[OT] start-taktik Vasaloppet öppet spår

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Ska åka ÖS i morgon, och är lite fundersam över starten.
Förra året var jag långt bak i startfältet, och det tog 45 minuters köande att komma genom första stigningen.
Hur tidigt måste man vara i fållan för att hinna före (den värsta) proppen?
Ska vara lite kallt i morgon, kommer inte vara jättekul att stå o vänta.
Går det att vänta ut proppen istället, starta 7.30/7.45?

Nackdelen med att vänta är att du kommer få åka helt själv i ditt tempo och troligen behöva passera väldigt många på vägen.

Det beror väl lite på ditt tempo men mitt bästa år både tidsmässigt och bästa åkning, var när jag kom iväg i riktigt bra tid. Det var ändå lite stopp i backen men direkt uppe började det öppna upp sig och efter andra kontrollen var det bara sådana som höll samma tempo som mig själv kvar runtomkring. Så man kunde åka med i grupper, ligga i rygg på andra, turas om att dra osv. Väldigt skönt. Även skönt att komma in till kontroller som inte blivit plundrade utan fortfarande är hyfsat städade.

Vad gäller tid så försöker jag matcha min målsättning mot min förmåga, dvs måttlig...
Men att inleda med 45 minuters skidpromenad var ändå lite tråkigt.

Så när bör jag gå in i fållan för att undvika den värsta proppen, 0615?
Vid -13 är det ju inte jättekul att stå still o vänta.

När jag körde ÖS (2001) var det -26° vid starten :)
Startade så tidigt som det gick och fick pinna på för att hålla värmen. Det gick rätt bra att ligga på utsidan upp för första backarna och hålla (för mig) vettigt tempo. Mångsbodarna 1:50, Risberg 2:37, Evertsberg 3:42, Oxberg 4:46, Högberg 5:39, Eldris 6:32, Mora/mål 7:16. Fästvallan tog slut efter 7 mil, borde stannat och lagt ny valla vilket hade hade lönat sig tidsmässigt.

Senast ändrad:
Förra året på öppet spår söndag så va jag där ca en halvtimme innan start och fick då starta runt led 6. De va väldigt trångt i backen upp och stog still rätt mycket. Passerade startlinjen 07:12 och smågan 08:27.
Tänkte vara tidigare iår, men hur tidig ska man vara?
Från ett annat forum: "2016 så var jag där kl 5.00 & hamnade då ungefär i led 5 så då blir det lite köbildning i första backen. "

dabac sa:
Sixten Fors sa:
När jag körde ÖS...Startade så tidigt som det gick....
När gick du in i fållan?

Sixten Fors sa:
När jag körde ÖS (20 var det -26° vid starten :)

Det hade jag inte klarat med alla fingrar o tår i behåll...
Minns inte, tog första morgonbussen från Mora och gick till start omgående. Jag behövde vare sig vänta länge eller köa före start. Det var ÖS måndag (3169 st anmälda, färre till start), alltså rimligen mindre folk än en söndag. Svindjävla kallt var det iaf. om händer/ansikte i utförslöpor, men inga problem med fötter/kropp i övrigt.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
dabac sa:
Sixten Fors sa:
När jag körde ÖS...Startade så tidigt som det gick....
När gick du in i fållan?

Sixten Fors sa:
När jag körde ÖS (20 var det -26° vid starten :)

Det hade jag inte klarat med alla fingrar o tår i behåll...
Minns inte, tog första morgonbussen från Mora och gick till start omgående. Jag behövde vare sig vänta länge eller köa före start. Det var ÖS måndag (3169 st anmälda, färre till start), alltså rimligen mindre folk än en söndag. Svindjävla kallt var det iaf. om händer/ansikte i utförslöpor, men inga problem med fötter/kropp i övrigt.

När det handlar om att bli kall om händer o fötter så har jag närmast superkrafter☹️
D7B585D5-000E-4109-9818-BA48DACF556C.jpeg

Det blå på tån är en cirkulationsskada jag fick tidigare i vintras när elsulorna hade pajat.
Tar ett par veckor till innan jag vet om jag får behålla nageln.

