[ot] sommartid !

[ot] sommartid !
ForesterGuy sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
Det fina med tidszoner är att man får en klocka som synka hyggligt med dygnet oavsett vilken longitud man är på. Hade känts jättekonstigt att tex gå upp klockan 15 och lägga sig kl 5 bara för att man är på USAs västkust och någon bestämt att alla ska köra med GMT som tidsnorm.
UTC, inte GMT! ;-)

Idag hade det säkert känts konstigt, men frågan är om det skulle vara ett så stort problem om man haft det systemet ett tag. Jag är inte säker. Datumbyten funderar jag på skulle kunna vara jobbigare.

Spontant tänker jag att det enklaste och naturligaste sättet att mäta tid är "solur" vilket ger en högst lokalt normerad tid för platsen. Så jag undrar om man verkligen hade tyckt det var normalt att referera till tex UTC (eller GMT :-P)

Det blir ju problem i ett avlångt land som Sverige, iallafall när man inför järnväg...

Var man sitt solur!
Blir spännande detta ?

Åtminstone kan ingen längre klaga på att tågen inte passar tifen.

Senast ändrad:
[ot] sommartid !
Jag har en sån här:

Bilagor

• DSC037331-768x1024.jpg
    DSC037331-768x1024.jpg
    105.2 KB · Besök: 96
[ot] sommartid !
GoranS sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.

Men en bra ide i grunden. Dock ogenomför i praktiken.
Är det inte det där två olika saker, dels en kontinuerlig global tid och dels en omskalning. Personligen tycker jag bättre om den första idén än den andra. Blir lite skumt när beat:et definieras från något som förändras med tiden (jordens dygnslängd). Visst kan man säga att man definierar det utifrån dygnslängden vid en speciell tidpunkt, men det känns opraktiskt. Tycker det är bättre med sekunddefinitionen som den är i dag i så fall och så får dygnslängden bli vad den blir. Naturligtvis skulle man kunna skala om definitionen s.a. man skulle få att det t.ex. gick ca 100000 sekunder på ett dygn. Misstänker dock att en såpass stor ändring av en sekunds längd skulle vara än knöligare att genomföra än global tid (vilket förvisso lär vara knöligt nog).

Det fanns implementerat på Ericsson T20
Men då har jag för mig dom kallade det för Swatch Internet Time och att enheten var beats bara.
Annars känns ju UNIX timestamp lite vettigare så slipper man omskalning.

[ot] sommartid !
eketjall sa:
GoranS sa:
Bengt-re sa:
NLC sa:
Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.

Men en bra ide i grunden. Dock ogenomför i praktiken.
Är det inte det där två olika saker, dels en kontinuerlig global tid och dels en omskalning. Personligen tycker jag bättre om den första idén än den andra. Blir lite skumt när beat:et definieras från något som förändras med tiden (jordens dygnslängd). Visst kan man säga att man definierar det utifrån dygnslängden vid en speciell tidpunkt, men det känns opraktiskt. Tycker det är bättre med sekunddefinitionen som den är i dag i så fall och så får dygnslängden bli vad den blir. Naturligtvis skulle man kunna skala om definitionen s.a. man skulle få att det t.ex. gick ca 100000 sekunder på ett dygn. Misstänker dock att en såpass stor ändring av en sekunds längd skulle vara än knöligare att genomföra än global tid (vilket förvisso lär vara knöligt nog).

Det fanns implementerat på Ericsson T20
Men då har jag för mig dom kallade det för Swatch Internet Time och att enheten var beats bara.

