Stumpy
Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Ingen flextid på konsultbolaget alltså. Eller har du sadlat om?De styrs av min arbetstid, så nix.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen flextid på konsultbolaget alltså. Eller har du sadlat om?De styrs av min arbetstid, så nix.
Jag förstår inte riktigt varför vi ska diskutera mina arbetstider här. Frågan är varför i hela friden man ska ställa om klockan till ingen som helst nytta, och vilken tid som är vettigast om man ska sluta ställa om. Jag har framlagt mina argument och det verkar av allt att döma som att de flesta svenskar håller med.Ingen flextid på konsultbolaget alltså. Eller har du sadlat om?
Fick jag en undersökning innehållande fråga två utan någon vidare beskrivning skulle jag avbryta besvarandet av frågorna och sluta slösa bort min tid på undersökningar där de som konstruerat den inte ens brytt sig om att försöka ställa väldefinierade frågor.I ovan nämnda undersökning så kan en fråga ställas på fler sätt. Exempelvis:
Vill du ha sommartid året runt?
Eller
Vill du gå upp en timma tidigare för resten av ditt liv?
Det var du som tog upp dina arbetstider. :)Jag förstår inte riktigt varför vi ska diskutera mina arbetstider här.
Tror vi har ett majoritetsbeslut på att vi skall vara med i EU och då är det praktiskt att samordna med just dem. Om alla skall ha sina egna regler och standarder blir det lätt rörigt. Lex vevlager/styrlager/hjulaxlar etc.Sen kan man fråga sig varför man måste vänta på att EU ska bestämma sig. EU kan dra åt helvete.
Nej, det var ett svar till någon som tyckte att jag skulle ändra mina sovrutiner för att få fler ljusa timmar på helgen. Skyll du på den personen istället.Det var du som tog upp dina arbetstider. :)
Men det är klart. Det är lättare att skylla på någon annan.
Jag tror (vet) att EU inte är ett skvatt likt vad det var och sades vara när vi gick med. Överstatlig skitunion som petar i saker de inte har att göra med. Det finns redan olika tidszoner och det skulle inte vålla några som helst problem om alla länder fick bestämma sånt själva. Men byråkrater gillar att mästra folk, vet vi ju sen länge.Tror vi har ett majoritetsbeslut på att vi skall vara med i EU och då är det praktiskt att samordna med just dem. Om alla skall ha sina egna regler och standarder blir det lätt rörigt. Lex vevlager/styrlager/hjulaxlar etc.
vad bra och hoppingivande isf. för de undersökningar jag sett relaterade har varit massiv övervikt för normaltid.Från svt.se:
Många länder i Europa (samt EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker) vill ha evig sommartid. Finland och Danmark föredrar normaltid (vintertid i folkmun) men i Sverige ser bilden annorlunda ut. Här har flera undersökningar visat att en majoritet vill ha sommartid året om.
Nej, det var ett svar till någon som tyckte att jag skulle ändra mina sovrutiner för att få fler ljusa timmar på helgen. Skyll du på den personen istället.
Londonbor som åker till Malaga åker idag västerut men ställer fram klockan då Storbritannien ligger en timme efter Spanien som, Kanarieöarna undantaget, kör CET.vad bra och hoppingivande isf. för de undersökningar jag sett relaterade har varit massiv övervikt för normaltid.
ett intressant land i sammanhanget är norge. det är bortåt två och en halv timme brett. när solen går ned i stockholm har västra norge över en timmes dagsljus kvar. men kirkenes uppe vid ryska gränsen ligger lika mycket åt andra hållet, går längre österut än finland.
har svårt att tänka mig att norge skulle välja annat än nuvarande normaltid, som de facto är en sorts sommartid redan där för största delen av befolkningen.
för vår del spelar detta inte någon stor roll, men om t ex danmark och tyskland inte helt oväntat skulle välja permanent sommartid skulle det bli konstiga effekter om vi har normaltid. åka västerut till danmark skulle bli som att åka österut tidsmässigt.
