[OT] Tips på bra mat för en date

Supersonic

Aktiv medlem
Happykollektivet är ju allvetande så jag ställer frågan här.

Jag har lyckats snärja en ungmö till date nästa vecka. En riktigt toksöt och trevlig tjej och jag ska bjuda på lite käk hemma hos mig.

Någon som har bra tips på lite lagom oavancerat käk. Jag vill ju inte over-do-it utan det ska vara lite lagom trevlig mat för en första date. Så här ser min tanke ut än så länge- en god thaiinspirerad kycklinggryta med ris och grönsallad till huvudrätt, och därefter en chokladpannacotta till efterrätt. Kan det funka eller har någon bättre tips?

Är det bara gott blir det säkert bra. Mitt enda tips är att kolla upp eventuella allergier eller överkänsligheter i förväg bara, om situationen tillåter.

Lycka till!

Båda rätterna är ju goda, men thaigryta + grönsallad? Låter som sushi och knäckebröd i mina öron. Hellre en liten sallad som förrätt isf.

Pasta måste du göra, det tar hem tjejen. Gärna en schysst tomatsås gjord på vin och färskt bröd till maten. Hade inte gjort efterrätt, lite för tydligt som du gör det för hennes skull.

lyckatill

Gillar du att laga mat? Är du duktig på att laga mat?

Om inte, varför inte vara "ärlig" och beställ hem mat från nån restaurang (Church Street eller liknande). Kanske inte lika hög imponansfaktor, men att försöka vara någon man egentligen inte är brukar inte vara hälsosamt i längden. En smart brud märker det dessutom ganska snabbt. :-)

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det första dejten? Och ni är hemma hos dig?

Mja fast det beror helt och fullt på att vi jobbar på samma ställe, så vi har ju setts dagligen i ett år.

Nejnej, inte thaimat och panacotta. Gott för sig men passar inte ihop. Tycker jag.
Jag tycker vi börjar med att fråga vad hon är för personlighetstyp. Sportig? Kulturell? Jurist? Tystlåten? En trerätters är helrätt till någon i 30+ åldern med lite smak men helfel om man är 25 och gillar technoklubbar. We need some data!

Daniel_E skrev:
> Gillar du att laga mat? Är du duktig på att laga
> mat?
>
> Om inte, varför inte vara "ärlig" och beställ
> hem mat från nån restaurang (Church Street eller
> liknande). Kanske inte lika hög imponansfaktor,
> men att försöka vara någon man egentligen inte
> är brukar inte vara hälsosamt i längden. En
> smart brud märker det dessutom ganska snabbt. :-)

+1, gör det du kan, kan du laga mat ok tycker jag du ska köra hemlagat, har du hands-on-kunskap för att precis koka ägg ska du sträcka dig efter en doggybag för er 2.

Johan A skrev:
> Kan du inte bara lura i henne en Long Island
> Icetea?

bra där. long island ice tea+ligga+kamera=happy

Mathias skrev:
> Jag tycker vi börjar med att fråga vad hon är
> för personlighetstyp. Sportig? Kulturell? Jurist?
> Tystlåten? En trerätters är helrätt till
> någon i 30+ åldern med lite smak men helfel om
> man är 25 och gillar technoklubbar. We need some
> data!

+1

Själv är jag flera år äldre än 30 och har sjukt mycket smak så jag förespråkar 3 rätters i alla lägen :-)

Kör en trerätters, något klassikst. De flesta gillar ju någor från det franska eller italienska köket. En riktig klassker om än något tråkig är väl, förrätt typ lite fräsch sallad på ruccola. avocado el dyl kanske någon schysst luffttorkad skinka? med vinägrett baserad på någon mullig balsamvinäger. Kör någon enkel risotto till huvudrätt - snåla inte med parmesanen så blir det omöjligt att misslyckas. Avsluta med tex panacotta el dyl. Enkelt att laga och går oftast hem om än lite uttjatat.... Matcha med något lättdrucket vin så blir det fint ska du se :)

Lycka till! ;)

Alla vet ju att vitt vin och räkor är grejjen. Så kan du börja med Råraka, löjrom, hackad rödlök och citron, crempa och så är du hemma :)

Avakado med romröra toppad med några räkor som förrätt (mrk inte en hel pr portion)
Örtmarinerad Lax sida med fina mindre kokta potatis som smyckas med lite dill och några korn havssalt samt en droppe smält riktigt smör.
en liten klick gräddfil brevid
Avslut med en halv sockerglaserad banan som får sällskap av en skopa vanillglass och vispad grädde och en streng colasås..

Ett vitt vin som passar alldeles utmärkt är La Gascogne par Alain Brumont Gros Manseng-Sauvignon (2882, 75 kr).

Det här är inte dyra saker men i sin helhet se kanoners ut tar inte mera än en timme och ferdigställa
Och har inte tjejen allergier eller andra motföreställningar mot indigrenser som användas
borde du nog få ett stort pluss i kanten

Lycka till

// Svein

Världens enklaste och mest underskattade rätt är Flygande Jakob.
Alla gillar det och går inte misslyckas.

Lycka till med daten!

Johan A skrev:
> Kan du inte bara lura i henne en Long Island
> Icetea?

Haha, och sen är saken biff. Svepte den som avslutning på en blöt kväll med en date som jag var måttligt intresserad av. Haha, på sin fråga om han fick följa med hem svarade jag kort att jag skulle hem och spy.

Mathias skrev:
> Jag tycker vi börjar med att fråga vad hon är för personlighetstyp. Sportig? Kulturell? Jurist?Tystlåten? En trerätters är helrätt till någon i 30+ åldern med lite smak men helfel om man är 25 och gillar technoklubbar. We need some data!

Man kan väl säga att hon är sportig och framåt, 27 år och går gärna på club och dansar. Rätt normal tjej som tar för sig. Skulle nog äta vad som helst jag ställer fram utan att klaga även om hon inte tyckte att det egentligen passade tillfället.

Efter att jag frågat henne om käk hos mig fick jag en motfråga från henne om det blir 3-rätters. Ska jag ta den frågan som en uppmaning att det är vad hon förväntar sig?

Självklart ska du göra något som går att förbereda så långt som möjligt. Så att det blir läge för en mysig drink före maten istället för att du ska stå och fixa något som måste gå direkt från stekpannan till tallriken.
Drink, kall förrätt, gryta av något slag och en frisk efterrätt, med gott om tid för prat.

Oscar skrev:
> Världens enklaste och mest underskattade rätt
> är Flygande Jakob.
> Alla gillar det och går inte misslyckas.
>
> Lycka till med daten!

En bekant till mig hävdar bestämt att Flygande Jakob är lika med samlag, han påstår sig vara hundraprocentig.

...men nu kanske inte det var syftet med middagen?

Cliff Barnes skrev:
> En bekant till mig hävdar bestämt att Flygande
> Jakob är lika med samlag, han påstår sig vara
> hundraprocentig.
>
> ...men nu kanske inte det var syftet med middagen?

Trodde det var syftet med allt vi gör?

Jag skulle inte binda mig vid trerätterskonventionen... plockmat typ libanes/mellanöstern med röror bröd oliver osv osv kan ju vara ett alternativ.

Linsgryta, mycket vin eller öl, hångel, övernattning. Sedan satsar du på att ha en överdådig frukost istället.

GöranH skrev:
> Cliff Barnes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En bekant till mig hävdar bestämt att
> Flygande
> > Jakob är lika med samlag, han påstår sig
> vara
> > hundraprocentig.
> >
> > ...men nu kanske inte det var syftet med
> middagen?
>
>
> Trodde det var syftet med allt vi gör?

Jag försökte bara vara lite fin i kanten :-)

Jag körde med pasta gratäng med en supergod ostsås och till det sallad och ett gott rött vin. Till efterrätt choklad pudding med vispgrädde, min favo! Det var 25 års sedan och funkade fint vi är ett par sedan dess och då var vi 19!

Lycka till! /Mats

JLarsson skrev:
> Fan vad kul det hade varit om du fullföljt och
> skrivit det där inloggad som Leo, smiley :)

Hahaha, undra bara hur stor trovärdigheten hade varit då. ;o)

Mirja och jag krökade på någon hårdrocksfest och låg med varandra och det funkade fint det med, vi har iaf varit ihop i tio är nu. Så det kan ju vara ett tips det med.

GöranH skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det första dejten? Och ni är hemma hos
> dig?
>
> Mja fast det beror helt och fullt på att vi
> jobbar på samma ställe, så vi har ju setts
> dagligen i ett år.

Ja, fast man behöver ju inte direkt vara någon rocket scientist för att räkna ut vad du egentligen vill. Skippa käket och gå direkt på spriten. Det är mitt råd.

Det är ju det som är tricket, Johan, bara att de rullar in det i räkor och vitt vin. Om någon på riktigt tror att det är middagen som gör det så är de ju riktigt fel ute. Jag var faktiskt helt ärlig med mitt tips. Få hem någon, käka lite, bli full och knulla är ingen konst. Det är dagen efter som det blir en utmaning.

JLarsson skrev:
> Personligen körde jag med ett dussin Fine de
> Claire, Hummer från Koster och Pierre Peters på
> första daten. Nu är vi gifta.

Du är en sann connoisseur Jonas :)

smiley skrev:
> Vitt vin och räkor är sååå svennigt och
> fantasilöst.

Jag tror inte att maten spelar så stor roll vid en första dejt. Drar därför till med rostbiff och potatissallad med lite bubbelvin som tips. Själv fick jag napp på det betet för 25 år sedan, vilket iofs ledde till att jag gav upp min cykelkarriär. Så kan det gå.

mycket bubbelvin menar jag, det går alltid hem...äkta skumpa så klart

Senast redigerad av en moderator:
Enkelt är tricket
Självklart tre rätter
Förbered det tråkiga
Hjälps åt
Sippa olik typer av vin ( Dyrt men inte vulgo)
Ni vet egentligen båda varför ni träffas
sedan
Överaska med en gigantik frukost (Inte mängd men genomtänkt)
Du är i mål

Strawberry daquiri och champagne. Om trerätters så inte för mycket mat, då blir man bara trött och rapar. Måste lämna plats för spriten.

Edit: Crisis Cocktail är mitt hemliga vapen.

2nd edit: Det är sparrissäsong! Sparris, olivolja o salt. *nom* *nom*

Senast redigerad av en moderator:
27 år och klubbar. Hmm. Och sportar.
Du kommer förmodligen vara sjukt nervös och då är det svårt att laga mat. Ha receptet utskrivet och läs det noga innan. Dubbelkolla alla indegrienser så att du inte saknar något.
Börja definitivt med en aptitretare som du gör i förväg ganska långt. Kolla upp receptet på några sjyssta snittar. Det kan man ta vin eller någon kul amerikansk öl till. Alltid bra att börja med att dricka ett glas och ha något att hålla i. Följ upp med grillade pilgrimsmusslor. Erbjud både vin och ett gott öl (ingen svensk burköl bara...)
Efterrätt, valfritt sött. Panacotta är ju gott men lite för Gjort. Kanske någon klassisk glassbägare med en twist. Sött desertvin från Österrike för minst 100:- till det.
Överstek inte pilgrimsmusslorna.

Är du osäker, tillaga en dagen innan.

Lycka till!

Äkta skumpa är svårt på första träffen om man inte är jäkligt säker på att personkemin är rätt. Kan verka skrytigt. Tänkte också på att hjälpas åt är en bra idé. Går något fel sen kan du skylla på henne! :-D

Tillbaka
Topp