[OT] Telia, strypt uppkoppling?

morango

Medlem
Är det någon mer än jag med Telia (8 eller 24Mbit) som har märkt att uploaden har blivit rätt dålig på sistonde?

Enligt tp-test ligger uppkopplingen på 500Kbit. Jag har provat flera gånger, samma resultat med mina andra datorer, samt utan router. För 1½ vecka sen hade jag "utlovade" 800Kbit.

Har du kollat ifall deras kundtjänst skriver nåt? Kanske är det bara driftstörningar?

Jag har BBB och de hade tappat förbindelsen med en av deras "peering-points". :O

Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> gjorde tptest nu
> har 7,99 ner och 1,1 upp

Makalöst bra siffror. Får prata med någon gammal kollega på Telia imorgon då. Innan min ratio blir för dålig \o/

Telia är skurkar! De ser till så att du kan få bra fart i TP-test men om du försöker dra en fil från en FTP-server som står t.ex. på BBB så får du knappt modemfart, väldigt irriterande. De påstod hela tiden att felet låg på min sida men när jag fick VPN till jobbet och kunde få 8 Mbit/s på samma FTP laddning den vägen insåg jag att de bara jävlades med mig. Det intressanta var att denna bandbreddsbegränsare bara agerade på portar över 4096 (eller om det var 1024) vilket gjorde att man fick bra fart när man lade filen på webservern och körde mot port 80. Vi löste problemet genom att ställa in vilka portar som FTP servern skulle använda för dataöverföringen så att det hamnade nedanför det begränsade intervallet. Telia blånekar fortfarande till att något sådant skall excistera och jag orkar inte bråka med dem längre.

Tillbaka
Topp