[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Spara ström tråden
Jo, tyvärr gör det det. Trodde själv först det var lite förnuftigare och tog 90% av spotprisen, men ikke. Det räknas ut mot månadsgenomsnittet, från första till sista varje månad. De säger att det hade varit för komplicerat att göra det noggrannare eftersom det är nätbolaget som betalar ut stötten medan elbolaget tar betalt för strömmen som vanligt.
Humor. Så med lite beräkning lönar det sig alltså att öka förbrukning? Det måste väl finnas lite spärrar och tak?

[OT] Spara ström tråden
Dom har väl tomt/lågt i magasinen va?
Du har nog rätt, väldigt låga nivåer, tydligen står vattenkraften för över 90% av elproduktionen i Norge.

Det talar ju inte för ett överskott av el i europa direkt, reaktorer står stilla i Sverige dessutom!
en varm vinter skulle nog vara bra...

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Humor. Så med lite beräkning lönar det sig alltså att öka förbrukning? Det måste väl finnas lite spärrar och tak?
Så var det i Sverige också förra året om man hade bundet elavtal till någorlunda vettigt pris.
Vi förlorade rätt så några hundralappar för att vi inte slog i taket. Hade vi medvetet eldat för kråkorna hade vi gått plus.

[OT] Spara ström tråden
Nästan hela elområde 1&2 hade väl så? Alltså även med rörligt pris.

[OT] Spara ström tråden
Är inte det där en grej som hittats på av/för folk i södra kalifornien där man har jämn och behaglig temperatur hela tiden? Bor man i Sverige och bara rör sig ute lite året runt får nog kroppen tillräckligt med temperaturchocker.
Kalifornien? Har du nån källa på det?
Har varit en del artiklar/rapporter senaste åren om effekten av att bada kallt eller utsätta sig för kyla.
Att vara ute på hösten i skoteroverall är nog inte jämförbart.

[OT] Spara ström tråden
Jag menar att om du maximerade din användning upp till 5MWh (där gick väl ersättningstaket?) per månad i tre månader så hade du gått plus på det. Inte att alla gjorde det.

[OT] Spara ström tråden
Men vänta. Så kan väl inte stödet fungera? Vem tänkte ut det? Rena pengamaskinen alltså.

Såg nåt inslag om det på tv också, men nu hittar jag inte det. Nån gubbe som körde golvvärmen på max, men det blev för varmt, så han körde ACn på max också. På så sätt hade han lyckats tredubbla sin förbrukning och tjänade tusenlappar.

[OT] Spara ström tråden

Såg nåt inslag om det på tv också, men nu hittar jag inte det. Nån gubbe som körde golvvärmen på max, men det blev för varmt, så han körde ACn på max också. På så sätt hade han lyckats tredubbla sin förbrukning och tjänade tusenlappar.
Norge i ett nötskal, finns inget förvånande med detta.

[OT] Spara ström tråden
Hur mycket skillnad är det på nya och gamla kyl/frys förresten? Våra är från 2007-2008 nån gång men fungerar bra så vi har inte bytt, de står i sitt tredje kök just nu. Men det kanske är motiverat att byta ut. Ska mäta upp dem.

Bodde i en lägenhet från 30-40-talet någon gång som inte haft kyl alls från början, i den stod ett litet husqvarnaskåp infällt i ett överskåp, luckan snyggt figursågad runt. Blev nog rätt varmt där i, och det rymdes knappt mjöllktetror stående i det så det var väldigt litet. Bytte senare till ett begagnat vanligt 60 cm-skåp med både kyl och frys som fick stå fritt. Elräkningen för lägenheten mer än halverades, det där begagnade skåpet var nog betalt på ett par månader..
Min 20 år gamla kyl dog i februari i år så då fick det bli en ny kyl och frys, båda i bästa snikkategorin. Jag kollade för några dagar sedan och då hade det försvunnit ca 250 kWh/månad, oavsett totalförbrukningen respektive månad. Vi har inte ändrat något annat så det torde vara bytet som syns där. Nu har jag fast pris (63 öre/kWh till våren 2025?), men med rörlig taxa hade de redan betalat sig nu här i zon 3.

[OT] Spara ström tråden
Så den gamla kylen förbrukade 3000kwh/år MER än den nya, det är väl 8kwh/dag? låter ju otroligt mycket isf!

[OT] Spara ström tråden
Norge i ett nötskal, finns inget förvånande med detta.
Står kanske där att taket iaf är 5000kwh/månad.

Nivåerna är låga i magasinen för att elbolagen passade på att sälja så mycket ström de kunde när priserna stack iväg förra hösten. De ville tjäna sig en hacka, och så står dom där med "kuken i hainna" (fast det kanske snarare är kunderna som håller den).

[OT] Spara ström tråden
Det här skaver ju lite, vi brukar ligga bra till. Inte topp 20% men... Får se om det fortsätter åt fel håll eller om det jämnar ut sig när fler måste slå på värmen i husen ?

Bilen står för 120 kWh denna månad, brukar snitta 200 kWh/mån. Ska testa att sänka elpatronen till ventilationen och se vad de ger.

185D7A42-C7F6-446B-9F9F-7989D55BE8D7.png

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Tvättar inte rena kläder längre. Blev lite slentrian tidigare att barnens avslängda kläder hamnade i tvättkorgen. Viker tillbaka dem i garderoben direkt om de ser rena ut och inte luktar. En del av mina och fruns kläder tvättades även de onödigt mycket.

Sänkt 3 grader på bergvärmepump. Ska försöka få familjen att tycka 19 grader inne är ok.

Duschar extremt kort. Blöter mig med kallt/ljummet vatten. Tvålar in utan att vattnet är på. Spolar snabbt av med varmt vatten. Går inte många liter totalt. Svårare att få döttrar och fru att anamma samma. Behövs visst mycket varmt vatten till schampo och balsam…..

Bastun har inte slagits igång sedan februari.
Du får förklara att man helst ska tvätta hår i kallt vatten för hårets skull. Bara att googla.

[OT] Spara ström tråden
Tur den dog. Låter som att den gamla drog runt 300 watt kontinuerligt. Den måste ha varit "fungerande trasig".
Som sagt bytte jag både kyl och frys och de gamla var 20 år gamla. Kompressorn gick i princip kontinuerligt på kylen (hittade ett stort hål i isoleringen på baksidan) och en sådan kan ofta dra upp mot 0.5-0.6 kW på en gammal skruttig fullhöjdskyl. Frysen mådde nog lite bättre, men den var gammal den också.

[OT] Spara ström tråden
Så var det i Sverige också förra året om man hade bundet elavtal till någorlunda vettigt pris.
Vi förlorade rätt så några hundralappar för att vi inte slog i taket. Hade vi medvetet eldat för kråkorna hade vi gått plus.
Stämmer bra det. Mina elräkningar för dec 21 - feb 22 var sammanlagt 1100 kr dyrare än föregående år. Jag fick 5800 kr i bidrag. Ett riktigt, riktigt, märkligt system om jag får säga min mening.

[OT] Spara ström tråden
Drog väl en ny fet kabel till England?
Tjänar väl på att importera svensk el och sälja vidare till England...
Sverige tjänar nog mer på att sälja norsk el vidare. Överföringskapaciteten mellan norr och söder är otroligt liten i Norge, mycket mindre än i Sverige.

[OT] Spara ström tråden
Hade av andra orsaker köpt en Homey Pro (leksak och nyttopryl i ett). Och har lagt på en del shelly-pluggar och fibaro-pluggar. För mig har det blivit en blandning av lek och insikt i vad som drar i hemmet, trots att jag av olika skäl har haft hygglig koll tidigare.

Ventilationen: FTX-ventilationen ligger på stadiga 160 w, och den har inte tillräckligt ny styrenhet för att kunna stänga ner under dagtid tyvärr, och stänga av via "bryta strömmen" är inte lämpligt. Vi kör dock på lägsta möjliga luftflöde/motorhastighet och håller koll på radon-värdet som påverkas en del av detta hos oss.

