[OT]-som bara den! Knivar i diskmaskin - långtidstest

Atlas

Aktiv medlem
Globalknivarna, diskar ni dem i maskin? Jag vet att man av gammal vana inte stoppar några knivar i maskin, men varför? Jag är helt övertygad om att japanstålet tål 45grader i en halvtimme... eller?

IMG_0218.jpg ht=213

Vad säger ni kära materialtekniker?

---

Så, nu har jag sedan trådstarten diskat mina knivar dagligen i maskinen. Min slutsats är att det går helt utmärkt. Mina knivar har tagit mera skada av att ligga i diskhon än i diskmaskinen. Jag har också (slarvigt jag vet) lyckats skära mig på kniv i diskho men inte i maskin.

Har man barn i pill-åldern så skall man nog diska och torka sina knivar omgående och förvara den säkert däremot. Det är ju optimalt.

Efter några års flitigt brukande utan att lämna in för omslipning så finns det lite hack i eggen och lite missfärgning i hantagsinfästningen (kvaliten på lödningen känns sådär). Spetsen på kockkniven har svartnat något, det kan vara en diskmaskineffekt. Polering och slipning så skulle de vara som nya.

Personligen så skulle jag idag ha köpt mjukare knivar för lättare underhåll dock.

Senast ändrad:
Jag är ganska säker på att det är den mekaniska nötningen mot andra bestick i maskinen som är faran. Temperaturen är inget problem.

Det är klart, men det förhindrar man med placering. Funderingen skulle kunna vara på handtagsinfästningen eller handtagen. Handtagen är ju inga problem på global, och lödningen av dem litar jag på.

Det som inte kan diskas i maskin är inte värt att köpa, sen är det ju enkelt att slipa om knivarna... måste man ju ändå göra titt som tätt om man vill ha bra och vassa knivar.
Skulle dom inte tåla maskin skulle jag lämna tillbaka dom.

/ Joakim

Kände en kock som blev heligt förbannad när knivarna diskades i maskin. Rätt logiskt, då det är någon typ av slipmedel i maskindiskmedel, vilket lär slöa ner knivar rätt bra.

Sen är det väl skillnad på att slipa om och att skärpa knivarna också som jag fattar det.

Jag har kört mina i maskin, dom överlever och har hälsan. Kock-kniven är över 10 år.

Men visst, det är säkert fel. Numera finns ingen diskmaskin så dom handdiskas.

Hade nog inte kört mina i maskin ens om jag haft en, är väl gammaldags på det sättet.... Tycker i och för sig att det är smidigast att diska av dem under tiden/precis efter att jag lagat maten, och så ofta tror jag inte att jag hade kört diskmaskinen..
Sedan vet jag inte hur det är att slipa globalknivarna, mina är ett par år gamla så det har inte behvöts ännu, men det skall tydligen vara riktigt knöligt med det härdade stålet? Nästan på gräns till att det skall lämnas in för att få det riktigt så det håller i ett par år till? (kan fortfarande efter några år raka armarna med kockkniven, och den är flitigt använd...)

Gillar personligen inte att ha vassa föremål som pekar med eggen upp i diskmaskinen. Typ samma att lägga ner knivar i diskvattnet ihop med annat om man handdiskar. Eller att nån annan lägger ner dem i vattnet åt dig. ;)

Jag har 3 st, diskar dem alltid för hand direkt efter att jag har använt dem. Helt klart de bästa knivarna jag har testat (visserligen stannar min matlagning vid köttfärssås och varma mackor).

Man skall inte köra knivar med trähandtag i diskmaskin, eftert några år så spricker de.

Det där med slipmedel tror jag är båg, det hade nog synts på glasen isf...

roefv skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som inte kan diskas i maskin är inte värt
> att köpa, sen är det ju enkelt att slipa om
> knivarna... måste man ju ändå göra titt som
> tätt om man vill ha bra och vassa knivar.
> Skulle dom inte tåla maskin skulle jag lämna
> tillbaka dom.

Word!

rickard skrev:
------------------------------------------------------
> Man skall inte köra knivar med trähandtag i diskmaskin, eftert några år så spricker de.

Ähh, min äldsta kniv (fö min favvo) är daterad till när jag flyttade hemifrån (bor jag inte hemma nu...) för 25 år sen och har gått i diskmaskin typ dagligen de senaste 20 åren. Inga problem med trähandtaget där inte!

Att kjag använder keramikstången i prinip varje gång den skall användas är för att jag gillar den där extra skärpan som man får då. Att skära tomater och lök, ja även potäter blir en fröjd.

Inga eggverktyg i diskmaskinen för mig.

Ska det bli riktigt vasst får man ta sig tid och använda ett finkornigt diamantbryne, ett Dianova Lapstone i mitt fall. Inget annat blir så bra imho. Om man ljussätter så att man ser när vinkeln mot brynet är korrekt (inget ljus mellan bryne och egg) så blir det perfekt :)

Finns inte en chans att jag skulle diska kockknivar i diskmaskin. Det verkar... dumt. Skillnaden på att handdiska och dra ett par gåger på ett stålbryne och att diska i maskinen utan efterbehandling tycker jag är tokstor, bra mycket sämre skärpa. Jag misstänker att det har med vattentryck, diskmedelpulver, glansmedel och annat jox.

Jag har även aldrig träffat en kock som kört knivarna i maskinen och när jag jobbade i kök var det råttsvans med slängen på de som gjorde det. :)

Diskmaskin?

En maskin som diskar, låter konstigt tycker jag.

Victorinox knivar tycker jag är trevliga, går enkelt att få slipade och bryns emellan slipningarna med brynstål. Lätta blad som är trevliga att jobba med...

rikard skrev:
> Det där med slipmedel tror jag är båg, det hade
> nog synts på glasen isf...

+1

Jag vässar knivarna med några drag när jag plockar upp dom ur maskinen. Klart!

Stalle

Asså iaf jag hinner använda och handdiska mina knivar typ 100 ggr innan jag kör en maskin. Den arbetsbesparing jag skulle få av att köra knivar i maskin är minimal. Sen skulle jag aldrig få för mig att lägga kniven i diskhon heller. Kniven lämnar handen ren och torr.

Even Steven skrev:
> Har nån tips på knivslipare i Södra Sthlm?
> Om man t.ex. pajjat sina knivar genom att köra
> dom i diskamaskinen...

Man kan lämna in sina knivar på matlagningsbutiker, typ Cordon Bleu eller Lagamati, så ser de till att knivarna blir vassa igen.

att köra knivarna i maskin är inget problem, att låta tjejen använda dem är en helt annan.. hon har lyckats göra smörknivar i plast slöa, hajja då vad hon kan ställa till med för oreda med riktiga knivar med egg..

Jag ser ett större problem när man är utan maskindiskmedel och provar att hälla i LITE Yes handdiskmedel istället.

Jag LOVAR... Man minns absolut om man gjort det misstaget eller inte

Tjena!

Knivar ska varken vara i diskhon eller maskin..
Slipar gör man såhär: http://japanesechefsknife.com/HowToSharpen.html
Förövrigt en väldigt trevlig sida om man vill ha riktiga japanska knivar..
Hattori KD är det sjukaste jag provat i knivväg.. Dessutom helt magisk att titta på..
Nån dag ska jag lyxa till det med en beställning därifrån..
Global kommer aldrig in i mitt kök.. Jag köper hellre Fiskars och tar resten av pengarna och köper bra matråvaror för resten.. Väldigt många i min bekantskapskrets som flashar med sina Global, Kitchen Aids m.m. men inte kan laga speciellt bra mat och gärna handlar mat av för låg kvalité..
Det är inte kniven som gör en kock..

Jag undrar vad ni käkar för seg mat som kräver så fruktansvärt skarpa knivar? Om jag inte kan skära genom en köttbit med en riktigt slö kniv så skulle jag heller inte vilja äta köttbiten när den är tillagad!

geologen skrev:
> Jag undrar vad ni käkar för seg mat som kräver
> så fruktansvärt skarpa knivar? Om jag inte kan
> skära genom en köttbit med en riktigt slö kniv
> så skulle jag heller inte vilja äta köttbiten
> när den är tillagad!

Tjena!

Man kan använda en slö brödkniv från IKEA till det mesta.. Men det blir inte snyggt och bra.. Det krävs inte en alltför slö kniv för att man ska börja skära snett när man skivar en skinka.. När man putsar köttet innan tillagning så är det mycket lättare att bara skära bort hinnorna, fettet och senorna ju bättre kniv man har.. Ska man tunnskiva ett kilo tomater så märker man en enorm skillnad på en dålig och en bra kniv.. Just till grönsaker i allmänhet så tycker jag att eggens skärpa gör en otrolig skillnad..

geologen skrev:
> Jag undrar vad ni käkar för seg mat som kräver
> så fruktansvärt skarpa knivar? Om jag inte kan
> skära genom en köttbit med en riktigt slö kniv
> så skulle jag heller inte vilja äta köttbiten
> när den är tillagad!

Äter du bara burkmat eller?

Lagar geologen mat...? Jag är inte ens speciellt flashig eller framstående amatörkock, men det är en sjujävla skillnad. Hacka en tomat med en bra och en dålig kniv så är vikten av vassa knivar extremt påtaglig. Karva skinka med slö kniv och sätt den i handen eller låret så är det smärtsamt tydligt.

För att ge ett litet facit - jag använder Victorinox, helt vanliga med plastskaft och konventionellt konstruerade och slipade.

/M

Tjena!

Haha.. Tänkte precis tipsa om Victorinox som ett bra budgetalternativ men så kommer vapenbrodern in och drämmer till..

Förövrigt tänker jag citera en mycket bra kock, fast det är på gränsen till tillåtet:
"Fråga nån som tappat en Global mot en hård yta om dom tyckte stålet var hållbart"

(Citat är ändrat pga källhemligheter, men slutkontentan är det samma)

Edit: HAHAHA.. Därja!!

Senast ändrad:
Nu ska man inte börja basha märken eller typer (different strokes for different folks - det är en fråga om tycke och smak) men en sanning kvarstår; en vass kniv är en bra kniv. Hur den sen är tillverkad och slipad är överkurs och nörderi.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Knivar ska varken vara i diskhon eller maskin..
> Slipar gör man såhär:
> http://japanesechefsknife.com/HowToSharpen.html
> Förövrigt en väldigt trevlig sida om man vill
> ha riktiga japanska knivar..
> Hattori KD är det sjukaste jag provat i
> knivväg.. Dessutom helt magisk att titta på..
> Nån dag ska jag lyxa till det med en beställning
> därifrån..
> Global kommer aldrig in i mitt kök.. Jag köper
> hellre Fiskars och tar resten av pengarna och
> köper bra matråvaror för resten.. Väldigt
> många i min bekantskapskrets som flashar med sina
> Global, Kitchen Aids m.m. men inte kan laga
> speciellt bra mat och gärna handlar mat av för
> låg kvalité..
> Det är inte kniven som gör en kock..

Om du hade känt mig hade du vetat att jag både jobbat som kock (Bäckholmen, Djugårdsbrunn) och vet mina råvaror från tiden på Östermalmshallen. T O M T E.

Atlas skrev:
> Globa..

> Personligen så skulle jag idag ha köpt mjukare
> knivar för lättare underhåll dock.

Min favvokniv är en gammal Sabatier med fult blad i kolstål, blir vass i ett nafs med brynstålet.

Atlas skrev:
>
> Om du hade känt mig hade du vetat att jag både
> jobbat som kock (Bäckholmen, Djugårdsbrunn) och
> vet mina råvaror från tiden på
> Östermalmshallen. T O M T E.

Tjena!

Jag drar inte alla över en kam, bara väldigt många..
Finns många välrenommerade kockar som använder Global. Jag syftar mest på att det fan går troll i att alla ska ha Globalknivar för att dom är så snygga och bra. Ett resultat av förbannat bra marknadsföring genom att stoppa dom i nävarna på diverse tv-kockar.

Samma sak med Kitchen Aid och div andra köksprodukter. Många bränner så attans mycket pengar på vad det är för prylar i köket men står fortfarande och kör fläskfilén till en torr vedklabb i ugnen.

Ber om ursäkt att jag raljerade loss om detta, men har nog surfat lite för mycket Hemnet på senaste tiden, samt råkat ut för lite väl optimistiska amatörkockar.. Samt att du i första inlägget just fråga om hur folk gjorde med Globalknivar..

Det största problemet med Global tycker jag är att dom är så obekväma, jag vill ha handen en lite bit ovanpå bladet och Global är riktigt skarpa där, vilket gör att det skaver duktigt mycket efter en stund.
Till topic så anser jag att enda anledningen att man inte ska ha knivar i diskmaskinen eller liggandes i diskhon är skaderisken. Slipmedel vete fan om jag tror på i dagens läge, däremot för en 20 år sedan.

Word, håller med dig på alla punkter faktiskt. Även det att man skall lägga pengarna på råvaror inte köksmaskiner.

Problemet med global tycker jag är just att de har en väl vass rygg om man håller kniven länge in mot bladet. Samt att de är lite för hårda. Men med det sagt så är de fina knivar om man gillar ett hårt tunt blad som inte flexar och inte har så stora händer eller jobbar med större stycken.

Personligen så använder jag en OBH Nordica för grovgörat, det är en riktigt osofistikerad men bra kniv. Om man brukar tillbringa några timmar om dagen i kök så försvinner den där jätteviktiga känskan för knivarna, förutom några personliga favoriter som man tar väl hand om.

Den roligaste kniven brukar vara den man har bra minnen förknippade med. Inköpt på resa, fått från morfar eller köpt med sista slantarna. Man kan lära sig jobba med alla knivar som är vassa.

Kung Stalle skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där med slipmedel tror jag är båg, det
> hade
> > nog synts på glasen isf...
>
> +1
>
> Jag vässar knivarna med några drag när jag
> plockar upp dom ur maskinen. Klart!
>
> Stalle

Vässar? Det är väl inga pennor du har.

Vad andra gör med sina knivar är upp till dem. Jag diskar och torkar mina för hand.

Har några kockknivar (märke vet ej, men de kostade mer än jag tycker de var värda) men använder helst min IKEA-kniv för 19spänn som är 15 år. Tunt blad, skönt plasthandtag. Blir slö riktigt fort men också vass lika fort med keramikpinnen. Maskindisk oh yes. :)

Tillbaka
Topp