[OT] Ställa om klockan till vintertid - påminnelse :-)

-25 är bättre. Så vi hör om naturkatastrofer/ruskväder från våra grannar ett dygn innan det drabbar oss.

Tror i och för sig att kais01 skulle gilla det, men ”osynkade” almanackor jämfört med våra grannar skulle nog ställa till det.
skulle jag definitivt inte gilla. men jag gillar ljus på eftermiddagen och går upp arbetsdagar kl fem. min dygnsrytm ställer jag in med lunchen i korrekt tid, även om jag sovit på och ätit frukost sent. klockren;) och snabb framgång t ex vid resor över tidszoner.

men det är historiskt så att olika kalendrar gällt parallellt, vilket ställt till en del oreda minst sagt. t ex i vårt närområde från 1500talet ända in på 1900talet, när det land för land skedde en övergång från juliansk till nuvarande gregoriansk kalender.

man måste då hålla reda på om ett datum är 'nya' eller 'gamla' stilen

saxat från wikipedia:

I Sverige (och Finland, som då var en del av Sverige) infördes den gregorianska kalendern 1 mars 1753. Rent praktiskt gick det till så att den julianska kalendern gällde till och med den 17 februari 1753. Avståndet mellan de två kalendrarna var då 11 dagar, så nästa dag betecknades 1 mars och de elva dagarna med datumen 18–28 februari 1753 har därmed aldrig funnits i Sverige.

Det hade tidigare gjorts ett försök att införa gregorianska kalendern gradvis i Sverige; detta genom att från år 1700 till och med år 1740 bortse från den julianska kalenderns skottdagar och därmed minska avståndet mellan kalendrarna vart fjärde år. Men efter en bra början år 1700 glömde man på grund av stora nordiska kriget bort att hoppa över skottdagarna åren 1704 och 1708. Projektet innebar dels att Sverige måste ha en helt egen kalender under perioden, kallad svenska kalendern, och missarna 1704 och 1708 medförde att det skulle dröja till 1748 innan den svenska kalendern stämde med den gregorianska kalendern. Allt detta gjorde att Karl XII 1711 beslöt att man i februari 1712 skulle återgå till den gamla kalendern. Det gjordes genom att man satte in en extra skottdag efter den ordinarie det året: fredagen den 30 februari 1712, den så kallade tillökningsdagen.

1753 togs ändå till sist det stora steget över till den nya kalendern. Det gick, som tidigare nämnts, till så att de 11 sista dagarna i februari detta år helt enkelt togs bort.

I det ryska imperiet användes ännu den gamla stilen när Finland 1809 övergick till att bli en del av detta, efter rikssprängningen. Därmed kom datum i vissa sammanhang att anges med både den gamla och nya stilen.

Senast ändrad:
/me tar fram chipsen
Här ska det rostas lite pumpakärnor.

IMG_20221029_190256224_HDR~2.jpg

Nja, jag menade finöls societeten i #232. Klockkedja blev väl omodernt långt innan Lennart Hyland kom i målbrottet.

Jag trodde vi var överens om att köra lokal soltid senast vi gnällde över det här?

Pratade vi om vilken kalender vi ska ha också? En fixerad kalender med 13 månader på 28 dagar är ju helt överlägset där.

Vad är det för fel på den judiska kalendern? Kommer garanterat att höja hjärnaktiviteten hos befolkningen när de ska inse hur den funkar.

"Ett normalt år i den judiska kalendern har tolv månader, och eftersom tiden för ett månkretslopp är ungefär 29,54 dagar har normalt hälften av månaderna 29 dagar och den andra hälften 30, totalt 354 dagar. Ett solår har knappt 365,25 dygn, så om inget gjordes skulle årstiderna ganska snabbt förskjutas så att årets högtider inföll under fel årstid. Man kompenserar för detta i den moderna kalendern, dels genom att lägga in en extra månad under sju av de år som infaller under en period på nitton år och dels genom att låta längden på två av årets månader variera mellan 29 och 30 dagar."

Enligt wikipedia.

Tillbaka
Topp