Yes så är det fortfarande. Och det fick ingen uppföljare från /// eller SEMC att göra mobilurer med denna "feature"

"In March, 2001, Ericsson released the T20e, a mobile phone which gave the user the option of displaying Internet Time. No further Ericsson phones had this feature. Outside these areas, though, it appears to be infrequently used." - http://fifthworld.wikia.com/wiki/Swatch_Internet_Time

[ot] sommartid !
ForesterGuy sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
Det fina med tidszoner är att man får en klocka som synka hyggligt med dygnet oavsett vilken longitud man är på. Hade känts jättekonstigt att tex gå upp klockan 15 och lägga sig kl 5 bara för att man är på USAs västkust och någon bestämt att alla ska köra med GMT som tidsnorm.
UTC, inte GMT! ;-)

Idag hade det säkert känts konstigt, men frågan är om det skulle vara ett så stort problem om man haft det systemet ett tag. Jag är inte säker. Datumbyten funderar jag på skulle kunna vara jobbigare.

Spontant tänker jag att det enklaste och naturligaste sättet att mäta tid är "solur" vilket ger en högst lokalt normerad tid för platsen. Så jag undrar om man verkligen hade tyckt det var normalt att referera till tex UTC (eller GMT :-P)

Det blir ju problem i ett avlångt land som Sverige, iallafall när man inför järnväg...

Det var nog större problem i ett land som är "bredare" än det är "långt" ...

[ot] sommartid !
NLC sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
UTC, inte GMT! ;-)

Solens upp- och nedgång idag:

Treriksröset 06:03 19:21
Malmö 06:50 19:34

[ot] sommartid !
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
UTC, inte GMT! ;-)

Ja. I Malmö står solen som högst kl 13:12, i Treriksröset kl 12:42 dvs en halvtimma skillnad. Jag skrev inte att det inte var _någon_ skillnad, jag skrev att det är ett _större_ problem i "breda" länder som t.ex Kina där man har en enda tidzon trots att landet spänner över fem ...

[ot] sommartid !
NLC sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
ForesterGuy sa:
NLC sa:
GoranS sa:
NLC sa:
UTC, inte GMT! ;-)

Ja. I Malmö står solen som högst kl 13:12, i Treriksröset kl 12:42 dvs en halvtimma skillnad. Jag skrev inte att det inte var _någon_ skillnad, jag skrev att det är ett _större_ problem i "breda" länder som t.ex Kina där man har en enda tidzon trots att landet spänner över fem ...

Kina har ju sin artificiella sol: https://www.goodreads.com/book/show/15160311-sun-of-china

[ot] sommartid !
Makten sa:
DT sa:
Att få ljusare kvällar under sommarhalvåret (speciellt i april-maj och augusti-september; i juni-juli är det ju ljust nästan dygnet runt ändå) är väldigt mycket mer värt än det ytterst marginella omaket att ställa om klockorna.

Jag tycker att sommartid behövs bäst på vintern. Att det är mörkt på morgonen kan jag leva med (det är det ju lik förbannat under en stor del av vintern), men att solen går ner så sjukt tidigt är vidrigt. Vid varje omställning till vintertid på hösten är det som en fet känga på kuken.
Omställning till sommartid på våren känns istället meningslöst. Nu är det ju ganska ljust på eftermiddagarna ändå.

Håller med om att omställningen till vintertid (eller "normaltid" som tidsomställningskverulanter brukar vara noga att framhålla att det heter) varje år är en käftsmäll, när ridån helt plötsligt går ner vid tre-halvfyra.

Fast om man ändå jobbar kontorstid så spelar det egentligen inte så stor roll när på eftermiddagen som solen går ner under vintern. Man kan ju aldrig utnyttja det ändå. Men på våren och hösten så spelar det stor roll för livskvaliteten huruvida solen går ner 20 istället för 19, 21 istället för 20 etc. Iaf för oss som gillar att cykla eller hålla på med andra utomhusgrejer efter jobbet. :-)

Men permanent sommartid vore absolut ett alternativ.

[ot] sommartid !
DT sa:
Makten sa:
DT sa:
Att få ljusare kvällar under sommarhalvåret (speciellt i april-maj och augusti-september; i juni-juli är det ju ljust nästan dygnet runt ändå) är väldigt mycket mer värt än det ytterst marginella omaket att ställa om klockorna.

Jag tycker att sommartid behövs bäst på vintern. Att det är mörkt på morgonen kan jag leva med (det är det ju lik förbannat under en stor del av vintern), men att solen går ner så sjukt tidigt är vidrigt. Vid varje omställning till vintertid på hösten är det som en fet känga på kuken.
Omställning till sommartid på våren känns istället meningslöst. Nu är det ju ganska ljust på eftermiddagarna ändå.

Håller med om att omställningen till vintertid (eller "normaltid" som tidsomställningskverulanter brukar vara noga att framhålla att det heter) varje år är en käftsmäll, när ridån helt plötsligt går ner vid tre-halvfyra.

Fast om man ändå jobbar kontorstid så spelar det egentligen inte så stor roll när på eftermiddagen som solen går ner under vintern. Man kan ju aldrig utnyttja det ändå. Men på våren och hösten så spelar det stor roll för livskvaliteten huruvida solen går ner 20 istället för 19, 21 istället för 20 etc. Iaf för oss som gillar att cykla eller hålla på med andra utomhusgrejer efter jobbet. :-)

Nä. Normaltid är bäst.

[ot] sommartid !
Bengt-re sa:
DT sa:
Makten sa:
DT sa:

Nä. Normaltid är bäst.

Jaha, å vaffö då då. Nu blev det kväller...

[ot] sommartid !
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Jag uppfattar det som att 80% röstade för att avskaffa omställningen. Övriga detaljer ospecificerade. Men det lär vi bli varse.
Det står sommartid, inte omställning.
Inte konsekvent. I en mening nämns sommartid i en annan omställningen. Jag tvivlar på att den som skrivit gjort distinktionen. Om de haft information om båda delar hade det förmodligen framgått.

[ot] sommartid !
Henrik_E sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Jag uppfattar det som att 80% röstade för att avskaffa omställningen. Övriga detaljer ospecificerade. Men det lär vi bli varse.
Det står sommartid, inte omställning.

Sommartid är bara namnet för omställningen. Står inget om vilken tid man ska behålla. Går att byta ut sommartid mot omställningstid, fortfarande identisk betydelse.

"The European Commission is entitled to propose that the European Parliament and the Member States decide. The EU countries should then be able to decide whether they want a permanent summer or winter season all year round. (SDA)"
https://vaaju.com/switzerland/eu-survey-over-80-percent-want-to-get-rid-of-time-change/

[ot] sommartid !
NLC sa:
Fiffigt med en omröstning ingen hört talas om förrän den är avslutad...
Ja mycket. Mer än att den länkades här då.

Hur många andra viktiga policyfrågor gör de såna här osynliga omröstningar för och hur mycket om alls bryr man sig om utfallet i och med det lite tveksamma underlaget?

[ot] sommartid !
GoranS sa:
Ingen = 4,6 miljoner? (med brasklapp för ev. personer som röstat mer än en gång)

Tyskland har 83 miljoner invånare. EU har ca en halv miljard. 4,6 miljoner är ca 5% av den förra och mindre än 1% av den senare, så den signifikansen av resultatet känns rätt vag. Men du har rätt, hade ingen känt till omröstningen kan den näppeligen få någon att rösta alls.

[ot] sommartid !
NLC sa:

Många nyhetssiter skrev om det när det var aktuellt, man kanske mest för att dom dom var förbryllade över det hårda trycket på att vilja rösta och att servrarna var överbelastade. Jag röstade för normaltid.

[ot] sommartid !
GoranS sa:
OK, och det sista alternativet (alltid vintertid) fick alltså 80% av rösterna. Hur fördelades de 20% mellan övriga alternativ?

Jag tolkar rubriken och ingressen på wp.de som att "alltid vintertid" och "alltid sommartid" fick 80% tillsammans. GP:s försök till översättning tror jag får träda tillbaka när vi rangordnar källorna.

[ot] sommartid !
GoranS sa:
Rattnalle sa:
GoranS sa:
Var det två alternativ (behåll eller avskaffa) eller fanns det flera (t.ex. behåll, alltid sommartid, alltid vintertid)?
Det senare.
OK, och det sista alternativet (alltid vintertid) fick alltså 80% av rösterna. Hur fördelades de 20% mellan övriga alternativ?
Första frågan var ska vi ställa om klockan eller inte.
Andra frågan var om inte, vad ska vi ha då.

Därav mitt antagande att det var 80 % mot omställning och att vi inte vet fördelningen på den andra.

[ot] sommartid !
Spacekitty sa:
NLC sa:

Många nyhetssiter skrev om det när det var aktuellt, man kanske mest för att dom dom var förbryllade över det hårda trycket på att vilja rösta och att servrarna var överbelastade. Jag röstade för normaltid.

Äh, nyhetssiter. Har EU-kommissionen inte hört talas om sociala medier ?

[ot] sommartid !
NLC sa:
GoranS sa:
Ingen = 4,6 miljoner? (med brasklapp för ev. personer som röstat mer än en gång)

Tyskland har 83 miljoner invånare. EU har ca en halv miljard. 4,6 miljoner är ca 5% av den förra och mindre än 1% av den senare, så den signifikansen av resultatet känns rätt vag. Men du har rätt, hade ingen känt till omröstningen kan den näppeligen få någon att rösta alls.
Jo, det är få i förhållande till antalet invånare och det ska nog till någon med väldigt slapp tolkning av termen "statiskt säkerställd" för att hävda att det i och med detta är säkerställt att undersökningen faktiskt speglar inställningen hos EU-medborgarna i stort. Dock är 4,6 miljoner fortfarande rätt många människor och jag får nog säga att jag snarast är förvånad att så många röstade. Jag kanske är en dålig EU-medborgare, men jag får erkänna att jag inte direkt brukar hänger på EU-kommissionens hemsida.

[ot] sommartid !
Spacekitty sa:
Rattnalle sa:
Första frågan var ska vi ställa om klockan eller inte.
Andra frågan var om inte, vad ska vi ha då.

Det stämmer inte alls, faktiskt. Om du gjorde undersökningen och angav din mailadress så har du fått en kopia på frågor och svar, titta igen.
Fyllde nog aldrig i en mail så minnet sviker väl mig. Men jag hade för mig att det var en flerstegsraket av något slag och inte bara en lista på alternativ.

[ot] sommartid !
fråga: Vad är din allmänna erfarenhet av omställningen från vintertid till sommartid den sista söndagen i mars och från sommartid till vintertid den sista söndagen i oktober?

alternativ:
- Väldigt positiv
- Positiv
- Ingen åsikt
- Negativ
- Väldigt negativ

---

fråga: Mycket tyder på att gemensamma EU-regler på detta område är väldigt viktiga för en väl fungerande inre marknad. Vilket av följande alternativ skulle du förespråka för att säkerställa att sådana gemensamma bestämmelser finns också i framtiden?

alternativ:
- Att behålla EU:s nuvarande sommartidsarrangemang med tidsomställning mellan sommartid och vintertid två gånger om året i alla EU-länder.
- Att avskaffa tidsomställningen i alla EU-länder.

---

följdfråga: varför?

alternativ:
- Energibesparing / brist på energibesparing
- Människors hälsa.
- Fritidsaktiviteter på kvällarna
- Trafiksäkerhet
- En väl fungerande inre marknad (handel över gränserna, transportsystem, kommunikationer...)
- Annat (förklara närmare)

---

fråga: Om du föredrar att behålla/avskaffa tidsomställningen, hur viktig är denna fråga för dig? Ange på en skala mellan 0 och 10 (0 = inte en viktig fråga, 10 = väldigt viktig fråga)

alternativ:
siffror 0 till 10 i ett textfält

---

fråga: Om tidsomställningen skulle avskaffas, vilket alternativ skulle du föredra? Att avskaffa tidsomställningen och i stället ha:

alternativ:
- Permanent sommartid (klockorna ställs fram en timme jämfört med vintertid)
- Permanent vintertid

Senast ändrad:
[ot] sommartid !
Jag tolkar ingressen på WP så, men jag har inte tagit mig igenom deras betalvägg och läst hela artikeln. Den snutt man ser gratis talar bara om tidsomställningen och leder alltså tankarna till fråga 2.

