[OT] Tips om vinterkängor

Akronym

Aktiv medlem
Hoppas det finns lite folk som kanske rör sig i skogen utan cykel
Pga uppväxt i storstad med ganska milt väder så har jag alltid klarat mig med ett par vinterskor som hållit fötterna torra på plogade trottoarer osv.
Behöver nu köpa mig ett par kängor som fungerar i lite grövre terräng, typ ut i skogen i Dalarna mitt i vintern.
Novis som jag är har jag dock ingen aning om vad jag ska leta efter.
Vill kunna vara varm om fötterna ner till -20 och helst torr också. Höga skaft känns som ett måste
Men ska man välja ett par 1-skal och köra massa sockor? (Hur funkar det med passform om man då tar bort nåt lager sockor?)
Eller ska man köra på att dom helt enkelt vara kommer användas när det är minusgrader?

Här är 2 jag börjat kolla på. Smärtgränsen går väl vid 3k ungefär
Lundhags Vandra 2

Viking Hunter Delux

Skalkängor är bäst(för mina fötter) membrankängorna Vädrar inte ut tillräcklig med väta, blir superkalla.

Kolla in Jörnkängan också, lite bredare i framfoten, lättare men inte för mig optimal sula. Finns även i vintermodell.

De jag dock trivs bäst i är ett par Lundhags från tidigt 80-tal, ärvda. Mycket smidigt cellgummi i de.
Jag har haft de på renovering två ggr i Järpen.

Går inte att jämföra med nya. De gillar jag inte lika mycket. Cellgummit är så hårt/stelt på de jag provat.

Mina kängor används oftast på jakt både med och utan skidor/ snöskor.

Dubbla strumpor (tunn ullstrumpa innerst, tjockare frottevariant eller dylikt utanpå) är ett bra grundrecept för att hålla fötterna varma och torra. En vinterkänga ska nog få vara en vinterkänga, de får inte sitta för tight med dubbla strumpor (då blir det kallt ändå), och då blir passformen med en strumpa nog lite väl lös.

Kan slå ett slag för riktiga gummistövlar också, typ Nokian Tuura, Naali eller Finnjagd. Mycket underskattat skodon.

Vill man vara torr och varm om fötterna så tycker jag neoprenstövel är oslagbart:

Oavsett om du satsar på membran eller inte så kan jag inte nog rekommendera en tjock innersula av ull. De släpper inte genom värmen ner mot backen även om fotsvetten blir svår. Under min gröna karriär har sådana sulor räddat många kalla timmar i oplats.

Vad gäller kölden funkar det (för mig) med vanliga schyssta vandringskängor (så länge jag får röra på mig). Snön kan man hålla borta med damasker. Annars funkar också stövlar med ullsula (lyckades glömma mina Nokia vinterstövlar, som även funkade på sommaren, med löstagbar sula för många år sen). Inte lika tighta som kängor, men de funkar ändå.

Lundhags Skare tycker jag är riktigt sköna och varma. Löstagbar innersko i ull som går att ta ur och torka över natten. Funkar att vandra med. Ta gärna en storlek större så får du plats med tjocka strumpor utan att det blir för tajt!

Om du skall köpa dedikerade vinterkängor skulle jag som tidigare nämt Lundhags Skare ett bättre alternativ än Vandra II. Har själv ett par vandra och funkar ok på vintern, men känns som om tåhättan kyler väldigt mycket.

Jag intygar tidigare inlägg ang. Lundhags Skare. Har ett par i tidigare generation. Hette inte Skare förr. Just kombon innersko i ull och stabil och styv känga som andas är oslagbar. Se till att få plats med 2 strumpor också utan att de blir för tajta. Smörj in dem med Sno-Seal och värm in med hårtork 2 ggr och du blir aldrig blöt om fötterna igen. För vandring. Ska du mest stå still så är ju Sorel Caribou Wool mycket bra, men ingen höjdare att vandra i.

Jag har ett par Vandra, nöjd med dem själv. Det går att ha två tunna lager, blir det kallt byter man ut andra lagret mot något varmare. Sedan en bra innersula på det så är man hemma.

Har Viking Hunter. Helt i skinn o goretex membran.
Sjukt stadiga och sköna.
Skulle vilja ha ett par i lägre utförande.
De känns lite overkill på sommaren.

Skalkängor är bäst(för mina fötter) membrankängorna Vädrar inte ut tillräcklig med väta, blir superkalla.

Kolla in Jörnkängan också, lite bredare i framfoten, lättare men inte för mig optimal sula. Finns även i vintermodell.

De jag dock trivs bäst i är ett par Lundhags från tidigt 80-tal, ärvda. Mycket smidigt cellgummi i de.
Jag har haft de på renovering två ggr i Järpen.

Går inte att jämföra med nya. De gillar jag inte lika mycket. Cellgummit är så hårt/stelt på de jag provat.

Mina kängor används oftast på jakt både med och utan skidor/ snöskor.

Kan man fortfarande skicka in dem för reparation och kanske t.o.m ändring och ombyggnad? För vad som än sägs så har iaf inte jag gått in mina ens efter ett par hundra mil. De måste snöras perfekt för att inte ge skav och går man med tung säck så måste jag tejpa hälarna och ha tre par sockar ändå...

Mina som är drygt 10 år gamla är också väldigt hårda och trånga tills man gått de varma.

Slår ett slag för låga kängor med damasker istället, bästa sättet att stänga ute snö med 100% säkerhet och skapar också en mer lufttät lösning- mindre kyla som läcker in.

Senast ändrad:
Kan man fortfarande skicka in dem för reparation och kanske t.o.m ändring och ombyggnad? För vad som än sägs så har iaf inte jag gått in mina ens efter ett par hundra mil. De måste snöras perfekt för att inte ge skav och går man med tung säck så måste jag tejpa hälarna och ha tre par sockar ändå...

Mina som är drygt 10 år gamla är också väldigt hårda och trånga tills man gått de varma.

Det verkar gå fortfarande, jag har en bekant som skickade in och de gjorde nått med cellgummit, tror han fick ena skon större, eller i alla fall modifierat på något vis.

Tack för alla bra svar :)

Tror stövlar går bort, mest för att jag inte trivs så bra att gå i stövlar och vill gärna kunna knyta upp dom för att komma i/ur bättre.

Plats för sockor och varm sula och eventuellt damask för ännu bättre torrhet och värme de dagar det krävs ?

Skare såg fina ut, dock kändes både dom och Jörnkängan i dyraste laget.
Skare fanns dock som Mid för 2500ish. Vad tycker ni om halvhög vs hög känga?
Spontant känns det som jag gärna vill ha lite högre...

Håller med om vandingskängor så länge man rör sig. Är inne på mitt tredje par Meindl Island pro. Bra att ha ett par ice bugs-kängor också för isiga dagar, de suger dock på barmark, innomhusgolv etc.

+1 på Timberlands. Kanonskor. Snygga och har mkt bra vattentäthet. Lika hemma på myren som i storstan.
Timberlands är för mig väldigt förknippat med baggy mjukiskläder, för stor dunjacka och sent 90/tidigt 00-tal. Så dom går helt bort oavsett om dom så skulle vara perfekta för 30 cm snö och 20 minus (svårt att tänka mig att dom är det dock) ;)

Om du skall köpa dedikerade vinterkängor skulle jag som tidigare nämt Lundhags Skare ett bättre alternativ än Vandra II. Har själv ett par vandra och funkar ok på vintern, men känns som om tåhättan kyler väldigt mycket.
Jag intygar tidigare inlägg ang. Lundhags Skare. Har ett par i tidigare generation. Hette inte Skare förr. Just kombon innersko i ull och stabil och styv känga som andas är oslagbar. Se till att få plats med 2 strumpor också utan att de blir för tajta. Smörj in dem med Sno-Seal och värm in med hårtork 2 ggr och du blir aldrig blöt om fötterna igen. För vandring. Ska du mest stå still så är ju Sorel Caribou Wool mycket bra, men ingen höjdare att vandra i.

Kollat mer på Skare och dom ser onekligen intressanta ut. Hur pass mycket större storlek än normalt hr ni valt?
Har mätt fötterna och Lundhags rekommenderar +20mm på måttet för att få rätt storlek. Jag hamnar, såklart, mellan 43 (+18m) och 44 (+24)

Tycker man kan ha ordentligt stort i foten bara man kan spänna in vaden tillräckligt.

Säger jag som fick Lundhags militär storlek 43 att växa i 1987. Jag har storkek 41 i skor 2021 och kängorna funkar än.

Kollat mer på Skare och dom ser onekligen intressanta ut. Hur pass mycket större storlek än normalt hr ni valt?
Har mätt fötterna och Lundhags rekommenderar +20mm på måttet för att få rätt storlek. Jag hamnar, såklart, mellan 43 (+18m) och 44 (+24)

Har 41 till vardags men 42 i kängorna. Dom känns blir lite på gränsen för små efter några dagars vandring. Jag har 44 skulle jag nog välja om jag var du. Lättare att fylla ut dessutom.

Har du inte tillgång till skotork går alla kängor som inte går ta isär bort skulle jag säga. Personligen tycker jag ofodrade kängor är bäst som man kan fylla ned tjocksockor eller filtinnersko.

Hemma kör jag Powerboots för det är enkelt att bara kliva i och kliva ur och är varma som tusan, på jobbet Nokia stövlar med filtfoder och så har jag jörnkängan till fjälls och för skoteråka.

Jag har en tidigare modell av Viking hunter med Gore tex och hela kängan i skinn. Jag har sällan problem med kalla fötter men dessa är riktigt varma med ett par vettiga merino sockor, skulle dryfta mig att att säga väldigt varma för mig så de funkar ”bara” för den kallare delen av året.

Vad jag älskar med denna sko är, precis i övergången mellan sko och skaft har mina en hake med lås som gör att man kan spänna sko so den sitter stadigt utan att behöva spänna skaftet lika hårt, sen gillar jag att stora delar av skon skyddas av gummering som gör dem slitstarka. Dock är samma som sak som är mitt enda klagomål där en söm spruckit men då det är läder under så är det mer estetisk än annat.

En varm och tät känga som tål mycket stryk, sulorna brukar vara förberedda för dubbar vilket kan behövas om de skall användas på vintern. Skall tillägga att jag plockade upp mina på en rea för under 1000kr så det var inte mycket risk men har vänner som slitit hårt på sina utan att de givit upp.

Låter som det är en skalkänga typ som dom Lundhags eller Jörnkängan som nämnts.
Stövlar är som sagt inte riktigt min grej.
Verkar vara svårt att hitta min storlek just nu dock. Får hålla ögonen öppna framöver

Tack allihop för era tips :)

Jag har 42-42.5 i skostorlek och jag har 43 på bägge mina Lundhags, alltså även den med innersko. Den med innersko rymmer min fot med en normaltjock ullstrumpa och jag har aldrig frusit om fötterna när jag rört på mig i dem (använder dem alltid när det blir riktigt kallt, här i Jämtland ofta 15-25 minusgrader i januari till februari). Den andra kängan utan innersko rymmer en tunn och en tjock ullstrumpa. Kängorna kan upplevas stela och hårda till en början men sen vill du inte ha nått annat. Jag kör Sno-seal på mina och ”sommarkängan” har jag haft på fiske- och skogsturer i blöt mark och vattendrag när mina vänner kört med gummistövlar. Jag har stått med dem i vatten korta stunder och mina fötter är torra.
A86E6180-149A-4AB4-9932-9E1B25E67436.jpeg
168F8041-3506-46B6-944A-A31DBF7B1F56.jpeg

Har också kört med sno seal på mina Lundhags som jag smälter in med hårtork och sedan torkar bort överflöd. Sedan kan man utan problem vada i vatten med dem. Av samma anledning köper man de höga.

Vax ska för övrigt alltid användas på kängor med gore-tex, då fett sätter igen porerna i membranet. Sen kan man debattera gore-tex vara eller icke vara i kängor.

Fick dessa kängor på köpet när jag köpte ett begagnat skinnställ i somras. De är för små för mig, så jag tänkte att min son får ta dem.
Finns det något sätt att göra dem lite varmare? T.ex. byte av sula? Tacksam för tips. Har plockat ut innersulan på bild, de ser ut att vara gjorda av något plastliknande material, vilket jag tänker inte är optimalt när det är kallt.

thumbnail_20201229_215608.jpg

Fick dessa kängor på köpet när jag köpte ett begagnat skinnställ i somras. De är för små för mig, så jag tänkte att min son får ta dem.
Finns det något sätt att göra dem lite varmare? T.ex. byte av sula? Tacksam för tips. Har plockat ut innersulan på bild, de ser ut att vara gjorda av något plastliknande material, vilket jag tänker inte är optimalt när det är kallt.

Visa bilaga 461668
Plocka ur orginalinnersulan (spara den till sommarbruk) och lägg i en så tjock innersula av ull som det bara går utan att det blir trångt för foten. Jag har fötter som bara verkar fungera i Meindlekängor som inte är supervarma och där gör ullsulor en stor skillnad när det är kallt.

Här är mitt tips på vinterkängor för den som inte är en vekling. Kängan från helvetet som gör män till pojkar. Frysa kommer du göra och skavsår får du på köpet samt den härliga skärningen som gör att det skär in i benen ovanför fotknölarna är pricken över i men blöt kommer du i alla fall inte bli! Designad av ? själv?

Låt mig presentera försvarets vinterkänga m59!!!!

20201230_023040.jpg

Här är mitt tips på vinterkängor för den som inte är en vekling. Kängan från helvetet som gör män till pojkar. Frysa kommer du göra och skavsår får du på köpet samt den härliga skärningen som gör att det skär in i benen ovanför fotknölarna är pricken över i men blöt kommer du i alla fall inte bli! Designad av ? själv?

Låter precis som mina Lundhags ranger, speciellt den genialiska skärningen med en svinvass tjock läderkant, hur tänkte de!???????

Har lite olika kängor, men inga skalvarianter
1. För några få frysgrader, ett par Salomon gore-tex. Funkar inte för rejäl kyla
2. För många frysgrader - ett par Meindl - riktigt höga o tunga - har inte modellbeteckning på dem.
Nackdelen med varma kängor (tycker jag) är att de blir styva i sulan och skaftet bromsar möjligheten att leda foten så man rör sig som en dåligt byggd robot i dem. Men den smällen får man ta för att undvika att frysa. Meindl-kängorna är så varma att jag kan stå på pass i snön flera timmar utan att frysa.
Storlek viktig - tight passform=kalla, men det är smidigare att vandra i dem. Lite extra volym så kan foten röras lite i kängan när man står still, men risk för skavsår när man går.
Kängor med "plast-sko" och läderskaft kan vara bra, men skarven emellan de båda materialen ger risk för skavsår - och det har inte att göra med att kängan är dåligt konstruerad - det har mer att göra med hur din fot/vad är uppbyggd. Försvarets kängor (i inlägget ovan) är kass, men jag har haft Lundhags kängor av samma typ för 30 år sedan, de var bättre, men kalla.
Ullsockar är ett måste - jag kör själv med inte alltför tjocka sockar i ull med inslag av syntet i de lätta kängorna. Blir det riktigt kallt så är det 100% ull och två lager i de grova kängorna som gäller.
Filtsulor, gärna med folie på undersidan kan vara bra att prova.

Tillbaka
Topp