[ot] sommartid !

[ot] sommartid !
Det finns många arbetsuppgifter även inom de gröna näringarna som behöver dagsljus. Och som påpekats tidigare i tråden, det handlar inte alltid enbart om ljuset utan även om den värme som solen ger.

[ot] sommartid !
Så ett gäng arborister ska bestämma om vi ska ha sommar- eller normaltid året om så att de kan utföra sitt jobb mellan 8-14 med solljus istället för mellan 9-15 med solljus?
Det är ju inte så att dagsljuset eller värmen försvinner om vi bestämmer oss för att ha en tid, den blir ju bara lite förskjuten. Eller?

[ot] sommartid !
Så ett gäng arborister ska bestämma om vi ska ha sommar- eller normaltid året om så att de kan utföra sitt jobb mellan 8-14 med solljus istället för mellan 9-15 med solljus?
Det är ju inte så att dagsljuset eller värmen försvinner om vi bestämmer oss för att ha en tid, den blir ju bara lite förskjuten. Eller?

Nu är vi inte arborister iof men ja det är väl rimligt?

Nej, de som behöver dagsljus får väl anpassa sina arbetstider för att fånga så mycket sol som går alternativt skita i att göra mer än vad man hinner med på de timmar sol som bjuds.

Jag motsatte mig påståendet att man med ljuskällor kan göra natt till dag.

[ot] sommartid !
Nja, jag tycker väl att om samhället skall inrättas på ett visst sätt är det bättre att det görs för de näringar där det har betydelse, än för att vissa individer har önskemål kring sina hobbies.
Ja, och det bör ju även gälla för de som argumenterar att vi måste ha på ena sättet eftersom det gynnar deras hobby ett par veckor på hösten.

[ot] sommartid !
[ot] sommartid !
Senast ändrad:
[ot] sommartid !
Tycker man kan inrätta en ny normaltid som gäller året runt. Då ställer vi fram klockan 30 min. Är väl en rimlig kompromiss.

[ot] sommartid !
Undrar om hennes utmattning förbättras av att alltid behöva tänka en vända till varje gång ett klockslag nämns?
Undrar också om det inte hade varit enklare att ställa om klockan och fortsätta med t.ex att boka tider som passar henne?

[ot] sommartid !
Undrar om hennes utmattning förbättras av att alltid behöva tänka en vända till varje gång ett klockslag nämns?
Undrar också om det inte hade varit enklare att ställa om klockan och fortsätta med t.ex att boka tider som passar henne?
Hon har nog ställt om klockan men pratar om att inte lägga sig eller stiga upp efter klockan

[ot] sommartid !
1711895361057.png

[ot] sommartid !
äntligen det som känns som normaltid.

när solen går ned vintertid och mörkret anfaller tänker jag ibland på min bror boendes utanför bergen i norge, och som har cirka en timmes bonusljus varje eftermiddag trots samma tidszon.

större delen av världen väljer tidszon som medför relativt mer ljus på eftermiddagarna. men öster om 15 gr longitud i sverige är det tvärtom. mer än hälften av landets yta.

t ex frankrike och spanien har koll på läget...

[ot] sommartid !
äntligen det som känns som normaltid.

när solen går ned vintertid och mörkret anfaller tänker jag ibland på min bror boendes utanför bergen i norge, och som har cirka en timmes bonusljus varje eftermiddag trots samma tidszon.

större delen av världen väljer tidszon som medför relativt mer ljus på eftermiddagarna. men öster om 15 gr longitud i sverige är det tvärtom. mer än hälften av landets yta.

t ex frankrike och spanien har koll på läget...
det är inte läget som har koll på dem då?

[ot] sommartid !
Tidsomställning eller inte, vi borde räkna sex timmar förskjutet som man gör i stora delar av Östafrika. Mycket mera praktiskt att börja räkna timmarna när de flesta börjar sin dag (skiftarbetare mm. får ursäkta).

[ot] sommartid !
Jag skiter i vad alla andra säger; tidsomställning när man har barn är ett jävla otyg. Förbjud!
jag tycker denna omställning är rätt bra då de blir att sova lite längre i ca en vecka och speciellt nu under påsklovet, annars är de pigga på att vakna extremt tidigt varje helg samtidigt som man ska väcka dem inför varje skoldag..

Tillbaka
Topp