[ot] sommartid !

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
det är så 'härligt' att det blir mörkt vid 16-tiden och snart tidigare än så. längtar varje år....

t ex frankrike och spanien har varit kloka nog att välja vår tidszon trots att de ligger cirka en timme västerut. kommer vi att vara lika kloka när vi skall välja vilken zon vi skall ha som permanent tid om det nu blir så?

skulle inte tro det. folk i allmänhet i vårt land vill vara just 'normala'.

tänkvärd provokation; rätt bra om man nu skall ha tidsomställning att snarare göra den omvänd, så att man fick extra ljus på eftermiddagen vintertid. värdefullare än några minuters ljus under morgonpendlingen.

Konsensus

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Sommartid året runt här i Skandinavien torde vara mest lämpligt, jag menar, vem har nöje av lite extra ljust på morgonen när man ändå inte är ute eller ens vaken, eller fattar man är vaken, möjligen då de tidiga morgonpendlarna, och all heder åt dem som orkar gå upp så tidigt, men de ska ju pendla hem också, och då i mörkret. Det enda man kan vara säker på när och om ett val kommer ske, det är att oavsett utfall så kommer den Svenska befolkningen välja fel.

Rattnalle

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Blev ju sjukt stressad imorse när jag trodde att jag hade försovit mig för att det var ljust när jag vaknade. Ohälsosamt det här med normaltid. 😉

nieves

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Lite klent med en timmes sommartid, vi borde prova med tolv timmar.
Provar rätt ofta på jobbet, aldrig någon förståelse från övriga när jag föreslagit kurser och möten med 12h förskjutning och helgdagar. Det är ofta ett seriöst problem att tackla snabba påtvingade dygnsomställningar som kan bidra till negativa konsekvenser inte bara i livspusslet.
Senast jag cyklade en BRM600 kom jag från 67h arbete med avgång 07 fredag morgon. Att försöka non-stoppa ett lopp på lördagen efter det var spännande, mikrosömn i sadeln är inget vidare.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Jag föreslår 25-timmarsdygn. Då kommer förespråkarna för både sommartid och normaltid att få som de vill någon gång emellanåt. Och alla andra som föredrar någon annan offset mot UTC som är ett heltaligt antal timmar kommer också att få sina önskemål tillfredsställda med jämna mellanrum.

nieves

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Jag föreslår 25-timmarsdygn. Då kommer förespråkarna för både sommartid och normaltid att få som de vill någon gång emellanåt. Och alla andra som föredrar någon annan offset mot UTC som är ett heltaligt antal timmar kommer också att få sina önskemål tillfredsställda med jämna mellanrum.
Du har min röst i nästa val (ej pol.) förslag på övriga reformer kommer under nästa nattliga långtur 2021. Ibland tänker man som bäst på en öde väg i obygden.

RN

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Alltså, jag ser inte riktigt problemet med sommar- och normaltid men om vi nu ska ha EN tid så är det bannemig normaltid.
Alla som säger sommartid "för att det är mycket bättre på sommaren" (typ) blir jag helt matt på. Åkte på en sådan för några veckor sedan och mitt svar blev att vi borde flytta till Australiens tidszon för där är det sjukt najs. Vilken blick jag fick.

/R

nieves

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Alltså, jag ser inte riktigt problemet med sommar- och normaltid men om vi nu ska ha EN tid så är det bannemig normaltid.
Alla som säger sommartid "för att det är mycket bättre på sommaren" (typ) blir jag helt matt på. Åkte på en sådan för några veckor sedan och mitt svar blev att vi borde flytta till Australiens tidszon för där är det sjukt najs. Vilken blick jag fick.

