Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Solpaneler
Självklart finns det ett löpande underhåll och utveckling till nya krav att göra. Det betalar jag mer än gärna (så länge de gör det effektivt och med rimlig marginal).
Men vad betalade de för näten jämfört med vad det hade kostat att bygga dem från grunden? Allt i grunden har jag och mina förfäder redan betalt, sen fick staten tillbaka en summa som förhoppningsvis kommer oss tillgodo.
Anslutningsavgift trodde jag skulle täcka just anslutning, det befintliga nätet "betalar jag av" via löpande fakturor? Men jag kan ha fel.
Det våra förfäder har betalt finns inte kvar, allt äldre än 50 år byts ut. Det är så man styr regleringen, det måste bytas ut. Detta för att säkerställa drift, ellagen säger att vi inte får ha avbrott.
Ja, men vad kräver anslutningen av övrigt nät? Om din anslutning kräver att man gör förändringar i befintligt nät, ska det gå på anslutningsavgift eller elnätsavgift?
Idag har man ett uträknad schablonbelopp per säkringsstorlek upp till 200 meter. Utöver det så kostar det sen per meter.
Man kan välja ett enkelt eller svårt sätt att fördela. Förstår inte riktigt varför vi alltid när det gäller just el väljer det svåra.
Enkelt:
Lägg alla kostnader på el. Jag kan ha ett elpris när jag köper och ett när jag säljer. Och en månadsavgift. Elpriset kan hantera både förutsedd trängsel i nätet och elbrist/elöverskott i kombo. Då betalar jag för ev förstärkning genom diffen i pris.
Jag vet vad det kostar och kan styra laddning och annat efter det om jag orkar. Om jag inte orkar får jag betala. Och jag betalar för det jag använder.
Men det kräver lite nya regler och att företag samarbetar.
Svårt: Vad min el kostar i dag beror på
* Elpris, förutsägbart dagen innan (det köper jag)
* Grid Rewards, okänt tills i efterhand. Visst, det är ganska smart tänkt
* Effektavgift över kalendermånad. Vad elen kostar idag beror alltså på hur varmt det är 27/2. Är det kallt då kan jag lika gärna hålla effekten uppe i dag. Och då kan jag ladda mer när priset är lågt. Eller omvänt: var det svinkallt och jag behövde ladda 1-3 i en månad har jag inget incitament resten av månaden. Blås på!
* Tid på dygnet (effektavgift...)
* Effekt från solceller, halvt förutsägbart (den har jag ju valt själv men ändå)
* Hur just min nätägare valt att tolka politiska styrningen.
Försök optimera på det.
Inte lätt att kommentera :D. Mer än att elnätsbolag enligt lag ej får sälja el. Hela det där är kaos och orimligt att alla ska sätta sig in i och tänka på hela dagarna. Avreglering är skrot.
När man lade ut bilbesiktningen privat kunde man lagt på en specialskatt på bil för att bygga nya lokaler. En milbaserad avgift för att man behöver fler ramper när bilarna kör längre och därför måste ombesiktas oftare. En extra Teslaskatt för att de underkänns oftast. En nybilsavgift för att man kommer behöva besikta bilen om tre år?
Men de införde lägre avgifter på besiktningen när det är tomt, högre när det är trångt. En förutsägbar kostnad. Anpassar jag mig kan jag spara pengar, gör jag inte det får jag betala.
Låter som en utmärkt idé. Borde gå att avreglera något annat och fortsätta i samma spår :D
Som du vet är vi helt överens i sak, men jag håller inte helt med om att det är en annan fråga. Med fortfarande väl rimlig marginal skulle många (alla?) kunna investera rätt rejält för att täcka både laddningsbehov och producentbehov. Då hade denna diskussion varit mycket mindre. Det är alltid lättare att fördela prissänkningar än rejäla höjningar.
Jag tycker det är en liten annan fråga för anslutningsavgifterna är en rättvisefråga för abonnenterna i mellan. Medans intäktsramen är en rättvisefråga för abonnenterna som kollektiv.