(OT) störande festprisse granne VS skrikande spädbarn.

Morfum

Ny medlem
Har en otroligt störande granne som tycker det är ok att spela musik till morgonen o fylla trappuppgången med folk.. gärna flera gånger i veckan. Har försökt ta kontakt genom att ringa på lägenheten vid ett flertal tillfällen för att be dom sänka (3 våningar upp). Men efter inatt är jag fan trött på han o hans tjejs fester som väcker ungen flera gånger per natt. Att det är en b-kändis från Paradise Hotell gör det hela inte mindre störande.. försöker att inte låta det vara en energitjuv utan ta det med sans. Brev o lappar hjälper inte och hyresvärden gör inte mkt..

Är grymt sugen på att köra ett prank tillbaka eller hur man nu kan få han att förstå o visa lite respekt? Tror dock inte det går..
Men om någon har tips så är det välkommet.. Uääähh, måste bara skriva av mig lite...

Peace.

Edit/ Rubrik..

Senast redigerad av en moderator:
Typ ringa polisen....? Eller andra "mindre nogräknade typer" som hälsar på honom....

Störningjouren varje gång det händer. Framförallt om du redan pratat med både grannen och hyresvärden. Vad säger dina andra grannar?

Har pratat med andra grannar som ringt tidigare om andra störande grannar, speciellt pratat med ett äldre par som bott här längre än många o dom säger att varken hyresvärd eller kommun gör något, dock funderar jag på ringa polisen om bråk eller likande för en fest i Åre bryr den enda stackars polisen nog sig inte om.. vad får man för följder om man "förfalskar" ett brev från hyresvärd med en varning?

cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Störningjouren varje gång det händer.
> Framförallt om du redan pratat med både grannen
> och hyresvärden. Vad säger dina andra grannar?

+1 på störningsjouren så du får problem verifierade för framtida påtryckningar hos värden :-) T

jo, får väl bli att tokringa till något journr när det väl händer.. Fan vad jag känner mig som en gammal grinig gubbe :/

Morfum skrev:
> jo, får väl bli att tokringa till något journr
> när det väl händer.. Fan vad jag känner mig
> som en gammal grinig gubbe :/
Även gamla grininga gubbar har rätt att sova på natten så dom orkar cykla i dagsljus... :-) T

gå upp mitt i natten när de ligger o sover, in med en slang jävel som du tejpat en ballong på, nu ävänder du en luftmadrass pump eller nått, så blåser du upp ballongen tills den smäller, de får dem garanterat o vakna, stick fort som fan, men lämna en tom miller flaska eller nått liggande på handtaget. krash! detta funkade när man va liten om man vill jävlas lite! (man kan lägga mjöl i flaskan med)

Morfum skrev:
> vad får man för följder om man "förfalskar" ett brev från hyresvärd med en varning?

Ja då gör du dig skyldig till ett relativt sett grovt brott, tycker jag.

Brottsbalk (1962:700)
14 kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Och det tror jag inte att det är värt att riskera ett fängelsestraff för, eller?

Anmäla till poliser och hyresvärden. Till hyresvärden kan du även lämna en skriftlig anmälan om missförhållandet och då gärna med flera andra hyresgästers på skrift.

Det som jag tycker fungerar bra om jag tex är på semester och andra hotellgäster inte fattar hur man bör bete sig är att jag tidigt som bara fan, dock efter det att det blivigt tyst och dom troligen sover,knackar jag på deras dörr tills dom öppnar. Och då framför jag det som jag tycker är olämpligt i deras betende. Det brukar ta skruv.

> Att det är en b-kändis från Paradise Hotell gör det hela inte mindre störande.

Nää det har inte varit med några B-kändisar där. Möjligen ett och annat apskaft ;7)

Har samma problem, mitt problem är dock att jag inte vet vart faen ljudet kommer ifrån. Folk som har fester och bangar på som fan med baslådan som går igenom hela bygget. Kom hem igårkväll o kunde ej sova.. Jag får lock i öronen av skiten.

Ringer störningsjouren varje gång men hjälper föga då jag ej kan lokalisera ljudet, förmodligen från annan trappuppgång.

