[OT som fan] Arvsrätt

Kupa

Aktiv medlem
[OT som fan] Arvsrätt
Som vanligt när man undrar över något så brukar svaret finnas på Happy. Förutsättningar:

1. Min faster dog för drygt en månad sedan.

2. Faster var gift, hennes man lever. Hon hade inga barn överhuvudtaget.

3. Faster ägde till 100% en bostadsfastighet som hon erhållit i gåva av sin far, dvs min farfar, innan hon gifte sig.

4. När faster fick fastigheten lämnade hon i retur ett skuldebrev på en viss summa till farfar. I farfars testamente står att kvarvarande fordran som "legat" skall tillfalla faster.

5. Det finns ett testamente & äktenskapsförord mellan faster och hennes man som säger att deras respektive egendom i äktenskapet var enskild och att min far ska ärva fasters kvarlåtenskap om hon avlider först (vilket hon gjorde).

6. Farfar lever, farmor är död.

7. Min far lever och är gift med min mor. Inga fler av hans och fasters syskon finns i livet.

8. Jag har en bror - mina föräldrar har inga andra barn.

9. Min far är nu svårt sjuk och har kort tid kvar att leva. Jag ser det som fullständigt troligt att han går bort innan farfar som i allt väsentligt är frisk som en nötkärna.

Fan vad invecklat det blev... det jag funderar över är ifall någon ser någon risk att jag och min bror riskerar att missa arv från något håll; och vad kan vi isåfall göra? Vår far har inte skrivit något testamente.

Om min far avlider innan arvskiftet efter faster är gjort, händer det något oväntat då? Kan ett dödsbo ärva tillgångar (känns udda om det är så)?

[OT som fan] Arvsrätt
Jag vill inte vara den som är den, men jag skulle absolut råda dig att ta ett snack med en duktig familjejurist (eller vad de har för titel). Även om de tar bra betalt är det nog värt att betala en timmas diskussion/utredning och få allting klart på en gång istället för den gissningslek det annars blir. Det låter helt klart invecklat och det vore väl trist om det blir fel i onödan?

[OT som fan] Arvsrätt
men om din farfar fortfarande lever, när din far dör. skriver han inte över arvet till dig då? bara en tanke. låter ju dock inte som nån kul situation.

[OT som fan] Arvsrätt
Låt en familjejurist göra klart för er vad som gäller. Det är ändå en hel del papper som skall fyllas i för bouppteckningen så finns ingen idé att försöka göra det själv om man inte är på förhand till 100% eniga och samförstådda i hur allt skall delas upp. Även ifall man är det så får man veta vad man gör.

[OT som fan] Arvsrätt
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Som vanligt när man undrar över något så
> brukar svaret finnas på Happy.
> Förutsättningar:
>
> 1. Min faster dog för drygt en månad sedan.
>
> 2. Faster var gift, hennes man lever. Hon hade
> inga barn överhuvudtaget.
>
> 3. Faster ägde till 100% en bostadsfastighet som
> hon erhållit i gåva av sin far, dvs min farfar,
> innan hon gifte sig.
>
> 4. När faster fick fastigheten lämnade hon i
> retur ett skuldebrev på en viss summa till
> farfar. I farfars testamente står att kvarvarande
> fordran som "legat" skall tillfalla faster.
>
> 5. Det finns ett testamente & äktenskapsförord
> mellan faster och hennes man som säger att deras
> respektive egendom i äktenskapet var enskild och
> att min far ska ärva fasters kvarlåtenskap om
> hon avlider först (vilket hon gjorde).
>
> 6. Farfar lever, farmor är död.
>
> 7. Min far lever och är gift med min mor. Inga
> fler av hans och fasters syskon finns i livet.
>
> 8. Jag har en bror - mina föräldrar har inga
> andra barn.
>
> 9. Min far är nu svårt sjuk och har kort tid
> kvar att leva. Jag ser det som fullständigt
> troligt att han går bort innan farfar som i allt
> väsentligt är frisk som en nötkärna.
>
> Fan vad invecklat det blev... det jag funderar
> över är ifall någon ser någon risk att jag och
> min bror riskerar att missa arv från något
> håll; och vad kan vi isåfall göra? Vår far har
> inte skrivit något testamente.
>
> Om min far avlider innan arvskiftet efter faster
> är gjort, händer det något oväntat då? Kan
> ett dödsbo ärva tillgångar (känns udda om det
> är så)?

1. Ok
2. Ok
3. Gåva som i enskild egendom eller bara en gåva?
4. Förstår inte frågan med tanke på punkt 6?
5. Bodelning måste först göras oavsett. i testamentet kan hon heller inte bestämma vart hela hennes kvarlåtenskap ska gå.
6. Ok
7. Ok
8. Ok
9. Spelar ingen roll, barnen ärver om sådana finns, inte föräldrarna
10. Följ H.s råd!

Alltså, när din faster dog upplöstes hennes äktenskap, och en bodelning måste göras innan arv kan fördelas. All egendom som inte undantagits genom äktenskapsförord eller testamente delas lika mellan makarna. Även om de skrivit att "deras respektive egendom var enskild" så finns det sannolikt en del saker som inte är någons "respektive egendom", t.ex. saker som är inköpta tillsammans/för gemensamt bruk etc. Din farfar ärver din faster (delvis tillsammans med hennes make). Din far ärver din farfar. Din mor ärver din far. Din bror och du ärver din mor (förutsatt nu att din far går bort först). Om din far avlider innan din fasters dödsbo är färdigt går din fars arv vidare. Om din farfar går bort före din far ärver din far honom.

Men som sagt, mitt svar i punkt 10 är det som gäller

[OT som fan] Arvsrätt
Ja visst fan är det invecklat. Tack för svar i alla fall. Vi har bouppteckning hos jurist inom kort.

Det var ganska lite renodlade prylar som de köpt tillsammans; fasters make har bara uttryckligen sagt att han vill ha TV:n kvar och den får han så gärna.

Jag förstår själv inte riktigt kopplingen 4-6, vad är "legat" egentligen? Det vore jäkligt bökigt om farfar måste få tillbaka fastigheten som han en gång gett bort, även om han säkert inte räknade med att bli sist kvar. Han är inte i skick att bo där ändå.

[OT som fan] Arvsrätt
Vi har ingen arvs-, förmögenhets- eller gåvoskatt kvar. Det finns väl inget som hindrar din farfar från att ge bort bostaden till din far direkt när din farfar får bostaden.

[OT som fan] Arvsrätt
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förstår själv inte riktigt kopplingen 4-6,
> vad är "legat" egentligen? Det vore jäkligt
> bökigt om farfar måste få tillbaka fastigheten
> som han en gång gett bort, även om han säkert
> inte räknade med att bli sist kvar. Han är inte
> i skick att bo där ändå.

Kopplingen 4-6 bestod i att vad som står i din farfars testamente inte spelar någon roll i nuläget eftersom han lever.
I övrigt förstår jag ingenting just nu, alltså fastigheten, har fastern köpt den och lämnat ett skuldebrev som betalning? Eller har hon fått den och är skuldebrevet en separat handling?

Har hon lämnat ett skuldebrev som motprestation för att få fastigheten så har hon per definition köpt den, och då har din farfar aldrig gett bort fastigheten som gåva till henne.

Det jag antar att han menar med "fordran som legat" är att om det fortfarande fanns skuld vid hans frånfälle så skulle den efterskänkas? Lite beroende på vad det är för slags skuldebrev skulle din farfar kunna göra det gällande mot dödsboet, men det torde ju inte spela någon roll eftersom han ärver hennne.

[OT som fan] Arvsrätt
Läser via AI, efter att min ursäkt till farsa äntligen behagat somna in: "Enkelt förklarat är arvslotten den del av arvet som ett barn (bröstarvinge) har rätt till enligt lag, medan laglotten är den del av arvslotten som inte kan testamenteras bort. "

Om jag har rätt till arvslott, hur kan då delar av den testamenteras bort? Vad hände med min s.k. rätt? Nitlott(!) igen. Laglott..
Trösten i situationen är väl, att han aldrig kunde behålla något ändå. Häxskrället han skrivit det uteslutande testamentet tillsammans med, skall dock inte få några lagvidriga förmåner. Har den mysiga träffen framför oss, vid månadsskiftet.

[OT som fan] Arvsrätt
Finns det inget testamente: arvslott. Finns det: (minst) laglott. Barn ärver alltid (minst) 50% av sin förälder. Så beroende på hur det ser ut mellan dem så kan det vara 25% av deras gemensamma ägande. Särkullsbarn har rätt till sin laglott direkt, och behöver inte vänta på att förälders make/maka avlider.

[OT som fan] Arvsrätt
Om inte pappa skrivit över all egendom på styvmamma för länge sedan...
Min hustru fick ärva ett halvt släp efter sin pappa trots villa på skärgårdsö mm.
Det är antagligen inte alls svårt att komma undan om man vill.

[OT som fan] Arvsrätt
Grok har lite input:
Analys av situationen1. Fasters arv och dess fördelning
  • Fasters egendom: Enligt förutsättningarna ägde faster en bostadsfastighet till 100 %, som hon fått i gåva av farfar innan äktenskapet. Eftersom det finns ett äktenskapsförord som stadgar att all egendom i äktenskapet är enskild, ingår fastigheten inte i någon bodelning med fasterns make. Fasterns make har alltså ingen rätt till fastigheten eller annan egendom som var fasterns enskilda egendom.
  • Fasters testamente: Testamentet anger att din far ska ärva fasterns kvarlåtenskap om hon avlider först, vilket hon gjorde. Detta innebär att din far ärver hela fasterns kvarlåtenskap, inklusive bostadsfastigheten, förutsatt att testamentet är giltigt och inte klandras.
  • Skuldebrevet: Faster lämnade ett skuldebrev till farfar i samband med gåvan av fastigheten. I farfars testamente står det att eventuell kvarvarande fordran (skulden från faster till farfar) ska tillfalla faster som ett legat. Eftersom faster nu är avliden, kan detta legat tolkas som att skulden efterskänks (dvs. fasterns dödsbo behöver inte betala tillbaka skulden till farfar). Detta innebär att fastigheten ärvs av din far utan belastning av skulden, förutsatt att farfars testamente är tydligt formulerat och giltigt.
2. Din fars arvssituation
  • Din far är enligt fasterns testamente hennes arvtagare. Om din far avlider innan arvskiftet efter faster är genomfört, ärver hans dödsbo fasterns kvarlåtenskap. Ja, ett dödsbo kan ärva tillgångar enligt svensk rätt (Ärvdabalken 18 kap. 1 §). Detta är inte ovanligt. Din fars dödsbo kommer då att innehålla:
    • Fasterns kvarlåtenskap (inklusive bostadsfastigheten).
    • Din fars egen egendom (både enskild och giftorättsgods, beroende på äktenskapsförord eller bodelning med din mor).
  • Efter din fars död kommer hans dödsbo att fördelas enligt arvsreglerna, eftersom han inte har skrivit något testamente. Enligt Ärvdabalken (2 kap. 1 §) ärver bröstarvingar (barn) i första hand. Det innebär att du och din bror ärver allt efter er far i lika delar, förutsatt att det inte finns något äktenskapsförord eller andra omständigheter som påverkar fördelningen.
3. Vad händer om din far avlider innan farfar?
  • Om din far avlider innan farfar, kommer farfars arv att fördelas enligt hans testamente eller, om inget testamente finns, enligt lag (Ärvdabalken). Eftersom din far är avliden, träder hans bröstarvingar (du och din bror) in i hans ställe som arvingar (Ärvdabalken 2 kap. 1 §). Detta kallas istadarätt.
  • Om farfars testamente inte nämner dig och din bror specifikt, men anger att arvet ska gå till hans barn (din far och faster), kommer du och din bror att ärva din fars del av farfars arv. Eftersom faster är avliden och inte hade några barn, kan det innebära att ni ärver hela farfars kvarlåtenskap, beroende på testamentets utformning.
  • Risk: Om farfars testamente uttryckligen begränsar arvet till din far och inte nämner dig och din bror som ersättare vid hans död, kan det finnas en risk att arvet fördelas på annat sätt (t.ex. till andra släktingar eller enligt testamentets villkor). Detta är dock osannolikt om testamentet är generellt formulerat till förmån för farfars barn.
4. Risker för att du och din bror missar arv
  • Risk 1: Din far avlider innan arvskiftet efter faster är klart
    Som nämnts kan din fars dödsbo ärva fasterns kvarlåtenskap, så detta i sig innebär ingen risk för att du och din bror missar arvet. Ni ärver sedan din fars dödsbo i lika delar. Ingen oväntad konsekvens förväntas här, så länge testamentet är giltigt.
  • Risk 2: Din far avlider innan farfar utan testamente
    Om din far avlider innan farfar, träder du och din bror in i hans ställe enligt istadarätten. Risken här beror på farfars testamente. Om testamentet är otydligt eller utesluter dina rättigheter som bröstarvingar, kan det skapa problem. Dessutom kan farfars fordran (skuldebrevet) påverka arvet om testamentet inte tydligt efterskänker skulden till fasterns dödsbo.
  • Risk 3: Bodelning med din mor
    Eftersom din far är gift med din mor, kommer en bodelning att göras vid hans död (Äktenskapsbalken 9 kap.). All giftorättsgods (egendom som inte är enskild) delas lika mellan din mor och din fars dödsbo. Din mor får hälften, och dödsboets hälft delas mellan dig och din bror. Om din far har mycket giftorättsgods, kan detta minska ert arv. Fasterns arv (bostadsfastigheten) är dock inte giftorättsgods om testamentet tydligt anger att det är enskild egendom, vilket minskar denna risk.
  • Risk 4: Klandertalan mot testamenten
    Om fasterns eller farfars testamente klandras (t.ex. av fasterns make eller andra släktingar), kan det försena eller påverka arvsfördelningen. Fasterns make har dock begränsade möjligheter att klandra eftersom äktenskapsförordet gör egendomen enskild, men risken finns om testamentet är otydligt eller formellt felaktigt.
  • Risk 5: Skatter och skulder
    Om fasterns eller din fars dödsbo har skulder (t.ex. skatter kopplade till fastigheten), kan dessa minska arvet. Skuldebrevet till farfar verkar dock inte vara en risk, eftersom det enligt farfars testamente efterskänks till faster.
Vad kan ni göra för att minimera risker?
  1. Konsultera en jurist omgående
    En kvalificerad jurist med inriktning på arvsrätt kan granska fasterns och farfars testamenten samt äktenskapsförordet för att säkerställa att de är giltiga och tydliga. De kan också ge råd om hur arvskiftet efter faster bör hanteras för att undvika komplikationer.
  2. Arvskifte efter faster så snart som möjligt
    Genomför arvskiftet efter faster innan din far avlider, om möjligt. Detta säkerställer att din far formellt blir ägare till fasterns kvarlåtenskap (t.ex. bostadsfastigheten). Om din far sedan avlider, ingår dessa tillgångar tydligt i hans dödsbo och fördelas till dig och din bror.
  3. Din far skriver ett testamente
    Eftersom din far är svårt sjuk, bör han överväga att skriva ett testamente som tydligt anger att du och din bror ska ärva hans egendom. Detta kan skydda mot oväntade tolkningar eller tvister, särskilt om din mor eller andra parter skulle ha anspråk. Testamentet kan också specificera att fasterns arv ska gå direkt till er, vilket kan förenkla processen.
  4. Säkerställ farfars testamente
    Be farfar att granska sitt testamente med en jurist för att säkerställa att det tydligt inkluderar dig och din bror som arvtagare i händelse av din fars död (istadarätt). Detta minskar risken för att arvet fördelas på annat sätt.
  5. Bodelningsavtal med din mor
    Om din far och mor inte har ett äktenskapsförord, kan din far och mor upprätta ett avtal om att viss egendom (t.ex. fasterns arv) ska vara enskild egendom. Detta skyddar arvet från att delas i en bodelning vid din fars död.
  6. Skatte- och skuldanalys
    Låt en jurist eller ekonom granska fasterns och din fars dödsbon för att identifiera eventuella skulder eller skatter som kan påverka arvet. Detta inkluderar att klargöra skuldebrevets status och eventuella kapitalvinstskatter vid försäljning av fastigheten.
Svar på specifika frågor
  • Händer något oväntat om din far avlider innan arvskiftet efter faster?
    Nej, inget oväntat bör hända. Din fars dödsbo kan ärva fasterns kvarlåtenskap enligt testamentet, och du och din bror ärver sedan din fars dödsbo. Det är dock viktigt att arvskiftet genomförs korrekt för att undvika administrativa komplikationer.
  • Kan ett dödsbo ärva tillgångar?
    Ja, enligt Ärvdabalken kan ett dödsbo ärva tillgångar. Detta är en vanlig situation när en arvinge avlider innan arvskiftet är klart.
Sammanfattning
  • Risker: De största riskerna är relaterade till farfars testamente (om det inte inkluderar istadarätt för dig och din bror), bodelning med din mor, och eventuella skulder eller klandertalan. Att din far avlider innan arvskiftet efter faster är inte en stor risk, eftersom hans dödsbo kan ärva.
  • Åtgärder: Konsultera en jurist, genomför arvskiftet efter faster snarast, uppmuntra din far att skriva testamente, säkerställ farfars testamente, och överväg ett bodelningsavtal med din mor.

[OT som fan] Arvsrätt
När jag arbetade med generationsplanering och ägarplanering av bolag brukade vi säga: Först kommer Gud med döden, sedan kommer fn med arvingarna.
Håller med(utom med gud), har haft jävla mkt krångel när morsans man dog och en av hans döttrar( som varit ganska offentlig person) ställde till med ett h....e.
Det är bara tack vare min mors mkt starka uppmaning till mig som det till slut inte spårade ur fullständigt.

[OT som fan] Arvsrätt
Min far är så orolig för att det ska bli arvstvist mellan mig och min bror, att han gav oss nästan alla tillgångar innan han fyllde 60.
Nu tror jag inte att vi skulle blivit osams, men pappa sover bättre iaf.
Min pappa gjorde precis tvärtom. Han hjälpte min bror med nästan en halv miljon under sina sista 10 år i livet och vägrade samtidigt att hjälpa mig ekonomiskt när jag skulle köpa hus. Det blev inte så bra när arvet skulle delas upp, kan jag avslöja.

[OT som fan] Arvsrätt
Min pappa gjorde precis tvärtom. Han hjälpte min bror med nästan en halv miljon under sina sista 10 år i livet och vägrade samtidigt att hjälpa mig ekonomiskt när jag skulle köpa hus. Det blev inte så bra när arvet skulle delas upp, kan jag avslöja.
Tråkigt för dig, men det där är ju rätt spännande i sig. Var går gränsen, vad är ok? Arvslagarna är väl ändå rätt tydliga gissar jag. Men om alla tillgångar getts bort som gåva medan personen är vid liv, vad händer egentligen då? Hur nära döden måste man vara för att det ska vara ett uppenbart sätt att kringå arvslagarna?

[OT som fan] Arvsrätt
Tråkigt för dig, men det där är ju rätt spännande i sig. Var går gränsen, vad är ok? Arvslagarna är väl ändå rätt tydliga gissar jag. Men om alla tillgångar getts bort som gåva medan personen är vid liv, vad händer egentligen då? Hur nära döden måste man vara för att det ska vara ett uppenbart sätt att kringå arvslagarna?
Om jag fattat rätt när jag lyssnat på Plånboken spelar det ingen roll när det är. Ger man ett barn pengar eller egendom har det andra barnet rätt till motsvarande vid bortgång (eller innan).

[OT som fan] Arvsrätt
Om jag fattat rätt när jag lyssnat på Plånboken spelar det ingen roll när det är. Ger man ett barn pengar eller egendom har det andra barnet rätt till motsvarande vid bortgång (eller innan).
Men om man gillar sina barn olika mycket då? 🙃

Och hur får man reda på vilka utbetalningar som gjorts tidigare i livet?

Edit: frågar alltså inte i egenintresse, jag är väldigt rättvis och tvivlar inte på att mina föräldrar också agerar rättvist. Däremot tycker jag det är intressant, och jag hörde nyligen om några bekantas bekanta som hamnat i en lite prekär situation, där nog de flesta skulle tycka att det var fullt rimligt att göra det ena barnet arvslöst om det går.

Senast ändrad:
[OT som fan] Arvsrätt
Ska man vara orättvis mot barnen ska man kanske inte låta käften glappa så mycket.
Laglotten är 50% så det borde väl för den delen räcka att vara orättvis inom lagen kan jag tycka.
(inte för jag vet hur det funkar med förskottsarv men det "känns" ju som det borde gå att lösa)

Tack och lov slipper jag sånt eftersom morsan är rättvis till överdrift och igen sommarstuga finns. (att den inte längre finns är för jävligt men det får vi ta med de döda)

[OT som fan] Arvsrätt
Gåva anses vara förskott på arv om inget annat avtalats genom gåvobrev. Det skall alltså uttryckligen stå i gåvobrev att gåvan inte skall utgöra förskott på arv.

[OT som fan] Arvsrätt
Jag har nyss kollat upp det av annan anledning än för mig djälv och i text är det ganska tydligt reglerat, återkommer.
Man kan ge bort lagom mkt lite beroende på hur nära drånfälle osv.....

[OT som fan] Arvsrätt
Precis. Men det blir lite trist när den som inte fått någonting inte ens är medveten om hur mycket föräldern gett bort till den andre, särskilt om den andre inte är ärlig om det.
Nu löste det sig till slut rent ekonomiskt, men relationen påverkades ju förstås negativt.

[OT som fan] Arvsrätt
Hittar inte nu men förenklat kan man aldrig kränka någons laglott.
Det är däremot helt ok att pytsa ut gåvor till vem som helst sålänge det är minst 3 år innan frånfälle.
( som jag kommer ihåg det)

[OT som fan] Arvsrätt
Jag är av en lite annan åsikt än en del här verkar det som. Varför ska inte den vuxne, myndige medborgaren själv få välja vad denne gör med sina tillgångar? Bort med laglotten, låt folk bestämma själva.

[OT som fan] Arvsrätt
Jag är av en lite annan åsikt än en del här verkar det som. Varför ska inte den vuxne, myndige medborgaren själv få välja vad denne gör med sina tillgångar? Bort med laglotten, låt folk bestämma själva.
Ja, anledningen att jag frågar är inte ur egenintresse utan ett fall där jag tror att i princip alla skulle hålla med om att det är rätt att hålla ena barnet arvslöst.

[OT som fan] Arvsrätt
Du har arvsrätt, som son. Det du får är din arvslott laglott. Storleken på den beror på övriga arvsberättigade. Den del som inte enligt lag går till dem som har arvsrätt kan "man" testamentera bort.

Senast ändrad:
[OT som fan] Arvsrätt
Hittar inte nu men förenklat kan man aldrig kränka någons laglott.
Det är däremot helt ok att pytsa ut gåvor till vem som helst sålänge det är minst 3 år innan frånfälle.
( som jag kommer ihåg det)
Tyvärr är även det fullt möjligt, det gäller bara att veta hur.

Nyfiken - går det att runda laglotten om den avlidne har ägt egendomen till sin dödsdag? Min bild är att det inte är möjligt.

[OT som fan] Arvsrätt
Ja det går att planera så att laglotten blir i stort sett obefintlig. Så rätt till den har man alltid men det behöver inte betyda att det är något kvar.

Du får gärna ge exempel på hur det kan göras så att den som senare avlider har full kontroll och ägande till egendomen till sin dödsdag. Det trodde jag inte var möjligt.

Gåva med gåvobrev där det framgår att gåvan inte ska anses utgöra förskott på arv känner jag till, men då har givaren inte kvar ägandet. Går kanske att skriva villkorat med förfoganderätt för tex en fastighet, men då har ägandet övergått till gåvomottagaren.

Tillbaka
Topp