Är väl runt 8000 anmälda till i morgon. Så kanske inte så jämförbart.

scalemtb sa:
Förra året på öppet spår söndag så va jag där ca en halvtimme innan start och fick då starta runt led 6. De va väldigt trångt i backen upp och stog still rätt mycket. Passerade startlinjen 07:12 och smågan 08:27.
Tänkte vara tidigare iår, men hur tidig ska man vara?
Från ett annat forum: "2016 så var jag där kl 5.00 & hamnade då ungefär i led 5 så då blir det lite köbildning i första backen. "
En del kö är OK. 45 minuter promenad var lite mycket.
Hade jag verkligen velat jaga tid hade jag seedat via Engelbrektsloppet och sen åkt på tävlingsdagen. Stå två timmar i fållan funkar inte.

Det är rejäl skillnad på 2001 och 2018 i antal anmälda. Första gången jag körde Öppet Spår söndag 2005 var det ca 5000 startande, sista gången 2010 8-9000. Totalt kaos. Har sedan dess hållt mig till måndagen. Det verkar nu vara drygt 8000 anmälda till söndagen, räkna med 10-15% bortfall, men även en hel del direktanmälningar, så antagligen blir det ca 8000 startande. Svårt att säga när du behöver vara där, men jag gissar på senast kl 6. Då börjar bussarna fr Mora välla in.
Att starta senare går ju, men räkna med att behöva köra om väldigt många, dåliga spår, och sönderplogade utförslöpor (ibland t.o.m. kö för att åka utför vissa backar...)

Sixten Fors sa:
När jag körde ÖS (2001) var det -26° vid starten :)
Startade så tidigt som det gick och fick pinna på för att hålla värmen. Det gick rätt bra att ligga på utsidan upp för första backarna och hålla (för mig) vettigt tempo. Mångsbodarna 1:50, Risberg 2:37, Evertsberg 3:42, Oxberg 4:46 osv.

Tro faan att jag höll på att frysa ihjäl i så fall . Riktigt dåligt med känsel i händerna ,framförallt eftersom det gick söligt ibörjan .
Tur man slutat med skidor ?

Kom till start 0630. Då var fållan fylld av skidpaxare.
Men jag var väl bland de första som kom direkt till start.
Får låna dieselbil med extravärmare så man kan vänta i komfort ifall det blir ngt mer.
-17 vid starten, -24 på några av myrarna.
Svårt med händerna. Trots att jag var inne o tinade har jag tre fingertoppar utan känsel.
Däremot känns det rejält från tån:
0655E052-C689-4C7F-A12F-718649CCDF28.jpeg

En bild uppifrån hade visat svullnaden. Vete fan vad jag ska ha för skor de närmaste dagarna.
Första backen upp gick 15 min snabbare än förra året. Antagligen mest för att det var bättre fäste.
Vore jag sportkommentator så skulle jag nog kallat det här en ”arbetsseger” att öht komma i mål. Strävt hela vägen. Men gnistrande vackert på myrarna.

Senast ändrad:
Ouch... ser inte så skönt ut. Bra jobbat ändå att fullfölja. Har för mig att jag hade kallare än 30 vid kontrollen i Smågan och alla svettiga kläder frös till solid is i backarna 200 höjdmeter ner från platån. Därefter fick man jobba hårt för att få upp värmen igen.

Många har tydligen glömt att det kan bli kallt i Sverige. Såg många som var bristfälligt klädda. Att sen andas in riktigt kall luft under loppet är inte nyttigt. Det finns ju hjälp. Airtrim tex .Rätt många som satt och hostade på bussen efter målgång. De kanske hoppas att köldastma gör att man blir en bättre skidåkare. Men det gäller bara norrmän.

Öppet spår verkar alldeles för stressigt för mig. Om jag ska åka någon mer gång så blir det att seeda seg och komma i norma tid till starten.

Jag har svårt att förstå hur fri start med 8000 deltagare överhuvudtaget kan fungera. Snabba åkare som inte går upp riktigt tidigt måste ju åka om många tusen åkare.

görveln sa:
Öppet spår verkar alldeles för stressigt för mig. Om jag ska åka någon mer gång så blir det att seeda seg och komma i norma tid till starten.

Jag har svårt att förstå hur fri start med 8000 deltagare överhuvudtaget kan fungera. Snabba åkare som inte går upp riktigt tidigt måste ju åka om många tusen åkare.
Låter lite som VR. Var det inte någon gång då de fortfarande ha snabbgrupperna (inofficiella) som startade tidigt på morgonen som de snabbaste passerade 11-12000 åkare!?

Apropå nedförsbackar, var finns de som man kan förvänta sig upplevs som svåra för folket? Var bör jag se upp för spridda skidor, stavar och lekamen?

görveln sa:

Nattvasan är grejen om man vill slippa jäkt och trängsel. Mycket trevligt arrangemang.

KungJulian sa:
Apropå nedförsbackar, var finns de som man kan förvänta sig upplevs som svåra för folket? Var bör jag se upp för spridda skidor, stavar och lekamen?
Om du är snabb är det nog spår överallt .
Är man sölig brukar det vara sönderkört ner genom viadukten vid Evertsberg , där kan det ligga en del människor och utrustning .
( baserat på minnen från mitt enda genomförda öppet spår på söltid (9 t ) och tvbilder )

KungJulian sa:
Kan du se backen på spårprofilen kan du vänta dig kaos om du åker i mitten av massan. Ungefär.

:) det finns många med noll skidtekniken så plockepinn går att hitta överallt där det är lite utför. Fart i sig verkar vara läskigt och du kommer rumpbromsen fram

Sixten Fors sa:
:) det finns många med noll skidtekniken så plockepinn går att hitta överallt där det är lite utför. Fart i sig verkar vara läskigt och du kommer rumpbromsen fram
I bästa fall. Textilbromsen brukar ju kunna användas utan att skicka stavar och skidor åt exakt alla håll. De som står och vinglar med stavarna utåt och sen faller i en hög med saker som sticker ut i konstiga vinklar är knepigare..

Det märkliga är att folk inte förstår att det är lättare att bara stå kvar i rälsen utan de ska prompt ut och ploga så det blir värre för alla. Till sist är det bara löst skit överallt och vips så ramlar folk och så kommer tjockisar som jag och har ingenstans att ta vägen. Det är rakt igenom hemskt.

dabac sa:
Kom till start 0630. Då var fållan fylld av skidpaxare.
Men jag var väl bland de första som kom direkt till start.
Får låna dieselbil med extravärmare så man kan vänta i komfort ifall det blir ngt mer.
-17 vid starten, -24 på några av myrarna.
Svårt med händerna. Trots att jag var inne o tinade har jag tre fingertoppar utan känsel.
Däremot känns det rejält från tån:

En bild uppifrån hade visat svullnaden. Vete fan vad jag ska ha för skor de närmaste dagarna.
Första backen upp gick 15 min snabbare än förra året. Antagligen mest för att det var bättre fäste.
Vore jag sportkommentator så skulle jag nog kallat det här en ”arbetsseger” att öht komma i mål. Strävt hela vägen. Men gnistrande vackert på myrarna.
Ser inte bra ut, hoppas det rättar till sig.
Men var glad att du inte körde igår, -27 grader vid start och -35 i Tennäng på morgonen. Jag klarar kyla bra så jag hade inga problem trots de skidkläder jag alltid använder, men herrejävlar vad strävt det var. Detta var mitt 12e lopp och det absolut tuffaste, trots stenhård räls hela vägen. Man fick ingenting gratis.

KungJulian sa:
Ställen där det brukar ligga folk:
- Direkt efter kontrollen i Mångsbodarna är det först en kort backe, och sedan lite längre utför.
- Backen ner mot Tennäng (mittemellan Mångsbodarna och Risberg)
- Precis innan Risbergskontrollen (det är denna du kan hitta filmer på youtube från, med rena plockepinnet). Man åker genom fäboden, sedan kommer backen.
- Långa utförskörningen direkt efter Evertsberg.
- Backen ner under viadukten i Vasslan (mittemellan Evertsberg och Oxberg). Här brukar de dock ha personal som varnar om det ligger folk därnere.
Sedan finns det väl några till, men dessa ställen brukar vara mest utsatta och värda att vara på sin vakt.

ooms sa:
Men var glad att du inte körde igår, -27 grader vid start och -35 i Tennäng på morgonen. Jag klarar kyla bra så jag hade inga problem trots de skidkläder jag alltid använder, men herrejävlar vad strävt det var.
Rena vansinnet att betala pengar för såna förhållanden, åka 9 mil utan glid. Man borde fått halva pengen tillbaks vid kallare än 15 grader om det hade funnits nån anständighet hos arrangören. Inga elitåkare tävlar i -30, varför ska kontorsråttor åka 9 mil, med risk för skador och risk att initiera köldastma?

Har alltid gillat skidåkning, men det vete fan om jag räknar det där som skidåkning. Det är ju som att cykla räcer med punka både bak och fram. Eller som att åka skridskor på en nysandad trottoar.

Bäst hade varit att flytta loppet till nåt annat ställe med vettigare klimat. Skidor ska ha 0 till - 5 grader. Och döpa om det till nåt annat. Finns det ingen annan kung värd att lyftas fram ur historiens dammiga rullor än den där brutala gamla sällen? Eller nån regional kändis? Carl Larsson loppet? Anders Zorn loppet? Björn Skifs loppet? Nä, dags för lite förnyelse!

dardos sa:
Det märkliga är att folk inte förstår att det är lättare att bara stå kvar i rälsen utan de ska prompt ut och ploga så det blir värre för alla.
Sixten Fors sa:

Folk som bromsar mot kurvor o blinda krön kan jag förstå.
Jag vill också gärna ha marginal om jag inte vet vad som väntar runt hörnet.
Eller där det faktiskt kan gå riktigt fort mot slutet.
Alla har ju en bortre gräns för sin förmåga. Finns alltid de som är bättre och de som är sämre.

Men att bromsa för en liten knäpp med fri sikt ända tills farten är förbrukad - vilket också är vanligt - tyder på att många är väldigt ovana vid varierande åkning.
Kanske en konsekvens av skidtunnelträning?

Ytterst osannolikt att de som plogar i nerförsbackarna har varit i Torsby i tunneln. Snarare obetydlig insats i spåren tidigare. Själv är jag av uppfattningen att man bör behärska samtliga delar av banan hyggligt innan man ställer sig i spåren. Men skulle gissa på att det är 2-10 000 som inte håller med mig varje år.

görveln sa:

Jag tycker det har funkat bra så snart man är förbi första backen. Längre än 10 sek behövde jag nog aldrig vänta på en chans till spårbyte o omkörning.

De som störde min rytm mest var nog de som betedde sig som om de aldrig rört sig i en flerfilig kö tidigare.
De som bara stannar precis där de är när tanken slår dem och börjar fippla med ngt.
Som fullblodsufot som lyfte armen och fällde ut staven i ansiktshöjd och började pilla på träningsklockan, mitt i klungan av åkare.
Och trots ett par irriterade åkare som sade till och vek ner staven för att komma förbi så fortsatte han, gång efter gång.
Och emellanåt så blir det som på flerfiliga motorvägar förstås. Det bildas en grupp av personer som åker i bredd i samma fart istället för att samsas på längden istället.
Men vänsterspåret var i stort sett alltid öppet. Så överlag var de här mer irritationsmoment än tidstjuvar.

marten_larsson sa:
Ytterst osannolikt att de som plogar i nerförsbackarna har varit i Torsby i tunneln. Snarare obetydlig insats i spåren tidigare. Själv är jag av uppfattningen att man bör behärska samtliga delar av banan hyggligt innan man ställer sig i spåren. Men skulle gissa på att det är 2-10 000 som inte håller med mig varje år.

Jaja, strunt i Torsby då.
Men jag behöver ju inte titta längre än till mig själv.
Flest träningsmil i år har jag gjort på en slinga anlagd från konstsnö sprutad i hög och sedan utkörd med hjullastare. Kanske 15 m total höjdskillnad. Inte mycket chans till backträning där.
Jag har kollegor som varit ute på Gärdets o Stadions anlagda slinga dag efter dag. Där är det ännu mindre höjdskillnad.
Att få plattmilen även om man bor i södra Sverige är väl inte så svårt.
Men backträning är värre. Kan kräva rätt långa resor.
Ska inte vi få åka Vasan då?

Ja, många vasaloppsåkares dårliga backteknik beror nog på enkla spår på golfbanor, platta konstsnö spår och generellt en tillrättalägning till enkla spår på många ställen i Sverige. Vasaloppets status och höjd profil gör också att många inte är så intresserade av spår med många backar.

Sen är det väl också så att en del av de som åker vasaloppet inte har åkt så mycket skidor.

dabac sa:
görveln sa:

Jag tycker det har funkat bra så snart man är förbi första backen. Längre än 10 sek behövde jag nog aldrig vänta på en chans till spårbyte o omkörning.

Hur lätt det går beror ju på hur snabbt man åker. En åkare som åker på 6 timmar måste köra om många fler än en som åker på 10 timmar om de startar en bit ner i fältet.

Men jag vet inte hur det är men jag tvivlar på att en snabb åkare får en väldigt fin och avslappat tur till mpra om hen inte går upp tidigt på morgonen för att kunna starta bland de första.

Inte något väldigt bra exempel men Oskar Svärd hade åkt om alla utom 40-50 st om han startat kl 8 istället för kl 7 i måndags.

görveln sa:
dabac sa:
görveln sa:

Hur lätt det går beror ju på hur snabbt man åker. En åkare som åker på 6 timmar måste köra om många fler än en som åker på 10 timmar om de startar en bit ner i fältet.

Men jag vet inte hur det är men jag tvivlar på att en snabb åkare får en väldigt fin och avslappat tur till mpra om hen inte går upp tidigt på morgonen för att kunna starta bland de första.

Inte något väldigt bra exempel men Oskar Svärd hade åkt om alla utom 40-50 st om han startat kl 8 istället för kl 7 i måndags.
Det är klart att det blir många att köra om.
Och avslappnat, antagligen inte.
Kommer kräva många spårbyten.
Men bortsett från första backen så fanns det ”alltid” plats i spåren.
FFA det mest vänstra spåret behandlades med god respekt.
Jag tror en åkare behöver ner mot 7 timmar innan ÖS i sig blir ett påtagligt hinder.

Det hänger lite på hur många spår det går att åka i också. I måndags var ju alla 8 helt ok fram till Mångsbodarna där det går ihop till 6 som också var bra. I söndags förstod jag att endast 4 var åkbara fram till Mångsbodarna (övriga igensnöade och ej uppkörda på morgonen). Vissa år har bara två funkat, och nåt år (2009 tror jag) när det var snöstorm och ca 30 cm nysnö i Hökberg fanns bara ett åkbart spår mellan Oxberg och Eldris... Då är det bara att rätta in sig i ledet.

Senast ändrad:
dabac sa:
marten_larsson sa:

Jaja, strunt i Torsby då.
Men jag behöver ju inte titta längre än till mig själv.
Flest träningsmil i år har jag gjort på en slinga anlagd från konstsnö sprutad i hög och sedan utkörd med hjullastare. Kanske 15 m total höjdskillnad. Inte mycket chans till backträning där.
Jag har kollegor som varit ute på Gärdets o Stadions anlagda slinga dag efter dag. Där är det ännu mindre höjdskillnad.
Att få plattmilen även om man bor i södra Sverige är väl inte så svårt.
Men backträning är värre. Kan kräva rätt långa resor.
Ska inte vi få åka Vasan då?

Jo, det tycker jag. Men jag hade nog hellre valt en träningshelg på ett ställe där man kan träna på samtliga delar av längdåkningen än ett pass varje dag i två veckor på en helt platt bana. Krävs oftast inte så långa resor (20 mil?). Åker man skidor i fjällen kan man väl offra en eftermiddag eller två i pisten. Men jag tycker det är klart bättre man tränat varje dag på en helt platt slinga än att inte tränat alls (vilket ju också förekommer). Det senare har jag i princip ingen förståelse för alls.

Själv bor jag i Skåne men inför första Vasan åkte jag till Idre en helg och ett seedinglopp i Jönköping. Ramlade 3ggr i nerförsbackarna (det året var det bästa glidet av alla jag åkt) varav 2 var pga framförvarande åkare som antingen ramlade eller gjorde manövrar som trängde mig. Har nu åkt 5-6 ggr.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp