[OT] Tips om luftkonditionering / AC hemma

• Trådstartare Trådstartare sri
  • Start datum Start datum

sri

Ny medlem
Hej alla,

vet inte om någon är intresserad av detta här men jag köpte igår en portabel AC-anläggning på Rabatthuset vid Vågmästareplatsen i Gbg. Märket var Prem-I-Air och modellen hette KY75, kostade iaf 3900. (http://www.tesscandinavia.se/produkt/luftkonditionering/KYD25.htm, fast denna har även uppvärmnings-funktion)

Mitt sovrum som jag ville kyla är i storleksordningen 4mx4m - 4.5mx4.5m och denna maskin skulle räcka.

Sagt och gjort, åkte hem, packade upp och väntade ivrigt på att få starta den. Underbart! Efter någon timme eller så hade temperaturen i sovrummet sjunkit från 28-30 grader till 23. Såg fram emot att den skulle sjunka ett par till.... Men, det gjorde den aldrig. Verkar inte riktigt som om den klarar av mer än så. Försäljaren sade dessutom att det bästa är att köra den ~4h innan man går och lägger sig och sedan har den avstängd, annars skulle man aldrig kunna sova. Kan ligga något i det. Men det räckte inte riktigt, det var ju runt 28 grader igen på morgonen.. Men man somnade ju goare iaf :)

Ah, en poäng också ja! För er som bor i Götet och letar AC-anläggningar, rabatthuset verkar ha några kvar! Men om ni vill ha en arktisk istid ( T < 23 grader i ~18m^2) så kliv upp en prisnivå om ni kan (6900:-). En sida sade att den jag köpte ligger på 9000 BTU/h så över det kanske är något att sträva efter?

Själv ska jag se om det hjälper med om man har igång den längre, runt 6h innan man går och lägger sig.

Väl mött!

Edit av the_TnT: Off topic, eh?

Senast redigerad av en moderator:
Ju mer du kör din AC, desto mer el måste produceras - mer olja bränns - mer växthuseffekt - varmare ute - mer AC.... ja du fattar :)

Nackdelen med den typen av portabla AC-burkar är att de är avsedda för att kyla små utrymmen, kostar en del i el och låter mycket..

Man får aldrig underskatta solens uppvärmningseffekt så skall man ha nytta av en sån här burk bör man trots det ha persienner fördragna slangen så kort som möjligt ut genom fönster och all övrigt fönsteröppning tätad. har du sovrumsdörren öppen till övriga rum försämrar det också o.s.v.

Har man rummet någorlunda tillslutet och tätar runt den korta utluftslangen borde du rimligt kunna få betydligt svalare än 23 grader.

Jag jobbar hemifrån så ofta jag kan, ca 2-3 dgr i veckan och då är just en portabel AC lösningen under de varma tiderna (sitter desstom omgiven av för mycket värmealstrande datorer och kringutrustning)och jag har skaffat en hårdplastgenomföring som jag klämmer fast i vädringsfönsteröppningen. Sen tätar jag resten med en 'rörisolering' som jag skurit och limmat så att det tätar. Allt är löst om jag öppnar fönstret och tar in slangen.

Min AC är en Air Zone, men jag tror inte det är någon större skillnad mot din.

/putte

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ju mer du kör din AC, desto mer el måste
> produceras - mer olja bränns - mer växthuseffekt
> - varmare ute - mer AC.... ja du fattar :)

Vidomsord, men kanske inte helt relevant. Det finns alternativ att skapa el som inte påverkar växthuseffekten, men det må vara en annan diskussion.

/putte

the_TnT skrev:
> Jag sover med balkongdörren öppen
> (fågelkvitter) och påslakan utan täcke. Helt
> gratis.

Respekt.

Dock har kanske inte alla samma förutsättningar att få in kall luft.
Jag skulle gärna ta in min portabla AC i sovrummet, men eftersom frun inte gillar ljudet så får jag vackert svettas....
Men vad gör man inte för en lycklig fru?

