[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Självklart finns det ett löpande underhåll och utveckling till nya krav att göra. Det betalar jag mer än gärna (så länge de gör det effektivt och med rimlig marginal).
Men vad betalade de för näten jämfört med vad det hade kostat att bygga dem från grunden? Allt i grunden har jag och mina förfäder redan betalt, sen fick staten tillbaka en summa som förhoppningsvis kommer oss tillgodo.

Anslutningsavgift trodde jag skulle täcka just anslutning, det befintliga nätet "betalar jag av" via löpande fakturor? Men jag kan ha fel.

Det våra förfäder har betalt finns inte kvar, allt äldre än 50 år byts ut. Det är så man styr regleringen, det måste bytas ut. Detta för att säkerställa drift, ellagen säger att vi inte får ha avbrott.

Ja, men vad kräver anslutningen av övrigt nät? Om din anslutning kräver att man gör förändringar i befintligt nät, ska det gå på anslutningsavgift eller elnätsavgift?
Idag har man ett uträknad schablonbelopp per säkringsstorlek upp till 200 meter. Utöver det så kostar det sen per meter.

Man kan välja ett enkelt eller svårt sätt att fördela. Förstår inte riktigt varför vi alltid när det gäller just el väljer det svåra.
Enkelt:
Lägg alla kostnader på el. Jag kan ha ett elpris när jag köper och ett när jag säljer. Och en månadsavgift. Elpriset kan hantera både förutsedd trängsel i nätet och elbrist/elöverskott i kombo. Då betalar jag för ev förstärkning genom diffen i pris.
Jag vet vad det kostar och kan styra laddning och annat efter det om jag orkar. Om jag inte orkar får jag betala. Och jag betalar för det jag använder.
Men det kräver lite nya regler och att företag samarbetar.
Svårt: Vad min el kostar i dag beror på
* Elpris, förutsägbart dagen innan (det köper jag)
* Grid Rewards, okänt tills i efterhand. Visst, det är ganska smart tänkt
* Effektavgift över kalendermånad. Vad elen kostar idag beror alltså på hur varmt det är 27/2. Är det kallt då kan jag lika gärna hålla effekten uppe i dag. Och då kan jag ladda mer när priset är lågt. Eller omvänt: var det svinkallt och jag behövde ladda 1-3 i en månad har jag inget incitament resten av månaden. Blås på!
* Tid på dygnet (effektavgift...)
* Effekt från solceller, halvt förutsägbart (den har jag ju valt själv men ändå)
* Hur just min nätägare valt att tolka politiska styrningen.
Försök optimera på det.

Inte lätt att kommentera :D. Mer än att elnätsbolag enligt lag ej får sälja el. Hela det där är kaos och orimligt att alla ska sätta sig in i och tänka på hela dagarna. Avreglering är skrot.

När man lade ut bilbesiktningen privat kunde man lagt på en specialskatt på bil för att bygga nya lokaler. En milbaserad avgift för att man behöver fler ramper när bilarna kör längre och därför måste ombesiktas oftare. En extra Teslaskatt för att de underkänns oftast. En nybilsavgift för att man kommer behöva besikta bilen om tre år?
Men de införde lägre avgifter på besiktningen när det är tomt, högre när det är trångt. En förutsägbar kostnad. Anpassar jag mig kan jag spara pengar, gör jag inte det får jag betala.

Låter som en utmärkt idé. Borde gå att avreglera något annat och fortsätta i samma spår :D

Som du vet är vi helt överens i sak, men jag håller inte helt med om att det är en annan fråga. Med fortfarande väl rimlig marginal skulle många (alla?) kunna investera rätt rejält för att täcka både laddningsbehov och producentbehov. Då hade denna diskussion varit mycket mindre. Det är alltid lättare att fördela prissänkningar än rejäla höjningar.

Jag tycker det är en liten annan fråga för anslutningsavgifterna är en rättvisefråga för abonnenterna i mellan. Medans intäktsramen är en rättvisefråga för abonnenterna som kollektiv.

[OT] Solpaneler
Intressant diskussion med många initierade inlägg och kunskaper.

Jag kan inte komma ifrån att gång på gång återkomma till Buffetts "pris är vad vi betalar, värde är vad vi får".

Jag tror att fler hade haft större nytta av att vi fokuserat på funktion i elnätet än maximerad ekonomisk nytta för dess nuvarande ägare.

[OT] Solpaneler
Det finns en obalans i förhållandet mellan nätägare och kund. En osund obalans där en tredje part borde kunna ta nätägaren i örat om de inte investerar och underhåller i samma takt som de tar in inkomster från kunder. Eftersom de myndigheter som skulle kunna göra det inte gör det skulle det inte skada med en konsumentförening som lägger tryck på vanskötsel, eller gränsfall till ocker. Det som kommer upp i mitt huvud är bristande/förebyggande linjeskötsel, onödiga flaskhalsar som bringar inkomster, straff till kunder för effekter samtidigt som inget händer om man inte levererar, skylla på leverantör i angränsande nät utan att kräva åtgärd. Sen är det ju sjukt att alla får bygga en egen modell för kostnad av effektuttag osv, det borde verkligen vara reglerat på myndighetsnivå och bara baserat på äkta effektbrist inom landet. Nu måste man ju både snåla och betala, det enda man själv åstadkommer är en mängd och effekt som går att exportera med högre pris som följd.

[OT] Solpaneler
Nu med 60-öringen borta och ersatt med effektavgifter blir ju batterikalkylen bättre men också med alla oklarheter helt omöjlig att räkna på känns det som.
Någon med solceller som räknat på om det numera lönar sig? Frågar jag Tibber är ett 13,3 kW-batteri återbetalt på mindre än 4 år, men jag är tveksam, det känns lite för bra. Och de vill ju sälja.
Å andra sidan, optimalt tjänar man på lägre effekttoppar, billigare el och grid Rewards, så omöjligt är det inte. Och på köpet kanske man kan ladda bilen snabbare.

Fråga två: av två dåliga alternativ, monterar man ett batteri inomhus i ett rum som blir för varmt på sommaren (litet utrymme med växelriktare, vvb och elcentral) eller utomhus där det är för kallt på vintern? (Edit: installation utomhus verkar rekommenderas då batteriet har inbyggd värmare. Den lär väl dra el när den behövs som bäst...)

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Nu med 60-öringen borta och ersatt med effektavgifter blir ju batterikalkylen bättre men också med alla oklarheter helt omöjlig att räkna på känns det som.
Någon med solceller som räknat på om det numera lönar sig? Frågar jag Tibber är ett 13,3 kW-batteri återbetalt på mindre än 4 år, men jag är tveksam, det känns lite för bra. Och de vill ju sälja.
Å andra sidan, optimalt tjänar man på lägre effekttoppar, billigare el och grid Rewards, så omöjligt är det inte. Och på köpet kanske man kan ladda bilen snabbare.

Fråga två: av två dåliga alternativ, monterar man ett batteri inomhus i ett rum som blir för varmt på sommaren (litet utrymme med växelriktare, vvb och elcentral) eller utomhus där det är för kallt på vintern? (Edit: installation utomhus verkar rekommenderas då batteriet har inbyggd värmare. Den lär väl dra el när den behövs som bäst...)
I varmt utrymme skulle jag ställa det.
Hur varmt är för varmt?

[OT] Solpaneler
På sommaren när solpanelerna genererar fullt blir det nog lätt 35 grader eller mer där. Det kan det iofs nästan bli ute också, men inte lika ofta.
Går det att ventilera bättre på sommaren?
Det känns som ett bättre alternativ än att ställa det i minusgrader stor del av året.
Jag har uppfattningen att den inbyggda vämen i batterierna inte är anpassad för sånt. Plus att det slösar en hel del energi att hålla det varmt isf.

[OT] Solpaneler
Går det att ventilera bättre på sommaren?
Det känns som ett bättre alternativ än att ställa det i minusgrader stor del av året.
Jag har uppfattningen att den inbyggda vämen i batterierna inte är anpassad för sånt. Plus att det slösar en hel del energi att hålla det varmt isf.
Lite bättre ventilation kan man nog fixa om man orkar borra två hål i betongvägg eller i dörren, tveksamt om det gör markant skillnad.

[OT] Solpaneler
Som jag har förstått det mår batterier bäst om de laddas i ~22° till 30°, men jag har också för mig att jag har läst att hembatterier skall ha en egen brandcell.

<REDIGERAT>

[OT] Solpaneler
Som jag har förstått det mår batterier bäst om de laddas i ~22° till 30°, men jag har också för mig att jag har läst att hembatterier skall ha en egen brandcell.

