[OT] Telia - up my ass

Martin O

Ny medlem
[OT] Telia - up my ass
Gamla hederliga Televerket, eller Telia som det numera heter vill inte mer ha fysisk kontakt med sina kunder. Telia har anpassat sig till den moderna kunden. Felanmälan kan endast göras via internet eller via 90200 som kopplar dig till en "prator".
Telia har totalt glömt sina trogna kunder från 40- 50- 60-talet som inte byt telefonileverantör, utan finns kvar hos "gamla Televerket" fortfarande. Dessa kunder har idag i många fall uppnått en aktitngsvärd ålder på 80+.

Denna dialog utspelade sig igår när denna 47-åring skulle felanmäla sin fasta telefon. M=Martin T=telia

Martin ringer 90200

T: Välkommen till Telia (pling plong). Här beskriver du ditt ärende med egna ord istället för att knappa dig fram. Om du säger vad du vill ha hjälp med, så kan jag koppla fram dig. Vad gäller ditt ärende?
M: Min telefon fungerar inte
T: Har du problem med Windows Messenger?

Tur att man inte är 80+. Då hade jag inte förstått ett dugg.

Det är idag helt omöjligt att komma fram till Telia. Ett vanligt djävla telefonnummer och en person att tala med kan man väl begära från ett stort företag som knycker så stor del av min inkomst var månad

/Martin

http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com

[OT] Telia - up my ass
och några minuter senare när man tröskat sig igenom den talstyrda menyn så får man det glada beskedet att "du kopplas nu till ledig handläggare". Tyvärr hade de stängt. Kunde jag inte fått reda på det direkt när det var uppenbart att det gällde ett fakturaärende!? Tack för det, Televerket!

Nåväl, nu får de inte mina pengar längre.

[OT] Telia - up my ass
Det funkar allt som oftast att hålla käften till pratorn. I 90% av fallen tror datorn att det är något knas och kopplar dig till telefonist pronto. Alltid mitt första val.

Allså, håll tyst och tryck inte på några knappar, kan bli en uppmaning att sälla sig till knapptryckarna eller två men håll ut!

[OT] Telia - up my ass
Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det funkar allt som oftast att hålla käften till
> pratorn. I 90% av fallen tror datorn att det är
> något knas och kopplar dig till telefonist
> pronto. Alltid mitt första val.

Det finns också ett nätrykte om att de vanligaste amerikanska talstyrningssystemen även känner igen diverse svordomar, och då kopplar direkt till telefonist.

/s-o

[OT] Telia - up my ass
Adam7125 skrev:
> Telia har fysiska butiker med kunnig och trevlig
> personal.
> Slut på diskussionen.

Så för att få hjälp från ett telefoniföretag skall jag behöva gå och leta rätt på en butik och passa deras öppettider? Skulle inte tro det.

[OT] Telia - up my ass
Martin O skrev:
> Gamla hederliga Televerket, eller Telia som det
> numera heter vill inte mer ha fysisk kontakt med
> sina kunder. Telia har anpassat sig till den
> moderna kunden. Felanmälan kan endast göras via
> internet eller via 90200 som kopplar dig till en
> "prator".
> Telia har totalt glömt sina trogna kunder från
> 40- 50- 60-talet som inte byt telefonileverantör,
> utan finns kvar hos "gamla Televerket"
> fortfarande. Dessa kunder har idag i många fall
> uppnått en aktitngsvärd ålder på 80+.
>
> Denna dialog utspelade sig igår när denna
> 47-åring skulle felanmäla sin fasta telefon.
> M=Martin T=telia
>
> Martin ringer 90200
>
> T: Välkommen till Telia (pling plong). Här
> beskriver du ditt ärende med egna ord istället
> för att knappa dig fram. Om du säger vad du vill
> ha hjälp med, så kan jag koppla fram dig. Vad
> gäller ditt ärende?
> M: Min telefon fungerar inte
> T: Har du problem med Windows Messenger?
>
> Tur att man inte är 80+. Då hade jag inte
> förstått ett dugg.
>
> Det är idag helt omöjligt att komma fram till
> Telia. Ett vanligt djävla telefonnummer och en
> person att tala med kan man väl begära från ett
> stort företag som knycker så stor del av min
> inkomst var månad
>
> /Martin
>
> http://www.soptunna.se
> http://www.dremelforum.com

Ehhh.... varför använder du Telia över huvud taget om dom är så kass?

/JPL

[OT] Telia - up my ass
Fast jag kan ändå hålla med er om att många teloftjänster är helt värdelösa.
Tycker oftast att kontakt via internet fungerar bättre.

/Adam

[OT] Telia - up my ass
Du, försök att få kontakt med Tele2. I en jämförelse är Telia ett under av servicevilja och kundvårdande åtgärder. Har nu innan månadsskiftet försökt säga upp ett abonnemang hos Tele2 inte mindre än 6 ggr. 3 obsvarade mail, trots skarpa uppmaningar om att jag önskar bekräftelse på mottagandet. Till saken hör åxå att det bara går att maila dem via webformulär=jag har inget kvar att påvisa när/vad jag skickade dem i en följande diskussion om när mitt abonnemang sades upp. Har försökt ringa dem 3 ggr åxå....40 min beräknad väntetid 2 av gångerna, den tredje gången skulle det bara ta 20 minuter, men efter en kvart blev jag bortkopplad på nåt vänster... Härligt!!!
// Oskar

Ps. Jo, ett forum likt detta är väl inte helt fel att varna andra på för dåliga service hos företag.

[OT] Telia - up my ass
oskarlind: Skumt. Har aldrig haft problem med Tele2:s kundtjänst. Skitbra varje gång, men det är klart, har bara sagt upp mobilabonnemang hos dom.

[OT] Telia - up my ass
Vissa saker var enklare på Sovjettiden, fast tristare och mindre valfritt. Nu kan man byta leverantör av något och få en multitång eller annat krafs för besväret.

På tal om Telia, såg att de satt upp en telefonkiosk inne på T-banan i Råcksta! Kan det verkligen finnas undrlag för sådana i dagens mobiltfnträsk?

[OT] Telia - up my ass
Martin O skrev:
> T: Har du problem med Windows Messenger?

Dagens höjdare, skrattade gott!

Själv har jag Tele2, men dom är inte mycket bättre att ha och göra med.

[OT] Telia - up my ass
Mårten
Det är ett abonnemang på fast telefoni jag försöker bli av med. Har iof redan bytt operatör, men vill inte gynna Tele2 mer på nåt sätt. Och det faktum att de helt arrogant hävdar att det inte är tekniskt möjligt att leverera bredband till min adress, trots tidigare löften i samband med tecknandet av telefoni gör inte saken bättre. Min nya operatör fixade bredband på en halvdag...med samma tekniska förutsättningar. Är kanske lite onyanserad i mina omdömen av Tele2 just nu, men rent professionellt är min bedömning att deras kundvård lämnar en hel del att önska.

Sade nyligen upp ett Boxer abonnemang, fick snabb bekräftelse, frågor om vad jag inte var nöjd med, samt erbjudande om rabatterade månader om jag skulle ångra mig. Det är rätt approach i kundvård, trots att det gällde en uppsägning. Ger inte mkt för "strutstekniken" Tele2 kör med...
// Oskar

[OT] Telia - up my ass
oskarlind: Jo, jag förstod att det var ett fast-telefoniabonnemang du försökte bli av med. Försökte bara balansera kritiken lite. :)

[OT] Telia - up my ass
bruce skrev:

> På tal om Telia, såg att de satt upp en
> telefonkiosk inne på T-banan i Råcksta! Kan det
> verkligen finnas undrlag för sådana i dagens
> mobiltfnträsk?

Du såg inte om det satt en liten vit antenn på taket?
Att sätta upp en telefonkiosk idag är lika mycket en anledning för
att kunna etablera en trådlös access-punkt. I stort sett samtliga
telefonkiosker har numera trådlösa accesspunkter på taket.

/K2

[OT] Telia - up my ass
men alltså.... om telia gör allt de kan för att man ska felanmäla via internet..... vill ni ha ett tips för att det ska gå smidigt för både dig och dom? okej vänta, här kommer det.... FELANMÄL VIA INTERNET VETTJA. jag slår vad om att ni som klagar är samma personer som klagar på att man inte kan betala räkningarna på posten längre. och att frimärkena har blivit så dyra. och vad ska man med sån där digitalbox till egentligen.

[OT] Telia - up my ass
De accesspunkterna på telefonkioskerna är gratis året ut. Bästa är att de verkar ligga på samma subnet som Homerun så e man i närheten av ett Homerun nät man man logga in med sitt surfzon konto :))

Tänkte ni inte på va Felia ...?

För övrigt suger i princip allt de gör förutom deras mobiltäckning som är bäst, men klart med det försprånget de skaffade sig under monopolet som de fortfarande försvarar med näbbar å klor så är det inte så konstigt.

Pratorn man kommer till är bara pinsam folk skrattar ihjäl sig när de hör en rapa upp massa ja å nej i telefonen.

[OT] Telia - up my ass
Felia_rezise.jpg ht=237

[OT] Telia - up my ass
Haha, helskoj ju. "Det gäller starköl" sa jag till pratorn på frågan om vad mitt ärende gällde. "Ok, jag ska se till att du får hjälp men för att få lite mer information får du knappa dig fram".

[OT] Telia - up my ass
Jag känner igen mig i oskarlinds beskrivning av tele2, det gällde en uppsägning av adsl-abonnemang.
Deras kundsupport är verkligen under all kritik.

Aldrig mer tele2!

[OT] Telia - up my ass
Martin O skriver i rubriken:

"Telia - up my ass"

Men i texten står det:

"Telia som det numera heter vill inte ha fysisk kontakt med sina kunder."

Hur ska du ha det egentligen?

[OT] Telia - up my ass
Aron skrev:
> Martin O skriver i rubriken:
>
> "Telia - up my ass"
>
> Men i texten står det:
>
> "Telia som det numera heter vill inte ha fysisk
> kontakt med sina kunder."
>
> Hur ska du ha det egentligen?

Kanske var det ett önskemål? ;)

/Andreas

[OT] Telia - up my ass
Jag har precis skaffat (försökt) skaffa bredband/telefon/TV till vårt hus på landet. Enda leverantören som vi kunde få från. Jag har nu efter åtta veckor fortfarande inte fått dräglig hastighet på bredbandet, TV:n laggar och telefonen (bredbandstelefon) stänger av sig ibland. I pärmen sitter fem (!) kopior på inskickade användaravtal för telefonen som Telia har skickat ut efter att ha slarvat bort orginalen.

Ibland vill man bara skjuta någon, helst kvinnan med robotrösten i Telias växel (ni som har ringt 90200 vet vad jag pratar om).

[OT] Telia - up my ass
Ett till bidrag...

Laddade mitt kort med 300kr via nätet igår kväll. Hade inte fått något SMS eller kredit vid 09:00 i morse men pengarna hade dragits från mitt konto...

90200...

T: Välkommen till Telia (pling plong). Här beskriver du ditt ärende med egna ord istället för att knappa dig fram. Om du säger vad du vill ha hjälp med, så kan jag koppla fram dig. Vad gäller ditt ärende?

uh... (tänker hur jag ska beskriva problemet...)

Förlåt jag uppfattade inte vad du sade (eller nåt liknande)

efter en massa frågor och svar placeras jag i kö... 18 minuter....

Det visar sig att jag skrev en siffra fel när jag tryckte in mitt telefonnummer i webbläsaren. Tydligen har jag förlorat 300 spänn, "jag kan inget göra härifrån"... säger Andreas...

"Kanske om du ringer igen på måndag under kontorstid? Men jag tror inte att det går att fixa"

Bra sätt att dra in lite extra stålar på. Fuckers. >:(

[OT] Telia - up my ass
Det är väl bara inse att alla operatörer är ungefär likadana när det gäller kundtjänster och dyl. Har inte Telia själv men efter den senaste routingloopen i B2's när då telefonin och internetaccessen var borta i fem dagar börjar jag fundera på att byta till Telia och be att få bli inkopplad i en hederlig AXE, vilket alltid funkar.

Sjukt att jag ens funderar på det när det enda jag jobbar med är just ip-baserad telefoni :oD Fast på företagsmaknaden då..

[OT] Telia - up my ass
En "kul" uppdatering från senaste snacket med Telia. Jag beställde bredband 8mbit med digital TV. Som det _ska_ fungera är att stationen skickar ut 13mbit där TV:n tar 5mbit och resten får bredbandet. Min station skickar tydligen ut 7mbit med resultat att bredbandet bara blir en uschlig 2mbit-lina. Ringer Telia, det är bara att gilla läget.

Frågar om jag kan nedgradera bredbandet och betala för 2mbit-lina. Nej, det går inte eftersom TV:n måste ha 5mbit. Men, skulle det inte vara exklusive TV:n? Jo, men det går inte för just dig. Supporten frågar om jag kan låna ett annat Teliamodem och prova med. Nej, jag bor på landet och har ingen som jag kan låna av. Kan inte telia låna ut ett? Nej, det går absolut inte. De kan dock tänka sig att SÄLJA ett nytt modem till mig som jag kan prova med... nej tack, det är inte helt roligt tycker jag. Telia har inget ansvar att deras utrustning fungerar säger supporten. Det är bara att gilla läget.

Arghhh! >:(

[OT] Telia - up my ass
Jo fast det känns inte så bra när de sänker linan för att kunna leverera TV. Innan så hade jag ju TV OCH en 6 Mbit-lina... Telia gjorde alltså tjänsten sämre efter service.

Jag ska bygga bredbandskluster med 42 gamla 3G-telefoner och tejp

[OT] Telia - up my ass
Wendigo skrev:
> En "kul" uppdatering från senaste snacket med
> Telia. Jag beställde bredband 8mbit med digital
> TV. Som det _ska_ fungera är att stationen
> skickar ut 13mbit där TV:n tar 5mbit och resten
> får bredbandet. Min station skickar tydligen ut
> 7mbit med resultat att bredbandet bara blir en
> uschlig 2mbit-lina. Ringer Telia, det är bara att
> gilla läget.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=712301

[OT] Telia - up my ass
det är väl jättebra med all datorisering, det skapar massor med arbete, och s.k. högteknologiskt arbete typ.

Först ngra som skall bygga skitväxeln och datasystemet. Sedan ngra överbetalda som skall sälja skiten. Sedan ett stort antal datatekniker med alldeles för höga löner som skall driva den. Sedan förstås en massa konsulter av allehanda slag. Till slut ett stort antal tekniker och konsulter eftersom fanskapet inte funkar alls, eller iaf lägger av titt som tätt.

Hade man haft ett antal människor - alltså sådana av kött och blod om ni vet - som bara kort och gott svarar på frågorna i telefon, hade det ju blivit mkt billigare, mkt färre människor i arbete och det arbete som utförts hade varit hederligt produktivt arbete som givit ngt mervärde; så kan vi inte ha det.

Hela samhället är ett AMS-projekt.

Tillbaka
Topp