[ot] sommartid !
Jag tror nog att våra politiker inser hur omtyckta långa, ljusa sommarkvällar är, så blir det så att tidsomställningen avskaffas, lär vi få UTC+2 timmar som normaltid i Sverige. Det blir mest i synk med hur de flesta lever sina liv.

"Rätt" tid är bara fel ändå om man inte bor exakt på 15 grader östlig longitud. Kosteröarna är närmare 20 min senare än det, och Haparanda nästan 40 minuter tidigare! "Rätt" tid är ju ändå bara en definition, baserad på att klockan 12 infaller när solen står som högst på himlen. I ett modernt samhälle fyller den kopplingen ingen funktion.

[ot] sommartid !
Rattnalle sa:
.. Så långt off var jag ju inte med min sammanfattning bortsett från att jag sket i de mjuka frågorna.

+1 Andemeningen var enligt din summering. Och har man sett formuläret är inte tolkningen av GPs artikel entydig. Det kan som sagt lika gärna tolkas som att 80 % vill avskaffa omställningen.

[ot] sommartid !
Tjena!

De riktiga siffrorna släpps i morgon. Ryktena säger att 80% har sagt att dom vill slippa tidsomställningen men hur många som röstat på normal respektive sommartid får vi reda på i morgon.

[ot] sommartid !
geologen sa:
Jag tror nog att våra politiker inser hur omtyckta långa, ljusa sommarkvällar är, så blir det så att tidsomställningen avskaffas, lär vi få UTC+2 timmar som normaltid i Sverige. Det blir mest i synk med hur de flesta lever sina liv.

"Rätt" tid är bara fel ändå om man inte bor exakt på 15 grader östlig longitud. Kosteröarna är närmare 20 min senare än det, och Haparanda nästan 40 minuter tidigare! "Rätt" tid är ju ändå bara en definition, baserad på att klockan 12 infaller när solen står som högst på himlen. I ett modernt samhälle fyller den kopplingen ingen funktion.
Västra Galicien borde vara ett ställe i din smak.

Sen kan man ju fundera på om det nu är så fantastiskt uppskattat med långa ljusa sommarkvällar så borde ju människor verkligen eftersträva det vilket borde skapa drivkraft mot att samhället fungerar på ett sådant sätt att man har möjlighet att leva ett liv där man på sommaren får precis dessa långa ljusa kvällar och det oavsett vad det råkar stå för godtycklig siffra på klockan när solen går ner. Därmed tycker jag att det vore vettigt att man försöker se till att hamna i samma tidszon som en stor del av de länder vi har kontakt med och där tror jag att om CET skulle definiera om reglerna s.a. man konstant har UTC+1 och det stora flertalet länder som nu har CET skulle fortsätta att göra det så skulle det vara vettigt för Sverige att ligga kvar i CET.

[ot] sommartid !
geologen sa:

Å andra sidan så bor ungefär 95 % av svenskarna inom 12 minuter från 15:e längdgraden. Eventuellt är befolkningen t.o.m. jämnt fördelad mellan öster om och väster om 15:e.

[ot] sommartid !
Kneecap sa:
Tjena!

De riktiga siffrorna släpps i morgon. Ryktena säger att 80% har sagt att dom vill slippa tidsomställningen men hur många som röstat på normal respektive sommartid får vi reda på i morgon.

Och 3 miljoner av de 4,7 som röstat är tyskar. Det vet man ju hur dom är. :-)

Tillbaka
Topp