[OT] Spara ström tråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Spara ström tråden
Det är alltså skåningarnas älskade Danmark som är orsak till att skåningarna nu får betala höga elpriser. Först Barsebäck, sedan elområdena?

[OT] Spara ström tråden
Man behöver inte gå så långt https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden

Visa bilaga 582409

Och vindkraft är inte subventionerat. Företag bygger vindkraft, för att det går snabbt. I kraftverkssammanhang så har den kort byggtid.

Är inte subventiontionerat sen 2020 kanske man ska tillägga. Det som är byggt innan dess är byggt med subventioner.

[OT] Spara ström tråden
Sista chansen att återgå till att spara ström. Inget annat.

Oops sorry tänkte inte på det ?‍♂️

För att vara ont, så verkar det gå bättre för andra än oss. Även om mycket kan skilja så ökar istället vår förbrukning mot motsvarande hushåll ?

[OT] Spara ström tråden
Jag byggde en inomhusgivare häromdagen. Så pannan enklare ska kunna dra ner lite när vi eldar.
Har en halvgammal ivt luft-vatten pump

Billig kopplingslåda. Motstånd från conrad och kabel från bra att ha hyllan.

Visar inom 0,1 grad från min referens.

Återstår att se hur det påverkar pannans styrning nu bara.
20220915_130543.jpg
20220915_150253.jpg

[OT] Spara ström tråden
Inte 100% på temat att spara el men kanske pengar. Ringde Vattenfall igår och frågade om timprisavtal. Han sa att det kan vi absolut lägga in men du kan aldrig byta tillbaka sen.. Jaha.. För om några månader, typ 3-6 så ska alla få det hävdade han. Jag vet inte vad han menar med "alla" men antar att han syftar på iaf minst de som har rörligt månadspris hos vattenfall då? Ja iaf, för min del finns väl ändå en besparingspotential då varmvattenberedare och i viss mån värmepump kan köras på natten.

[OT] Spara ström tråden
Sista chansen att återgå till att spara ström. Inget annat.

En användare har igår eller förrgår kommit in i tråden och därefter skrivit 30 a4-sidelånga inlägg som har varit utanför trådens ämne och forumets ramar. Tycker att det är tråkigt när en användare eventuellt kan få sabotera en fungerande tråd där 30 andra användare sköter sig. Och användaren har varit avstängd tidigare pga av inte följa uppmanningar. Skönt om ni kan hålla tråden levande moderatorer.

[OT] Spara ström tråden
Är det någon som kan tipsa om en bra termostat till elektrisk golvvärme? Vi har två elgolv idag, som dunkar och går med samma temperatur, dag och natt. Känns lite onödigt.
Kravspec:
* Ska klara 10 kOhm temperaturgivare
* Ska ha programmerbart veckoschema
* Ska passa i ELKO Plus ram
* Helst inte färgskärm

[OT] Spara ström tråden
Jag byggde en inomhusgivare häromdagen
Enligt mina värmepumpskontakter ska det mycket till innan det där ger effekt. Mycket bättre att styra på pumpen direkt. Risken är annars att pumpen får jobba hårdare med sämre verkningsgrad som ger både kortare livslängd och högre förbrukning. Trots att det låter på pappret som en bra idé.

[OT] Spara ström tråden
En användare har igår eller förrgår kommit in i tråden och därefter skrivit 30 a4-sidelånga inlägg som har varit utanför trådens ämne och forumets ramar. Tycker att det är tråkigt när en användare eventuellt kan få sabotera en fungerande tråd där 30 andra användare sköter sig. Och användaren har varit avstängd tidigare pga av inte följa uppmanningar. Skönt om ni kan hålla tråden levande moderatorer.
om det är kebarb du syftar på har han skrivit många inlägg om hur man justerar in sin ventilation, vilket är av högsta relevans för att spara el. Även andra förslag för att spara el har han kommit med. Sedan som insatt i branschen är det klart han har åsikter om de absurditeter som lett hit.
Du själv är ju inte heller direkt fläckfri när det gäller politik, är det inte ren propaganda så är det insinuerande om hemska vinstdrivande företag etc, så ditt inlägg känns lite som att kasta sten i glashus.

[OT] Spara ström tråden
Halv-OT: varför bygga "framtidens" gasnät i en stadsdel med fjärrvärme när en stor leverantör has startat en anfallskrig och gaspriser skjuter i höjden? Vartill används gasen förutom till spisen som sparar bara lite ström?

I Nederländerna har utfasningen av gaser påbörjas. Där är det mycket problematiskt för att nästan alla hus värms med gas.

2022-09-21-08-27-12-513.jpg

[OT] Spara ström tråden
Naturgas är ju fossilt medan biogas är förnybart. Nu står det ju biogas på skylten och det är inte det vi köper av Putin. Sen tror inte jag heller jättemycket på biogas, liksom göra biogas av några äppelskruttar blir inte mängder.. Men det känns som att biogas och naturgas blandas ihop ganska ofta. Naturgas låter ju nästan som biogas om man kan inbilla sig att det är förnybart, typ.

[OT] Spara ström tråden
Monterade Ngenic tune till vår fjärrvärme i våras. Ordentlig komfortökning, nu håller sig temperaturen stabil på ett helt annat sätt än vad de gamla termostaterna klarade av. Verkar också minska förbrukningen något.

Hmm, den verkar styra värmeapparaten genom att skicka egna temperatursignaler i utegivarsladden och "lura" apparatens egna logik.

Skumt. Och intressant.

[OT] Spara ström tråden
Är det någon som kan tipsa om en bra termostat till elektrisk golvvärme? Vi har två elgolv idag, som dunkar och går med samma temperatur, dag och natt. Känns lite onödigt.
Kravspec:
* Ska klara 10 kOhm temperaturgivare
* Ska ha programmerbart veckoschema
* Ska passa i ELKO Plus ram
* Helst inte färgskärm

Raychem ( tidigare Thorin&Thorin) har en rad golvvärmetermostater som du kan titta på. Om rätt installerat är golvgivaren utbytbar, givare följer (nästan) alltid med termostaten.
Men för övrigt, varför reglera någonting över en vecka i någonting så trögt som ett golv, gissningsvis stengolv av något slag?
Sänk temperaturen istället. Eller stäng av och lägg en mattbit där du behöver hålla de små fussingar varma. Inneskor funkar väldigt bra.

[OT] Spara ström tråden
Naturgas är ju fossilt medan biogas är förnybart. Nu står det ju biogas på skylten och det är inte det vi köper av Putin. Sen tror inte jag heller jättemycket på biogas, liksom göra biogas av några äppelskruttar blir inte mängder.. Men det känns som att biogas och naturgas blandas ihop ganska ofta. Naturgas låter ju nästan som biogas om man kan inbilla sig att det är förnybart, typ.

Fortfarande hänger priset av biogas och fossilt gas ihop, så det förklarar inte varför det skulle vara bra att bygger ut gasnätet. Jag gissar också att Sverige inte har för mycket biogas och måste blir av med det.

Undrar fortfarande vad gasen används till i hem. I var Brf har några lägenheter gas men bara för spisen.

[OT] Spara ström tråden
Fortfarande hänger priset av biogas och fossilt gas ihop, så det förklarar inte varför det skulle vara bra att bygger ut gasnätet. Jag gissar också att Sverige inte har för mycket biogas och måste blir av med det.

Undrar fortfarande vad gasen används till i hem. I var Brf har några lägenheter gas men bara för spisen.

Rent primärenergimässigt är det ju så sett ganska vettigt att driva t.ex en spis som egentligen bara behöver värme med gas istället för el. Men i praktiken kanske det inte är klockrent.

[OT] Spara ström tråden
Rent primärenergimässigt är det ju så sett ganska vettigt att driva t.ex en spis som egentligen bara behöver värme med gas istället för el. Men i praktiken kanske det inte är klockrent.

Det berör. Om man, som för i Nederländerna, fick största del av el från gas är det klart mycket effektivare att använda gas direkt till spisen isf el. Om man har vattenkraft är el dock bättre. Men framförallt behöver man ett gasnät till gas, som är dyrt att bygga. Jag förstår inte alls varför Stockholm bygger ut gasnätet just nu.

[OT] Spara ström tråden
Det berör. Om man, som för i Nederländerna, fick största del av el från gas är det klart mycket effektivare att använda gas direkt till spisen isf el. Om man har vattenkraft är el dock bättre. Men framförallt behöver man ett gasnät till gas, som är dyrt att bygga. Jag förstår inte alls varför Stockholm bygger ut gasnätet just nu.

Nä det kan man ju undra.

Man kan ju se det som att vi nu eldar Karlshamnsverket med olja och sen kör spisen på det. Då försvinner det mesta av oljan som värme redan innan den nått spisen. Då är det kanske på ett sätt vettigare att köra spisen direkt på gas. Men hur gasnätet i Stockholm funkar har jag ingen aning.

[OT] Spara ström tråden
Troligen ligger beslutet ganska långt tillbaka i tiden.

Jag kollade på Stockholm gas, de lyfter en del saker som kanske är mer "mys", åtminstone i dessa tider.

Screenshot_20220921-084604.png

[OT] Spara ström tråden
[OT] Spara ström tråden
I sydvästra Sverige finns väl nåt gasnät, tror det går upp till Stenungsund. Är väl främst avsett för industrier, men vad jag läste nyligen så är det också ca 60.000 villor som värms med gas från det nätet.

[OT] Spara ström tråden
Här kan man läsa lite om tankarna kring att behålla ett gasnät i Stockholm. Idag är ⅔ av gasen som används biogas, målet är att över tiden använda 100% biogas, allt lokalproducerat. Jag kan inte säga något om de har rätt eller fel, bara som info för de som undrar.

[OT] Spara ström tråden
Här kan man läsa lite om tankarna kring att behålla ett gasnät i Stockholm. Idag är ⅔ av gasen som används biogas, målet är att över tiden använda 100% biogas, allt lokalproducerat. Jag kan inte säga något om de har rätt eller fel, bara som info för de som undrar.

Intressant! Visste inte att det produceras så mycket biogas i Stockholm.

Från rapporten verkar en viktigt användningsområde av biogas vara uppvärmning av uteserveringen av restaurang. Det är bättre än att varma med el, men tycker att biogasen skulle kunna användas på ett bättre sätt ...

[OT] Spara ström tråden
1 Ska jag slå av eller justera ned elvärmaren i luft/luft värmeväxlaren för att spara el?

2 Finns det risk för isbildning kalla dagar i värmeväxlaren på kallvinden?

Vi har bergvärme och efterinstallerat ventilationssystem i huset.
Tänkte dessutom täta gamla fönster och dörrar ordentligt nu när ventilationen inte längre är ”självdrag”.
3 Det borde väl ge något? Eller är det super-marginellt?

Ps tänkte ställa samma frågor till kommunens energirådgivare.

[OT] Spara ström tråden
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?

[OT] Spara ström tråden
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?

[OT] Spara ström tråden
Jag byggde en inomhusgivare häromdagen. Så pannan enklare ska kunna dra ner lite när vi eldar.
Har en halvgammal ivt luft-vatten pump

Billig kopplingslåda. Motstånd från conrad och kabel från bra att ha hyllan.

Visar inom 0,1 grad från min referens.

Återstår att se hur det påverkar pannans styrning nu bara. Visa bilaga 582411Visa bilaga 582412

NGenic har väl några färdiga lösningar med givare och även prognosstyrning som monteras mellan utegivare och apparat (ska funka med fjärrvärme, LVP, bergvärme etc…)

Men jättebra att se till att den drar ned när man eldar ?

[OT] Spara ström tråden
Ang att radera länkar till tydligt politiska källor, vi som modererar kan inte detaljgranska allt det länkas till utan det blir tyvärr så att det kan åka med lite för mycket saker ibland, men något annat vore orimligt. Det blir också en lätt gränsdragning tycker jag.

Sen en kommentar kring två/treglasfönster. Upptäckte nyligen att de stora fönstren i vårt relativt nybyggda (2006) faktiskt är tvåglas. Allt annat är treglas men det finns två rätt stora fönsterpartier (ca 180x160 cm och 140 x 160 cm) och de är tvåglas. Blev ganska förvånad när jag upptäckte det.

Effektavgift dygnet runt har jag inte riktigt förstått meningen med. Det måste ju vara bättre att trycka bilen full med elektroner under tre-fyra lågbelastade timmar över natten än att låta det småputtra över lång tid. Dessutom minimeras förlusterna vid högre effekt.

[OT] Spara ström tråden

Finns väl överallt såna små med någon sorts sprit i?

[OT] Spara ström tråden
Effektavgift dygnet runt har jag inte riktigt förstått meningen med. Det måste ju vara bättre att trycka bilen full med elektroner under tre-fyra lågbelastade timmar över natten än att låta det småputtra över lång tid. Dessutom minimeras förlusterna vid högre effekt.

Gubbgissar att det beror på att 400V nätet i ett genomsnittligt villaområde inte är dimensionerat för att snabbladda en elbil på varje garageuppfart samtidigt.

[OT] Spara ström tråden
NGenic har väl några färdiga lösningar med givare och även prognosstyrning som monteras mellan utegivare och apparat (ska funka med fjärrvärme, LVP, bergvärme etc…)

Men jättebra att se till att den drar ned när man eldar ?
Hade ja haft timdebitering hade jag nog gått på ngenic. Nu ser jag inte riktigt poängen.

[OT] Spara ström tråden
Gubbgissar att det beror på att 400V nätet i ett genomsnittligt villaområde inte är dimensionerat för att snabbladda en elbil på varje garageuppfart samtidigt.

Å andra sidan så betalar man ju för en maxeffekt och den borde man ju få använda. Det fungerar ju idag..

Hemma laddar man normalt max med 3x16A som är 11kW, det är inte snabbladdning. När man snabbladdar så är det 150-250kW normalt.

[OT] Spara ström tråden
Finns väl överallt såna små med någon sorts sprit i?

Nja, de är ju inte så exakta. Vill gärna ha 0,5 grads noggrannhet som sämst.

[OT] Spara ström tråden
Har beställt dongle för realtidsförbrukning nu. Blir spännande..

Att mäta är att veta. Det är klart kul, Shelly-pluggen jag köpte visar både realtid och loggar över tid.

Vår kyl från 2007 verkar inte dra mer än en ny om man tittar på specarna för nya skåp. Frysen mäter jag nu men den verkar dra strax under 1kWh / dygn, nya verkar ligga på 200-300kWh / år enligt specarna så inga enorma skillnader där heller.

Flyttade den från kyl till frys igår kväll kl 20, syns ganska tydligt i grafen. Momentant förbrukning syns också, just nu 77W.

1663750082758.png

Senast ändrad:
[OT] Spara ström tråden
Att mäta är att veta. Det är klart kul, Shelly-pluggen jag köpte visar både realtid och loggar över tid.

Vår kyl från 2007 verkar inte dra mer än en ny om man tittar på specarna för nya skåp. Frysen mäter jag nu men den verkar dra strax under 1kWh / dygn, nya verkar ligga på 200-300kWh / år enligt specarna så inga enorma skillnader där heller.
Detta är nån beta grej som kopplas till mätaren i skåpet. Förutom det uppenbara ska den om jag förstår rätt lära sig identifiera om inte individuella device så alla fall kategorier.

[OT] Spara ström tråden
Verkar svårt att få tag i elmätare med display som sätts i vägguttaget sista året. Någon som har förslag?

[OT] Spara ström tråden
Jag har någon variant lite dyrare än nedan.
Ser att det finns för din montering. Det haft varit intressant för pannan och några saker till

[OT] Spara ström tråden
Å andra sidan så betalar man ju för en maxeffekt och den borde man ju få använda. Det fungerar ju idag..

Hemma laddar man normalt max med 3x16A som är 11kW, det är inte snabbladdning. När man snabbladdar så är det 150-250kW normalt.
Ja, det har fungerat fram till idag eftersom vi fram till idag har använt nätet så som det en gång i tiden dimensionerades för att användas.
Om 5-10 år när det står en eller två elbilar på varje garageuppfart kommer kapaciteten i 400V nätet inte att räcka till om alla maxbelastar sina abonnemang samtidigt. Nätbolagens lösning på detta kommer att bli effektdebitering och lokal produktion i form av solpaneler.

Kolla i din egen elcentral och räkna hur många 10A grupper du har. Om du helt plötsligt skulle börja belasta alla dessa grupper med 10A samtidigt, så skulle dina 16A huvudsäkringar tacka för sig ganska omgående. Det ser likadant ut ett steg uppströms i 400V nätet och därför gillar nätägarna effektdebitering och lokal produktion.

[OT] Spara ström tråden
1 Ska jag slå av eller justera ned elvärmaren i luft/luft värmeväxlaren för att spara el?

2 Finns det risk för isbildning kalla dagar i värmeväxlaren på kallvinden?

Vi har bergvärme och efterinstallerat ventilationssystem i huset.
Tänkte dessutom täta gamla fönster och dörrar ordentligt nu när ventilationen inte längre är ”självdrag”.
3 Det borde väl ge något? Eller är det super-marginellt?

Ps tänkte ställa samma frågor till kommunens energirådgivare.

Vad är det för värmeväxlare?
Eftervärmen sitter rimligtvis efter värmeväxlaren, på tilluften. Den påverkar inte alls hur växlaren fungerar.

OM man har roterande växlare får man kolla hur denna styrs. Om man har annan typ av värmeväxlare bör man försäkra sig om att den inte har en automatisk bypass.
I annat fall skulle jag ställa ner efterhärmningen på ca 15 grader. Då går den inte in förrän det verkligen behövs.

Man kan sänka den ytterligare eller stänga av den helt. Men, då måste man försäkra sig om att kanalerna har erforderlig isolering för att inte kondensutfällning ska ske.

Växlingen sker genom att frånluften värmer växlaren, som värmer den kalla uteluften. Den ska inte frysa, även om det säkert kan ske i teorin vid ogynnsamma förhållanden. Inget du behöver beakta skulle jag säga.

[OT] Spara ström tråden
Jag har någon variant lite dyrare än nedan.
Ser att det finns för din montering. Det haft varit intressant för pannan och några saker till
Den är inte heller i lager såg jag, kollade runt lite överallt(jula, classe mm) och det mesta har utgått eller ej i lager, konstigt! är det det nya dasspappret kanske?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp