ForesterGuy
Aktiv medlem
[ot] sommartid !
Då slipper vi köpa nya klockor.hm sa:Ja!
Sommar/vintertiden blir kvar. Iaf några år till.
Då slipper vi köpa nya klockor.hm sa:Ja!
Sommar/vintertiden blir kvar. Iaf några år till.
Ja gonatt. Nån drog ner rullgardinen.Ä n t l i g e n normaltid!
Provar rätt ofta på jobbet, aldrig någon förståelse från övriga när jag föreslagit kurser och möten med 12h förskjutning och helgdagar. Det är ofta ett seriöst problem att tackla snabba påtvingade dygnsomställningar som kan bidra till negativa konsekvenser inte bara i livspusslet.Lite klent med en timmes sommartid, vi borde prova med tolv timmar.
Du har min röst i nästa val (ej pol.) förslag på övriga reformer kommer under nästa nattliga långtur 2021. Ibland tänker man som bäst på en öde väg i obygden.Jag föreslår 25-timmarsdygn. Då kommer förespråkarna för både sommartid och normaltid att få som de vill någon gång emellanåt. Och alla andra som föredrar någon annan offset mot UTC som är ett heltaligt antal timmar kommer också att få sina önskemål tillfredsställda med jämna mellanrum.
Jag håller med men bara med 6 månaders intervall.Alltså, jag ser inte riktigt problemet med sommar- och normaltid men om vi nu ska ha EN tid så är det bannemig normaltid.
Alla som säger sommartid "för att det är mycket bättre på sommaren" (typ) blir jag helt matt på. Åkte på en sådan för några veckor sedan och mitt svar blev att vi borde flytta till Australiens tidszon för där är det sjukt najs. Vilken blick jag fick.
/R
Varför ställa om klockan, då är det väl bara låta alla aktiviteter börja en timma tidigare?Övergången till vintertid är lika vidrig och obegriplig varje år. Just när det börjar bli mörkt och jävligt på eftermiddagarna så ska man göra det ännu värre. Varför i helvete då? De flesta lär ha större nöje av ljus på eftermiddan än på morgonen, särskilt på fritiden. Snart är det ändå svart som säck före och efter jobbet.
Jag skulle gärna ställa om en timme åt andra hållet istället. Hur många har sin vakna tid centrerad kring klockan 12??? Ingen, utom möjligen spädbarn.
varför bara en timme? hellre två.Varför ställa om klockan, då är det väl bara låta alla aktiviteter börja en timma tidigare?
Dom flesta kan nog styra sina sovrutiner både en och två timmar åt ena eller andra hållet, om dom verkligen vill, för inte är väl alla så tokiga att dom sover tills en kvart innan dom börjar jobba.varför bara en timme? hellre två.
men det funkar tyvärr dåligt i praktiken eftersom skolor och arbetsplatser envisas med att hålla sig till ska vi kalla det traditioner. och skulle de ta sitt förnuft till fånga och tidigarelägga skulle det ta hus i helvete.
Hur skulle man annars göra menar du? Fast det är nog lite drygt tjugo minuter i mitt fall, jag ska ju cykla till jobbet också.Dom flesta kan nog styra sina sovrutiner både en och två timmar åt ena eller andra hållet, om dom verkligen vill, för inte är väl alla så tokiga att dom sover tills en kvart innan dom börjar jobba.
Sover till 15 minuter innan jag kör, eller 3 minuter om jag jobbar hemma :)Hur skulle man annars göra menar du? Fast det är nog lite drygt tjugo minuter i mitt fall, jag ska ju cykla till jobbet också.
Du hade en chans att lämna din röst till EU 2018. Varför gjorde du inte det då?Det är på vintern man(jag) saknar dagsljuset som mest och då känns det dumt att vrida tillbaka klockan så det blir mörkare tidigare på dagen. Jag röstar därför på att sommartid blir ny normaltid.
