[OT] Spelkonsoll till familjen

Intressant att se hur man funkar som konsolspelare nu som gubbe. Köpt på mig de billiga spelen med högst betyg på PS4 bla a. Uncharted-spelen slukar jag, och The Last of Us vore likaså om jag inte lovat dottern att vi skall spela tillsammans och hon är inte lika entusiastisk. Witcher 3 lade jag ner ganska direkt, orkar inte med allt pillande med armour, kitta vapnen, samla örter, trollformler och annat skit (och då är jag ändå gammal DoD-, CoC- och Kult-spelare), God of War håller hittills men är även där på gränsen vad gäller att maxa vapen mm. Verkar som att jag behöver linjära spel, då jag blir förvirrad av för många val (Witcher), hade hoppats älska Red Dead Redemption 2 lika mycket som alla på internet men är rädd att en för öppen värld bara ger mig beslutsångest.

Tjena!

Ge dig på FarCry, inte helt linjära men tillräckligt.

Intressant att se hur man funkar som konsolspelare nu som gubbe. Köpt på mig de billiga spelen med högst betyg på PS4 bla a. Uncharted-spelen slukar jag, och The Last of Us vore likaså om jag inte lovat dottern att vi skall spela tillsammans och hon är inte lika entusiastisk. Witcher 3 lade jag ner ganska direkt, orkar inte med allt pillande med armour, kitta vapnen, samla örter, trollformler och annat skit (och då är jag ändå gammal DoD-, CoC- och Kult-spelare), God of War håller hittills men är även där på gränsen vad gäller att maxa vapen mm. Verkar som att jag behöver linjära spel, då jag blir förvirrad av för många val (Witcher), hade hoppats älska Red Dead Redemption 2 lika mycket som alla på internet men är rädd att en för öppen värld bara ger mig beslutsångest.
Mm känner igen mig i det där. Hålla på och samla prylar har aldrig intresserat mig heller. Vissa öppna världar funkar, ex GTA levererar alltid och har spelat mycket Elder Scrolls. Men så fort det blir samlar-mani tröttnar jag. RDR2 har jag börjat på men inte fastnat än, det är lite lägre tempo så känns som man måste ge det lite mer tid än det mer adrenalinstinna GTA.

Orkar inte heller för mycket öppen värld. Cyberpunk t ex hade gjort sig bättre utan öppen värld.
Space Marine 2 bör man prova imho. Men det görs för lite linjära spel idag, oklart varför. Eller att allt ska vara co-op och skit. Tomb Raider serien är rätt bra, världen är öppen men man kan strunta i det och bara följa huvudstoryn så märks det inte ens.

Red Dead Redemption 2 var för segt för mig tyvärr, kommer inte över tröskeln där.

Skyrim håller än helt klart än och visst är det öppen värld men var linje för sig är rätt linjär. Man behöver inte heller nörda ner sig i massa olika saker och kombinationer om man inte vill. Fallout 4 kan man också spela utan att behöva djupdyka.

Orkar inte heller för mycket öppen värld. Cyberpunk t ex hade gjort sig bättre utan öppen värld.
Space Marine 2 bör man prova imho. Men det görs för lite linjära spel idag, oklart varför. Eller att allt ska vara co-op och skit. Tomb Raider serien är rätt bra, världen är öppen men man kan strunta i det och bara följa huvudstoryn så märks det inte ens.

Red Dead Redemption 2 var för segt för mig tyvärr, kommer inte över tröskeln där.

Skyrim håller än helt klart än och visst är det öppen värld men var linje för sig är rätt linjär. Man behöver inte heller nörda ner sig i massa olika saker och kombinationer om man inte vill. Fallout 4 kan man också spela utan att behöva djupdyka.
Mass Effect kan jag addera till listan om inte @SIE redan hittat det. Ettan har väl inte åldrats lika bra men storyn håller, tvåan och trean tycker jag levererar bra både visuellt och gameplay fortfarande. De har väl putsats något till Legendary Edition eller vad den heter. Inte helt linjärt, men inte så valen stör, de handlar snarare om karaktärsutveckling och val inom storyn än att du ska till 18 olika platser.
Andromeda var något annat, inte dåligt men man ska inte förvänta sig ett ME4 av det.

Mass Effect kan jag addera till listan om inte @SIE redan hittat det. Ettan har väl inte åldrats lika bra men storyn håller, tvåan och trean tycker jag levererar bra både visuellt och gameplay fortfarande. De har väl putsats något till Legendary Edition eller vad den heter. Inte helt linjärt, men inte så valen stör, de handlar snarare om karaktärsutveckling och val inom storyn än att du ska till 18 olika platser.
Andromeda var något annat, inte dåligt men man ska inte förvänta sig ett ME4 av det.
Mass Effect och Bioshock ligger på prospektlistan, även om jag inte är något direkt fan av scifi.

Har begränsad erfarenhet av WH4K som tabletopspel men Space Marines kanske kan va kul ändå. Tomb Raider-spelen kostar ju noll och ingenting nu nästan, frågan är väl om de håller måttet efter att man har spelat igenom uncharted-serien.

Intressant med Skyrim, den hade jag ju sållat bort tillsammans med Elden Ring o dyl, men tydliga uppdrag i en öppen värld kanske kan funka. Eller så är grejen att jag vill vara med i en story, inte skapa den själv.

Mass Effect är den bästa serie som någonsin gjorts.

Bioshock är bra men lite tröskel tyvärr. Infinite är bäst och funkar för sig själv skulle jag säga.

Deus ex (human revo/mankind) är också väldigt bra. Öppen värld men inte många sidequests alls och i kapitel så världen är inte så stor i taget.

Dead space har jag inte riktigt kommit in i.

Har begränsad erfarenhet av WH4K som tabletopspel men Space Marines kanske kan va kul ändå. Tomb Raider-spelen kostar ju noll och ingenting nu nästan, frågan är väl om de håller måttet efter att man har spelat igenom uncharted-serien.

Intressant med Skyrim, den hade jag ju sållat bort tillsammans med Elden Ring o dyl, men tydliga uppdrag i en öppen värld kanske kan funka. Eller så är grejen att jag vill vara med i en story, inte skapa den själv.

Space Marine 1 är egentligen bättre, men börjar se lite gammalt ut. Beror på hur känslig man är, men det är mer bombastiskt och med den där religiösa känslan.

Jag gillar spel som är som att läsa en bok. Skyrim är inte en bok, main-linjen är inte så jättelång och man bör inte ge sig på den så fort. Men tröskeln är låg och man klarar sig med ett svärd typ, man behöver inte göra det mer avancerat än så vilket jag gillar. Dragon age etc där man ska välja sina medföljares karaktärer osv tröttnar jag på innan man är förbi första menyn =)

Låt bli Starfield.
Dishonered 1 och 2 ligger och väntar på mig. Ganska höga förhoppningar.

Metro last light och Exodus såklart.

Började på Mass Effekt, men tröttnade på alla åka runt i bil på olika planeter uppdrag. Suget finns kvar, tror jag ska dra ner svårighetsgraden till ett lämpligt för att få storyn men kan springa igenom det. Så man kan börja med 2an.
Rdr2 vill jag kunna ge tid att njuta av, så man kanske ska sitta på trainern och köra tills jag fastnat.

Annars är det mycket fortnite med grabben nu, bil och musiklägen är skoj och omväxlande

Började på Mass Effekt, men tröttnade på alla åka runt i bil på olika planeter uppdrag. Suget finns kvar, tror jag ska dra ner svårighetsgraden till ett lämpligt för att få storyn men kan springa igenom det. Så man kan börja med 2an.
Rdr2 vill jag kunna ge tid att njuta av, så man kanske ska sitta på trainern och köra tills jag fastnat.

Annars är det mycket fortnite med grabben nu, bil och musiklägen är skoj och omväxlande
Det mesta bilåkandet är på planeter utan uppdrag som driver storyn så skippar man att utforska random planeter blir det mycket mer uthärdligt. Den delen av spelet var inte bra när den var ny heller..

Det mesta bilåkandet är på planeter utan uppdrag som driver storyn så skippar man att utforska random planeter blir det mycket mer uthärdligt. Den delen av spelet var inte bra när den var ny heller..

Studsa runt med Makon(?) var inte det bästa nä, inte skjuta sonder för material heller för den delen.

Ganska överdrivet med olika val att ändra på vapen med. Jag bara tar något.

Det har gått utför efter dom klassiska arkadspelen som 1942, Green Beret, Out Run och liknande. Det rullade på och det var obegränsat med skjut i vapnen. Inget samlande. När mynten var slut gick man vidare med livet.

Blev nyfiken och femman var på rea. Riktigt bra, perfekt över ledigheten.
Hade visst trean i mitt bibliotek men fastnade antagligen inte för det men får ge det ett nytt försök när jag är klar här.
Finns en del fynd på rean verkar det som, mycket mellan 100-200 kr. Jämförde med vilka spel som erbjuds genom abonnemang och det kändes spontant som en sämre deal.

För de som gillar ganska öppna världar, (Skyrim, gta och Rdr2) en hel del text i form av dialoger och lore, pussel, intensiva fighter och inga pekpinnar som visar vars man skall härnäst så finns Divinity original sin spelen. (både på PC och konsol) Hos Xbox finns de att köpa tillsammans som the source saga.

Det tar en stund att köra igenom dem då Larian studios själva säger 200+ timmar för båda spelen.

Trailer för DoS2

I slutet av november köpte sonen ett styre till sin xbox med sin veckopengar (jag betalade hälften) och jag köpte WRC Generations fully loaded edition till honom för 150 kr. Ett otroligt bra spel! Och det spelas mycket bättre med ett styre än med en joystick (och hemmagjorda pedaler) som jag hade när jag var ung. Sonen har nu blivit bra och kan köra riktigt snabbt. Jag hakar bilen upp bakom varandra sten som stick ut och ramlar av varandra hårnålskurva. Bra och vacker att titta på också.

maxresdefault.jpg

I slutet av november köpte sonen ett styre till sin xbox med sin veckopengar (jag betalade hälften) och jag köpte WRC Generations fully loaded edition till honom för 150 kr. Ett otroligt bra spel! Och det spelas mycket bättre med ett styre än med en joystick (och hemmagjorda pedaler) som jag hade när jag var ung. Sonen har nu blivit bra och kan köra riktigt snabbt. Jag hakar bilen upp bakom varandra sten som stick ut och ramlar av varandra hårnålskurva. Bra och vacker att titta på också.

Visa bilaga 746195
Jag köpte WRC 9 nyligen för 50kr i PS store och kör också med ratt och pedaler. Grym feeling och man kan ju köra fort direkt från början.. i typ tre kurvor tills man åker ut. Försöker prioritera att köra hela lopp utan att krascha snarare än att maxa tiden men det är fan svårt att hålla sig.

Jag köpte WRC 9 nyligen för 50kr i PS store och kör också med ratt och pedaler. Grym feeling och man kan ju köra fort direkt från början.. i typ tre kurvor tills man åker ut. Försöker prioritera att köra hela lopp utan att krascha snarare än att maxa tiden men det är fan svårt att hålla sig.

Nu vi talar rätt, sonen frågade och fick en växelspak till sin Logitech G920 rätt. Men han upptäckte efteråt att de flesta bilar i både Forza och WRC generations har sekventiella växellådor. Jag hittade att man kan bygga om växelspaken till sekventiell med gummiband, men just nu kan vi inte lägga till knapparna till växelspaken. Jag har läst att man behöver uppdatera firmfirm av ratten mex Logitech G-Hub appen. Jag provade med en Mac, men där känner G-Hub inte igen ratten, även om installationen av -Hub gjorde att forcefeedback funkar på Macen, konstigt. Jag har ingen dator med Windows.

Vet någon om uppdatering av firmware kommer att lösa problemet, även om rätten är rätt ny?

Nu vi talar rätt, sonen frågade och fick en växelspak till sin Logitech G920 rätt. Men han upptäckte efteråt att de flesta bilar i både Forza och WRC generations har sekventiella växellådor. Jag hittade att man kan bygga om växelspaken till sekventiell med gummiband, men just nu kan vi inte lägga till knapparna till växelspaken. Jag har läst att man behöver uppdatera firmfirm av ratten mex Logitech G-Hub appen. Jag provade med en Mac, men där känner G-Hub inte igen ratten, även om installationen av -Hub gjorde att forcefeedback funkar på Macen, konstigt. Jag har ingen dator med Windows.

Vet någon om uppdatering av firmware kommer att lösa problemet, även om rätten är rätt ny?

Ja det är lite märkligt att de inte har en spak för sek, vore ännu enklare.

Är det mellangenerationen som har en uppvinklad knappsats? Generationen innan det var omställningsbar mellan sek och H. Förstår inte varför man gjort dem sämre efter hand. Vet inte om den är kompatibel med Xbox.

Det finns andra omställningsbara med som t ex Fanatech som jag kör med men då behöver man vara lite mer intresserad för det ska vara värt det.

PS, lär grabben köra med vy inne istället för bakom bilen, det blir roligare när man han kommer över tröskeln.

Ja det är lite märkligt att de inte har en spak för sek, vore ännu enklare.

Är det mellangenerationen som har en uppvinklad knappsats? Generationen innan det var omställningsbar mellan sek och H. Förstår inte varför man gjort dem sämre efter hand. Vet inte om den är kompatibel med Xbox.

Ja, jag har läst att gamla är omställningsbar. Men om man kan mappa knapparna så kommer gummibands ösningen att funka bra.

Det finns andra omställningsbara med som t ex Fanatech som jag kör med men då behöver man vara lite mer intresserad för det ska vara värt det.

Sonen hade redan hittat andra, dyra spak.

PS, lär grabben köra med vy inne istället för bakom bilen, det blir roligare när man han kommer över tröskeln.

Han har just bytt till vy inne för några dagar sen.

Han tittar sedan länge på säten. Han frågade nyligen om man skulle kunna tar ett bilsäte från en gammal bil och snickra ett stöd till det av trä.
Brassestol plus snickeri borde kunna bli en bra hopfällbar historia.
Jag kör på playseat challenge som jag köpte med Thrustmaster T300 på blocket. Nöjd med kitet i sig, och uppskattar att ha ratt och rig i samma enhet då force feedback/smällar från ratten fortplantar sig vidare genom sitsen.

Jag hade velat ha en vy inne från cockpit men utan ratt. Jag glor ju redan på en ratt.

Tjena!

Helt säker på att man inte kan ställa in det på WRC? Har för mig att jag kört utan att man sett ratten på skärmen.

Nu spelar jag bara Assetto Corsa och där ser man bara huven om man vill.

Så här vill jag bygga hemma, väntar bara på att dottern ska flytta ut. Sen skulle jag nog bygga med inredningen från en BMW E90 istället.

Jag hade velat ha en vy inne från cockpit men utan ratt. Jag glor ju redan på en ratt.

Brukar finnas så det går att stänga av.

Tjena!

Det beror på vilket slut i femman du menar, det finns tre olika.

Kvittar :P

Nån timme in i trean nu men det har nog åldrats lite för mycket för att hålla.
Kanske kör om femman igen istället.
Sexan var på rea men missade 😐

Tjena!

Helt säker på att man inte kan ställa in det på WRC? Har för mig att jag kört utan att man sett ratten på skärmen.

Nu spelar jag bara Assetto Corsa och där ser man bara huven om man vill.

Så här vill jag bygga hemma, väntar bara på att dottern ska flytta ut. Sen skulle jag nog bygga med inredningen från en BMW E90 istället.

Ser fräckt ut men hade hellre satsat på motion på vanlig alurig.

Tjena!

Det finns ett gott slut, som iofs är tråkigt för man missar 99,9% av spelet om man väljer det slutet. Sen finns det ett mindre bra och ett riktigt dåligt.

Nån timme in i trean nu men det har nog åldrats lite för mycket för att hålla.
Kanske kör om femman igen istället.
Sexan var på rea men missade 😐

Jo det är ett gammalt spel men storyn blir riktigt bra med tiden.

Sexan är jag några timmar in på, håller inte riktigt lika bra men är fullt spelbart. Ser framemot tills jag är färdig och kan spela expansionerna med Vaz, Joseph m.m.

På tal om expansioner så är ju Far Cry 3: Blood Dragon exceptionellt bra.

Jag letade fram ett gammalt xbox 360 med Xkey. Hittade även hårddisken med spel. Tog en stund innan jag kom ihåg hur man gjorde med iso filerna på hårddisken. Men nu har "barnen" en uppsjö av gamla spel att spela 😁 Riktigt roliga gamla spel 👍

Vi hittade ingen lämplig dator med Windows. Men för några dagar sen kunde sonen plötsligt välja "knapp" till upp och ner växling i WRC Generations. Då modde han växelspaken elegant med två buntband under fejklädret. Sekventiella spaken verkar funka perfekt till rally nu. Funkar (ännu?) inte i Forza, men sonen har ingen problem att använda paddles där.

2025-01-21-14-35-34-729.webp

Mass Effect och Bioshock ligger på prospektlistan, även om jag inte är något direkt fan av scifi.
Bioshock serien kan jag rekommendera köpte ettan för nått år sen till Xbox 360 testade det å hatade det (innan jag förstod ) å tog tag i det när jag hade slut på andra spel Fallout 3&new vegas lätt spelvärda .

Å sen har du Borderlands Serien som knäcker iaf för min konst hjärna så stimulerar det (främst för att jag ritar påminnande stil&stuk) .

Darksiders 1-2 lätt spelvärda om en int gillar Zelda Serien så finns det Darksiders för oss som har en Annan syn på livet :-)

Diablo 3 där har du ett Gäng timmar med mängder av olika karaktärer å lära å Besegra Diablos Furstar å diverse Obehagligheter .

Paul

Bilagor

• IMG_20241015_142707_5.webp
    IMG_20241015_142707_5.webp
    59.7 KB · Besök: 379
Vi hittade ingen lämplig dator med Windows. Men för några dagar sen kunde sonen plötsligt välja "knapp" till upp och ner växling i WRC Generations. Då modde han växelspaken elegant med två buntband under fejklädret. Sekventiella spaken verkar funka perfekt till rally nu. Funkar (ännu?) inte i Forza, men sonen har ingen problem att använda paddles där.

Visa bilaga 748906

Sonen frågade mig varje dag om jag ville prova. Idag kände jag mig äntligen tillräckligt frisk för att köra en rally sträcka. Wow, en sekventiell växelspak är mycket bättre i WRC Generations. Tog en sträcka i Finland som inte är särskilt smal, men jag har problemet att jag hamnar i diket.

Sonen körde en sträcka av Monte Carlo Rallyt efter det. Upp i bergen på riktigt smala väger med hårnålskurvar med snön på större höjd. Otroligt hur han ofta kan köra mycket mer än 100 km/h med en bergvägg på en sidan och sten hinder på dalsidan. Och då och då en hårnålskurva och en smal bron. Imponerande!

Sonen säger att tricket är att styra aggressivt (som han gör).

Tillbaka
Topp