[OT] Sveriges trevligaste cykelforum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Helkama raisu

Aktiv medlem
Så vad säger ni andra, upplever ni detta forum som trevligt?

Senast ändrad:
marr sa:
Hasse#7 sa:
Helkama raisu sa:

Det går i vågor. Det som är OT skall vara märkt OT då går det lättare.

Vore mycket trevligare utan din taskiga kvinnosyn, eller hur var det nu? :p

Ja det också, kändes sådär. Jag bryr mig inte att någon är ett svin och idiot så länge de står för det. Men det finns uppenbart minst en feg likmask här.

Hasse#7 sa:
marr sa:
Hasse#7 sa:
Helkama raisu sa:

Det går i vågor. Det som är OT skall vara märkt OT då går det lättare.

Vore mycket trevligare utan din taskiga kvinnosyn, eller hur var det nu? :p

Ja det också, kändes sådär. Jag bryr mig inte att någon är ett svin och idiot så länge de står för det. Men det finns uppenbart minst en feg likmask här.

Haha ja, det var ett jävla påhopp.

I övrigt finns det ju vissa andra messias här, som är både dumma och dryga. Men jag har träffat många vänner här vilket är det som gör skillnaden.

Ja det händer mycket bra också och man kan lära sig om allt möjligt.

Vet inte, har aldrigt varit på en annan svensk cykelforum.

Japp det lärs ut den hårda vägen:

TS
Har ju precis hämtat ut cykeln från handlaren. Då det uppenbarligen inte fungerar som tänkt lämnar jag in den så får de rätta till det. I min mening bör en cykel vara fungerande när man köper den. Thx ändå för alla svar.
Svar
Du och ingen annan än Du har ansvar för att bromsa in dina nya belägg på din nya cykel. Vilket måste göras. Det är svinenkelt att gömma sig bakom begrepp som n00b, när de korrekta epiteten är obrydd/lat/korkad. Sorry. Om cykling/cyklar är för svårt för dig, köp ett par joggingskor istället. Be gärna handlaren knyta dem åt dit innan du lämnar butiken.

Senast ändrad:
Fan va fräscht, ännu en uthängningstråd... ?‍?

Nej... Det är inte så trevligt här längre.

Alla vi som varit här länge tycker antagligen samma.
Jag saknar många gamla användare som var trevliga och höll en bra ton.
Vissa användare/individer skulle behöva antingen en livslång semester från detta forum eller skärpa till sig nåt alldeles överjävligt.
Det gör mig ledsen att se hur vissa får bete sig som rena svin mot andra utan att det sker åtgärder.

Örjan Lax sa:
Fan va fräscht, ännu en uthängningstråd... ?‍?

Tycker det är ett ganska bra exempel på hur det kan diskuteras här på forumet. Ja det är i långtifrån alla trådar men tillräckligt många för att en som jag som inte är inne så ofta ska reagera. Om de få trådar jag läser ofta känns sådär...

Delvis och delvis inte.

En del hänger samman med ämnena som diskuteras. Vissa ämnen verkar lättare leda till animerade diskussioner som spårar ur än andra.

En del hänger samman med vilka personer som skriver i trådarna och deras sätt att uttrycka sig.

Så länge diskussionerna förs sakligt är det inget problem om debattörerna har olika åsikter. Problemen uppstår när det blir hamnar i att mitt tyckande är bättre än ditt. I sådana lägen känns det som att det lätt tas till mindre trevliga uttryck för att försöka ”vinna” tyckandetävlingen istället för att acceptera att andra människor kan tycka annorlunda.

GoranS sa:
Delvis och delvis inte.

En del hänger samman med ämnena som diskuteras. Vissa ämnen verkar lättare leda till animerade diskussioner som spårar ur än andra.

En del hänger samman med vilka personer som skriver i trådarna och deras sätt att uttrycka sig.

Så länge diskussionerna förs sakligt är det inget problem om debattörerna har olika åsikter. Problemen uppstår när det blir hamnar i att mitt tyckande är bättre än ditt. I sådana lägen känns det som att det lätt tas till mindre trevliga uttryck för att försöka ”vinna” tyckandetävlingen istället för att acceptera att andra människor kan tycka annorlunda.

+1

alltså, det måste till lite meningsmotsättningar för en bra och berikande diskussion.

att hålla det skilt från att skjuta på budbäraren har vissa fåtaliga svårt för, här som i övriga livet.

men det brukar ordna sig efter ett tag. med lite älskvärdhet.

något som är mer än älskvärt med happy är den välkomnande inställningen att ta upp precis vad som helst:)

Jag tycker det är kanon :)

Om man inte gjord av glas/läskpapper/annat svagt material så klarar man sig strålande :)

GoranS sa:
Delvis och delvis inte.

Jag tycker att du har rätt.

Det är väl som med samhället i övrigt, det har blivit alltmer vanligt och accepterat att använda tyckande/åsikter/känslor för att ifrågasätta fakta och vetenskap. Då spårar diskussionen ofta ur.

Det är lite som samhället i övrigt, somliga är som ångvältar, anser sig veta bättre och vägrar ta in andras perspektiv på saker och ting.

ooms sa:
Det är väl som med samhället i övrigt, det har blivit alltmer vanligt och accepterat att använda tyckande/åsikter/känslor för att ifrågasätta fakta och vetenskap. Då spårar diskussionen ofta ur.

Det är ena sidan. Den andra sidan är att mycket tyckande ges klädseln av att vara fakta/vetenskap trots att det är hårt vinklat för att ge stöd för en åsikt. Detta urholkar i sin tur folks tilltro till äkta fakta och här hittar man sedan drivkraften till att kunna likställa åsikter/känslor med fakta.

Lös den knuten och hämta ut nobelpriset i Norge....

Bengt-re sa:
ooms sa:

Det är ena sidan. Den andra sidan är att mycket tyckande ges klädseln av att vara fakta/vetenskap trots att det är hårt vinklat för att ge stöd för en åsikt. Detta urholkar i sin tur folks tilltro till äkta fakta och här hittar man sedan drivkraften till att kunna likställa åsikter/känslor med fakta.

Lös den knuten och hämta ut nobelpriset i Norge....
Jag tycker Aron Flams motto illustrerar detta fenomen rätt bra.

Bilagor

• 3DECB982-015D-40C0-B00D-E1E1BC983E23.png
    3DECB982-015D-40C0-B00D-E1E1BC983E23.png
    57.2 KB · Besök: 162
Tacka vet jag Pushbike när det var igång. Där var det bra ton. Inga trångsynta människor där.

Startgas sa:
Tacka vet jag Pushbike när det var igång. Där var det bra ton. Inga trångsynta människor där.

Om vi är riktigt tjatiga så kanske det återuppstår?

Jag postar en del av forumreglerna då de är läsvärda.

Regler på forumet

Happyride är och skall förbli Sveriges trevligaste cykelforum. Sunt förnuft och vanligt hyfs gäller här liksom i vanliga livet.

Happyride är ett forum med högt i tak, men det betyder inte att vi tillåter vad som helst. Bortsett från rena olagligheter är förbjudna så har vi dock ytterst få regler.

Lex Vardagsrum
Vårt forum brukar ofta jämföras med en hemmafest där vi har kul tillsammans. Intresset för cykel är det som binder oss samman men vi diskuterar också +ANNAT. På forumet förutsätts du visa samma respekt för andra människor som du hade gjort på en Happyride, eller hemma i någons vardagsrum.

Vi modererar mycket sparsamt och tycker att vi som läser och skriver själva ska vara såpass mogna som människor att vi kan hålla en vettig nivå.

Finns det några ställen på internet som är trevliga? Isåfall, pm:a mig gärna för jag vill veta.

Helkama raisu sa:
Japp det lärs ut den hårda vägen:

TS
Har ju precis hämtat ut cykeln från handlaren. Då det uppenbarligen inte fungerar som tänkt lämnar jag in den så får de rätta till det. I min mening bör en cykel vara fungerande när man köper den. Thx ändå för alla svar.
Svar
Du och ingen annan än Du har ansvar för att bromsa in dina nya belägg på din nya cykel. Vilket måste göras. Det är svinenkelt att gömma sig bakom begrepp som n00b, när de korrekta epiteten är obrydd/lat/korkad. Sorry. Om cykling/cyklar är för svårt för dig, köp ett par joggingskor istället. Be gärna handlaren knyta dem åt dit innan du lämnar butiken.

Fan vad lättkränkta folk är idag, förstår inte vad som skulle vara fel i det du skrivit ovan.
Helt solklart att den som författat ett liknande svar har grym humor och glimten i ögat, tror du hen vill ut och cykla?

Matte_rookie sa:
Fan vad lättkränkta folk är idag, förstår inte vad som skulle vara fel i det du skrivit ovan.
Helt solklart att den som författat ett liknande svar har grym humor och glimten i ögat, tror du hen vill ut och cykla?

Tjena!

I just detta fallet är det inte humor.

Fast att du skickar en massa pm med erbjudanden om hjälp är ju liksom inte något som övriga medlemmar ser och påverkar således inte deras åsikter om dig om du inte postar skärmdumpar i forumet hela tiden. Med tanke på att du redan varit avstängd en gång på grund av allmänt dålig attityd mot meningsmotståndare kanske det vore en idé att tänka igenom hur du formulerar dig.

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Matte_rookie sa:

Tjena!

I just detta fallet är det inte humor.

Sorry visste inte att du skrivit det.
Men vi kan cykla iaf ;)

Luthman Photography sa:
Fast att du skickar en massa pm med erbjudanden om hjälp är ju liksom inte något som övriga medlemmar ser och påverkar således inte deras åsikter om dig om du inte postar skärmdumpar i forumet hela tiden.
Jag skickar verkligen inte ut en massa PM, det är väldigt sällsynt att jag tar initiativ via PM. Däremot får jag säkert 10 nya förfrågningar om hjälp via PM varje dag. Jag hjälper 1000-tals cyklister med diverse frågeställningar/problem, via trådar, pm, email, telefon, irl etc. Att 10 forumrävar snyftar pallar jag inte att ta hänsyn till.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:
Fast att du skickar en massa pm med erbjudanden om hjälp är ju liksom inte något som övriga medlemmar ser och påverkar således inte deras åsikter om dig om du inte postar skärmdumpar i forumet hela tiden.
Jag skickar verkligen inte ut en massa PM, det är väldigt sällsynt att jag tar initiativ via PM. Däremot får jag säkert 10 nya förfrågningar om hjälp via PM varje dag. Jag hjälper 1000-tals cyklister med diverse frågeställningar/problem, via trådar, pm, email, telefon, irl etc. Att 10 forumrävar snyftar pallar jag inte att ta hänsyn till.

Min poäng var att det tydligen inte bara varit forumrävar som "snyftat" eftersom du blivit avstängd. Det innebär att även moderatorerna och de som rattar forumet tyckt att du klivit över gränsen, och de verkar inte ta hänsyn till att du hjälper "1000-tals" cyklister.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:

I den aktuella tråden, där TS hade problem med feljusterade bromshandtag (position och reach) går du igång som en jäkla ångvält om hur inkompetent TS är och hur felet är dåligt inkörda bromsbelägg. Och sen har du mage att klappa dig på axeln över denna katastrofala formulering för att du minsann är en "god person"?

Luthman Photography sa:
Min poäng var att det tydligen inte bara varit forumrävar som "snyftat" eftersom du blivit avstängd. Det innebär att även moderatorerna och de som rattar forumet tyckt att du klivit över gränsen, och de verkar inte ta hänsyn till att du hjälper "1000-tals" cyklister.

Jag tror inte att du inser vad happy's ägare tar hänsyn till.

Jag tror inte forumet är så trevligt för den oinsatte utan erfarenhet från andra obskyra forum. Nybörjaren som vill hantera det som en gratis helpdesk kan bli lite tilltufsad.
Kanske är Happy inte en lämplig plats för support av cykla till skolan cyklar (Jag tycker inte det) eller folk som inte vill lära sig skruva. En tydligare innehållsförteckning och ett trevligt bemötande vore - trevligt.

Sen finns det rå ton som uppskattas om den kommer från rätt klick. Jag tycker själv det är rätt roligt men det är nog egentligen inte så positivit. Kommer sen samma ton från fel person med låg status i klicken så blir det ett jävla liv.

Sixten Fors sa:
Luthman Photography sa:

Jag tror inte att du inser vad happy's ägare tar hänsyn till.

Haha, okej.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp