[OT] Tillskott för ökad muskelmassa

backdani

Ny medlem
Hej, vad rekommenderar ni för proteinpulver och kosttillskott för ökad muskelmassa vid styrketräning? Har sett att det finns pulver att blanda med vatten eller saft. Vilket är att rekommendera? Något prisvärt alternativ? /Daniel

Frågar du mig så är det inte värt pengarna med div tillskott, lägg pengarna på riktigt bra mat istället! Jag har sprungit mycket på flera olika gym under många år och de jag sett som haft rejäl muskeltillväxt har använt saker som bara bör finnas i djur o dvärgar...

Bäst för kroppen torde väl vara vanlig husmanskost, och anpassa mängden efter träning.

Massa extra tillskott..? Nej tack.

Jag har en god vän som sålde proteinpulver för några år sedan eftersom han upptäckte att marginalen var enorm, tyvärr var det fler som hade upptäckt det så efter en uppeldad bil och besök av pojkar med basebollträn så la han ner det. Det är en branch med oligopol.

Snappa upp senaste friskispressen (friskis&svettis tidning) där det finns en artikel om proteiintillskott. Du behöver inte mer än vad bra mat ger./Johan

Proteinpulver är knappast något magiskt tillskott som ger dig ökad muskelmassa och styrka.
Växer du inte tillräckligt så tränar du inte tillräkligt hårt och äter för lite.
Ät tills du är mätt, sen äter du lite till.

Det är inget måste att käka tillskott om man äter bra mat, men, det är bra att få i sig snabba kolhydrater och proteiner _direkt_ efter träning så för enkelhets skull käkar jag någon form av gainer (oftast http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gainer-pro-4-kg-bonus-products-7 ) efter all form av träning (även innebandy eller cykling och dylikt) om jag inte har möjlighet att äta middag precis efter passets slut.

pow skrev:
-------------------------------------------------------
> men, det är bra att få i sig
> snabba kolhydrater och proteiner _direkt_ efter
> träning

Nja, detta är väl inte längre en självklarhet, speciellt inte efter konditionsidrotter.

fredrikw skrev:
> pow skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > men, det är bra att få i sig
> > snabba kolhydrater och proteiner _direkt_ efter
> > träning
>
> Nja, detta är väl inte längre en självklarhet,
> speciellt inte efter konditionsidrotter.

Jasså? Var väl ett tag sen jag läste några studier, länka gärna källan om du minns den?

deadmeat skrev:

> Ät tills du är mätt, sen äter du lite till.

Äntligen ett riktigt råd :-)
Vanlig mat är bäst, men tårtor och kakor går också bra ....

backdani skrev:
> Hej, vad rekommenderar ni för proteinpulver och
> kosttillskott för ökad muskelmassa vid
> styrketräning? Har sett att det finns pulver att
> blanda med vatten eller saft. Vilket är att
> rekommendera? Något prisvärt alternativ? /Daniel

Nu vet jag inte vilken nivå du tränar på. Men troligen är det viktigare när du äter för muskeltillväxten. Sen finns det bra eller bättre produkter att ta till för att öka tillväxten.

Själv kör jag med ett stort glas oboy efter träning för att hjälpa till med åtehämtningen, vet inte om det är optimalt men gott är det ;)

På bloggen täningslära.se skriver Jacob Gudiol enligt mig vettigt och sansat om bla näringstillskott, bla är han noga med att uppge källor till sina inlägg och han verkar vara noga med att vara källkritisk osv, kan verkligen rekommendera hans blog.

http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

Scubamike skrev:
> Kvarg rekomenderar jag starkt. Finns på Lidl och
> säkert på fler ställen idag. Det smakar mums
> med hallonsylt på.

Kvarg säljs även under namnet kesella och finns i så gott som alla mataffärer

Ville skrev:
> FETT GER STARKA BEN!!!

OM FETTET SITTER PÅ ÖVERKROPPEN OCH MAN GÖR KNÄBÖJ MED FETTOMAGEN!

Ville skrev:
> FETT GER STARKA BEN!!!

Amen! 200 tåhävningar med bara egen vikt tar som fan! Samma med armhävningar, Det är rena SM i bänkpress att köra det när man e fet!

Proteintillskott och gainer är som redan konstaterat inget mirakel för att få större muskler. Men ibland tycker absolut att det kan vara bra å ha som komplement till riktig mat. Ibland orkar man inte laga ordentlig mat och då kan det sitta bra med lite tillskott. Sen kan det ju också vara så att man har en väldigt hög förbränning och det faktiskt är svårt att orka äta tillräckligt för att få o sig ordentligt med energi för att öka i muskelmassa. Har styrketränat en hel del och hade tidigare riktigt jobbigt att äta tillräckligt mycket, nu när jag börjar närma mig 30 så har förbränningen lugnare ned sig lite och det är lättare att ligga på ett kalorieöverskptt om jag vill.

Den ständiga frågan om tillskottens vara eller icke-vara beror ju lite på vad man har för förutsättningar. För mig, som är en sparris från en sparris-släkt blev det orimligt mycket mat när jag tränade hårt för att öka i muskler, dessutom hade jag svårt att o-cykla under tiden vilket gjorde av med surt förvärvade kcal. Att äta enorma portioner till frukost lunch och middag + 3 mellanmål och dessutom försöka klämma in en middag till blev liksom..burp örk. Äter man såpass är näringsbrist inget stort problem. Så istället för en middag till tog jag gärna en gainer (=1dl proteinpulver +1-1½ maltodextrin. =motsvarar 2 st gainomax.)
Men visst, har man trivselkilon att ta av och är duktig på att äta mer än man gör av med kanske inte gainer är räddningen.

Tycker man att det är dyrt, vanligt påstående av vanlig-mat-förespråkarna, tror jag man ska räkna lite.
Köper man 10-pack maltodextrin +3-pack vassleprotein på gymvaruhuset blir det ca 5:-/portion.
Lätt värt det, när refluxen slår till är det i alla fall lättspytt.

nja, det var för länge sedan och pojkarna bakom B&K hade förutom tidningen även företag som sålde pulver via annonser i tidningen./J :)

chksix skrev:
> Är det Gymgrossisten som är baseboll
> entusiaster?

Alltså det beror väldigt mycket på hur mycket man äter och tränar, vad man tränar och anlagen. Själv cyklar jag en del och vikttränar en del och äter ofta. Problemet är att jag inte orkar äta så mycket och tillskotten hjälper då mig då det är smidigt och snabbt att få i sig.

Om du styrketränar rekommender jag EAA precis innan, under och efter träning. EAA, essentiella aminosyror, minskar träningsverk och stimulerar kroppens proteinsyntes. EAA kostar en del men det är ganska små mängder du behöver. Det finns mig veterligen inga studier kring att det skulle hjälpa i samband med uthållighetssporter som cykling.

Sedan har du de två kanske populäraste proteinerna kasein och vassle. Det som skiljer dem åt är deras sammansättningen av aminosyror och det kan bråkas ganska villt vad som är bäst. Vassle fungerar lite åt EAA-hållet och många använder det istället för EAA (billigare, sämre effekt) medan kasein påstås ta längre tid för kroppen att tillgodogöra sig, bryta ned och bygga proteiner av.

Om du äter normalt med mat och tränar 3-4 ggr i veckan så skulle jag börja med EAA i samband med viktträning, ta en extra energikaka i samband med cykling/löpning och dricka minimjölk till mellanmålen (mjölkprotein = vassle + kasein).

En kompis som tränar mycket kompletterar sitt enorma matintag med:
- en vitamin/mineraltablett
- fiskleverolja
- 10gr vassle till förmiddagsmålet och eftermiddagsmålet
- 10gr kasein till kvällsmålet
- EAA i samband med träning

Varför skulle en som styrketränar behöva äta så vansinningt mycket både mat och tillsatser när en konditionsidrottare på hög nivå klarar sig med vanlig kost?
Att lyfta vikter förbrukar väl inte så mycket energi?
Förklara för en som inte förstår?

ujja: Folk som styrketränar vill oftast bli större. För att bli större måste man helt enkelt trycka i sig mer energi än vad man gör av med.

En uthållighetsidrottare gynnas ju knappast av att lägga på sig muskelmassa år efter år. Alttså finns det ingen anledning att äta mer än att det går jämt upp.

Senast redigerad av en moderator:
Adam7125 skrev:
> ujja: Folk som styrketränar vill oftast bli
> större. För att bli större måste man helt
> enkelt trycka i sig mer energi än vad man gör av
> med.
>
> En uthållighetsidrottare gynnas ju knappast av
> att lägga på sig muskelmassa år efter år.
> Alttså finns det ingen anledning att äta mer än
> att det går jämt upp.

Men om man byter ut fettmassa mot muskelmassa så vinner man garanterat på det, inom rimliga gränser.

Adam7125 skrev:
> För att bli större måste man helt
> enkelt trycka i sig mer energi än vad man gör av
> med.

För mig är det där definitionen av att lagra fett, in - ut = ackumulerad energi (fett)?
Skulle vara intressant att höra vad ny forskning säger om proteinöverskott och träning, om det fortfarande gäller.

RockyM skrev:
> Lite gulligt med alla experter på happy..

visst är det.

Miyata skrev:
> Själv kör jag med ett stort glas oboy efter träning för att hjälpa till med åtehämtningen, vet >inte om det är optimalt men gott är det ;)

Helt beroende på vad och hur hårt man tränat så är ett stort glas oboy, en skinksmörgås och en banan fullt tillräckligt efter träning i de allra flesta fallen och frågan är om det inte är så optimalt som vi vanliga dödliga kan förvänta oss. Det är i allafall minst lika effektivt som mycket annat och som kostar avsevärt mer.

