[OT] Språkfrågor

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
[OT] Språkfrågor
They betyder något annat på engelska. Även andra språk utvecklas, är organiska, inte bara svenska!
Absolut. Men min poäng var/är att folks svårigheter att stava/skilja ord ifrån varandra INTE bör vara en grund till en förändring. Om folk inte kan stava rätt är lösningen inte att tillåta felstavningar (eller göra dem till norm). Sen kan man såklart modernisera ord.

[OT] Språkfrågor
Det första har ju ingenting med ”de” och ”dem” att göra. Alla kommer att kunna uttrycka sig lika rikt som vanligt efter en möjlig reform.

Ni arbetar inte i skolan va? Då hade ni garanterat inte varit oroliga för unga människors förmåga att uttrycka sina tankar, idéer och viljor på ett precist sätt i skrift. Förväxla inte det med att de har svårt att skilja på ”de” och ”dem”. Då har ni fel. Punkt.
Om tråden är avsedd att endast behandla de och dem är rubriken felaktig.

Jag har lite styvt ett decennium av eftergymnasiala studier bakom mig. Jag ser stor förbättringspotential i människors förmåga att uttrycka sina tankar, idéer och viljor i text.

Behöver jag återigen redogöra för min inställning till frågan kring de, dem och dom eller Rocket det med att hänvisa typ något av de flertal inlägg där jag redogjort för den tidigare i tråden?

[OT] Språkfrågor
Om tråden är avsedd att endast behandla de och dem är rubriken felaktig.

Jag har lite styvt ett decennium av eftergymnasiala studier bakom mig. Jag ser stor förbättringspotential i människors förmåga att uttrycka sina tankar, idéer och viljor i text.

Behöver jag återigen redogöra för min inställning till frågan kring de, dem och dom eller Rocket det med att hänvisa typ något av de flertal inlägg där jag redogjort för den tidigare i tråden?

Se mitt första inlägg.

Arbetar du i skolan? Det är bland unga som de flesta formella fel begås. Det är också bland dem som det nyskapande skriftspråket är som vanligast.

[OT] Språkfrågor

Vi har inte lämnat ”de” och ”dem”. Eller, jag har inte det i alla fall. Vi diskuterar språkfrågor absolut, men i grunden refererar väl BFS m fl tillbaka på frågan om vi ska ändra på just ”de” och ”dem” till ”dom” för att matcha hur det har uttalats de senaste 100-150 åren?

Hinner inte mer nu:
06C04D5D-CEC9-457C-BFF3-4F1FF19369D4.jpeg

[OT] Språkfrågor
Vi har inte lämnat ”de” och ”dem”. Eller, jag har inte det i alla fall. Vi diskuterar språkfrågor absolut, men i grunden refererar väl BFS m fl tillbaka på frågan om vi ska ändra på just ”de” och ”dem” till ”dom” för att matcha hur det har uttalats de senaste 100-150 åren?

Hinner inte mer nu:
Visa bilaga 614323
Jaså? Jag måste ha läst på till för noggrant, jag som sett en massa inlägg om lagstiftning, val av tilltal, en eller ett och barnalstring.

Nåväl. Jag skall sätta upp insektshotell.

Det där har jag redan gjort. Dock med en själlös jänkare mellan benen istället.

[OT] Språkfrågor
Men va f..... ut o cykla o ha lite kul istället.
Själv har jag försökt kaninhoppa över en parkbänk idag. 58 år som man är .... framhjulet ser ut som ett tacoskal ..
Men lite kul var d ?

[OT] Språkfrågor
detta skulle min gamla historielärare kallat för en eurocentrisk eller orientalistisk formulering. sen skulle hen grymtat nåt om att spanien ligger i europa.
Tja, det är ju helt riktigt. Men hur tänker du kring Spanien? Att den moriska kulturen bevarade antikens kunskaper i högre utsträckning? I s f stämmer det ju såklart, men den siste moren drevs ut ur Spanien 1492 och det muslimska inflytandet i Spanien var mycket litet under det sena 1400-talet då renässansen blev något mer än en ganska lokal företeelse i norra "Italien".

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Språkfrågor
Happys tråkigaste tråd .... Vem fan bryr sig ...?
Är ni så här krångliga jämt ?
He he, det är väl underbart att få diskutera språkfrågor med lärda personer som dessutom är cyklister och därmed kan antas vara trevliga :-)

By the way: den där domen om ni vet "det-där-ordet-som-inte-får-nämnas-på-Happy" har överklagats av RÅ. RÅ brukar få upp en klar majoritet av sina överklaganden, men om det blir prövningstillstånd kommer det med all sannolikhet att handla om domstolens skyldighet att reda ut vad parterna menar, inte om själva betydelsen av "det där ordet".

[OT] Språkfrågor
Helt rätt. My bad. Men nu inledde du ju en mening, och då ska det förstås vara versal! ?
versaler är på väg ut?

inte använt på ett antal år, utom i rena nödlägen. saknar dem inte alls kan jag säga. alltfler ansluter sig. till och med när man skriver till versalkramande tyskar:)

missade förresten den överflödiga versalen på 'renässansen'. även månen har sina fläckar.