<REDIGERAT>
Ja, då blir det ute... gissningsvis batteri under 20 kWh men med möjlighet att expandera över.

[OT] Solpaneler
Som av en händelse råkar vi ha en anläggning med 10 kWh batteri som står i isolerat garage, ca 12° just nu, där uppvärmningen lagt av för ena halvan. Resultatet blir att det går fruktansvärt långsamt att ladda upp det på natten, tar inte mer än ca 1.2 kW in, och kapaciteten har minskat lite.

Jag skulle nog inte ställa batterier ute i minusgrader.

[OT] Solpaneler
Som av en händelse råkar vi ha en anläggning med 10 kWh batteri som står i isolerat garage, ca 12° just nu, där uppvärmningen lagt av för ena halvan. Resultatet blir att det går fruktansvärt långsamt att ladda upp det på natten, tar inte mer än ca 1.2 kW in, och kapaciteten har minskat lite.

Är det ett batteri som är klassat för utomhusbruk?
Edit: jaha det var batteriets uppvärmning som lagt av? Tänkte först garagets

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler

Fabrikat? Bra att veta tänker jag.

[OT] Solpaneler
Min tanke är att ha ett isolerat utrymme utomhus med brandskydd i. Med möjlighet till tillskottsvärme. På sommaren tänker jag mig att dörren får stå öppen med en fönsterhasp så det inte blir för varmt. Tills jag byggt klart ska jag inte ha batteri. Sockeln är färdig. Utrymmet är ca 1,7m2 fri yta.

[OT] Solpaneler
Är det? Sample size på ett och jag förväntar mig att det blir fixat på garanti, har ett aktiv supportärende om det.

Huawei LUNA2000 hur som.
Jag har en Huaweianläggning men funderar på att välja något annat för batteri. Kanske en Ferroamp 14kW med hyfsat mycket batteri till. Då kan jag både bygga ut solanläggningen och koppla förbi Huawei växelriktaren om jag vill eller behöver. Problemet är mest att allt jag lägger till är hobby. Årsförbrukningen inklusive elbilar, som laddas hemma när det går, är under 8000 kWh nu.

[OT] Solpaneler
Jag har Huawei med 5 kWh Luna. Jag fick mail från min installatör att Huawei ska lägga ner Luna.
Jag skulle iofs vilja bygga ut med 10 kWh, men eftersom de gjorde installationen så otroligt korkad att de satte boxen med säkringar och mätare ovanför batteriet att det inte ens går att ställa på ett batteri, så måste jag bygga om centralen...

[OT] Solpaneler
Jag har en Huaweianläggning men funderar på att välja något annat för batteri. Kanske en Ferroamp 14kW med hyfsat mycket batteri till. Då kan jag både bygga ut solanläggningen och koppla förbi Huawei växelriktaren om jag vill eller behöver. Problemet är mest att allt jag lägger till är hobby. Årsförbrukningen inklusive elbilar, som laddas hemma när det går, är under 8000 kWh nu.
Ferroamp har jag också nosat lite på. Hur tänker du kring det eventuella valet?

[OT] Solpaneler
Jag vill ha fler strängar än två till solpaneler. Vill också ha möjlighet att bygga ut batterier efter hand. Det skall gå att trycka bra effekt in i och ta ut ur batterier. Vill ha en mjukvara som går att anpassa efter behov och som jobbar bra med billaddare, internförbrukning, samt förhoppningsvis kompatibel med V2G, V2H, V2L och ö-drift. Huawei funkar bra, kan inte alls klaga. Men känns väldigt låst, och sen hsr man ju alltid den där gnagande känslan av inte kunna ha egen kontroll i ett eventuellt krisläge. Ferroamps baksida är väl om det är knepigt att konfigurera så att det fungerar. Även om någon annan gör jobbet, måste man ju veta vad man vill, och om det går att åstadkomma. Jag vill fånga all solel och förbruka den som effektvakt, nattförbrukning osv. På vintern vill jag ladda på lågtariff natt och förbruka som effektvakt och högprisminskare. Jag har inget mål att ladda batterier som sedan laddar bil. Det är den knepigaste punkten för min del.

[OT] Solpaneler
Borde inte priserna på batterier till hemmet sjunka rejält snart?

1770961916366.webp

[OT] Solpaneler
[OT] Solpaneler
Jag har en Ferroamp-anläggning sen några år. Visserligen dyrare än många andra alternativ, men har några stora fördelar. Det är ett svenskt företag med toppensupport om det skulle bli nåt garantiärende t.ex. Dessutom är systemet skalbart och modulärt. Vi började med två solsträngar på tot 12kW, men har sen kompletterat med batteri på 17kwh (går lätt att öka framöver).

Sen har Ferroamp sin patenterade aktiva fasbalansering som flyttar last mellan faserna i realtid för att minska trycket på huvudsäkringarna. Den är inbyggd i växelriktaren/energyhubben

Vidare har de en grymt bra AI-funktion för styrning av i och urladdning av batteriet och även integrerad styrning av flera fabrikat av elbilsladdare. Jag tycker systemet är toppen!

[OT] Solpaneler
Jag har en Ferroamp-anläggning sen några år. Visserligen dyrare än många andra alternativ, men har några stora fördelar. Det är ett svenskt företag med toppensupport om det skulle bli nåt garantiärende t.ex. Dessutom är systemet skalbart och modulärt. Vi började med två solsträngar på tot 12kW, men har sen kompletterat med batteri på 17kwh (går lätt att öka framöver).

Sen har Ferroamp sin patenterade aktiva fasbalansering som flyttar last mellan faserna i realtid för att minska trycket på huvudsäkringarna. Den är inbyggd i växelriktaren/energyhubben

Vidare har de en grymt bra AI-funktion för styrning av i och urladdning av batteriet och även integrerad styrning av flera fabrikat av elbilsladdare. Jag tycker systemet är toppen!
Låter precis som det jag önskar mig. Tycker du personligen att jag bör ersätta Huaweiväxlaren direkt? Eller räcker det att ferroamp bestämmer över batteri, faser och helheten? Problemet med dubbla växelriktare är väl att Ferroampen får jobba med AC in, får aldrig fördelen att matas med DC. Bara omvandla AC till DC och omvänt, i och ur batteri.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Låter precis som det jag önskar mig. Tycker du personligen att jag bör ersätta Huaweiväxlaren direkt? Eller räcker det att ferroamp bestämmer över batteri, faser och helheten? Problemet med dubbla växelriktare är väl att Ferroampen får jobba med AC in, får aldrig fördelen att matas med DC. Bara omvandla AC till DC och omvänt, i och ur batteri.
Jag är inte kompetent nog att svara på det, men ferroamps energyhub övervakar i realtid förbrukning och solproduktion. Om du har en annan växelriktare funkar väl kanske inte det riktigt. Om du ändå tänker investera in ett ferroampsystem ser jag ingen anledning att inte låta det sköta solproduktionen också. Du kommer dock behöva köpa en solsträngsoptimerare per sträng för att kunna köra mot en energyhub.

[OT] Solpaneler
Jag har Huawei Luna 5kWh. Köptes Samtidigt som resten.

Jag är inte helt nöjd med Huaweis app för att kontrollera, men det går att hacka sig in via HA (man måste dock ha ett installatörs-password för det).

Gör väl sitt jobb, men skulle kunna bli bättre om jag lade lite energi på att styra upp logiken. Bla vill den gärna ta ström från batteriet när jag vill ladda bilen, vilket blir knasigt.

[OT] Solpaneler
Jag har Huawei Luna 5kWh. Köptes Samtidigt som resten.

Jag är inte helt nöjd med Huaweis app för att kontrollera, men det går att hacka sig in via HA (man måste dock ha ett installatörs-password för det).

Gör väl sitt jobb, men skulle kunna bli bättre om jag lade lite energi på att styra upp logiken. Bla vill den gärna ta ström från batteriet när jag vill ladda bilen, vilket blir knasigt.
Tack. Jag har Tibber och kommer nog låta dem styra anläggningen åtminstone till en början, Huawei är bland de märken de kan använda. Gissar att appen inte används så mycket då.

[OT] Solpaneler
Håller med, Huawei Luna funkar i stort sett precis som det skall, men det saknas ett smidigt sätt att inte använda batteriet när man laddar bilen. Man får navigera ner i ett par menyer och ändra batterischemat och sedan komma ihåg att ändra tillbaka efteråt.

Går säkert att fixa med automatisering om man orkar hålla på med sånt.

[OT] Solpaneler
Håller med, Huawei Luna funkar i stort sett precis som det skall, men det saknas ett smidigt sätt att inte använda batteriet när man laddar bilen. Man får navigera ner i ett par menyer och ändra batterischemat och sedan komma ihåg att ändra tillbaka efteråt.

Går säkert att fixa med automatisering om man orkar hålla på med sånt.
Vet inte om jag förstår er helt, vad är problemet med att ladda bilen från batteriet? Om ni laddar bilen när elen är dyr vill ni väl det, eller?

[OT] Solpaneler
Vet inte om jag förstår er helt, vad är problemet med att ladda bilen från batteriet? Om ni laddar bilen när elen är dyr vill ni väl det, eller?

Jag laddar normalt bilen när elen är billig. Då vill jag ladda från A nätet, eller B nät plus celler. Oftast A.
Om jag tar de futtiga 5 kWh från batteriet blir det en extra laddcykel.

[OT] Solpaneler
Jag laddar normalt bilen när elen är billig. Då vill jag ladda från A nätet, eller B nät plus celler. Oftast A.
Om jag tar de futtiga 5 kWh från batteriet blir det en extra laddcykel.
Ja då förstår jag precis. Hittills när jag kalkylerat är det just det begränsade antalet laddcykler som fällt batteriets lönsamhet.
Men nu med effektavgift och annat är det ju annorlunda.

[OT] Solpaneler
Det här med batterier är ju lite av ett träsk som får en att bli trött på både försäljare och utvecklare.
Jag vill ha ett batteri för att:
* Kapa effekttoppar
* Utnyttja arbitrage / maximera egenutnyttjande
* Tjäna lite extra på att leverera stödtjänster
Alla tre ganska självklara IMHO.

Men när man pratar med säljarna har den ena tom garanterad GridRewards om man har rätt elleverantör, den andra har ingen sådan möjlighet alls. Men de hanterar peak shaving på ett smartare sätt som sparar pengar och/eller tid. Den ena kan hjälpa till att strypa solpanelerna så jag inte säljer till negativt pris, den andra är helt fristående. Och en vill tom ha en månadsavgift för att använda deras mjukvara!

Summan är att det är helt omöjligt att göra en rättvis kalkyl där man jämför dem. Och det tror jag inte är en slump...

[OT] Solpaneler
Det här med batterier är ju lite av ett träsk som får en att bli trött på både försäljare och utvecklare.
Jag vill ha ett batteri för att:
* Kapa effekttoppar
* Utnyttja arbitrage / maximera egenutnyttjande
* Tjäna lite extra på att leverera stödtjänster
Alla tre ganska självklara IMHO.

Men när man pratar med säljarna har den ena tom garanterad GridRewards om man har rätt elleverantör, den andra har ingen sådan möjlighet alls. Men de hanterar peak shaving på ett smartare sätt som sparar pengar och/eller tid. Den ena kan hjälpa till att strypa solpanelerna så jag inte säljer till negativt pris, den andra är helt fristående. Och en vill tom ha en månadsavgift för att använda deras mjukvara!

Summan är att det är helt omöjligt att göra en rättvis kalkyl där man jämför dem. Och det tror jag inte är en slump...

Det här med stödtjänster, är det ens en grej längre? Jag har för mig att jag läst att det är överspelat för hemmabatterier.
När jag hade installerat mina skickade jag en förfrågan till någon av aggregatorerna (eller vad det heter), men fick inte ens något svar... Sen lade jag ner

[OT] Solpaneler
Det här med stödtjänster, är det ens en grej längre? Jag har för mig att jag läst att det är överspelat för hemmabatterier.
När jag hade installerat mina skickade jag en förfrågan till någon av aggregatorerna (eller vad det heter), men fick inte ens något svar... Sen lade jag ner
Det beror ju på vem man frågar.
Fakta är att jag tjänat 896 kr senaste året bara på att ha bilen inkopplad ibland och låta dem styra.
Ena säljaren säger att det är överspelat och ointressant (han kan inte heller leverera dessa tjänster, men det kunde ni nog gissa).
Den andra säljaren erbjuder ett avtal med fast intäkt på 1110 kr/månad de närmaste tre åren om jag har rätt elleverantör, hälften om jag har fel leverantör. Men då måste jag upplåta en betydande del av batteriet till det. (Edit: vilket han "glömde" säga)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp