Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Riv bron! Robotbatteri på Ven!Det är alltså skåningarnas älskade Danmark som är orsak till att skåningarna nu får betala höga elpriser. Först Barsebäck, sedan elområdena?
Man behöver inte gå så långt https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden
Visa bilaga 582409![]()
De tjänar pengar på din elräkning
Villaägare har drabbats av elräkningar på 10 000 kronor eller mer. Men inte alla företag i branschen tjänar på prischocken. SvD listar företag som är vinnare och förlorare på din höga elräkning.www.svd.se
Och vindkraft är inte subventionerat. Företag bygger vindkraft, för att det går snabbt. I kraftverkssammanhang så har den kort byggtid.
Sista chansen att återgå till att spara ström. Inget annat.
Sista chansen att återgå till att spara ström. Inget annat.
Enligt mina värmepumpskontakter ska det mycket till innan det där ger effekt. Mycket bättre att styra på pumpen direkt. Risken är annars att pumpen får jobba hårdare med sämre verkningsgrad som ger både kortare livslängd och högre förbrukning. Trots att det låter på pappret som en bra idé.Jag byggde en inomhusgivare häromdagen
om det är kebarb du syftar på har han skrivit många inlägg om hur man justerar in sin ventilation, vilket är av högsta relevans för att spara el. Även andra förslag för att spara el har han kommit med. Sedan som insatt i branschen är det klart han har åsikter om de absurditeter som lett hit.En användare har igår eller förrgår kommit in i tråden och därefter skrivit 30 a4-sidelånga inlägg som har varit utanför trådens ämne och forumets ramar. Tycker att det är tråkigt när en användare eventuellt kan få sabotera en fungerande tråd där 30 andra användare sköter sig. Och användaren har varit avstängd tidigare pga av inte följa uppmanningar. Skönt om ni kan hålla tråden levande moderatorer.
Monterade Ngenic tune till vår fjärrvärme i våras. Ordentlig komfortökning, nu håller sig temperaturen stabil på ett helt annat sätt än vad de gamla termostaterna klarade av. Verkar också minska förbrukningen något.
Är det någon som kan tipsa om en bra termostat till elektrisk golvvärme? Vi har två elgolv idag, som dunkar och går med samma temperatur, dag och natt. Känns lite onödigt.
Kravspec:
* Ska klara 10 kOhm temperaturgivare
* Ska ha programmerbart veckoschema
* Ska passa i ELKO Plus ram
* Helst inte färgskärm
Naturgas är ju fossilt medan biogas är förnybart. Nu står det ju biogas på skylten och det är inte det vi köper av Putin. Sen tror inte jag heller jättemycket på biogas, liksom göra biogas av några äppelskruttar blir inte mängder.. Men det känns som att biogas och naturgas blandas ihop ganska ofta. Naturgas låter ju nästan som biogas om man kan inbilla sig att det är förnybart, typ.
Fortfarande hänger priset av biogas och fossilt gas ihop, så det förklarar inte varför det skulle vara bra att bygger ut gasnätet. Jag gissar också att Sverige inte har för mycket biogas och måste blir av med det.
Undrar fortfarande vad gasen används till i hem. I var Brf har några lägenheter gas men bara för spisen.
Rent primärenergimässigt är det ju så sett ganska vettigt att driva t.ex en spis som egentligen bara behöver värme med gas istället för el. Men i praktiken kanske det inte är klockrent.
Det berör. Om man, som för i Nederländerna, fick största del av el från gas är det klart mycket effektivare att använda gas direkt till spisen isf el. Om man har vattenkraft är el dock bättre. Men framförallt behöver man ett gasnät till gas, som är dyrt att bygga. Jag förstår inte alls varför Stockholm bygger ut gasnätet just nu.
Troligen ligger beslutet ganska långt tillbaka i tiden.Det berör. Om man, som för i Nederländerna, fick största del av el från gas är det klart mycket effektivare att använda gas direkt till spisen isf el. Om man har vattenkraft är el dock bättre. Men framförallt behöver man ett gasnät till gas, som är dyrt att bygga. Jag förstår inte alls varför Stockholm bygger ut gasnätet just nu.

Troligen ligger beslutet ganska långt tillbaka i tiden.
Jag kollade på Stockholm gas, de lyfter en del saker som kanske är mer "mys", åtminstone i dessa tider.
Visa bilaga 582441
Här kan man läsa lite om tankarna kring att behålla ett gasnät i Stockholm. Idag är ⅔ av gasen som används biogas, målet är att över tiden använda 100% biogas, allt lokalproducerat. Jag kan inte säga något om de har rätt eller fel, bara som info för de som undrar.
![]()
Biogas - en del av lösningen på kapacitetsbristen i Stockholm - Gasnätet Stockholm
Stockholm ska vara helt fossilfritt till år 2030. I takt med utvecklingen mot en fossilfri stad ökar också stockholmarnas behov av elektricitet. Dock finns redan idag en kapacitetsbrist i stadens elnät som hotar stadens tillväxt och utveckling. Kapacitetsbristen riskerar också att försena...www.gasnatetstockholm.se
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?
Jag byggde en inomhusgivare häromdagen. Så pannan enklare ska kunna dra ner lite när vi eldar.
Har en halvgammal ivt luft-vatten pump
Billig kopplingslåda. Motstånd från conrad och kabel från bra att ha hyllan.
Visar inom 0,1 grad från min referens.
Återstår att se hur det påverkar pannans styrning nu bara. Visa bilaga 582411Visa bilaga 582412
Tänkte sätta upp några små termometrar inne för att hålla koll på hur varmt det faktiskt är i olika rum. Någon som har ngt tips på små som inte kostar multum?
Effektavgift dygnet runt har jag inte riktigt förstått meningen med. Det måste ju vara bättre att trycka bilen full med elektroner under tre-fyra lågbelastade timmar över natten än att låta det småputtra över lång tid. Dessutom minimeras förlusterna vid högre effekt.
Hade ja haft timdebitering hade jag nog gått på ngenic. Nu ser jag inte riktigt poängen.NGenic har väl några färdiga lösningar med givare och även prognosstyrning som monteras mellan utegivare och apparat (ska funka med fjärrvärme, LVP, bergvärme etc…)
Men jättebra att se till att den drar ned när man eldar ?
Gubbgissar att det beror på att 400V nätet i ett genomsnittligt villaområde inte är dimensionerat för att snabbladda en elbil på varje garageuppfart samtidigt.
Nja, de är ju inte så exakta. Vill gärna ha 0,5 grads noggrannhet som sämst.Finns väl överallt såna små med någon sorts sprit i?
![]()
Inomhustermometer
Med denna klassiska termometer för inomhusbruk får du full koll på temperaturen i ditt hem. Termometern hängs enkelt upp på väggen med hjälp av en skruv elle...www.biltema.se
Aha. Varför?Nja, de är ju inte så exakta. Vill gärna ha 0,5 grads noggrannhet som sämst.
Har beställt dongle för realtidsförbrukning nu. Blir spännande..
Detta är nån beta grej som kopplas till mätaren i skåpet. Förutom det uppenbara ska den om jag förstår rätt lära sig identifiera om inte individuella device så alla fall kategorier.Att mäta är att veta. Det är klart kul, Shelly-pluggen jag köpte visar både realtid och loggar över tid.
Vår kyl från 2007 verkar inte dra mer än en ny om man tittar på specarna för nya skåp. Frysen mäter jag nu men den verkar dra strax under 1kWh / dygn, nya verkar ligga på 200-300kWh / år enligt specarna så inga enorma skillnader där heller.
Typ så, verkar funka iaf. Får se hur det funkar nu under vintern.Hmm, den verkar styra värmeapparaten genom att skicka egna temperatursignaler i utegivarsladden och "lura" apparatens egna logik.
Skumt. Och intressant.
Ja, det har fungerat fram till idag eftersom vi fram till idag har använt nätet så som det en gång i tiden dimensionerades för att användas.Å andra sidan så betalar man ju för en maxeffekt och den borde man ju få använda. Det fungerar ju idag..
Hemma laddar man normalt max med 3x16A som är 11kW, det är inte snabbladdning. När man snabbladdar så är det 150-250kW normalt.
1 Ska jag slå av eller justera ned elvärmaren i luft/luft värmeväxlaren för att spara el?
2 Finns det risk för isbildning kalla dagar i värmeväxlaren på kallvinden?
Vi har bergvärme och efterinstallerat ventilationssystem i huset.
Tänkte dessutom täta gamla fönster och dörrar ordentligt nu när ventilationen inte längre är ”självdrag”.
3 Det borde väl ge något? Eller är det super-marginellt?
Ps tänkte ställa samma frågor till kommunens energirådgivare.
Den är inte heller i lager såg jag, kollade runt lite överallt(jula, classe mm) och det mesta har utgått eller ej i lager, konstigt! är det det nya dasspappret kanske?Jag har någon variant lite dyrare än nedan.
Ser att det finns för din montering. Det haft varit intressant för pannan och några saker till
![]()
Luxorparts Energimätare - Luxorparts Energimätare
Jordad energimätare som kopplas direkt till vägguttaget (230 V). Mäter elförbrukningen på apparaten som kopplas in och kan även räkna ut elkostnaden (elpriset knappas in i förväg). Har 3x LR44-batterier för backup (medföljer). Maxbelastning: 3600 W. Elförbwww.kjell.com