Vem sammanställer våra röster och skickar till EU? :-)
tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.Det är på vintern man(jag) saknar dagsljuset som mest och då känns det dumt att vrida tillbaka klockan så det blir mörkare tidigare på dagen. Jag röstar därför på att sommartid blir ny normaltid.
tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.
min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.
som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
Det var ändå svart som en säck vid hemgång från jobbet vid 17-tiden, så perfekt tajming att ställa om nu. Jag har fortfarande ljust under morgonpendlingen.Övergången till vintertid är lika vidrig och obegriplig varje år. Just när det börjar bli mörkt och jävligt på eftermiddagarna så ska man göra det ännu värre. Varför i helvete då? De flesta lär ha större nöje av ljus på eftermiddan än på morgonen, särskilt på fritiden. Snart är det ändå svart som säck före och efter jobbet.![]()
Min vakna och lediga tid är centrerad runt 20, så vi kanske skulle anpassa det efter kl 12. Vi vrider fram klockan 8 timmar.Jag skulle gärna ställa om en timme åt andra hållet istället. Hur många har sin vakna tid centrerad kring klockan 12???
Som sagt är det svart som en säck före och efter jobbet snart ändå. Jag är dock mest intresserad av lite mer ljus på eftermiddan under helgen. Eller vid de tillfällen man kan gå tidigare från jobbet. Jag skulle tro att de flesta inte betraktar tiden före jobbet som nån användbar fritid.Det var ändå svart som en säck vid hemgång från jobbet vid 17-tiden, så perfekt tajming att ställa om nu. Jag har fortfarande ljust under morgonpendlingen.
Min vakna och lediga tid är centrerad runt 20, så vi kanske skulle anpassa det efter kl 12. Vi vrider fram klockan 8 timmar.
Det löser du genom att ändra dina sovrutiner.Jag är dock mest intresserad av lite mer ljus på eftermiddan under helgen.
För min del tycker jag det är trevligt med pendling i dagsljus några veckor till.Som sagt är det svart som en säck före och efter jobbet snart ändå. Jag är dock mest intresserad av lite mer ljus på eftermiddan under helgen. Eller vid de tillfällen man kan gå tidigare från jobbet. Jag skulle tro att de flesta inte betraktar tiden före jobbet som nån användbar fritid.
Det kanske jag gjorde. Kommer inte ihåg. Hade mycket annat som upptog mina tankar då som kändes viktigare.Du hade en chans att lämna din röst till EU 2018. Varför gjorde du inte det då?
På hemsidan har dom frågor om ditten och datten som du kan tycka till om, passa på att gör det.
Från svt.se:tyvärr är du (vi) i en kraftig minoritet. 80-90 procent av svenskarna säger sig vilja ha ’normaltid’, dvs ha det mörkare på eftermiddagarna året runt.
min förmodan är att man ffa är emot själva tidsomställningen, och sedan inte tänkt riktigt igenom sakernas tillstånd.
som flera här verkar ha instämt i, ska man ändå ha en tidsomställning vore det snarast mer logiskt att ställa fram klockan vintertid än på sommaren:)
Ja verkligen. Jag arbetar kontorstider och bor i södra Sverige. Jag tycker väl sep-nov och typ feb-mars är de månader det spelar någon roll. Då gör ju en timme extra ljus på em väldigt gott. På sommaren är det ljust ändå och mitt i vintern ändå mörkt. Nu vid tidsomställningen är det ju verkligen rullgardin ner.Det är på vintern man(jag) saknar dagsljuset som mest och då känns det dumt att vrida tillbaka klockan så det blir mörkare tidigare på dagen. Jag röstar därför på att sommartid blir ny normaltid.
De styrs av min arbetstid, så nix.Det löser du genom att ändra dina sovrutiner.
Sommartid duger gott, men ytterligare en timme åt andra hållet skulle inte skada. Alltså att solen står som högst klockan 14.För min del tycker jag det är trevligt med pendling i dagsljus några veckor till.
Hur många timmar vill du ändra tiden för att få till mer ljus på eftermiddagarna?