Alltså det beror väldigt mycket på hur mycket man äter och tränar, vad man tränar och anlagen. Själv cyklar jag en del och vikttränar en del och äter ofta. Problemet är att jag inte orkar äta så mycket och tillskotten hjälper då mig då det är smidigt och snabbt att få i sig.
Om du styrketränar rekommender jag EAA precis innan, under och efter träning. EAA, essentiella aminosyror, minskar träningsverk och stimulerar kroppens proteinsyntes. EAA kostar en del men det är ganska små mängder du behöver. Det finns mig veterligen inga studier kring att det skulle hjälpa i samband med uthållighetssporter som cykling.
Sedan har du de två kanske populäraste proteinerna kasein och vassle. Det som skiljer dem åt är deras sammansättningen av aminosyror och det kan bråkas ganska villt vad som är bäst. Vassle fungerar lite åt EAA-hållet och många använder det istället för EAA (billigare, sämre effekt) medan kasein påstås ta längre tid för kroppen att tillgodogöra sig, bryta ned och bygga proteiner av.
Om du äter normalt med mat och tränar 3-4 ggr i veckan så skulle jag börja med EAA i samband med viktträning, ta en extra energikaka i samband med cykling/löpning och dricka minimjölk till mellanmålen (mjölkprotein = vassle + kasein).
En kompis som tränar mycket kompletterar sitt enorma matintag med:
- en vitamin/mineraltablett
- fiskleverolja
- 10gr vassle till förmiddagsmålet och eftermiddagsmålet
- 10gr kasein till kvällsmålet
- EAA i samband med träning