/putte

Intermezzo: Nackdelarna är att vi har en hyresrätt så något väggmonterad historia är inte aktuell, dessutom är det nog svårt att täta mer runt utluftslangen än vi gjort och sovrumsdörren är såklart stängd =) Du kan inte köra ACn innan du går o lägger dig och stänga av den? Det underlättar ju iaf =)

the_TnT: Oh du lycklige.. vi bor mitt emellan två vägar => mopedister och bilar gör det omöjligt att sova bra.

Intermezzo skrev:
> Det
> finns alternativ att skapa el som inte påverkar
> växthuseffekten, men det må vara en annan
> diskussion.

Ja vi har ju precis stängt ner ett par av de anläggningarna, men som sagt var - det är en helt annan diskussion.

sri skrev:
> Intermezzo: Nackdelarna är att vi har en
> hyresrätt så något väggmonterad historia är
> inte aktuell, dessutom är det nog svårt att
> täta mer runt utluftslangen än vi gjort och
> sovrumsdörren är såklart stängd =) Du kan inte
> köra ACn innan du går o lägger dig och stänga
> av den? Det underlättar ju iaf =)
>
> the_TnT: Oh du lycklige.. vi bor mitt emellan två
> vägar => mopedister och bilar gör det omöjligt
> att sova bra.

Nog lite missförstånd. Har du ett vädringsfönster el dylikt där slangen 'hänger ut' och har tätat runt slangen är det precis vad jag föreslog, men du vinner inget på att bättra på det med 'silikon' utan så tätt som möjligt bara. Vad jag gjort är att istället för att släppa ut själva slangen använder jag en plastgenomföring (en fyrkantig adapter med rund slanganslutning i båda ändar) på utsidan har jag en halvmeter slang så att själva utblåset inte blir direkt i fönsteröppnigen. Rörtätningen jag nämnde är sedan klämd stående ovanför slangen. Har också kontaktlimmat ett par tillskurna bitar på tätningsröret för att det skall täppa till upptill på fönstret. Det är inte helt tätt, men fungerar topp i alla fall.

Min AIR Zone M9000 har en effektförbrukning på 830W och eftersom den är minst 3-4 år nu så kommer jag inte ihåg några data i övrigt på den, men den tuffar och går och klarar att hålla mitt arbetsrum på ca 19-20 grader trots öppen dörr till övriga lägenheten där tempen nu närmar sig 25 grader (arbetsrummet är inte mer än 13 kvm).

Stänger jag dörren till arbetsrummet tar det inte många minuter förrän jag sitter här och fryser.

Inga avancerade bilder, men du ser att jag inte gjort något större jobb för att få till det.

/putte

Bilagor

• AC-1.jpg
    AC-1.jpg
    114.1 KB · Besök: 352
  • AC-2.jpg
    AC-2.jpg
    126.6 KB · Besök: 325
In med denna tråd i i-landsproblemen!
Undrar om de har AC/luftkonditionering i sovrummen i Afrika?
Crap!

/STEFAN

Jag köpte en sådan där förra sommaren men lämnade tillbaka den av två skäl; dels som du nämner, att de faktiskt inte kyler så mycket, dels kostnaden av att ha den snurrande (som är abnorm) och slutligen ljudnivån som gör all social samvaro i övrigt omöjlig.

Jag ställde den i en "skrubb" (2 x 4 m) på landet ett par timmar innan läggdags och min erfarenhet var densamma som din - temperaturen sjunker från 26-28 grader till 22-23, inte de förväntade 16-18.

Efter att ha lämnat tillbaka AC:n köpte jag en stor fläkt med golvstativ. Stor turbin = flyttar mycket luft trots låga varv, låga varv = tyst. Fläkten kostade 1/10 mot AC:n och kostar troligen ungefär 1/10 mindre att driva. Dessutom pajar man inte luftvägarna eller blir förkyld.

the_TnT skrev:
> Mina kollegor hängde ned slangen utför trappan
> till källaren. Det var jätteeffektivt. Not.

Sånt här skall man väl inte erkänna men när min AC var ny testade jag att göra en mer permanent slanglösning och tog en böjbar aliminiumslang. Det var bland det dummaste jag gjort. AC:n skjuter ut en del värme och röret blev ett element istället.... Det gick inte att ta på röret utan att bränna sig.

Eller skulle jag sagt, det var en kompis till mig som.. :-D

/putte

Scand skrev:
> Undrar om de har AC/luftkonditionering i sovrummen
> i Afrika?

Undrar om de har fulldämpade skogshojar i stöket i Afrika?

JTH skrev:
> Jag köpte en sådan där förra sommaren men
> lämnade tillbaka den av två skäl; dels som du
> nämner, att de faktiskt inte kyler så mycket,
> dels kostnaden av att ha den snurrande (som är
> abnorm) och slutligen ljudnivån som gör all
> social samvaro i övrigt omöjlig.
>
> Jag ställde den i en "skrubb" (2 x 4 m) på
> landet ett par timmar innan läggdags och min
> erfarenhet var densamma som din - temperaturen
> sjunker från 26-28 grader till 22-23, inte de
> förväntade 16-18.
>
> Efter att ha lämnat tillbaka AC:n köpte jag en
> stor fläkt med golvstativ. Stor turbin = flyttar
> mycket luft trots låga varv, låga varv = tyst.
> Fläkten kostade 1/10 mot AC:n och kostar troligen
> ungefär 1/10 mindre att driva. Dessutom pajar man
> inte luftvägarna eller blir förkyld.

Vet inte hur stor skillnad det är mellan olika fabrikat.
Den jag har kyler rätt bra, så där är jag lite oenig, i övrigt inte.
- Den jag har kostar mig 1:-/timme med dagens elpris och eftersom jag använder den rätt frekvent på sommaren blir det dyrt.
- Den låter FÖR mycket för att det skall kännas som ett permanent alternativ - men jag tar hellre ljudet än ett tokvarmt rum (sen att frun inte delar mina åsikter är en annan femma).
- Förkylningsrisk, Ja det tvivlar jag inte på, samma gäller när man fläskar på i bilen, men det gör de flesta utan tvekan.

Jag vet inte om mitt aggregat är bättre än snittet, men jag har lite svårt att tro det eftersom det prismässigt låg i klass med övriga när det begavs. Jag har hel och halvfart på fläkten och använder aldrig full fart, det räcker ändå. Den här burken återanvänder vattnet som samlas i den så jag tömmer max ut ett par liter när jag slutligen drar ut pluggen på hösten.

/putte

Scand skrev:
> In med denna tråd i i-landsproblemen!
> Undrar om de har AC/luftkonditionering i sovrummen
> i Afrika?
> Crap!

Lagar du mat över öppen eld i köket oxå eller? Har du kylskåp? Hur skrev du ditt inlägg? Någon dator kan du ju inte ha så renlärig och solidarisk mot våra afrikanska vänner som du är. ;-)

Jag tror nog att Scand menade att det finns en hel del folk som klarar sig utmärkt utan AC i länder där medeltemperaturen är mycket högre än vad vi i Sverige upplever under någon veckas värmebölja per år.

Mitt enkla tips är väl öppna dörrar och fönster på natten och stängda på dagen.

Scand skrev:
> In med denna tråd i i-landsproblemen!

Word!

Markus F skrev:
> Jag tror nog att Scand menade att det finns en hel
> del folk som klarar sig utmärkt utan AC i länder
> där medeltemperaturen är mycket högre än vad
> vi i Sverige upplever under någon veckas
> värmebölja per år.

Tror du inte människorna i de länder du syftar på har motsvarande problem då köldknäppar sätter in där? Skillnaden är ju bara att det är krångligare att kyla sig än att värma sig.

Minnesbild från Hongkong dyker upp på näthinnan, GIGANT höghus med hundratals lägenheter där det hänger minst en AC-per lägenhet, sedan finns det säker ett par tusen sådana höghus...

Vad är problemet? Sömn:
Lösning: drick ett glas vatten, gör några situps och lägg dig, kan du inte sova byt ut vattnet mot whisky. ;)

JT skrev:

> Tror du inte människorna i de länder du syftar
> på har motsvarande problem då köldknäppar
> sätter in där? Skillnaden är ju bara att det
> är krångligare att kyla sig än att värma sig.

Det är ju inte direkt värmeslag vi snackar om. Just nu har jag en innertemperatur på 28C här i rummet, och det är lite irriterande när händerna klibbar fast på skrivbordet. Men annars så är det inte så jävligt. Bara att vänja sig och försöka sitta i korsdrag, frysa får man nog av på vintern.

Jag ser inte riktigt varför jag skall köpa eller avstå en AC för att man har det varmare i andra länder. Den formen av jämförelser låter sig självklart göras både när det gäller AC och andra lyxkonsumtionsvaror som t.ex. dyra cyklar...

Mentycker det är mer relevant att diskutera för och nackdelar som fågelkvitter och el-räkning....

/putte

fredrikw skrev:
> är inte förutsättning för hela happy att vi
> bara har i-landsproblem?

Svarslös ;-)

Hehe, hela forumet bygger tveklöst på I-landsproblem =)

Den var ju lite mer avancerad din tätning, jag fick med en bräda av plast med ett håll för munstycket. Passar tyvärr inte så värst bra i fönstret men det lär väl inte bli sämre iaf..

Jag tömde nog ur en liter vatten efter de tre timmarna jag körde min igår?? Om din bara "genererar" två liter under en hel sommar så måste det ju vara rekord =D

Fick en lite intressant idé... vi har en ventil i väggen, skulle ju vara väldigt smidigt att lyckas klämma dit slangen på något sätt. Synd bara att slangdiametern är mindre än ventilens... Plus att jag bor i hyresrätt. Kanske går att köpa nya såna lock iofs och modda ett! Klart värt en hundring eller så att pröva =)

sri skrev:
> Hehe, hela forumet bygger tveklöst på
> I-landsproblem =)
>
> Den var ju lite mer avancerad din tätning, jag
> fick med en bräda av plast med ett håll för
> munstycket. Passar tyvärr inte så värst bra i
> fönstret men det lär väl inte bli sämre iaf..
>
> Jag tömde nog ur en liter vatten efter de tre
> timmarna jag körde min igår?? Om din bara
> "genererar" två liter under en hel sommar så
> måste det ju vara rekord =D
>
> Fick en lite intressant idé... vi har en ventil i
> väggen, skulle ju vara väldigt smidigt att
> lyckas klämma dit slangen på något sätt. Synd
> bara att slangdiametern är mindre än
> ventilens... Plus att jag bor i hyresrätt. Kanske
> går att köpa nya såna lock iofs och modda ett!
> Klart värt en hundring eller så att pröva =)

Min tätning är inte så avancerad eftersom du bara klämmer fast den mellan fönster och karm.
Skillnaden i vatten mellan din och min burk är olika teknik. Min återanvänder vattnet i kylprocessen. Det blir vatten i min också, men betydligt mindre så det räcker att tömma den vid säsongslut. Finns dock en varningslampa OM det skulle bli för mycket vatten i den.

/putte

Intermezzo skrev:
> Jag ser inte riktigt varför jag skall köpa eller
> avstå en AC för att man har det varmare i andra
> länder.

Nej, men om man måste skaffa en AC för att det blir (sällsynt) högsommarvärme i en dryg vecka är man både korkad och har för mycket pengar.
(eller så är man en egocentrisk wimp som i tror att världen ska gå under för att man blir svettig)

Markus F skrev:

> Nej, men om man måste skaffa en AC för att det
> blir (sällsynt) högsommarvärme i en dryg vecka
> är man både korkad och har för mycket pengar.
> (eller så är man en egocentrisk wimp som i tror
> att världen ska gå under för att man blir
> svettig)

vet många som skulle säga att man är korkarad för att amn köper en hojj för emr än 5000 kr.

personligen tycker jag att man får göra bäst man vill, vill killen lägga pengar på en AC, så är det helt okay, UTAN att han ska behöva bli kallad korkad.

o kan heller inte se varför ta upp ett så svagt argument som att de inte använder AC i andra varmare länder. ja menar, barn i afrika svälter, jävligt tråkigt, men inte fan blir de mer mätta för att jag låter bli att käka. det är ju exakt samma sak så som jag ser det.

sen kan ja ju säga att ditt tips om öppna fönster på natten o stängda på dörren, för min del så hjälper det inte ett dugg, svettas som en gris 4-5 veckor per år under somrarna, ÄVEN om jag gör precis som du säger och som du tydligen tycker funkar perfekt.

så snälla, inse att alla inte behöver tycka som dig.

Markus F skrev:
> svettig)

Det ligger en del i det men en del mäniskor kanske har
sjukdomar/åkommor som gör att de tål värme (mycket) dåligt.

För citera uppfinnaren i Lorry: tänkte inte på det, hejdå!

/Fedde

Markus F skrev:
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ser inte riktigt varför jag skall köpa
> eller
> > avstå en AC för att man har det varmare i
> andra
> > länder.
>
> svettig)

Markus. Jag känner varken till din ekonomi eller din mentala hälsa men jag får väl dra slutsatsen att du är fattigare och smartare än mig då, ;-)
Jag betalade 4k för min AC 2004 och den är i lika bra skick idag som då jag köpte den.
Under dessa år har vi haft en hel del veckor med högsommarvärme så jag känner inte riktigt igen din beskrivning trots att vi bor i samma län.
Nej jag tror inte att världen går under för att jag blir svettig, men jag tycker inte att svettig är ett mått på trivsel och komfort. Jag har inget emot att bli svettig när jag motionerar men varför i hela friden skall jag vara det när jag inte behöver det.

/EgoWimpen

Samma här. Jag skulle gärna undvika att lägga pengar på en AC, men jag tycker det känns onödigt att komma till jobbet, grinig för att jag inte sovit ett skit för att mopededistmaffian gasat runt utanför fönstret och jag svettats floder under natten. Även om det inte sker totalt mer än 1-2 månader om året, (räknat sen vår, sommar och tidig höst) så känner jag att det ändå är värt det. Speciellt eftersom jag kom på att apparaten även kan användas som avfuktare när tvätten skall torkas under vinterhalvåret =)

Jag skulle inte kalla de som lägger ut extra pengar på en heldämpad cykel wimp:ar för att de inte klarar lite skutt under rumpan när de cyklar, även om jag själv inte skulle göra det. Föredrar att ha en framdämpad Kona och en klimatanläggning hemma än en heldämpad Kona ;)

Hmm, vad sugen jag blev nu. Bäst att ta ut cykeln och svettas lite... ;)

Väl mött!

Testa att lägga en blöt handduk över dig som täcke. Det funkar. Jag själv kör med luftvärmepumpen. Fast då i kylningsläget. Det blr 22 grader istället för 27. Det är ok.

//Skogling

Skogling skrev:
> Testa att lägga en blöt handduk över dig som
> täcke. Det funkar. Jag själv kör med
> luftvärmepumpen. Fast då i kylningsläget. Det
> blr 22 grader istället för 27. Det är ok.
>
> //Skogling

Akta dig. Du kan bli betraktad som wimp...

Gammalt seglartrick när man vill kyla brännvinet, är att doppa en eller ett par bomullshandukar direkt i sjön och linda in flaskan i. Ställ den sedan i solen så är brännvinet kallt när handukarna är torra.

Men f..n vet om jag vill ligga ute i solen inlindad i handdukar....

/putte

Tillbaka
Topp