[OT] Spelkonsoll till familjen

Random på nätet säger att 500 dollars är den värd. Motsvarar det en elgiganten skitdator för 8000 tror vi?

Blir spännande att se vad den landar på.

Finns det några fördelar med steam över annan linux? Minecraft java funnar på båda o roblox på ingen?

någon påstod att minecraft skulle gå bättre på linux än windows, någon som tror det är märkbart?

1000006488.webp

Random på nätet säger att 500 dollars är den värd. Motsvarar det en elgiganten skitdator för 8000 tror vi?

Blir spännande att se vad den landar på.

Finns det några fördelar med steam över annan linux? Minecraft java funnar på båda o roblox på ingen?

någon påstod att minecraft skulle gå bättre på linux än windows, någon som tror det är märkbart?

Visa bilaga 804278
Största fördelarna är nog att det ger en konsolliknande känsla och att man inte behöver peta i en massa inställningar.

ja, fast det verkar som om man måste peta i en massa inställningar.
Har nog inte petat i någon inställning riktigt på mitt Steam Deck, förutom ställa in olika framelimits. Jämfört med när jag kört Ubuntu där jag måste ställa in handkontrollerna, installera och konfiguera proton och andra programvaror som behövts för spel.

Om man har en egenbyggd burk så behöver man göra anpassningar i början och sen kommer det nog mest vara köra. Jag har dock mest erfarenhet av ubuntu sen innan, andra distros kan vara smidigare för spel.

Har nog inte petat i någon inställning riktigt på mitt Steam Deck, förutom ställa in olika framelimits. Jämfört med när jag kört Ubuntu där jag måste ställa in handkontrollerna, installera och konfiguera proton och andra programvaror som behövts för spel.

Om man har en egenbyggd burk så behöver man göra anpassningar i början och sen kommer det nog mest vara köra. Jag har dock mest erfarenhet av ubuntu sen innan, andra distros kan vara smidigare för spel.
ok, det beror på vad du syftar på exakt. Det är klart att det kan vara lite smidigare att köra på testat HW men jag har begränsat hopp om det. Precis som random person på facebook så är det uteslutet att jag skulle köpa en för mer än 500USD.
Däremot är jag lite intresserad av steamOS. Möjligen faller det på att dottern har en skum processor i laptop + ibland använder den till annat än spel

ok, det beror på vad du syftar på exakt. Det är klart att det kan vara lite smidigare att köra på testat HW men jag har begränsat hopp om det. Precis som random person på facebook så är det uteslutet att jag skulle köpa en för mer än 500USD.
Däremot är jag lite intresserad av steamOS. Möjligen faller det på att dottern har en skum processor i laptop + ibland använder den till annat än spel
Ja, jag förstår inte varför man köper något som inte är en cykel eller en lägenhet över $500 :D

Såg någon som pratade om att på en mässa hade dom kört cyberpunk med rätt höga inställningar mtp på prestandan. Det verkar ju intressant

argumentet att det är bra för att det inte är sämre än det många redan har haltar lite som försäljningsstrategi.....

men vi får höras när den kostar 500USD. Jag tror inte den kommer att göra det.

Sonen och jag har stirrat på den där och väntat. Men med tanke på specen och priset så väntar vi tills GTA VI kommer förhoppningsvis nästa år och går då på en Xbox whatever den kommer heta. Idag har vi två krysslådor i hushållet och kör Xbox Gamepass Ultimate så vi kan spela både på pc och xbox. Alla är nöjda och jag slipper bränna 1500 på Steam varje månad till barnet :)

Meta Quest är alltiett, starta den och spela. PSVR måste väl kopplas till någon annan spelmaskin som PS eller PC.
Ja, PSVR är med sladd till PS5, så lite mer kräm i den combon än Quest.
Har inte läst på så mkt om Quest, men det råder väl allmän konsensus att PSVR lider av uoutnyttjad potential vad gäller spel. Inte så konstigt sett till investeringen som krävs kanske, för ett år sedan låg den på 7500:- utöver själva konsollen.

Asså, PSVR 2. Varför är jag sugen på en sån, trots att jag har en PSVR som jag knappt har använt? Jag har både PS4 och 5, ja och en trea också...

Å ena sidan måste barnen ha julklappar å andra sidan är anledningen till att listan är kort att de är så jävla bortskämda redan. Så VR set hjälper kanske inte.

Får kanske bli cykelgrejor som de inte vill ha istället....

Å ena sidan måste barnen ha julklappar å andra sidan är anledningen till att listan är kort att de är så jävla bortskämda redan. Så VR set hjälper kanske inte.

Får kanske bli cykelgrejor som de inte vill ha istället....
Bortskämdhet är ingen anledning att skriva korta listor i mitt hushåll..

ja, det blir nog bra det
Valve har meddelat en betydande förändring av sin hårdvarustrategi, vilket bekräftar att nästa generation av Steam Machine-enheter inte kommer att följa den traditionella konsolens affärsmodell. Företaget avslöjade att enheten kommer att säljas till marknadspris, utan någon form av subvention, vilket kommer att placera den till ett pris som ligger mycket nära det för en speldator med likvärdiga komponenter.

Har suktat på Clair Obscur ett tag, och det spelet vann ju 9 priser på game awards igår.
Någon som spelat?
Icke, men de bekanta som lirat det har hyllat det, även de som inte traditionellt är så glada i turn-based battle. Jag tänker ta det till hösten när familjens fyrbenta tillskott kräver lite mindre tid/engagemang, nu har PS5:an samlat damm sen i höstas..

Jag fyndade precis Horizon zero dawn, ps5 remastered för 100kr. Vad jag förstår ska det vara en bra nyutgåva.
Tänker köpa det till dottern när hon väl tröttnat på Avatar-spelet, hon (i motsats till pappan än så länge) är förtjust i öppna världar och jag tänker mig att hon kan identifiera sig med huvudpersonen. Tomb Raider (nya trilogin) var för läskigt. Det gillade däremot jag, har det sista kvar att spela.

Min dotter 14, har spelat igenom Ghost of Tsusima ett par varv, så hon fick Ghost of Yotei i julklapp och slutar inte prata om det. Hon fick även nämnda HZD som jag verkligen tycker är ett fenomenalt spel, men väntar tålmodigt på att hon ska börja.

Sony har nu dumpat PSVR2 till $299 i USA.

Inga tecken på liknande rabatter i Sverige just nu, där begagnade ligger runt 3500:- och rek. pris är ca 5200:- (utom amazon som kör på 4500:-) vad jag kan hitta. Någon som hört om kommande prisdumpning här?

Senast ändrad:
Är det någon som sett nån billig Xbox series X nånstans? Tycker det är konstigt att den gick att hitta för under 6kkr för några år sedan. Men nu får man ge 8 - 9kkr. Borde väl komma en ny Xbox snart 🤔

Är det någon som sett nån billig Xbox series X nånstans? Tycker det är konstigt att den gick att hitta för under 6kkr för några år sedan. Men nu får man ge 8 - 9kkr. Borde väl komma en ny Xbox snart 🤔

Oj det var värst, jag köpte ju min begagnad för typ tre-fyra år sen för 4500 eller nåt sånt. Kanske ska sälja igen :p

Jag är inget fan av sci-fi för sci-fi'ns skull, men gav Fallout-teveserien en ny chans igår och måste erkänna mig road tre avsnitt in i S1. Känner att jag kanske borde köpa spelet med, så nu har jag köpt Fallout 4 för 87,60 kr. Bör jag se eller spela först, ur spoilerperspektiv?

Jag är inget fan av sci-fi för sci-fi'ns skull, men gav Fallout-teveserien en ny chans igår och måste erkänna mig road tre avsnitt in i S1. Känner att jag kanske borde köpa spelet med, så nu har jag köpt Fallout 4 för 87,60 kr. Bör jag se eller spela först, ur spoilerperspektiv?

Är nog hugget som stucket eg, då serien är "baserad på" spelen, eller spelvärlden.
Så historien som sådan innehåller inga spoilers, medans vissa saker i serien kanske förklaras bättre i spelen.

Själv är jag mera sugen på att byta ungarnas Meta Quest 2 mot en Switch eller nått annat roligt som de kan spela på tillsammans.

Tillbaka
Topp