[OT] Språkfrågor
versaler är på väg ut?

inte använt på ett antal år, utom i rena nödlägen. saknar dem inte alls kan jag säga. alltfler ansluter sig. till och med när man skriver till versalkramande tyskar:)

missade förresten den överflödiga versalen på 'renässansen'. även månen har sina fläckar.

Oh ja. Gudars, jag gör fel varje dag.

Jag gillar inte alls skippade versaler. Känns som en sak min morsa gör för att visa hur lössläppt hon är när hon sms:ar. ”Kolla vad jag är modern och frisinnad, en del av mediesamhället!”

Det är dock värre att strunta i interpunktion.

[OT] Språkfrågor
jag var också lite tvär först när jag mötte det i samband med att mejl tog över, men sedan såg jag fördelarna.

välkommen till framtiden. ännu en språklig genväg slår igenom:)

[OT] Språkfrågor
jag var också lite tvär först när jag mötte det i samband med att mejl tog över, men sedan såg jag fördelarna.

välkommen till framtiden. ännu en språklig genväg slår igenom:)

Det är nog just det, att det mest är äldre som fått för sig att man kan hoppa över de skriftliga skaklarna hur som helst för att ”det är elektroniskt”. Så jag känner mig rätt gammal när jag skippar versal för ny mening. Mina elever gör aldrig det, så min spaning är att det inte blir någon ändring. Regeln verkar sitta som berget.

Däremot är det lite si och så med versal på egennamn när de skriver.

[OT] Språkfrågor
Versaler underlättar läsandet för mig. Dem vill jag ha kvar. Att en del skippar det när de skriver på mobilen kan ha med lathet att göra. Det blir ju ett extra knapptryck för att skapa versal. Lättare med penna. Fast välskrivning och skrivstil verkar tyvärr vara på utdöende när tangentborden tar över. Riskerar att bli lika ovanligt som kontanter.

Senast ändrad:
[OT] Språkfrågor
Versaler underlättar läsandet för mig. Dem vill jag ha kvar. Att en del skippar det när de skriver på mobilen kan ha med lathet att göra. Det blir ju ett extra knapptryck för att skapa versal. Lättare med penna. Fast välskrivning och skrivstil verkar tyvärr vara på utdöende när tangentborden tar över.

Välskrivning och skrivstil är dött i skolans värld. Finns inte kvar i läroplanen som obligatoriskt moment etc.

Det kan man tycka vad man vill om, men att skrivning överhuvudtaget håller på att försvinna är synd, för rätt mycket hjärn- och pedagogikforskning visar att elever lär sig mer och bättre om de skriver för hand.

På mina lektioner får eleverna inte använda dator utan måste anteckna med penna på papper. Jag är i kraftig minoritet (läs: ensam) bland arbetskamraterna gällande detta.

Men så har jag nästan bara katederundervisning också, använder aldrig projektor utan bara tavlan och har köpt in fysiska kartor som jag släpar mellan salarna. Lurar nu på att skaffa en overheadprojektor. ??

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Språkfrågor
På mina lektioner får eleverna inte använda dator utan måste anteckna med penna på papper. Jag är i kraftig minoritet (läs: ensam) bland arbetskamraterna gällande detta.

Men så har jag nästan bara katederundervisning också, använder aldrig projektor utan bara tavlan och har köpt in fysiska kartor som jag släpar mellan salarna. Lurar nu på att skaffa en overheadprojektor. ??
Låter som om du och grabbens tysklärare skulle komma bra överens ?

[OT] Språkfrågor
triggervarning!

jag vill uttrycka mitt missnöje med användandet av "trigger" som synonym till växeldosa eller (växel-) reglage.

trigger riskerar att skapa förvirring kring om det enbart handlar om "avtryckaren"/spaken på dosan, eller om hela dosan avses.

på engelska säger man väl oftast shifter, och ibland specificeras vilken typ av shifter som avses: trigger shifter. men enbart trigger? jag vågar knappt googla ifall detta ofog även förekommer i engelskan.

hoppas det finns likasinnade där ute som delar min indignation.

[OT] Språkfrågor
triggervarning!

jag vill uttrycka mitt missnöje med användandet av "trigger" som synonym till växeldosa eller (växel-) reglage.

trigger riskerar att skapa förvirring kring om det enbart handlar om "avtryckaren"/spaken på dosan, eller om hela dosan avses.

på engelska säger man väl oftast shifter, och ibland specificeras vilken typ av shifter som avses: trigger shifter. men enbart trigger? jag vågar knappt googla ifall detta ofog även förekommer i engelskan.

Trigger är väl för övrigt ett engelskt ord som inte hör hemma i svenskan?

[OT] Språkfrågor
triggervarning!

Det finns en tangent som på engelska tangenbord kallas Shift. Med dess hjälp kan du åstadkomma stora bokstäver.

Tillbaka
Topp