Tvätt: Mina träningskläder kör jag oftast bara i sköljprogram m lite galltvål i 15 minuter, och inser att det går åt mellan 0,05 - 0,09 kwh, vilket var mindre än vad jag trodde.
Övrig tvätt kör vi vid lämplig tidpunkt på helgerna.

Uppvärmning: Har sänkt kurvan så att vi har lite lägre temp inne. Ett par sällan-använda rum ingen värme på. Tyvärr har vi väldigt öppen planlösning över hela huset så det är svårt att sektionera ner. Och vi har väl stor yta för typ 2 personer. (Ena dottern hemma tillfälligt, men annars är ungarna utflugna).
Funderar på att lägga en Homeyfunktion som stänger av uppvärmningsdelen när temperatur inne är över 20 grader och timpriset passerar 3 kr, eller ngt sådant. Osäker på hur pannan mår av sådan hantering med kontinuerligt av/påslag, så jag har avvaktat lite med detta.

Varmvatten: Har en Homey-funktion där varmvattenberedaren boostar upp temperaturen ca 10 grader extra om elpriset är under 80 öre och är 150% lägre än genomsnittspriset närmaste 8 timmarna. Funktionen är under intrimning, men när jag kört det manuellt så räcker dom 10 extra graderna för att pannan inte ska behöva lägga någon energi på varmvatten under nästa ett dygn i vårt hushåll. Så nu hoppas jag att "automatiken" gör som jag vill.

Sonos-högtalare ligger och tjuvdrar en del. Ett par som används mycket sällan har jag fimpat, och sedan har jag även lagt en slinga på Homey:n så att alla sonos stängs av om ingen är hemma i hushållet. (Händer allt för ofta hos oss att det glöms av "radio" som står på.) Samma bevakning med teven, då nyare Samsung pratar med Homey Pro.

Elmoppen: Väntar på fler Shelly-pluggar då jag har en färdig slinga via Homeyn att bara ladda vid timpris under 80 öre. (Kan hända att det måste bli en Fibaro-plugg där dock, då jag tror att det är bättre räckvidd via Z-wave, som den kör.)

[OT] Spara ström tråden
Sverige tjänar nog mer på att sälja norsk el vidare. Överföringskapaciteten mellan norr och söder är otroligt liten i Norge, mycket mindre än i Sverige.
Sverige säljer väl redan så mycket dom kan söderut , det är först när den kabeln
är full som folket nere i Skåne kan få buda hem smulorna som blev över .

[OT] Spara ström tråden
Själv har jag havet ett stenkast bort. Men ändå är vi ett av få hus i området utan pool. Minst hälften har pool här...
Sånt där är spännande. Jag bor också löjligt lära havet. Vet ingen, absolut ingen i samhället som har pool. Antagligen har fastighetsmagnaten det någonstans på sina ägor men jag har inte sett den.

[OT] Spara ström tråden
Direkt vid inflytt 6 år sedan (eller ja, under första året) stängde vi av den elektriska eftervärmen i FTX aggregatet och sänkte värmekurvan bergvärmepumpen.

Det kapade minst 2500Kwh per år från tidigare ägare, vilket är helt sjukt eftersom vi är 4 och de var 2 pers, samt att tonårstjejer inte direkt är sparsamma med varmvattnet oavsett vad pappa säger...

Det tog dock till i år för mig att få tummen ur och plugga frånluftsfläkten i badrummet, den har aldrig varit igång så länge vi bott här men orsakar kallras på vintern och sänker verkningsgraden för FTX ventilationen.

Bytte fönsterlister kring alla fönster förra året.

I fredags bytte jag till en Z-wave golvvärme termostat i badrummet, nu kör vi bara golvvärmen under vissa tider och under ett visst timpris.

Bunkrat med någon extra kubik ved till kaminen och hoppas kunna ersätta bergvärmen under hysteriska timmar då timpriset skenar till 8:-/kwh eller mer vilket redan skedde under augusti. Jo, jag tar med det som effektivisering då det sannolikt är klimatsmart under effekt toppar.

Sänkte VVB'n i bergvärmepumpen till 48 grader och slog på spik en gång i månaden.