I Umeå så hade det kommunala bolaget Bostaden avtal med Falck så vi ringde dit när några snorungar i lägenheten bredvid hade fester mest hela tiden. Det roliga med det avtalet är att grannen som stör får betala utryckningsavgiften. Efter det så var det aldrig mer en fest hos dom mitt i natten :)

etnica skrev:
> Har samma problem, mitt problem är dock att jag
> inte vet vart faen ljudet kommer ifrån. Folk som
> har fester och bangar på som fan med baslådan
> som går igenom hela bygget. Kom hem igårkväll o
> kunde ej sova.. Jag får lock i öronen av
> skiten.
>
> Ringer störningsjouren varje gång men hjälper
> föga då jag ej kan lokalisera ljudet,
> förmodligen från annan trappuppgång.

Kan inte störningsjouren lokalisera festen? De kan väl traska runt i trappuppgångarna tills de hittar rätt lgh?

vi mailade hans mamma.. mohahaha

eller snarare flickvännen gjorde det3, "Från en mamma till en annan typ.."
Ska lokalisera rätt vaktbolag nu bara för det lär inte vara lugnare inatt..

En tunn påse innehållande bajs och ett exemplar av svenska försvarets knallskott ner genom brevinkastet brukar få de flesta att förstå att nu jävlar är det dags att sluta störa sina grannar.

finns varken brevinkast eller titthål i dörren. Och sådana saker känner jag inte riktigt att jag vill göra. Aggressiviteten fanns för ett par år.

Nu kom han och ringde på o menade att det inte var han.. ?
Arga lappen fungerade men tydligen är det någon annan? hur fan går det till då?

etnica skrev:
> Har samma problem, mitt problem är dock att jag
> inte vet vart faen ljudet kommer ifrån. Folk som
> har fester och bangar på som fan med baslådan
> som går igenom hela bygget. Kom hem igårkväll o
> kunde ej sova.. Jag får lock i öronen av
> skiten.
>
> Ringer störningsjouren varje gång men hjälper
> föga då jag ej kan lokalisera ljudet,
> förmodligen från annan trappuppgång.

nu har jag uppenbarligen samma problem som dig. :/

Flytta. Lägenheter är ett bra boende, men störiga typer kommer och går förr eller senare. Villakvarter är lungt.

Du msåte skrämmas här! ta dom biffigaste killar du känner och låt dom knacka dörr! En b-känndis ska sättas på plats! annars kan du ju alltid börja råka spilla lite urin på deras dörr varje gång du går förbi...=)

Personligen så hade jag tyckt det varit klart mycket mer störande att ha grannar som springer omkring och hotar folk, slår dom på käften och spränger saker i brevlådor. Oavsett orsak.

Förlåt men är det inte du som är väl gnällig? Sätt i öronproppar på dig själv och ungen. Löser alla problem.

Förut hade vi en barnfamilj ovanför som hade en unge som sprang runt och stampade i golvet varje helgmorgon. Betydligt mer störande än de festande ungdomar som bor där nu...

Flytta till villa om du vill bo tyst! Om ni har en unge låter den säkert en hel del och stör de som ligger bakfulla på våningen ovanför. Tyvärr verkar det som ungars skrik klockan 7 på en söndagsmorgon är mer accepterat än några härliga bastoner vid midnatt kvällen innan.

FUUUU.jpg

+

48-25-1001.jpg

+

Pulverslackare_Redo_2kg.jpg

=

TrollFace.png

Fredrik S skrev:
> En tunn påse innehållande bajs och ett exemplar av svenska försvarets knallskott ner genom
> brevinkastet brukar få de flesta att förstå att nu jävlar är det dags att sluta störa sina
> grannar.

-1 på det. Ge fan i våra knallskott ;7)

Frolicc skrev:
> Förlåt men är det inte du som är väl
> gnällig?

troligen.

> Sätt i öronproppar på dig själv och
> ungen. Löser alla problem.

7 mån bebis med öronproppar?

>
> Förut hade vi en barnfamilj ovanför som hade en
> unge som sprang runt och stampade i golvet varje
> helgmorgon. Betydligt mer störande än de
> festande ungdomar som bor där nu...

men nu är dom iaf 2 våningar upp och andra grannar jag pratat med stör sig med.

> Flytta till villa om du vill bo tyst! Om ni har en
> unge låter den säkert en hel del och stör de
> som ligger bakfulla på våningen ovanför.

jo, vi ska flytta, det är redan klart..

> Tyvärr verkar det som ungars skrik klockan 7 på
> en söndagsmorgon är mer accepterat än några
> härliga bastoner vid midnatt kvällen innan.

jo, scooters bastoner till kl 6 på morgonen är härligt.. spec "fuck me millenium" låten om o om igen.

Kan ju passa på och göra gruppköp till resten av husets grannar med som klagat idag, klart det skall festas i en lya så 7-8 andra lägenheter störs. Fan vad korkad jag är..
Saken är väl att det pågått hela vintersäsongen och därför skall vi flytta, ihop med 5 andra i huset som också tröttnat. Men vi är väl bara gnälliga antar jag?

problemet ligger väl inte hos dom som nu festar utan hos hyresvärden som inte gör något åt det egentligen.

Frolicc skrev:
> Förlåt men är det inte du som är väl
> gnällig? Sätt i öronproppar på dig själv och
> ungen. Löser alla problem.
>
> Förut hade vi en barnfamilj ovanför som hade en
> unge som sprang runt och stampade i golvet varje
> helgmorgon. Betydligt mer störande än de
> festande ungdomar som bor där nu...
>
> Flytta till villa om du vill bo tyst! Om ni har en
> unge låter den säkert en hel del och stör de
> som ligger bakfulla på våningen ovanför.
> Tyvärr verkar det som ungars skrik klockan 7 på
> en söndagsmorgon är mer accepterat än några
> härliga bastoner vid midnatt kvällen innan.

suck... snart ger jag fan upp hoppet om mänskligheten... idiot

Sånt här stöter jag på dagligen i jobbet. Ring störningsjouren alt polisen. Se till så att
fastighetsägaren dokumenerar alla störningar. Efter 3 störningar ska fasth ägaren skicka
ett kontaktbrev. Där uppmanas den störande att ta kontakt med fasth ägaren. Om han inte gör
det och/eller fortsätter att störa så skickas ett varningsbrev. Ett varningsbrev brukar få
de mest luttrade party djuren att börja darra i knäna...I alla fall i Sthlm..
Efter 3 varningar åker dom ut.
Det är heller inte tillåtet att leva rövare dagtid... Och kontraktsinnehavaren av lägenheten
ansvarar för att dess gäster inte stör eller förstör. I så fall debiteras kontraksinnehavaren.
Det brukar bli ett jävla liv när man gör det..men det är det värt..
Så ligg på som en iller på bolaget som äger fastigheterna, det är deras skyldighet enl lag
att se till att det är ordning i ett flerfamiljshus..
Lycka till !!

När mina idiotiska grannar har Sina tvådagarsfester två till tre gånger i månaden under sommarhalvåret så går jag upp till den vaningen, öppnar skåpet till elmätaren och slår av huvudströmmen till deras lägenhet. Det får tyst på dom den kvallen.

Peps sjöng:

"Vi vägrar att bo i en hyreskasern, vägrar att bo i en hyreskasern
För mycket snicke-snacke-snack för mycket tissel-tassel-tassel
Grannarna sladdrar om allting vi gör, hör dom ett knäpp säger dom att vi stör
Vi får inte leva vårt liv som vi vill, för Larsson där uppe och Ohlsson intill
Så jag pallar inte en hyreskåk, nej jag pallar inte en hyreskåk..
Aldrig mer!
Vi kan inte röka vår holk ifred, för Svensson blir nojjad och Lundström blir sned
För här finns ingen plats för någon tolerans, så samhörigheten får aldrig någon chans
Så jag pallar inte en hyreskåk, nej jag pallar inte en hyreskåk..
Aldrig mer!
Vi vill inte stötta någon hyreshand, som snor våra stålar fast kåken är paj.

;-)

Hoppas det ordnar sig.

Stäm styrelsen för passivitet, de är skyldiga enligt lag att agera.
Ring även polisen varje gång så du får det dokumenterat.

Har du ringt hyresvärden när det har pågått, dvs mitt i natten? Det borde kunna ge en hint om hur ni upplever situationen, om det inte har framgått innan. Efter 3-4 nattliga samtal (gärna från trappuppgången med lite bas i telefonluren) borde väl kunna få fart på även den mest passiva hyresvärden.

Har vart i situationen själv (dock utan barn) och vet hur tärande det kan vara. Tveka inte att ringa störningsjour/polis/vad det nu kan vara för även om de inte kan gör något åt det enskilda tillfället så kan många återkommande klagomål leda till att det tillslut händer något. Så ring varje gång och uppmana grannarna att göra detsamma.

Helt otroligt inlägg ovan som jämför detta med småbarnsljud som stör bakfyllehundar.

Noj skrev:
> Har vart i situationen själv (dock utan barn) och
> vet hur tärande det kan vara. Tveka inte att
> ringa störningsjour/polis/vad det nu kan vara
> för även om de inte kan gör något åt det
> enskilda tillfället så kan många återkommande
> klagomål leda till att det tillslut händer
> något. Så ring varje gång och uppmana grannarna
> att göra detsamma.
>
> Helt otroligt inlägg ovan som jämför detta med
> småbarnsljud som stör bakfyllehundar.

Jag skrev mitt inlägg med glimten i ögat... fast med lite allvar förståss

Det konstiga är att vissa ljud tydligen är okej. Man blir ju knappast tagen på allvar när man ringer störningsjouren för att grannens unge skriker. Klarar man inte att få tyst på sin unge är det seriös dubbelmoral att gnälla på musikspelande grannar.

Frolicc skrev:
> Klarar man inte att få tyst på sin unge
> är det seriös dubbelmoral att gnälla på
> musikspelande grannar.

Nej, att spela musik mitt i natten är helt respektlöst och något man kan kontrollera. Gråtande barn är något helt annat.
Bor man i flerfamiljshus får man rätta sig efter det och gilla läget, det funkar inte att ha nattklubb hemma när man känner för det.
Och att vara bakis... ja det är självförvållat, skyll dig själv mao.

och om du nu skulle undra så har jag inte egna barn...

Du ska inte bara visa lite kristelig omtanke och kärlek istället?

Baka en liten tårta med banan och jordgubbsylt eller en cupcake som ju är ganska populära numera och ställ utanför hans dörr med en lapp där din fru skrivit följande "Tack för allt! XX"

...Apropå ingenting är Laxoberal lukt och smaklös om man till exempel blandar den med grädde. Jag tror att två förpackningar räcker för en cupcake. ;)

En granne för några år sedan hade riktiga fjortisfester hos sig mitt i veckorna titt som tätt. Den grannen hyrde lägenheten i andrahand av någon som bodde utomlands.
Störningsjouren var där 3-4 gånger, sedan vräktes andrahandsgästen utan pardon. Tack och adjö! Jag hade stört mig på detta under en längre tid och när jag väl fick tummen ur och drog igång pappersryttarna hos fastighetsbolaget så tog det bara några veckor så bodde en annan person där.

Pelle Hå skrev:
> Frolicc skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klarar man inte att få tyst på sin unge
> > är det seriös dubbelmoral att gnälla på
> > musikspelande grannar.
>
>
> Nej, att spela musik mitt i natten är helt
> respektlöst och något man kan kontrollera.
> Gråtande barn är något helt annat.
> Bor man i flerfamiljshus får man rätta sig efter
> det och gilla läget, det funkar inte att ha
> nattklubb hemma när man känner för det.
> Och att vara bakis... ja det är
> självförvållat, skyll dig själv mao.
>
> och om du nu skulle undra så har jag inte egna
> barn...

Man är fortfarande ansvarig för ljudnivån hos sina ungar. Att låta en unge skrika mitt i natten är jäkligt respektlöst mot sina grannar. Det funkar inte att ha en unge som skriker i tid och otid och inte låter grannarna sova.

Och ja, jag använder öronproppar för att få bort oljudet för ungjävlarna. Och nej, vi har i princip aldrig fester och stör våra grannar. Och nej jag är aldrig bakis för jag festar oftast inte. Och nej, vi har inga barn som stör grannarna heller.

Jacoba skrev:
> Du ska inte bara visa lite kristelig omtanke och
> kärlek istället?
>

Ungdomarna(Tja, de är väl på sin höjd några år yngre än en själv) som ringer på kvällen innan de har fest har frågar om det är ok, säger hur länge de tänker ha förfest. De får enormt mkt omtanke och kärlek.

Barnfamiljerna däremot som ha en skrikande unge som varje dag förpestar boendemiljön men oväsen. Som aldrig ber om ursäkt för att deras barn skriker. Som låtsas att det är helt okej bara "för att det är något helt annat" än fjortisfester. De kan aldrig få någon kärlek och omtanke.

*Kapten Moral flyger in i tråden med capen fladdrandes*

Frolicc vänta tills du får/gör en egen. Då spelar skrikandet inte så stor roll längre.

Jacoba skrev:
> Du ska inte bara visa lite kristelig omtanke och
> kärlek istället?
>
> Baka en liten tårta med banan och jordgubbsylt
> eller en cupcake som ju är ganska populära
> numera och ställ utanför hans dörr med en lapp
> där din fru skrivit följande "Tack för allt!
> XX"
>
>
> ...Apropå ingenting är Laxoberal lukt och
> smaklös om man till exempel blandar den med
> grädde. Jag tror att två förpackningar räcker
> för en cupcake. ;)

Ha ha ha ha!

Tillbaka
Topp