/R
Jag håller med men bara med 6 månaders intervall.
/En frusen en

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Övergången till vintertid är lika vidrig och obegriplig varje år. Just när det börjar bli mörkt och jävligt på eftermiddagarna så ska man göra det ännu värre. Varför i helvete då? De flesta lär ha större nöje av ljus på eftermiddan än på morgonen, särskilt på fritiden. Snart är det ändå svart som säck före och efter jobbet. 😖

Jag skulle gärna ställa om en timme åt andra hållet istället. Hur många har sin vakna tid centrerad kring klockan 12??? Ingen, utom möjligen spädbarn.

rln

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Övergången till vintertid är lika vidrig och obegriplig varje år. Just när det börjar bli mörkt och jävligt på eftermiddagarna så ska man göra det ännu värre. Varför i helvete då? De flesta lär ha större nöje av ljus på eftermiddan än på morgonen, särskilt på fritiden. Snart är det ändå svart som säck före och efter jobbet. 😖

Jag skulle gärna ställa om en timme åt andra hållet istället. Hur många har sin vakna tid centrerad kring klockan 12??? Ingen, utom möjligen spädbarn.
Varför ställa om klockan, då är det väl bara låta alla aktiviteter börja en timma tidigare?

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Varför ställa om klockan, då är det väl bara låta alla aktiviteter börja en timma tidigare?
varför bara en timme? hellre två.

men det funkar tyvärr dåligt i praktiken eftersom skolor och arbetsplatser envisas med att hålla sig till ska vi kalla det traditioner. och skulle de ta sitt förnuft till fånga och tidigarelägga skulle det ta hus i helvete.

pensionärer och andra som är fria att själva sköta sitt dygn ser inte vinsten med sommartid.

ooms

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Skolor, butiker och annat är ju en sak, men de flesta kontorsjobb har väl flextid idag? Ännu större borde möjligheterna vara just nu att själv styra sin tid då de styrande uppmanar till hemmajobb.

Spacekitty

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
varför bara en timme? hellre två.

men det funkar tyvärr dåligt i praktiken eftersom skolor och arbetsplatser envisas med att hålla sig till ska vi kalla det traditioner. och skulle de ta sitt förnuft till fånga och tidigarelägga skulle det ta hus i helvete.
Dom flesta kan nog styra sina sovrutiner både en och två timmar åt ena eller andra hållet, om dom verkligen vill, för inte är väl alla så tokiga att dom sover tills en kvart innan dom börjar jobba.

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
ja själv skulle jag gärna gå upp kl tre istället för fem och få två timmar mera ljus på eftermiddagen. men det skulle bli ett ensamt liv.

istället började jag redan på nittiotalet ta ledigt onsdagar de mörkaste månaderna så det bara blev två dagars mörker åt gången.

rekommenderas:)

fhloston

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
I vår kan vi väl göra en sista omställning och som en kompromiss flytta fram klockan 30 minuter, då blir det ju mitt i mellan normal- och sommartid. Det blir väl lagom och alla blir nöjda?

😉

jonte987

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Hugo C bestämde väl på en Lördag att de skulle skifta 30 minuter med start följande måndag. Det var tydligen skit att ligga och takta med USA. Det blev inget med det.
Lite som EU och Sverige. Det skulle vara sista gången i år men det blev inget med det. Nån kom väl på att man måste prata med Microsoft om en .Net update också.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Om konsensus i samhället är att det är vidrigt med normaltid för att skolor, arbetsplatser mm har de tider de har borde det väl rimligen bli ett tryck mot att ändra dessa tider för skolor, arbetsplatser, mm?!

Personligen skulle jag rösta för normaltid om/när man skippar tidsomställningarna men skulle det bli sommartid så gör det mig inte så mkt.

42Hz

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Man kan sluta med att ställa tillbaka klockan, flytta fram tiden 1h varje år, så blir alla nöjda ett år var 24:de år i alla fall! ;)

Mig kvittar det faktiskt vilket det blir bara man slutar med idiotin att flytta en timme hit och dit 2ggr per år!

Masjevel

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Det är på vintern man(jag) saknar dagsljuset som mest och då känns det dumt att vrida tillbaka klockan så det blir mörkare tidigare på dagen. Jag röstar därför på att sommartid blir ny normaltid.

Vem sammanställer våra röster och skickar till EU? :-)

Spacekitty

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Det är på vintern man(jag) saknar dagsljuset som mest och då känns det dumt att vrida tillbaka klockan så det blir mörkare tidigare på dagen. Jag röstar därför på att sommartid blir ny normaltid.

Du hade en chans att lämna din röst till EU 2018. Varför gjorde du inte det då?
På hemsidan har dom frågor om ditten och datten som du kan tycka till om, passa på att gör det.

Här är resultatet.

Frågorna vi fick svara på:

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
[ot] sommartid !

tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.

min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.

som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)

fhloston

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.

min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.

som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)

Det är klart att man vill ha mörkare på eftermiddagarna, då får man ju mer glädje av sina skogslampor 😉

Mer allvarligt föredrar jag sommartid året runt, och röstade i den där EU-grejen. Men röstdeltagandet var inte direkt stort. Nästan så att jag tror att GoranS kan ha någon matematisk invändning mot tillförlitligheten i resultatet.

Stumpy

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Det var ändå svart som en säck vid hemgång från jobbet vid 17-tiden, så perfekt tajming att ställa om nu. Jag har fortfarande ljust under morgonpendlingen.

Jag skulle gärna ställa om en timme åt andra hållet istället. Hur många har sin vakna tid centrerad kring klockan 12???
Min vakna och lediga tid är centrerad runt 20, så vi kanske skulle anpassa det efter kl 12. Vi vrider fram klockan 8 timmar.

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Det var ändå svart som en säck vid hemgång från jobbet vid 17-tiden, så perfekt tajming att ställa om nu. Jag har fortfarande ljust under morgonpendlingen.

Min vakna och lediga tid är centrerad runt 20, så vi kanske skulle anpassa det efter kl 12. Vi vrider fram klockan 8 timmar.
Som sagt är det svart som en säck före och efter jobbet snart ändå. Jag är dock mest intresserad av lite mer ljus på eftermiddan under helgen. Eller vid de tillfällen man kan gå tidigare från jobbet. Jag skulle tro att de flesta inte betraktar tiden före jobbet som nån användbar fritid.

Stumpy

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Som sagt är det svart som en säck före och efter jobbet snart ändå. Jag är dock mest intresserad av lite mer ljus på eftermiddan under helgen. Eller vid de tillfällen man kan gå tidigare från jobbet. Jag skulle tro att de flesta inte betraktar tiden före jobbet som nån användbar fritid.
För min del tycker jag det är trevligt med pendling i dagsljus några veckor till.
Hur många timmar vill du ändra tiden för att få till mer ljus på eftermiddagarna?

Kvalster

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Debatten om en timme hit eller dit och problem med en timmes tidsomställning 2 gånger per år är löjlig.

Det värsta är att ställa om till arbetstid, och det sker varje måndag. (Semestern undantagen.)

Mashimaro

Aktiv medlem
[ot] sommartid !

Från svt.se:
Många länder i Europa (samt EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker) vill ha evig sommartid. Finland och Danmark föredrar normaltid (vintertid i folkmun) men i Sverige ser bilden annorlunda ut. Här har flera undersökningar visat att en majoritet vill ha sommartid året om.

fiskarn

Aktiv medlem
[ot] sommartid !

Ja verkligen. Jag arbetar kontorstider och bor i södra Sverige. Jag tycker väl sep-nov och typ feb-mars är de månader det spelar någon roll. Då gör ju en timme extra ljus på em väldigt gott. På sommaren är det ljust ändå och mitt i vintern ändå mörkt. Nu vid tidsomställningen är det ju verkligen rullgardin ner.

Har dock för mig jag läst att det är bättre för sömn och dygnsrytm med normaltid.

GoranS

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Denna undersökning kring uppfattningar i de nordiska länderna förutom Island ger att

1) Grovt sett var tionde finne, var femte svensk, var fjärde norrman och var tredje dansk vill behålla bytet
2) Bland finnar och danskar som vill slippa bytet är det rätt jämnt mellan sommar- och normaltidsförespråkarna
3) Bland svenskar och norrmän som inte vill byta är det ca dubbelt så många svenskar och tre gånger så många norrmän som föredrar sommartid.

Ingen aning om vad de statistiska felmarginalerna är.

Makten

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
För min del tycker jag det är trevligt med pendling i dagsljus några veckor till.
Hur många timmar vill du ändra tiden för att få till mer ljus på eftermiddagarna?
Sommartid duger gott, men ytterligare en timme åt andra hållet skulle inte skada. Alltså att solen står som högst klockan 14.

rln

Aktiv medlem
[ot] sommartid !
I ovan nämnda undersökning så kan en fråga ställas på fler sätt. Exempelvis:

Vill du ha sommartid året runt?

Eller

Vill du gå upp en timma tidigare för resten av ditt liv?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer