[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Precis, du får ju skatterabatter och ursprungsgarantier och ofta betalt av ditt elbolag för att producera solkraft (med ett lite höjt spotpris).

Om du frågar om du får skicka ut elnätsmix på samma villkor så får du nog nej.
Om jag förstod rätt så är det bara överproduktion av solkraft som går ut på nätet, batteriet används ju bara till hemmets egen förbrukning.

[OT] Solpaneler
Har inte papperna här men 6000 cykler på det här om jag minns rätt, vilket om man laddar två fulla cykler per dygn blir knappt 9 år. Garantin är på 10 år.
Det är väl dock för en viss garanti kapacitet ex 90% av kapaciteten, batteriet blir ju inte värdelöst efter 6000 cykler utan möjligen lägre kapacitet.

Jag laddar upp mitt batteri så det är fulladdat till morgonen, då kommer antingen solen och då säljer jag elen alt så förbrukar från batteri.

Eftersom jag även har hybrid bil så stänger jag av batteriet mellan 00-04 för att ladda bilen direkt från nätet, sen laddar jag batteriet mellan 04-05:30.

Jag gav ca 25k extra för mitt 9kw batteri, med 8000 cykler blir det 35öre per cykel, lite överföringsförluster etc så kanske man gör en vinst på allt över 50öres diff mellan natt och dag inkl effektförluster mm. I natt kostade elen 16öre och 170öre på morgonen så då gör man ca 10kr vinst.

[OT] Solpaneler
Eftersom jag även har hybrid bil så stänger jag av batteriet mellan 00-04 för att ladda bilen direkt från nätet, sen laddar jag batteriet mellan 04-05:30.

Jag gav ca 25k extra för mitt 9kw batteri, med 8000 cykler blir det 35öre per cykel, lite överföringsförluster etc så kanske man gör en vinst på allt över 50öres diff mellan natt och dag inkl effektförluster mm. I natt kostade elen 16öre och 170öre på morgonen så då gör man ca 10kr vinst.
Låter ju väldigt smuckt, precis nåt sånt här enkelt upplägg jag hoppas på. Jag må jobba med IT och sysslar med programutveckling och elektronik, men hemma vill jag ha något som bara funkar utan att man behöver joxa med det.

[OT] Solpaneler
Låter ju väldigt smuckt, precis nåt sånt här enkelt upplägg jag hoppas på. Jag må jobba med IT och sysslar med programutveckling och elektronik, men hemma vill jag ha något som bara funkar utan att man behöver joxa med det.
Ja nu sköter det sig själv i bakgrunden, nu när vi går in i de mörka månaderna så kommer jag troligen även lägga in en laddcykel även under dagtid så man toppar upp batteriet inför kvällen.

Så just nu tycker jag batteri kan löna sig beroende på vad för pris man betalar. Och alltid svårt att sia om elpriserna. Men då vi monterat ner stabil elförsörjning och det tar decennier att bygga upp ny så tippar jag på rätt höga och volatila priser framöver.

[OT] Solpaneler
Roliga liknelser, men el kan inte jämföras med åar och cyklister på det där viset skulle jag säga.

Nej det är nåt steg mer avancerat än så men just cykeln tycker jag beskriver principen på vad man reglerar.

När vi sätter igång 5 miljoner Moccamasters kl 6 så blir det uppförsbacke och vi behöver öka effekten för att behålla kadensen. När vi stänger på kvällen så behöver vi sänka effekten för att kunna fortsätta trampa även i nerförsbacken.

Och varför vi får en tillfälligt höjd frekvens innan vi hinner reglera ner den när som te x hela Bornholm flög ut i början av veckan och stor effektförbrukning försvann på kort tid, likna vid medvind eller nerförsbacke.

[OT] Solpaneler
Sedan är ju också livslängden på batterierna ganska kort. Jag såg 2000 laddcykler eller alltså runt 10 år.

Varierar stort med hur man tar hand om/använder batterierna och vilken typ av batterier det är. I just fallet med hemmabatterier spelar energidensiteten inte lika stor roll så det går att använda billigare och bättre batterier som tar större plats och väger mer, typiskt LiFePo-batterier av olika slag. De är dessutom inte brandfarliga på samma sätt.

I andra änden avspektrat är LiPo som används i RC-bilar, de kör man slut på rätt fort och de brinner explosivt både av felaktig hantering, punkteringar och säkert andra saker också. Bör inte laddas om de inte ligger i en brandsäker förvaring.

Är lite sugen på ett hemmabatteri jag med, men tror att energisituationen kommer lugna ner sig lite framöver.

[OT] Solpaneler
Det är väl dock för en viss garanti kapacitet ex 90% av kapaciteten, batteriet blir ju inte värdelöst efter 6000 cykler utan möjligen lägre kapacitet.

Jag laddar upp mitt batteri så det är fulladdat till morgonen, då kommer antingen solen och då säljer jag elen alt så förbrukar från batteri.

Det blir väl 3.5kr per cykel?

[OT] Solpaneler
Det måste vara det han menade. 50 öres priskillnad blir ju 450 öre helt utan förluster, så med lite förluster in och ut så är det ungefär 350 öre, eller en cykel.

[OT] Solpaneler
Ja va lite oklar, per kwh/cykel.

Vet inte förlusterna exakt så blir lite ge och ta.

Men för mig va batteriet ca 25k extra för ett 9kwh och 8000 cykler.

25000kr / (9kwx8000) = 35 öre/kwh.

Så 50 öre har troligen en rätt bra säkerhetsmarginal, troligen behöver diffen bara vara 40 öre.

Sen saknar mitt batteri en export funktion så man kan sälja mot nätet, hade annars varit fint om man kunde valt att trycka ut hela batteriet mot nätet vid peak.

[OT] Solpaneler
Under en kort stund idag var vi självförsörjande! Nu återstår bara väntan på Göteborg Energi.

IMG_7568.png

[OT] Solpaneler
Det verkar inte bli så lukrativt med solceller denna sommar, spås ju betydligt lägre priser än förra året.
Dessutom har ju dygnskurvan senaste tiden haft lägst priser dagtid.

[OT] Solpaneler
Det verkar inte bli så lukrativt med solceller denna sommar, spås ju betydligt lägre priser än förra året.
Dessutom har ju dygnskurvan senaste tiden haft lägst priser dagtid.
Man kan ju välja att montera solceller av många andra skäl än rent ”lukrativa”. Om nu alla hade celler kunde KKverken passa på att rensa rören, eller vad de nu gör, under sommaren :-)
F.ö. var väl elpriset under dygnet nere i negativa priser. Dock inte för konsumenterna.

[OT] Solpaneler
Man kan ju välja att montera solceller av många andra skäl än rent ”lukrativa”.
Visst kan det vara då, men det är väl isf ur prepperperspektiv (vara mer självförsörjande), miljömässigt är ju solel skitigare än vår svenska elmix (kanske inte i SE4 då som är beroende av tysk o polsk kolel), tvärtemot vad många oinsatta tror.
Men det övervägande man läste på diverse forum förra sommaren var hur lukrativt det var. Folk planerade köpa batteri, inte för att spara sin egen solel utan för att köpa billigt på natten och sälja på dagen då priserna var högre, etc. Nu osar det dock besvikelse då elen helt plötsligt är som billigast dagtid…

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
…miljömässigt är ju solel skitigare än vår svenska miljömix (kanske inte i SE4 då som är beroende av tysk o polsk kolel), tvärtemot vad många oinsatta tror.
Och även oinsatta som har läsförmåga kommer hastigt underfund med att det påstående saknar verklighetsförankring.

Men längre än så tänker inte jag gå in i någon fortsatt diskussion på detta forum.

[OT] Solpaneler
Visst kan det vara då, men det är väl isf ur prepperperspektiv (vara mer självförsörjande), miljömässigt är ju solel skitigare än vår svenska elmix (kanske inte i SE4 då som är beroende av tysk o polsk kolel), tvärtemot vad många oinsatta tror.
Men det övervägande man läste på diverse forum förra sommaren var hur lukrativt det var. Folk planerade köpa batteri, inte för att spara sin egen solel utan för att köpa billigt på natten och sälja på dagen då priserna var högre, etc. Nu osar det dock besvikelse då elen helt plötsligt är som billigast dagtid…
Går ju att ladda med solel och sälja när det är dyrt.

[OT] Solpaneler
Min kollega sa så här. - Min granne har en Porsche, jag har solceller.

Förutsättningarna kommer att ändras drastiskt, de ekonomiska iaf. Att solcellsförsäljarna kan ta betalt förstår vi med ändrade elpriser men jag kan ff inte förstå att anläggningar blivit 50-100% dyrare på 2 år, trots att det då var pandemi.

EI lär bedöma nätbolagen för att se om de sköter detta med den reducerade nätavgiften, annars får vi nog EU efter oss kring konkurrens.

/David

[OT] Solpaneler
Min kollega sa så här. - Min granne har en Porsche, jag har solceller.

Förutsättningarna kommer att ändras drastiskt, de ekonomiska iaf. Att solcellsförsäljarna kan ta betalt förstår vi med ändrade elpriser men jag kan ff inte förstå att anläggningar blivit 50-100% dyrare på 2 år, trots att det då var pandemi.

EI lär bedöma nätbolagen för att se om de sköter detta med den reducerade nätavgiften, annars får vi nog EU efter oss kring konkurrens.

/David
Men är nog få villor som har egen säkring för produktion. Dom flesta anläggningar anpassas efter huset säkring och då är det ju samma nätavgift som utan solceller. Är solcellsparkerna som tappar i lönsamhet.

[OT] Solpaneler
Lättare att räkna hem för de som köpte innan elpriserna rusade och trycket på installatörerna blev skyhögt.

Jag har vänner som tjänade in 20% av installationskostnaden på förra året. Både våren och sommaren var riktigt bra.

[OT] Solpaneler
Från Q &A hos EI. Så villaägare går absolut inte helt säkra så att säga…

Bilagor

• EC6A82DD-B739-49EC-AEE8-A64666E52799.jpeg
    EC6A82DD-B739-49EC-AEE8-A64666E52799.jpeg
    343.1 KB · Besök: 77
  • 9CA0F108-2174-4CEC-B206-791230FD3AF3.jpeg
    9CA0F108-2174-4CEC-B206-791230FD3AF3.jpeg
    248 KB · Besök: 74
[OT] Solpaneler
Jag ser min investering i solceller som att jag köpt ett antal kWh för fast pris, dvs som ett sätt att säkra elkostnader framöver. Som alla fastpris-dealar innebär det att om priset går ner var det en dålig investering, men det är värt en del att ha säkrat priset. Går elpriset upp är det bättre. Sedan påverkar ev förutsättningar vad mitt pris blir: livslängd, skatteavdrag, räntor, ev höjda nätavgifter mm.
Nu efter 2,5 år pekar kalkylen på att de är betalda, inkl räntekostnader, på knappt 9 år. När priset är högt sjunker den tiden snabbt, och tvärtom.

[OT] Solpaneler
Jag ser min investering i solceller som att jag köpt ett antal kWh för fast pris, dvs som ett sätt att säkra elkostnader framöver. Som alla fastpris-dealar innebär det att om priset går ner var det en dålig investering, men det är värt en del att ha säkrat priset. Går elpriset upp är det bättre. Sedan påverkar ev förutsättningar vad mitt pris blir: livslängd, skatteavdrag, räntor, ev höjda nätavgifter mm.
Nu efter 2,5 år pekar kalkylen på att de är betalda, inkl räntekostnader, på knappt 9 år. När priset är högt sjunker den tiden snabbt, och tvärtom.
Ja, det är helt klart ett sätt att se det för att motivera sin investering. Men är du helt säker på att återbetalningstiden på 9 år håller med de betydligt lägre elpriser som prognoserna pekar på i år?
Du hade väl iofs tur som gjorde investeringen innan hypen och priserna stack iväg (har sett nånstans att det är 30-50% upp på bara 2 år), men fjolårets elpriser (framförallt på sommaren) får nog ses som extrema och inte nåt nytt normalt.
Såg också nånstans att med nuvarande priser på installation och de elpriser som spås framöver (med dippar dagtid) så är återbetalningstiderna uppåt 30-35 år.

[OT] Solpaneler
Ja, det är helt klart ett sätt att se det för att motivera sin investering. Men är du helt säker på att återbetalningstiden på 9 år håller med de betydligt lägre elpriser som prognoserna pekar på i år?
Du hade väl iofs tur som gjorde investeringen innan hypen och priserna stack iväg (har sett nånstans att det är 30-50% upp på bara 2 år), men fjolårets elpriser (framförallt på sommaren) får nog ses som extrema och inte nåt nytt normalt.
Såg också nånstans att med nuvarande priser på installation och de elpriser som spås framöver (med dippar dagtid) så är återbetalningstiderna uppåt 30-35 år.
Nej jag är helt säker på att det inte är så :-). Efter två år (2021-2022) hade det betalat räntan + ganska precis 25% av investeringen. Då låg alltså återbetalningstiden på 8 år. Dock hade jag inte då räknat av elbidraget, för att räkna rätt skall jag ju sänka den egenutnyttjade produktionens värde med 50 öre under en tid. Därav att 8 år blev knappt 9…
Mao är 9 år baserat på snittpriset 2021-2022, samt en lägre ränta än nu. Så det kommer bli längre än 9 år om inte elpriset sticker igen.
Jag fick 18kWp för 200 ksek, nu verkar man få 12 kWp med liknande förutsättningar för samma peng. Trots bättre stöd.

Ett annat sätt att räkna: efter 2 år hade jag fått ut 33 MWh. Det ger på 15 år 240 MWh medräknat viss degradering. Om jag fortsatt får 60 öre/såld kWh i skatteåterbäring, samt nätavgiften/skatt ligger kvar på 75 öre, har jag efter 15 år betalat ca 18 öre/kWh plus ränta som jag inte orkar räkna på just nu. Om jag räknar på 30 år som är beräknad livstid har jag igen investeringen även om elen är gratis under hela perioden, trots att jag säkert måste byta växelriktare en gång. Det räcker alltså med återbäring och nätavgift för att räkna hem det då, elpriset kan bara göra det bättre.
Och nej, jag tror inte el kommer bli gratis eller näravgifterna sänkas framöver så jag känner att min investering är ganska trygg. Det som skulle kunna sabba investeringen är om räntan drar rejält (>>10%) eller återbäringen reduceras markant. Samt om det blir väldigt dyra produktionsavtal med nätägaren. Det sista är väl den främsta risken, för de roffar åt sig allt de kan.

Edit:Megawattimmar, inte milliwattimmar :-)

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Nej jag är helt säker på att det inte är så :-). Efter två år (2021-2022) hade det betalat räntan + ganska precis 25% av investeringen. Då låg alltså återbetalningstiden på 8 år. Dock hade jag inte då räknat av elbidraget, för att räkna rätt skall jag ju sänka den egenutnyttjade produktionens värde med 50 öre under en tid. Därav att 8 år blev knappt 9…
Mao är 9 år baserat på snittpriset 2021-2022, samt en lägre ränta än nu. Så det kommer bli längre än 9 år om inte elpriset sticker igen.
Jag fick 18kWp för 200 ksek, nu verkar man få 12 kWp med liknande förutsättningar för samma peng. Trots bättre stöd.

Ett annat sätt att räkna: efter 2 år hade jag fått ut 33 MWh. Det ger på 15 år 240 MWh medräknat viss degradering. Om jag fortsatt får 60 öre/såld kWh i skatteåterbäring, samt nätavgiften/skatt ligger kvar på 75 öre, har jag efter 15 år betalat ca 18 öre/kWh plus ränta som jag inte orkar räkna på just nu. Om jag räknar på 30 år som är beräknad livstid har jag igen investeringen även om elen är gratis under hela perioden, trots att jag säkert måste byta växelriktare en gång. Det räcker alltså med återbäring och nätavgift för att räkna hem det då, elpriset kan bara göra det bättre.
Och nej, jag tror inte el kommer bli gratis eller näravgifterna sänkas framöver så jag känner att min investering är ganska trygg. Det som skulle kunna sabba investeringen är om räntan drar rejält (>>10%) eller återbäringen reduceras markant. Samt om det blir väldigt dyra produktionsavtal med nätägaren. Det sista är väl den främsta risken, för de roffar åt sig allt de kan.

Tack for intressanta resonemang.

[OT] Solpaneler

Vad är det nu kidsen säger? Haters will hate? ??

Det kan vara inte finnas något annat än ideologi bakom att misslyckas räkna hem den investering du beskriver.

[OT] Solpaneler
miljömässigt är ju solel skitigare än vår svenska elmix (kanske inte i SE4 då som är beroende av tysk o polsk kolel), tvärtemot vad många oinsatta tror.
Stämmer inte
Eftersom Sverige producerar mer el än vi förbrukar och ffa exporterar till länder med stor fossilelproduktion ger varje solelkWh producerad i Sverige en minskning av fossilelsproduktionen i de länder vi exporterar till.

[OT] Solpaneler
Vad är det nu kidsen säger? Haters will hate? ??

Det kan vara inte finnas något annat än ideologi bakom att misslyckas räkna hem den investering du beskriver.
Fast med dagens priser på installationen blir ju kalkylen sämre förstås.
Med dagens förutsättningar känns den säker. Men den bygger ju på att våra politiker är stabila. Vem vet tex vad som händer när de ser hur mycket pengar som flödar ut i skatteåterbäring nu när alla verkar ha paneler på taket. Ett sådant beslut kan ju sänka investeringen rätt rejält.

[OT] Solpaneler
Fast med dagens priser på installationen blir ju kalkylen sämre förstås.
Med dagens förutsättningar känns den säker. Men den bygger ju på att våra politiker är stabila. Vem vet tex vad som händer när de ser hur mycket pengar som flödar ut i skatteåterbäring nu när alla verkar ha paneler på taket. Ett sådant beslut kan ju sänka investeringen rätt rejält.
Förutsättningarna kan alltid ändras (fråga bara de som sköt lite på beslutet att beställa elbil...).

Men givet att installationen är tillräckligt stor i förhållande till sin förbrukning, och att el fortsätter handlas till marknadspris (vilket i praktiken garanterar att den aldrig blir gratis och knappast, över tid, ens billig framgent nu när vi visat var vi är villiga att betala för den) håller ju din kalkyl rimligtvis fint på sikt även om vissa subventioner skulle påverkas.

Känslan av att producera din egna el kan ingen ta ifrån dig. Vad det är värt är såklart individuellt.

[OT] Solpaneler
Stämmer inte
Eftersom Sverige producerar mer el än vi förbrukar och ffa exporterar till länder med stor fossilelproduktion ger varje solelkWh producerad i Sverige en minskning av fossilelsproduktionen i de länder vi exporterar till.
En grej som inte är så lätt att räkna på är ju att den som investerar i solpaneler också har elbil eller planerar skaffa elbil. Därmed är det ju två poster som minskar vad det gäller avtryck i CO2. Oavsett om man går plus själv måste det vara bra för närmiljön och Sverige. Förstår inte hur det kan vara dåligt att investera egna pengar direktproduktion från sol för att förbättra läget för alla även om man inte blir rik själv.

[OT] Solpaneler
En grej som inte är så lätt att räkna på är ju att den som investerar i solpaneler också har elbil eller planerar skaffa elbil. Därmed är det ju två poster som minskar vad det gäller avtryck i CO2. Oavsett om man går plus själv måste det vara bra för närmiljön och Sverige. Förstår inte hur det kan vara dåligt att investera egna pengar direktproduktion från sol för att förbättra läget för alla även om man inte blir rik själv.
Vågar jag drista mig till och gissa att det är något av en generationsfråga? Det där att se längre än till sina egna intressen.

Tillbaka
Topp