[ot] sommartid !

[ot] sommartid !
Juncker: (Saxat från di.se)

"Men EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker säger till tysk tv att det är meningslöst att först fråga folk om deras åsikt, och när den inte passar strunta i den. Därför vill EU-kommissionen avskaffa sommartiden.

"Det kommer vi att besluta idag", sa EU-basen till tv-kanalen ZDF på fredagsmorgonen."

[ot] sommartid !
Enligt ZDF-länken verkar det alltså som att sommartidsomställningen ska tas bort och att det sedan är upp till varje land att besluta vilken tidszon de vill tillhöra, d.v.s. i praktiken besluta om de konstant vill ha nuvarande sommar- eller vintertid.

[ot] sommartid !
[ot] sommartid !
JLarsson sa:
Peth sa:
Pfaff sa:
Kneecap sa:
Tjena!

De riktiga siffrorna släpps i morgon. Ryktena säger att 80% har sagt att dom vill slippa tidsomställningen men hur många som röstat på normal respektive sommartid får vi reda på i morgon.

Och 3 miljoner av de 4,7 som röstat är tyskar. Det vet man ju hur dom är. :-)

Bra på adminstration och att bygga motorvägar?

Bygga flygplatser?
Ja, om man släpper på det ganska ovidkommande önskemålet att den ska vara användbar så ...

[ot] sommartid !
Pfaff sa:
janolle sa:
Kan bara meddela att Lövet tror sommartid är normaltid. Noll koll.

Absolut koll, uppenbart.
Kommissionen kommer att uppmana medlemsländerna att avskaffa tidsomställningen vår och höst.
Och behålla sommartiden året runt.
Vilken tid länderna vill ha tror jag är upp till dem själva. Annars kan man ju allvarligt ifrågasätta varför EU tillåter dagens system där CET-tidszonen sträcker sig över runt 30 grader i öst-västlig riktning inom EU (och ytterligare mer om man plockar med norra Norge).

[ot] sommartid !
Personligen hoppas jag att de lyckas få till det så att det blir hyggligt sammanhängande vad det gäller länder med likartad utbredning i öst-västlig riktning och inte något galet lapptäcke.

[ot] sommartid !
Intressant att EU gick ut med en stor folklig undersökning om sommartiden, medan man fullständigt struntar i folks åsikter gällande länksatt och uppladdningsfilter.

Lite grävande journalistik om mutbrott känns på sin plats där då de som bestämmer antingen är fullständigt tappade eller rejält påverkade av lobbyister.

[ot] sommartid !
Mycketvillhamer sa:
Intressant att EU gick ut med en stor folklig undersökning om sommartiden, medan man fullständigt struntar i folks åsikter gällande länksatt och uppladdningsfilter.

Lite grävande journalistik om mutbrott känns på sin plats där då de som bestämmer antingen är fullständigt tappade eller rejält påverkade av lobbyister.
Stor och stor, den marknadsfördes ju inte direkt hårt, och svarsfrekvensen blev väl därefter.
Det finns mycket de struntar i folks åsikter kring, för de vet att de går stick i stäv med den politik som förs.
F.ö. är det ju hål i huvet om de nu ska strunta i tidsomställningen, att lämna åt staterna själva att bestämma vad de ska ha. Det om något är väl nåt som skulle må bra av att samordnas.

[ot] sommartid !
ja fram till för drygt hundra år sedan hade man inte ens tidszoner, varje ort hade sin lokala soltid.

vi får verkligen hoppas att sverige, danmark och tyskland väljer att ha ständig sommartid, ffa den här tiden på hösten uppskattar man ljuset på kvällen. men förhoppningarna ska nog inte ställas för högt.

frankrike och spanien har förstått de här, har alltså sommartid redan som grundtid trots att de ligger nära greenwich-meridianen och borde ha samma tid som england.

att england skulle använda någon annan tid än greenwich är förstås uteslutet.

norge är ett nyckelland för oss, har områden både bortåt en timme väster och öster om sverige, och kommer knappast byta zon.

sen ställer sig skåningarna upp som en man och säger 'vi vill ha samma tid som danmark'

en pandoras ask detta.

Senast ändrad:
[ot] sommartid !
Genom att Kina kommer att ta över världen är det väl lika bra att anpassa oss direkt och köra UTC+8. Då lär ju geo bli lycklig i alla fall - snacka om långa ljusa kvällar när solen går ner vid fyrasnåret på morgonen på sommaren. ;-)

[ot] sommartid !
geologen sa:
Finland har en timme efter oss och Storbritannien en timme före. Har det inneburit några egentliga problem?
Reser man en del i Europa i jobbet som jag gör så är det betydligt lättare att komma upp i rätt tid på morgonen i de länder som kör CET än i t.ex. UK och Finland. För rena semesterresor kvittar det däremot.

[ot] sommartid !
ooms sa:
geologen sa:
Finland har en timme efter oss och Storbritannien en timme före. Har det inneburit några egentliga problem?
Reser man en del i Europa i jobbet som jag gör så är det betydligt lättare att komma upp i rätt tid på morgonen i de länder som kör CET än i t.ex. UK och Finland. För rena semesterresor kvittar det däremot.

Hmm... Jag har nog ett spann på 2-3 timmar under en och samma vecka i väckningstid, så det hade jag inte ens reagerat på.

[ot] sommartid !
Det blir intressant att se om några tidsskillnader inom EU förändras!
Om länder redan nästa vår (2019) får bestämma om de växlar tillbaks till "vintertid" hösten eller inte, med minst 6 månaders varsel som det verkar. Som det verkar blir det tvingande (?) att ta bort tidsomställningen, men att man får välja tidszon. Vore lite lustigt om vissa länder har kvar tidsomställningen och andra inte...

Med lite erfarenhet av svensk-finska gränsen med en timmes tidsskillnad kan jag väl säga att alla är tämligen vana med det, min morfar är glad att de finska butikerna öppnar en timme tidigare och står där redo 07:00, finsk tid...

Finns även artiklar från svt https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-slopa-tidsomstallning-2019

[ot] sommartid !
GoranS sa:
Genom att Kina kommer att ta över världen är det väl lika bra att anpassa oss direkt och köra UTC+8. Då lär ju geo bli lycklig i alla fall - snacka om långa ljusa kvällar när solen går ner vid fyrasnåret på morgonen på sommaren. ;-)

Om Kina tar över världen så blir det ju ett rike där solen aldrig går ner...

[ot] sommartid !
En intressant sak är att de flesta ändrar sin tid varje helg. Går upp senare och lägger sig senare. Att flyga en tidzon verkar inte heller vara avskräckande. Att justera klockan två gånger om året däremot...
Det har man ju inte valt själv.

[ot] sommartid !
jesperC sa:
Själv föredrar jag sommartid på sommaren och vintertid på vintern.
Tyvärr verkar jag vara i minoritet.

Jag med.

Jag kan inte förstå varför man inte kallar detta för vad det är - att antingen återgå till permanent normaltid eller att avskaffa tidsomställningen och byta tidszon.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp