Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hm sa:Man vet var söderut är då .
Resten har mindre betydelse. är ju bara att vrida sitt dygn efter vad som passar en själv runt det.
Vilket även människan gjort och anpassat sig till sen klockan uppfanns . Arbetsplatser och skolor öppnar när det blir ljust och stänger när det blir mörkt .
Det är ju inte så att solen är rakt söderut kl 12 under normaltid i hela Sverige så vad spelar det för roll om den inte är rakt söderut kl 13 istället?hm sa:Makten sa:hm sa:Det är väl ändå lättare att du väljer arbetsplats/arbetstider än att alla andra ska rätta sig efter din smak.
Jag menar inte att alla ska rätta sig efter min smak. Däremot tror jag att många (kanske de flesta?) skulle uppskatta en sådan förändring när de vant sig.
Vad är fördelen med att solen står som högst klockan 12?
Man vet var söderut är då .
Resten har mindre betydelse. är ju bara att vrida sitt dygn efter vad som passar en själv runt det.
Vilket även människan gjort och anpassat sig till sen klockan uppfanns . Arbetsplatser och skolor öppnar när det blir ljust och stänger när det blir mörkt .
Makten sa:hm sa:Man vet var söderut är då .
Jasså, det måste jag ha missat. Menar du att jag har rätt till 4-5 timmars arbetsdag på vintern då? Hur går det i Kiruna? Tror det blir rätt jobbigt att hålla igång dygnet runt på sommaren:-)
Har du rätt i , inte tänkt på det sommarlovet och semester borde ju ligga mitt i vintern istl. På sommaren är det ändå ljust så länge så man hinner både jobba och cykla medans det är ljust. Förresten lyser solen ändå inte ner i gruvan i Kiruna , så där kan du jobba nattskiffet.
Edit: Och varför ända in i glödheta ska jag sitta på jobbet när det är ljust? Totalt ologiskt och meningslöst.
hm sa:Makten sa:hm sa:Man vet var söderut är då .
Jasså, det måste jag ha missat. Menar du att jag har rätt till 4-5 timmars arbetsdag på vintern då? Hur går det i Kiruna? Tror det blir rätt jobbigt att hålla igång dygnet runt på sommaren:-)
Har du rätt i , inte tänkt på det sommarlovet och semester borde ju ligga mitt i vintern istl. På sommaren är det ändå ljust så länge så man hinner både jobba och cykla medans det är ljust. Förresten lyser solen ändå inte ner i gruvan i Kiruna , så där kan du jobba nattskiffet.
Edit: Och varför ända in i glödheta ska jag sitta på jobbet när det är ljust? Totalt ologiskt och meningslöst.
Du ja. Men sök ett nattjobb eller iaf lobba att ni ska börja tidigare.
Men alla sitter inte på arseltt än i Sverige. Själv skulle det inte passa så bra att dra upp ungarna kl 6 för att sen sitta hemma och vänta på att det blir ljust för att kunna börja jobba kl 9
Helkama raisu sa:hm sa:Makten sa:hm sa:Man vet var söderut är då .
Du ja. Men sök ett nattjobb eller iaf lobba att ni ska börja tidigare.
Men alla sitter inte på arseltt än i Sverige. Själv skulle det inte passa så bra att dra upp ungarna kl 6 för att sen sitta hemma och vänta på att det blir ljust för att kunna börja jobba kl 9
Du menar att du bara jobbar när det är ljust??? Blir inte mycket gjort vintertid då...
hm sa:Ligger nog närmare till att vi vrider livet minus 1 timme extra över vintertid .
Här för mig det varit tal om att skolan borde börja 9 istl för 8 på mornarna vilket skulle passa våra barn och ungdomar bättre enl forskare .
Och då lär resten av samhället följa efter...
Man köper en Wahoo.Sambal Oelek sa:...jaha, men på Garmin Edge är det fortfarande vintertid och jag vet inte hur man lyckas ändra det :(
Sambal Oelek sa:...jaha, men på Garmin Edge är det fortfarande vintertid och jag vet inte hur man lyckas ändra det :(
cyklar aldrig iväg utan att den låst på satelliterna :) har provat med bara GPS eller GPS+Glonass men inget ställer om klockan. Får väl ge det ett dygn till helt enkelt, det här brukar fungera bra har jag för mig.marr sa:Det borde lösa sig om den hittar satelliter?Sambal Oelek sa:...jaha, men på Garmin Edge är det fortfarande vintertid och jag vet inte hur man lyckas ändra det :(
Sambal Oelek sa:cyklar aldrig iväg utan att den låst på satelliterna :) har provat med bara GPS eller GPS+Glonass men inget ställer om klockan. Får väl ge det ett dygn till helt enkelt, det här brukar fungera bra har jag för mig.marr sa:Det borde lösa sig om den hittar satelliter?Sambal Oelek sa:...jaha, men på Garmin Edge är det fortfarande vintertid och jag vet inte hur man lyckas ändra det :(
Nog för att jag är lite trött, men vill man ha lika långa dagar oavsett datum på året får man väl bosätta sig på ekvatorn?NLC sa:Om det inte passar att det i Sverige är längre dagar på sommarhalvåret och länge nätter på vinterhalvåret så är det väl bara att flytta till någonstans inom vänkretsarna?
GoranS sa:Jag tycker hela världen borde köra UTC alltid.
GoranS sa:Nog för att jag är lite trött, men vill man ha lika långa dagar oavsett datum på året får man väl bosätta sig på ekvatorn?NLC sa:Om det inte passar att det i Sverige är längre dagar på sommarhalvåret och länge nätter på vinterhalvåret så är det väl bara att flytta till någonstans inom vänkretsarna?
Fyrkantiga ingenjörslösningar for president.42Hz sa:GoranS sa:Jag tycker hela världen borde köra UTC alltid.
GöranS för president!
Extremerna (om man bortser från offset-ändringar) är i ena änden rent lokal tid, det som användes innan normaltiden infördes, och i andra änden en global tid. Att man införde normaltid torde ha berott på att människor på olika platser hade ökande utbyte och att det därigenom var smidigt att ha samma uppfattning om vad klockan var. Ökad globalisering borde öka detta behov även över det som idag är olika tidszoner. Jag säger inte att det inte finns nackdelar med UTC som den enda, globalt gällande tiden. Däremot hävdar jag att det finns nackdelar med alla system och att säga att man ska fortsätta ha något bara för att vi haft det i ett antal år känns knappast rationellt. Om förändringar principiellt hade varit fel hade vi inte gjort övergången från lokal tid till normaltid.Henrik_E sa:Fyrkantiga ingenjörslösningar for president.42Hz sa:GoranS sa:Jag tycker hela världen borde köra UTC alltid.
GöranS för president!
Den där videon är riktigt bra på att förklara hur eländigt tid är.eketjall sa:UTC i hela världen kommer ju aldrig att hända även om det skulle vara det bästa med nuvarande system med sekunder, minuter, timmar osv.
Om vi ska ha kvar tidszoner men skippa DST så är sommartid bäst för oss i Sverige.
GoranS sa:Den där videon är riktigt bra på att förklara hur eländigt tid är.eketjall sa:UTC i hela världen kommer ju aldrig att hända även om det skulle vara det bästa med nuvarande system med sekunder, minuter, timmar osv.
Om vi ska ha kvar tidszoner men skippa DST så är sommartid bäst för oss i Sverige.
me.I.am sa:ITO, Individual Time Offset tror jag på.
NLC sa:Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.
Spacekitty sa:Min morbror har kört normaltid på sina klockor sedan 50 år tillbaka, sen lägger lägger han till en timme i huvudet på sommaren. Enklast så säger han.
Det var knepigt. Min gamla Garmin 500 Edge (från ca 2012-13) var redan färdiginställd på sommartid märkte jag nu precis när jag klickade igång den, alltså innan den ens hunnit hitta satelliter. Då har den ändå varit avstängd i flera dygn tills just nu. Magiskt!Sambal Oelek sa:cyklar aldrig iväg utan att den låst på satelliterna :) har provat med bara GPS eller GPS+Glonass men inget ställer om klockan. Får väl ge det ett dygn till helt enkelt, det här brukar fungera bra har jag för mig.marr sa:Det borde lösa sig om den hittar satelliter?Sambal Oelek sa:...jaha, men på Garmin Edge är det fortfarande vintertid och jag vet inte hur man lyckas ändra det :(
eketjall sa:Det är ju inte så att solen är rakt söderut kl 12 under normaltid i hela Sverige så vad spelar det för roll om den inte är rakt söderut kl 13 istället?hm sa:Makten sa:hm sa:Det är väl ändå lättare att du väljer arbetsplats/arbetstider än att alla andra ska rätta sig efter din smak.
Jag menar inte att alla ska rätta sig efter min smak. Däremot tror jag att många (kanske de flesta?) skulle uppskatta en sådan förändring när de vant sig.
Vad är fördelen med att solen står som högst klockan 12?
Man vet var söderut är då .
Är det inte det där två olika saker, dels en kontinuerlig global tid och dels en omskalning. Personligen tycker jag bättre om den första idén än den andra. Blir lite skumt när beat:et definieras från något som förändras med tiden (jordens dygnslängd). Visst kan man säga att man definierar det utifrån dygnslängden vid en speciell tidpunkt, men det känns opraktiskt. Tycker det är bättre med sekunddefinitionen som den är i dag i så fall och så får dygnslängden bli vad den blir. Naturligtvis skulle man kunna skala om definitionen s.a. man skulle få att det t.ex. gick ca 100000 sekunder på ett dygn. Misstänker dock att en såpass stor ändring av en sekunds längd skulle vara än knöligare att genomföra än global tid (vilket förvisso lär vara knöligt nog).Bengt-re sa:NLC sa:Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.
Men en bra ide i grunden. Dock ogenomför i praktiken.
janolle sa:Ja ställer aldrig om klockan! Behövs inte om man är pensionär.
GoranS sa:Är det inte det där två olika saker, dels en kontinuerlig global tid och dels en omskalning. Personligen tycker jag bättre om den första idén än den andra. Blir lite skumt när beat:et definieras från något som förändras med tiden (jordens dygnslängd). Visst kan man säga att man definierar det utifrån dygnslängden vid en speciell tidpunkt, men det känns opraktiskt. Tycker det är bättre med sekunddefinitionen som den är i dag i så fall och så får dygnslängden bli vad den blir. Naturligtvis skulle man kunna skala om definitionen s.a. man skulle få att det t.ex. gick ca 100000 sekunder på ett dygn. Misstänker dock att en såpass stor ändring av en sekunds längd skulle vara än knöligare att genomföra än global tid (vilket förvisso lär vara knöligt nog).Bengt-re sa:NLC sa:Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.
Sen är det ju en sak att logga saker som hänt, där är UTC bra. För framtida händelser relaterade till mänskliga önskemål är det oftast inte tillräckligt då människor typiskt tänker i lokal tid. Då blir det naturligare att lagra lokal tid + information om tidszon så är man lite säkrare. Hade man bara haft UTC hade det därmed varit samma sak, vilket varit trevligt.Bengt-re sa:GoranS sa:Är det inte det där två olika saker, dels en kontinuerlig global tid och dels en omskalning. Personligen tycker jag bättre om den första idén än den andra. Blir lite skumt när beat:et definieras från något som förändras med tiden (jordens dygnslängd). Visst kan man säga att man definierar det utifrån dygnslängden vid en speciell tidpunkt, men det känns opraktiskt. Tycker det är bättre med sekunddefinitionen som den är i dag i så fall och så får dygnslängden bli vad den blir. Naturligtvis skulle man kunna skala om definitionen s.a. man skulle få att det t.ex. gick ca 100000 sekunder på ett dygn. Misstänker dock att en såpass stor ändring av en sekunds längd skulle vara än knöligare att genomföra än global tid (vilket förvisso lär vara knöligt nog).Bengt-re sa:NLC sa:Swatch .beat (be@) slog ju hårt. Eller inte.
Vore jobbigt att ändra i all teknik som på gott eller ont lärt sig räkna och hanteta skottsekunder på ett predikterbart sätt. Servrar i allmänhet kör UTC sedan lång tid tillbaka - det blir hopplöst jobbigt att hålla reda på tiden annars. Jämnför loggar som ibland kör den ena eller den andra loka tiden och vissa UTC. Nej det är oändligt mycket enklare att köra UTC så får man möjligen skala om det till lokal tid när något skall propageras till någon systemoperatör.
Och jo. Jag vet att det finns stollar som än idag kör med lokal tid på servrar, men det finns ju människor som fortfarande tror att jorden är platt eller att det skulle gå cykla i skogen med 26" däck....
UTC, inte GMT! ;-)NLC sa:Det fina med tidszoner är att man får en klocka som synka hyggligt med dygnet oavsett vilken longitud man är på. Hade känts jättekonstigt att tex gå upp klockan 15 och lägga sig kl 5 bara för att man är på USAs västkust och någon bestämt att alla ska köra med GMT som tidsnorm.
GoranS sa:UTC, inte GMT! ;-)NLC sa:Det fina med tidszoner är att man får en klocka som synka hyggligt med dygnet oavsett vilken longitud man är på. Hade känts jättekonstigt att tex gå upp klockan 15 och lägga sig kl 5 bara för att man är på USAs västkust och någon bestämt att alla ska köra med GMT som tidsnorm.
Idag hade det säkert känts konstigt, men frågan är om det skulle vara ett så stort problem om man haft det systemet ett tag. Jag är inte säker. Datumbyten funderar jag på skulle kunna vara jobbigare.
Trevlig ton.Henrik_E sa:Tidszoner är inget svårt problem och något som bara folk utan förmåga till abstrakt tänkande har problem med. Sluta vara så på spektrumet.
NLC sa:GoranS sa:UTC, inte GMT! ;-)NLC sa:Det fina med tidszoner är att man får en klocka som synka hyggligt med dygnet oavsett vilken longitud man är på. Hade känts jättekonstigt att tex gå upp klockan 15 och lägga sig kl 5 bara för att man är på USAs västkust och någon bestämt att alla ska köra med GMT som tidsnorm.
Idag hade det säkert känts konstigt, men frågan är om det skulle vara ett så stort problem om man haft det systemet ett tag. Jag är inte säker. Datumbyten funderar jag på skulle kunna vara jobbigare.
Spontant tänker jag att det enklaste och naturligaste sättet att mäta tid är "solur" vilket ger en högst lokalt normerad tid för platsen. Så jag undrar om man verkligen hade tyckt det var normalt att referera till tex UTC (eller GMT :-P)