Tumlaren är i stort sett bannlyst.
DM går oavbrutet känns det som, men är <1år och körs nattetid.
TM är 10 år och med nybytt värmeelement, storförbrukare men endast nattetid, så länge nattpriserna är låga kör vi den tills den dör.

På sikt byter vi tak och monterar solceller, men vi är inte redo att ta den investeringen på en halv mille än, ligger något år men mer sannolikt 2 år bort.

Sänker taket i sovrummet denna vinter av andra anledningar men det blir några m3 mindre att värma. Räknas garderobsvägg mot yttervägg som isolering? Lite borde det nog göra. ?

Finns nog ingen mer lågt hängande effektivisering att göra, eller jo, jag ska köpa en sån där fläkt man ställer på kaminen.

Tycker nog ändå vi varit rätt duktiga när man listar allt.

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Ventilationen: FTX-ventilationen ligger på stadiga 160 w, och den har inte tillräckligt ny styrenhet för att kunna stänga ner under dagtid tyvärr, och stänga av via "bryta strömmen" är inte lämpligt. Vi kör dock på lägsta möjliga luftflöde/motorhastighet och håller koll på radon-värdet som påverkas en del av detta hos oss.
Varför är det olämpligt? Jag går själv i tankarna om att sätta en plugg på FTX aggregatet och slå av det dagtid när ingen är hemma, men är just osäker på hur styrelektroniken mår av det.

[OT] Spara ström tråden
Varför är det olämpligt? Jag går själv i tankarna om att sätta en plugg på FTX aggregatet och slå av det dagtid när ingen är hemma, men är just osäker på hur styrelektroniken mår av det.
Eftersom mitt aggregat är gammalt, så är min lösning att bryta via fjärrmanövrerad plugg, och det har jag uppfattat är mindre bra för styrkort. Och att ersätta styrkortet i mitt gamla härke kostar väl typ lika mycket som ett nytt aggregat. Så mitt på/frånslag med radiosignal är en sak, men att köra via "dra-ur-pluggen" är mindre bra.

Finns väl info om att det sliter på motorerna i onödan också, därav att det finns ett "lågflödesläge" så att motorerna aldrig är stilla, men går på hyggligt lågt varv. Om det sedan är att det sliter om man kör "dra ur o i pluggen" eller för att det öht är mindre bra att starta om motorerna, eller båda, det vet jag inte.

Vårat aggregat ligger och drar 160 w (Fibaro plug som även mäter energi), så det är ju inte hela världen. Men det är ju typ som att ha all belysning på i kåken, så det känns lite onödigt på dagarna. Ca 30 Kwh i veckan enligt färska uppgifter :giggle: Borde väl bli en besparing på runt 50 kwh om man stänger ner under dagen. Så det blir ju hundralappar per månad av det.
1663539987927.png

[OT] Spara ström tråden
Eftersom mitt aggregat är gammalt, så är min lösning att bryta via fjärrmanövrerad plugg, och det har jag uppfattat är mindre bra för styrkort. Och att ersätta styrkortet i mitt gamla härke kostar väl typ lika mycket som ett nytt aggregat. Så mitt på/frånslag med radiosignal är en sak, men att köra via "dra-ur-pluggen" är mindre bra.

Finns väl info om att det sliter på motorerna i onödan också, därav att det finns ett "lågflödesläge" så att motorerna aldrig är stilla, men går på hyggligt lågt varv. Om det sedan är att det sliter om man kör "dra ur o i pluggen" eller för att det öht är mindre bra att starta om motorerna, eller båda, det vet jag inte.

Vårat aggregat ligger och drar 160 w (Fibaro plug som även mäter energi), så det är ju inte hela världen. Men det är ju typ som att ha all belysning på i kåken, så det känns lite onödigt på dagarna. Ca 30 Kwh i veckan enligt färska uppgifter :giggle: Borde väl bli en besparing på runt 50 kwh om man stänger ner under dagen. Så det blir ju hundralappar per månad av det.
Visa bilaga 581985
Tack för utförlig redogörelse!
Sitter också med ett gammalt aggregat, liknande förbrukning och stendum styrning.

Inte heller sugen på att provocera elektroniken som kostar runt 7K när hela aggregatet ligger på typ 22K samtidigt som förbrukning/besparing är rätt låg, fläktarna ligger som du säger i samma härad.

På gott och ont är även manöverpanelen mycket enkel, din utläggning fick mig att börja fundera på att kanske löda bort 3-lägesbrytaren som styr låg/medel/hög fart på fläktarna och koppla till ett relä styrt av närmsta protokoll. ?

Eller bara löda dit ledare parallellt med brytaren.?

• Gilla
Reactions: JPL
[OT] Spara ström tråden
Vilken temperatur satsar ni på då? Redan 20 grader känns svalt men oproblematiskt.

Är det meningsfullt att försöka ha mer än marginella skillnader mellan rum? Tidigare har jag, iallafall i teorin, velat styra mer från pannan och mindre på elementen. Har tänkt att det blir effektivare dessutom är det alltid nån som inte fattar hur termostat fungerar

Kanske går att prioritera golvvärme i badrummen genom flödesventilerna också...fattar inte riktigt hur de funkar

[OT] Spara ström tråden
Vad har du för värmekälla? Jag kan inget om VVS, men jag tänker att en varmvattenmojutt som har en utetermometer, en vattentermometer och en kurva försöker sätta temperaturen på vattnet enligt utetemperaturen och kurvan. Så om du stänger/minskar ett element så är vattnet som kommer tillbaka varmare än om du skulle ha ventilen helt öppen. Vilket gör att det kommer dra mindre energi att dra upp det till den temperatur som mojutten ville ha enligt kurvan.

Så sätt temperaturen på pannan, men givet de andra begränsningar du har på systemet (som stängda eller begränsade ventiler).

Sitter dina termometrar på insidan så måste du såklart tänka annorlunda.

[OT] Spara ström tråden
Vilken temperatur satsar ni på då? Redan 20 grader känns svalt men oproblematiskt
Just nu har jag en radiator som läcker, som vi ska plocka bort i morgon. Men fram tills dess så vill jag inte trycka ut varmvatten så vi har det skönt 16 grader. Faktiskt mycket mindre problematiskt än jag trodde! Men jag vill nog ha det minst två grader varmare.

[OT] Spara ström tråden
Just nu har jag en radiator som läcker, som vi ska plocka bort i morgon. Men fram tills dess så vill jag inte trycka ut varmvatten så vi har det skönt 16 grader. Faktiskt mycket mindre problematiskt än jag trodde! Men jag vill nog ha det minst två grader varmare.
Cirkulationspumpen gick sönder i vintras och bla mitt kontor blev iskallt. Tyvärr vet jag inte temperaturen men problematiskt att sitta stilla och jobba var det. Kan nog varit 15-16 troligen inte lägre

[OT] Spara ström tråden
NIBEs varmvattenberedare levereras inställda på 60grader. Sänkte till 40grader. Vet inte vad besparingen blir men att hålla 200L på 40 istället för 60grader 365dgr per år borde ge nåt? Samt stänga av den om man åker bort mer än viss tid.

Andra märken kanske har samma default.

Jösses. Läs på.

• Gilla
Reactions: hm
[OT] Spara ström tråden
Jag kollade just fakturan för aug och jämförde med motsvarande månad förra året. Bor i villa.
-23% färre Kwh - yoy.
Det borde vara rätt bra.
Hur mycket har övriga här på forumet lyckats sänka sin konsumtion?

[OT] Spara ström tråden
En strömsparande effekt som det här eländet har gett upphov till är att vi har skjutit diskussionerna om elbil på framtiden...

[OT] Spara ström tråden
Hur mycket har övriga här på forumet lyckats sänka sin konsumtion?
Just nu ligger jag 46% under samma månad förra året i förbrukning men kan komma att ändras. Det ska påpekas att vi redan legat lågt i förbrukning sedan tidigare men just nu gör jag absolut allt jag kan för att spara. Vill inte behöva betala en krona mer än vad jag behöver till elbolagens vinstmonopol.

[OT] Spara ström tråden
Jag ligger betydligt under förra året utan att ha gjort några förändringar som jag är medveten om
Dock inte 46% men kanske 10. Ska kolla.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp