Sånt vill man ju inte ha. Och kopplade tvåglas med fuskspröjs från 90-talet gör ju varken till eller från om man byter ut. Ska kolla med den lokala glasfirman om det går att bara byta glasen.
Ett par bekanta till mig varav en väldigt insatt i energifrågor räknade på det och såg att är de inte helt slut eller felmonterade tar det en evighet att få igen investerat kapital. Jag har bestämt mig för att göra en avgränsning i trapphuset på villan. Jag sätter en dörr högst upp och sänker tempen uppe till ca 10 gr C uppe. Sen bor vi med braskamin på nedervåningen i ca 4 månader om det behövs. Ett enkelt val när man inte är så många hemma längre. Minskar uppvärmningsytan och volymen radikalt.Istället för att producera el så funderar jag på att spara. Har ett snart 100 år gammalt hus där hälften av fönstren är kopplade 2-glas från tidigt 90-tal och resten är gamla hederliga 1-glas med innanfönster. Direktverkande el i kombination med luftvärmepump och braskamin. Förbrukade förra året ca 20k kWh. Bor i SE2, och har fast pris i ett år till.
Finns det något att spara på att byta till moderna fönster?
Revolutionerande tanke för övrigt att också fundera på att minska förbrukningen… ?
Du skulle ha sagt att du sänker till 20,5° om han betalar din elräkning.Jag blev uppläxad av en värmepumpstekniker som var hemma och gjorde service på bergvärmepumpen igår.
Det är tydligen inte OK att ha 24,5 grader inomhus när vi är på väg in i en energikris.
Varken
-"Vi tycker det är skönt"
eller
-Vi hann binda elpriset"
var tydligen giltiga skäl.
21 grader i huset när jag kom hem från jobbet igår. Brrrrrr
24,5 grader? Fy fan, jag skulle dö av värmeslag!
20 dagtid, 18 nattetid är lagom?
Jag håller helt och fullt med din värmepumpstekniker. Den som har bundet elpris, eller bara råd i största allmänhet, får se det som en solidaritetshandling att klä sig i ett par tjockare strumpor.Jag blev uppläxad av en värmepumpstekniker som var hemma och gjorde service på bergvärmepumpen igår.
Det är tydligen inte OK att ha 24,5 grader inomhus när vi är på väg in i en energikris.
Varken
eller
-Vi hann binda elpriset"
Minst 23 grader aka kalsongtemperatur är lämpligt, året om.
Japp, har gått runt och känt mig som värsta miljökämpen hela helgen.Jag håller helt och fullt med din värmepumpstekniker. Den som Harry budet elpris, eller bara råd i största allmänhet, får se det som en solidaritetshandling att klä sig i ett par tjockare strumpor.
Satte upp en termometer i hallen för att få lite koll samtidigt som jag skruvade på bergvärmepumpen. Nästa dag var det ganska kallt och ruggigt i huset. Termometrn visade 21 grader. Wtf! En ögonöppnare och jag undrar hur varmt vi har haft i huset sen vi köpte det. Kör nu bergvärmen så tempen i huset håller sig mellan 20 och 21 grader och har aldrig skruvat ner så mycket. Ska bli intressant hur mycket förbrukningen minskar, lär nog bli en hel del.Jag blev uppläxad av en värmepumpstekniker som var hemma och gjorde service på bergvärmepumpen igår.
Varken
eller
-Vi hann binda elpriset"
Då effekten inte är så långt från vad en kärnreaktor producerar så skulle jag nog gå upp till åtminstone en 18 A-säkring.När jag fick se att min grabb betalade 3,15 :-
/ kw så har jag nu bestämt mig för solceller.
Vårt bundna treåriga elavtal går ut nästa vår/sommar så det kommer nog bli en smärre chock när framtida räkningar kommer, vi gör av med + 20 000 kw/ år.
Tänkte kontakta PPAM solkraft i Linköping och be om en offert, nån som känner till dom.
Har de flesta firmor liknande priser på installation av solceller eller skiljer det mycket mellan dem.
Annars , någon som kan tipsa om någon " prisvänlig" men seriös firma.
Vad ska man tänka på.
Något särskilt med växelriktare man bör fundera på.
Vilka solceller ska man ha, kw, märke.
Om jag har 16 amp. som huvudsäkring så bör jag inte ha större än 10 000kw anläggning har jag hört, stämmer det.
Funderar annars på typ 13 000kw.
Några andra tips o trix?
Sorry men det är omöjligt att låta bli! ?Oj va kul vi har.
Men typ 50 kvm skulle ge en effekt på ca. 10 kw.
Var ute och tittade på säkringarna, tror till och med att det är en 25:a, nu snackar vi kärnkraft.Då effekten inte är så långt från vad en kärnreaktor producerar så skulle jag nog gå upp till åtminstone en 18 A-säkring.
Då så, satsa på en till reaktor!Var ute och tittade på säkringarna, tror till och med att det är en 25:a, nu snackar vi kärnkraft.
Där har jag släkt så det var nog min kusin ?Jag undrar om K.B. är samma lirare i (Ängelholm? Halmstad?) som arresterades för bygge av kärnreaktor i köket. ?
Det här får för lite uppmärksamhet. Så där generellt. Jag har tänkt lyssna på det här vid tillfälle: https://sverigesradio.se/avsnitt/490605Jag undrar om K.B. är samma lirare i (Ängelholm? Halmstad?) som arresterades för bygge av kärnreaktor i köket. ?
Nu kommer jag och killgisar. Tror anledningen är att man som brandman el dyl skall kunna bryta strömmen vid ingående ledning och vara helt säker på att all utrustning i byggnaden inte längre är "igång"Det här får för lite uppmärksamhet. Så där generellt. Jag har tänkt lyssna på det här vid tillfälle: https://sverigesradio.se/avsnitt/490605
Annars undrar jag om vi har någon klurig prepper-typ på forumet? När jag får tummarna ur och skaffat solel (garagtaket behöver bytas först) hade jag ju tänkt en anläggning som ger mig möjlighet att strömförsörja hela fastigheten vid strömavbrott. Det kändes självklart. Men när jag börjar titta på detaljerna så inser jag att det inte finns sådana lösningar kommersiellt idag!?! Det bästa jag kan hitta är en dyr lösning som ger ett uttag vid anläggningen (i mitt fall i garaget). Jag hade ju tänkt ha möjlighet att fortsätta köra bergvärmen (källaren på huset) åtminstone.
Är det olagligt? Eller är det bara svårt tekniskt, vilket då säkert gör det väldigt dyrt? Eller vad är problemet? Förklara gärna som till en 9-åring, för jag är dålig på allt som har med el(-kraft?) att göra.
Killgissningar är bra! Och det var ju en relevant invändning. Samtidigt känns det inte omöjligt att ha en huvudströmbrytare för det ”autonoma” systemet på samma fysiska plats som den vanliga. Men här kanske vi är inne och nosar på lagar och sånt.Nu kommer jag och killgisar. Tror anledningen är att man som brandman el dyl skall kunna bryta strömmen vid ingående ledning och vara helt säker på att all utrustning i byggnaden inte längre är "igång"
Det här får för lite uppmärksamhet. Så där generellt. Jag har tänkt lyssna på det här vid tillfälle: https://sverigesradio.se/avsnitt/490605
Annars undrar jag om vi har någon klurig prepper-typ på forumet? När jag får tummarna ur och skaffat solel (garagtaket behöver bytas först) hade jag ju tänkt en anläggning som ger mig möjlighet att strömförsörja hela fastigheten vid strömavbrott. Det kändes självklart. Men när jag börjar titta på detaljerna så inser jag att det inte finns sådana lösningar kommersiellt idag!?! Det bästa jag kan hitta är en dyr lösning som ger ett uttag vid anläggningen (i mitt fall i garaget). Jag hade ju tänkt ha möjlighet att fortsätta köra bergvärmen (källaren på huset) åtminstone.
Är det olagligt? Eller är det bara svårt tekniskt, vilket då säkert gör det väldigt dyrt? Eller vad är problemet? Förklara gärna som till en 9-åring, för jag är dålig på allt som har med el(-kraft?) att göra.
Perfekt! Precis så jag vill ha det. Då vet jag att det går, även om det blir dyrt.![]()
Så klarar sig Max på egenproducerad solel när det blir strömavbrott - Solcellskollen
För nästan exakt ett år sen lät Max installera en solcellsanläggning med ett tillhörande batterisystem med så kallad ödrifts-funktionalitet. Max har alltså el, även när det är strömavbrott.www.solcellskollen.se
![]()
Har man el vid strömavbrott med solceller? - Solcellskollen
En vanlig nätansluten solcellsanläggning ger inte el vid strömavbrott. För det behövs bl.a. batterier och att växelriktaren i anläggningen har funktionalitet för så kallad ödrift.www.solcellskollen.se
Perfekt! Precis så jag vill ha det. Då vet jag att det går, även om det blir dyrt.
Killgissningar är bra! Och det var ju en relevant invändning. Samtidigt känns det inte omöjligt att ha en huvudströmbrytare för det ”autonoma” systemet på samma fysiska plats som den vanliga. Men här kanske vi är inne och nosar på lagar och sånt.