Men det viktiga är när man tillför energin mm. Och den bör tillföras så snart som möjligt efter träningen. Detta bland annat pga de förhöjda värdena av GLUT-4 mm.

http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/kreatin_skada/kreatin_skada.asp

Och ja den länken är trevlig.

> http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/

Senast redigerad av en moderator:
ujja skrev:
> Varför skulle en som styrketränar behöva äta så vansinningt mycket både mat och tillsatser
> när en konditionsidrottare på hög nivå klarar sig med vanlig kost?
> Att lyfta vikter förbrukar väl inte så mycket energi?
> Förklara för en som inte förstår?

För att dom träna mot helt olika mål. Finns få konditionsidrottare som verkligen vill bygga på sig 20-25 kg i muskelmassa. För "musse" så skulle det blir tungt de att springa ett "maraton" med de extrakilona.

En BB däremot, som min kollega Roger, vill och träna för att göra just det. Bygga på sig om möjligt 20-25 kg muskelmassa.

Därför äter och tränar dom på helt olika vis eller rättare sagt dom bör göra det.

Pebben skrev:
> För att dom träna mot helt olika mål. Finns få
> konditionsidrottare som verkligen vill bygga på
> sig 20-25 kg i muskelmassa. För "musse" så
> skulle det blir tungt de att springa ett "maraton"
> med de extrakilona.
>
> En BB däremot, som min kollega Roger, vill och
> träna för att göra just det. Bygga på sig om
> möjligt 20-25 kg muskelmassa.
>
> Därför äter och tränar dom på helt olika vis
> eller rättare sagt dom bör göra det.

Det köper jag, men om man läser lite på nätet om kost, tillskott och styrketräning framstår cykling och doping som rena hälsokuren. Skulle tro att det finns en och annan (lönsam) myt att slå hål på i ämnet.

Får gott som varje dag soppatorsk på väg hem från jobbet, pressar mig ofta för att hinna till dagis i tid. Jag har begränsade reserver (läs fett) och är övertygad om att det är negativt för min muskelmassa. Har försökt att göra en ordentlig fika på morgonen, eller koka gröt i mikron på eftermiddagen men har inte fått till någon rutin i vardagspusslet. För egen del känns det väldigt lockande med ett enkelt sätt att fylla upp reserv tanken vid tre snåret med något annat än efter lämnat fikabröd.
Visst är det bättre med riktig mat, men om allternativet är att gå hungrig så tror jag visst att tillskott har en roll att fylla.

-Åke

Åke skrev:
> Visst är det bättre med riktig mat, men om
> allternativet är att gå hungrig så tror jag
> visst att tillskott har en roll att fylla.

Absolut. Gainers och proteinpulver är ju egentligen mat i pulverform. Det kan vara riktigt smidigt att ta som en extra måltid.
/J

Enligt en föreläsning så var de viktigaste att äta nåt för att få upp immunförsvaret efter träning, för återhämtningen gör ingen större skillnad om man inte gått tom...

Nån som känner till mer om detta?

Inte för ökad muskelmassa, men som snabbt och enkelt mellanmål, använder jag Gainomax. Dyrt, javisst, men ovärderligt när jag jobbar och inte hinner äta på normalt vis. Gainomax kan lagras i rumstemperatur och har lång hållbarhet, samtidigt som det smakar gott och innehåller en lagom mängd energi för ett mellanmål (250 kcal), med proteiner som mättar och en mix av långsamma och snabba kolhydrater. Och lite vätska dessutom. Man häller i sig en sån på några tiotals sekunder - perfekt när man hastar mellan olika vårdtagare.

marran skrev:
> Låter som en macka, klarar sig också i
> rumstemperatur en dag eller så

Jag är inte så förtjust i mackor, och en dag eller så är nåt annat än att ha dem i beredskap hela tiden. Mackor smular (inte populärt i bilen) och åtminstone jag behöver dricka samtidigt som jag äter en macka, så då skulle jag behöva ha med mig nåt drickbart också.

Nä, min nuvarande lösning funkar utmärkt.

Åke skrev:
> Visst är det bättre med riktig mat, men om allternativet är att gå hungrig så tror jag
> visst att tillskott har en roll att fylla.
>
> -Åke

Jag skulle nästan kunna påstå att allt är bättre än att gå hungrig i det perspektivet att man vill bygga muskler. Nästan allt som tillför energi. Alkohol är jag lite tveksam till dock.

Och "tillskott" av alla olika slag fyller ett behov på ett eller annat sätt. Om inte annat så är det oftast gott och väldigt smidigt, tycker jag. Men att det skulle gå lika bra med annat tror jag säkert. Dock inte lika smidigt som en GM tex.

Tillbaka
Topp