Märkligt att du försöker vända nåt som handlar om folkvilja till att det skulle ha med mina personliga preferenser att göra. Folkomrösta om skiten så slipper man detta. Men det är klart, det vore ju jobbigt om folk tycker "fel". Bäst att inte fråga. EU vet bättre.Och du skyllde på arbetet. Byt till en arbetsgivare som kan erbjuda dig tider att jobba som tillåter dig att cykla när du trivs bäst med det. Orimligt att Sverige ska byta till sommartid +extra för att du ska kunna cykla en viss tid på helgen.
..och kol-/oljekraft istället för kärnkraft.Tur är väl det annars hade fortfarande haft vänstertrafik.
Londonbor som åker till Malaga åker idag västerut men ställer fram klockan då Storbritannien ligger en timme efter Spanien som, Kanarieöarna undantaget, kör CET.
Apropå Norge så tror jag att de kommer att basera ett beslut baserat på södra delarna, där ju den klara majoriteten av invånarna bor. De få stackare som bor i de nordliga delaran och ffa mot ryska gränsen får nog vackert finna sig i det som det råkar bli. Alternativet vore att dela så att Norge hade flera tidszoner och det tror jag sannolikheten är försvinnande liten för att det skulle inträffa.
Varför förutsätter du att de som har åsikter som skiljer sig från din inte tänkt klart?tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.
min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.
som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
Och för min del tvärtom, mörkt är det oavsett när jag åker hem fr jobbet typ kl 17-19, så jag tycker det är trevligt att det åtminstone är ljust när jag åker till jobbet.För min del spelar det mindre roll vilken, det är ju fan mörkt när jag åker till jobbet oavsett. :-) skulle vara att sommartid ger lite mer ljus på kvällarna så man hinner hoja.
Och för min del tvärtom, mörkt är det oavsett när jag åker hem fr jobbet typ kl 17-19, så jag tycker det är trevligt att det åtminstone är ljust när jag åker till jobbet.
Kommer väl någon ministertomte och tycker att då kan man lika gärna börja jobba en timme senare och sluta en timme senaretyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.
min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.
som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
jag förutsätter ingenting, men ser att det finns en konflikt i att en majoritet säger sig vilja ha normaltid, och en möjligen annan majoritet beklagar sig angående mörkret, närmare bestämt mörkret på eftermiddag/kväll.Varför förutsätter du att de som har åsikter som skiljer sig från din inte tänkt klart?
Jag har hellre normaltid än sommartid om vi skall ta bort konceptet tidsomställning pga att jag hellre har ljus på morgonen än på en eftermiddag under delar av veckan.
/R
men just dessa kanske drar till spanien på vintern:) där har man de facto sommartid som normaltid, i stora delar av landet mer förskjutning än så.
Har helt seriöst svårt att förstå detta gnäll på tidsomställningen. Med normaltid på vinterhalvåret får vi rimligt ljusa morgnar, vilket sömnforskare verkar vara helt på det klara med är väldigt viktigt för sömn och hälsa. På sommarhalvåret när morgnarna ändå är ljusa nog för de allra flesta flyttar vi en timme till kvällen och kan cykla och grilla så mycket vi bara orkar.
Nä gnäll var lite överdrivet, man får ju tycka olika :) Men jag håller inte med dig om morgnarna. Nu går ju solen upp klockan 7 i stockholmsområdet.gnäll o gnäll. Börjar man inte 9 på morgonen utan snarare 7 tiden, så är det som sagt mörkt när man kliver upp och åker till jobbet. I så fall borde man flytta klockan 2-3h istället :-)
Och få har jag jobbat i 30 min. Och åkt till jobbet 1h tidigare än solen går upp. Så för mig (vilket jag skrev) spelar det noll roll. Men skulle det väga nånstans så ser jag hellre långa sommarkvällar då för MIG är det mörkt oavsett både till o från jobbet. O visst, jag personligen tycker inte bytet är så jobbigt. Men folk i min omgivning gillar det inte och jag själv ser inte fördelen av bytet mellan sommar och vintertid då det ger mig noll. Men det är ju jag det. :-)Nä gnäll var lite överdrivet, man får ju tycka olika :) Men jag håller inte med dig om morgnarna. Nu går ju solen upp klockan 7 i stockholmsområdet.
Neeej, inte den jäkla ställaomklockanproblematiken igen, varken husdjur eller ungar fattar ju hur det funkar...
När solen står i topp ska klockan vara 12, det är sen gammalt!
Du behöver inte ha ett inomhusjobb om du inte vill, det är helt frivilligt.buttus; sen djävligt gammalt. men sen dryga hundra år finns elektriskt ljus, som gör att vi egentligen inte behöver slösa bort dagsljuset på att vistas inomhus våra arbetsplatser.
tänk dig att vi valde 4 timmars 'sommartid' året runt. det skulle innebära att det alltid är ljust åtminstone framåt åttatiden även mitt i vintern.
jahaja, det är väl bara att gå och lägga sig vid 19-20 och flexa in på jobbet då? ja det går ju, men asocialt blir det.
Ett annat sätt att undvika solkurvor är att alltid lägga rälsen i skuggan.Skämtsam typ den där Örjan.
Visa bilaga 543409
för de ändå fåtal i sammanhanget som jobbar utomhus finns bra lampor även för dem.Du behöver inte ha ett inomhusjobb om du inte vill, det är helt frivilligt.
Nope, USA byter till DST nu på söndag (13/3), utom Arizona, Hawaii + territorierna,krävs lite disciplin för att komma i bingen vid 21!
i usa har de redan ställt om till sommartid. utom i arizona.
Vem bryr sig, de är inte i centrum av mitt universum ;-)Då får vi tex 24 minuters skillnad mellan Stockholm och Göteborg ?
Så gick det till när Sverige slutade med lokala tider
Förr fanns det fyra sorters tid att förhålla sig till i Sverige: lokal soltid, järnvägstid (Göteborgstid), telegraftid och navigationstid. Två forskare vid Göteborgs universitet har kartlagt hur det gick till när vi fick en enda, gemensam tid.www.gu.se
Det kanske händer att även norrlänningar reser i öst-västlig riktning eller kommunicerar med norrlänningar som bor på orter på annan longitud?Vem bryr sig, de är inte i centrum av mitt universum ;-)
Å här i norrland så har vi ljus så det räcker på sommaren, och på vintern är det ändå kört...
De flesta av oss ställer ju om mer än en ynka timme varje helg.Neeej, inte den jäkla ställaomklockanproblematiken igen, varken husdjur eller ungar fattar ju hur det funkar.
Om jag har förstått rätt stämmer det inte ens på Sveriges standardlongitud (genom Örebro?) att soltid och normaltid sammanfaller mer än fyra ggr/årNär solen står i topp ska klockan vara 12, det är sen gammalt!
I större delen av Norrland och inte minst i en av Sveriges östligaste punkter; HaparandaVem bryr sig, de är inte i centrum av mitt universum ;-)
Å här i norrland så har vi ljus så det räcker på sommaren, och på vintern är det ändå kört...
Man får väl ha lokala tidszoner som dessutom kompenserar för detta genom att kontinuerligt ställa om klockan.Om jag har förstått rätt stämmer det inte ens på Sveriges standardlongitud (genom Örebro?) att soltid och normaltid sammanfaller mer än fyra ggr/år
Man får väl ha lokala tidszoner som dessutom kompenserar för detta genom att kontinuerligt ställa om klockan.
Skoluppgifter av denna karaktär blir i alla fall en bit mer intressanta: Ett tåg avgår precis klockan 13 den 13:e januari 2023 från Stockholm. Tåget ankommer Örebro precis kl 15:11 samma dag. Hur lång tid tog resan?
Ställ om klockan en minut per dygn så hänger ungar och djur med i svängarna.Neeej, inte den jäkla ställaomklockanproblematiken igen, varken husdjur eller ungar fattar ju hur det funkar...
När solen står i topp ska klockan vara 12, det är sen gammalt!