[ot] sommartid !

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Ingen flextid på konsultbolaget alltså. Eller har du sadlat om?
Jag förstår inte riktigt varför vi ska diskutera mina arbetstider här. Frågan är varför i hela friden man ska ställa om klockan till ingen som helst nytta, och vilken tid som är vettigast om man ska sluta ställa om. Jag har framlagt mina argument och det verkar av allt att döma som att de flesta svenskar håller med.

Sen kan man fråga sig varför man måste vänta på att EU ska bestämma sig. EU kan dra åt helvete.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
I ovan nämnda undersökning så kan en fråga ställas på fler sätt. Exempelvis:

Vill du ha sommartid året runt?

Eller

Vill du gå upp en timma tidigare för resten av ditt liv?
Fick jag en undersökning innehållande fråga två utan någon vidare beskrivning skulle jag avbryta besvarandet av frågorna och sluta slösa bort min tid på undersökningar där de som konstruerat den inte ens brytt sig om att försöka ställa väldefinierade frågor.

Stumpy

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Jag förstår inte riktigt varför vi ska diskutera mina arbetstider här.
Det var du som tog upp dina arbetstider. :)
Men det är klart. Det är lättare att skylla på någon annan.

Sen kan man fråga sig varför man måste vänta på att EU ska bestämma sig. EU kan dra åt helvete.
Tror vi har ett majoritetsbeslut på att vi skall vara med i EU och då är det praktiskt att samordna med just dem. Om alla skall ha sina egna regler och standarder blir det lätt rörigt. Lex vevlager/styrlager/hjulaxlar etc.

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Varning: Politik
Det var du som tog upp dina arbetstider. :)
Men det är klart. Det är lättare att skylla på någon annan.
Nej, det var ett svar till någon som tyckte att jag skulle ändra mina sovrutiner för att få fler ljusa timmar på helgen. Skyll du på den personen istället.

Tror vi har ett majoritetsbeslut på att vi skall vara med i EU och då är det praktiskt att samordna med just dem. Om alla skall ha sina egna regler och standarder blir det lätt rörigt. Lex vevlager/styrlager/hjulaxlar etc.
Jag tror (vet) att EU inte är ett skvatt likt vad det var och sades vara när vi gick med. Överstatlig skitunion som petar i saker de inte har att göra med. Det finns redan olika tidszoner och det skulle inte vålla några som helst problem om alla länder fick bestämma sånt själva. Men byråkrater gillar att mästra folk, vet vi ju sen länge.

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Från svt.se:
Många länder i Europa (samt EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker) vill ha evig sommartid. Finland och Danmark föredrar normaltid (vintertid i folkmun) men i Sverige ser bilden annorlunda ut. Här har flera undersökningar visat att en majoritet vill ha sommartid året om.
vad bra och hoppingivande isf. för de undersökningar jag sett relaterade har varit massiv övervikt för normaltid.

ett intressant land i sammanhanget är norge. det är bortåt två och en halv timme brett. när solen går ned i stockholm har västra norge över en timmes dagsljus kvar. men kirkenes uppe vid ryska gränsen ligger lika mycket åt andra hållet, går längre österut än finland.

har svårt att tänka mig att norge skulle välja annat än nuvarande normaltid, som de facto är en sorts sommartid redan där för största delen av befolkningen.

för vår del spelar detta inte någon stor roll, men om t ex danmark och tyskland inte helt oväntat skulle välja permanent sommartid skulle det bli konstiga effekter om vi har normaltid. åka västerut till danmark skulle bli som att åka österut tidsmässigt.

Spacekitty

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Nej, det var ett svar till någon som tyckte att jag skulle ändra mina sovrutiner för att få fler ljusa timmar på helgen. Skyll du på den personen istället.
Och du skyllde på arbetet. Byt till en arbetsgivare som kan erbjuda dig tider att jobba som tillåter dig att cykla när du trivs bäst med det. Orimligt att Sverige ska byta till sommartid +extra för att du ska kunna cykla en viss tid på helgen.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
vad bra och hoppingivande isf. för de undersökningar jag sett relaterade har varit massiv övervikt för normaltid.

ett intressant land i sammanhanget är norge. det är bortåt två och en halv timme brett. när solen går ned i stockholm har västra norge över en timmes dagsljus kvar. men kirkenes uppe vid ryska gränsen ligger lika mycket åt andra hållet, går längre österut än finland.

har svårt att tänka mig att norge skulle välja annat än nuvarande normaltid, som de facto är en sorts sommartid redan där för största delen av befolkningen.

för vår del spelar detta inte någon stor roll, men om t ex danmark och tyskland inte helt oväntat skulle välja permanent sommartid skulle det bli konstiga effekter om vi har normaltid. åka västerut till danmark skulle bli som att åka österut tidsmässigt.
Londonbor som åker till Malaga åker idag västerut men ställer fram klockan då Storbritannien ligger en timme efter Spanien som, Kanarieöarna undantaget, kör CET.

Apropå Norge så tror jag att de kommer att basera ett beslut baserat på södra delarna, där ju den klara majoriteten av invånarna bor. De få stackare som bor i de nordliga delaran och ffa mot ryska gränsen får nog vackert finna sig i det som det råkar bli. Alternativet vore att dela så att Norge hade flera tidszoner och det tror jag sannolikheten är försvinnande liten för att det skulle inträffa.

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Och du skyllde på arbetet. Byt till en arbetsgivare som kan erbjuda dig tider att jobba som tillåter dig att cykla när du trivs bäst med det. Orimligt att Sverige ska byta till sommartid +extra för att du ska kunna cykla en viss tid på helgen.
Märkligt att du försöker vända nåt som handlar om folkvilja till att det skulle ha med mina personliga preferenser att göra. Folkomrösta om skiten så slipper man detta. Men det är klart, det vore ju jobbigt om folk tycker "fel". Bäst att inte fråga. EU vet bättre. (n)

Drosa

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Att det överhuvud taget tagits upp inom EU beror ju på att en stor del av folket i finland ville ha bort sommartiden. Och sedan har det följts upp inom EU där man bland annat har haft en medborgarenkät om man ville ha kvar tidsomställningen eller sommar och normaltid. Majoriteten hade svarat normaltid. Men politiker och byråkrater har ju en viss förmåga att kunna vända på saker och ting så de lär väl få till "sommartid" året om vilket vore helt befängt.

knaper

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Tydligen var det Benjamin Franklin som "uppfann"
Londonbor som åker till Malaga åker idag västerut men ställer fram klockan då Storbritannien ligger en timme efter Spanien som, Kanarieöarna undantaget, kör CET.

Apropå Norge så tror jag att de kommer att basera ett beslut baserat på södra delarna, där ju den klara majoriteten av invånarna bor. De få stackare som bor i de nordliga delaran och ffa mot ryska gränsen får nog vackert finna sig i det som det råkar bli. Alternativet vore att dela så att Norge hade flera tidszoner och det tror jag sannolikheten är försvinnande liten för att det skulle inträffa.
En annan aspekt är den att de norra delarna har en kortare tid som det spelar någon roll. På sommaren är det ljust och från november är det mörkt. Därför är det färre dagar i året boende här uppe märker en skillnad mellan normaltid och sommartid.
September-oktober är de enda månaderna jag personligen tycker skulle bli bättre.

RN

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.

min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.

som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
Varför förutsätter du att de som har åsikter som skiljer sig från din inte tänkt klart?
Jag har hellre normaltid än sommartid om vi skall ta bort konceptet tidsomställning pga att jag hellre har ljus på morgonen än på en eftermiddag under delar av veckan.
/R

Jensen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
För min del spelar det mindre roll vilken, det är ju fan mörkt när jag åker till jobbet oavsett. :-) skulle vara att sommartid ger lite mer ljus på kvällarna så man hinner hoja.

ooms

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
För min del spelar det mindre roll vilken, det är ju fan mörkt när jag åker till jobbet oavsett. :-) skulle vara att sommartid ger lite mer ljus på kvällarna så man hinner hoja.
Och för min del tvärtom, mörkt är det oavsett när jag åker hem fr jobbet typ kl 17-19, så jag tycker det är trevligt att det åtminstone är ljust när jag åker till jobbet.

Jensen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Och för min del tvärtom, mörkt är det oavsett när jag åker hem fr jobbet typ kl 17-19, så jag tycker det är trevligt att det åtminstone är ljust när jag åker till jobbet.
på vintern är det ju mörkt när man åker till jobbet och kommer ut från jobbet ska hem.
Som sagt spelar det mindre roll för min del. Bara vi slipper skiten me byte. Som ändå inte ger något. Men skulle jag behöva välja, som sagt sommaren.

sen vadå, på sommar, vår o höst är det väll då det är nice med en extra timmes ljus på kvällen för cykling och umgås med vänner. Speciellt om man slutar framåt 19. På vintern hinner man ju ändå inte ut i särskilt mycket ljus även om man slutar 15-16. På sommaren är det ljust även om man som mig börjar 6:30.

KOLOSS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.

min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.

som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
Kommer väl någon ministertomte och tycker att då kan man lika gärna börja jobba en timme senare och sluta en timme senare

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Varför förutsätter du att de som har åsikter som skiljer sig från din inte tänkt klart?
Jag har hellre normaltid än sommartid om vi skall ta bort konceptet tidsomställning pga att jag hellre har ljus på morgonen än på en eftermiddag under delar av veckan.
/R
jag förutsätter ingenting, men ser att det finns en konflikt i att en majoritet säger sig vilja ha normaltid, och en möjligen annan majoritet beklagar sig angående mörkret, närmare bestämt mörkret på eftermiddag/kväll.

i skärningen mellan dessa som det framgått rätt stora majoriteter finns ett gäng som alltså både vill ha ljusare eftermiddagar och normaltid året runt, och rimligtvis som jag ser det inte tänkt igenom frågan.

men just dessa kanske drar till spanien på vintern:) där har man de facto sommartid som normaltid, i stora delar av landet mer förskjutning än så.

Erik O

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Har helt seriöst svårt att förstå detta gnäll på tidsomställningen. Med normaltid på vinterhalvåret får vi rimligt ljusa morgnar, vilket sömnforskare verkar vara helt på det klara med är väldigt viktigt för sömn och hälsa. På sommarhalvåret när morgnarna ändå är ljusa nog för de allra flesta flyttar vi en timme till kvällen och kan cykla och grilla så mycket vi bara orkar.

Jensen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Har helt seriöst svårt att förstå detta gnäll på tidsomställningen. Med normaltid på vinterhalvåret får vi rimligt ljusa morgnar, vilket sömnforskare verkar vara helt på det klara med är väldigt viktigt för sömn och hälsa. På sommarhalvåret när morgnarna ändå är ljusa nog för de allra flesta flyttar vi en timme till kvällen och kan cykla och grilla så mycket vi bara orkar.
gnäll o gnäll. Börjar man inte 9 på morgonen utan snarare 7 tiden, så är det som sagt mörkt när man kliver upp och åker till jobbet. I så fall borde man flytta klockan 2-3h istället :-)

Erik O

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
gnäll o gnäll. Börjar man inte 9 på morgonen utan snarare 7 tiden, så är det som sagt mörkt när man kliver upp och åker till jobbet. I så fall borde man flytta klockan 2-3h istället :-)
Nä gnäll var lite överdrivet, man får ju tycka olika :) Men jag håller inte med dig om morgnarna. Nu går ju solen upp klockan 7 i stockholmsområdet.

RN

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Jag kan också säga att jag har personer i min bekantskapskrets som har sååååå svårt att ställa om från sommartid till normaltid (och tvärtom) och högljutt basunerar ut det på sociala medier....... gärna i samband med att de berättar om sin UUuuuunderbara resa till London/Kanarieöarna/Thailand/vadsomhelstsominteliggeriUTC+1

Alltså...

Jensen

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Nä gnäll var lite överdrivet, man får ju tycka olika :) Men jag håller inte med dig om morgnarna. Nu går ju solen upp klockan 7 i stockholmsområdet.
Och få har jag jobbat i 30 min. Och åkt till jobbet 1h tidigare än solen går upp. Så för mig (vilket jag skrev) spelar det noll roll. Men skulle det väga nånstans så ser jag hellre långa sommarkvällar då för MIG är det mörkt oavsett både till o från jobbet. O visst, jag personligen tycker inte bytet är så jobbigt. Men folk i min omgivning gillar det inte och jag själv ser inte fördelen av bytet mellan sommar och vintertid då det ger mig noll. Men det är ju jag det. :-)

klart man får tycka olika :-) sluta gnäll över att det är mörkt när man åker till jobbet 🤪🤪

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer