[OT] Tips på bra mat för en date

Tjena!

Den enda som skulle få mig i säng, i denna tråden, är JLarsson..
Inte så att jag är förvånad över de hyfsat usla tipsen.. Hyde är iofs på rätt spår..
Bottennappet måste nog vara Flygande Jakob.. En 27 årig tjej vill inte få "mammas mat" när hon är på dejt..

Får jag ångra mig om förrätten? Kom på att nykokta rödbetor med parmesansmör på vore perfekt till pilgrimsmusslor!

Det tarvar inte så mycket mer förklaring kanske förutom att du kan mjuka upp smöret lite i mikron innan du rör ihop det med den (äkta gamla) parmesanosten som du sedan klickar på rödbetorna.

Huvudrätten (recept från YLE!):
    Risotto med pilgrimsmusslor: 
    (för 2 personer) 

1 gul lök 
    ½ msk olivolja 
    2 msk smör 
    2 dl arborioris 
    ½ liter vatten (ca) 
    1½ msk kycklingfond 
    ½ dl vittvin 
    1 dl grovriven parmesanost 
    12 pilgrimsmusslor utan skal 
    25 gram smör 
    skalet av 1 lime 

Finhacka löken. Fräs den i smör och olja på låg värme i flera minuter. Den skall bli genomskinlig men inte ta färg. Häll i riset och låt också det steka nån minut under omrörning. Häll fonden i det kokande vattnet, detta är nu din buljong. Häll vittvinet i kastrullen samt så mycket buljong att det precis täcker. Passa din risotto hela tiden, rör om och när vätskan kokat in häller du på så att det täcker igen. Håll på så här tills risotton kokat i minst en halvtimme och blivit lite grötig men ännu är något al dente. Rör ner parmesanosten, lägg på ett lock och lyft av plattan. Låt stå minst 10 minuter.
Rör ihop mjukt smör och skalet av 1 lime.

Nu kan du passa på att äta förrätten.

När förrätten är uppäten hettar du upp en stekpanna med lite olja i. Skär bort rompåsen från dina pilgrimsmusslor och salta och peppra dem. Halstra dem snabbt, ca 1 minut på var sida. Trä upp dem på en lång grillpinne i trä. Portionera upp risotton på mitten av en tallrik, luta musselspettet emot och lägg en klick limesmör på musslorna. Ät med vitt vin till och njut!

Efterrätt:

Det här skulle göra mig på bra humör efter den lite mer pretentiösa för och huvudrätten. Hallonsviss! (Tasteline)

200 gram frysta hallon
2 msk rabarbersaft, koncentrerad
0,5 l vaniljglass
2 dl vispgrädde
maräng(er)
Tillagning
1. Blanda hallon och rabarbersaft. Låt stå i cirka en timme, förslagsvis medan du förbereder och äter förrätt och varmrätt.

2. Ta fram glassen så att den hinner tina något. Vispa grädde.

3. Varva hallon, grädde, glass och krossade maränger i portionsglas tills de är fyllda. Häll över lite av saften som har bildats av hallonen. Avsluta med en maräng och några vackra hallon.

Till det som sagt dessertvinet, t.ex. Münzenrieder Bouvier Beerenauslese.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=82151
2001.jpg

Jag skulle ligga med vem som helst som serverar ett bra dessertvin...

Även om det vore sjukt gott skulle jag nog hoppa över kaffet och avsluta med mer vin eller kanske en drink?

Cliff Barnes skrev:
-------------------------------------------------------
> Oscar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Världens enklaste och mest underskattade rätt
>
> > är Flygande Jakob.
> > Alla gillar det och går inte misslyckas.
> >
> > Lycka till med daten!
>
>
> En bekant till mig hävdar bestämt att Flygande
> Jakob är lika med samlag, han påstår sig vara
> hundraprocentig.
>
> ...men nu kanske inte det var syftet med middagen?

Det är alldeles riktigt det. I annat fall är det väldigt gott, kyckling, lite chili, lite söt, lite frukt, lite grädde, lite rökig. Den har allt!!!

I landet lagom så har tjejer i princip inga förväntningar på killars förmåga att romantisera, de blir snarare skrämda av överarbete. Glöm trerätters, dessutom så tenderar tjejer känna sig som moffande tjockisar om maträtten inte består av kyckling/fisk, vilket får dem att känna sig fula, oattraktiva och alltså tjocka. Liggchansen minskar radikalt. Den minimala promille som går igång på tre till femrätters (helst på restaurang) är kraftigt skadat gods, oftast från någon byhåla men storstadifierad där de helt tappat begreppet om vad som är upp eller ned, förutom att pengar ska upp ur din plånbok och ned i hennes. Lycka till.

Men for fokks sake, get real!
Du har dejten hemma hos dej? Vare sej du bjuder på Coops vegetariska ärtsoppskorv eller en överarbetad hemlagad 5-rätters så får du du ju ligga, vad är frågan?

trerätters är väl lite overkill.. Enkelt o opretentiöst samt mycket god dricka är mitt tips. Hångel i tv-soffan bör försöka uppnås så snabbt som möjligt

Jag är värdelös på att laga mat och kan bara bidra med ett Lycka Till. När/om jag hamnar i din sits så läser jag tråden en gång till - därför bokmärkt... haha :)

Att avsluta med en god Pannacotta är aldrig fel.
Dansukker har en perfekt hjälp till god och mycket lättlagad Pannacotta.

Använd gelesocker multi.
Skönt att slippa kladda med gelantin och gör att man bjuda även renläriga vegotarinaer.

Finns bra grundresept på paketet.

Min egen favorit.

för 4 portioner:

1 dl Gelesocker multi
3 dl grädde (Funderar utmärkt med matlagningsgrädde som ger en lite mjukare konsistens.)
50 gram blockchoklad

Värm grädde och choklad i en kastrull.
När chokladen smält ner i grädden tillsätt sockret och koka upp blandningen.
låt koka i ca: 30 sekunder.

Häll upp i snygga glas.
Låt stå ett par timmar i kylen.
Innan serveringen skälp upp Pannacottan och server gärna med färsk frukt eller en hallonsås.

Vill man lyxa lite kan man börja med göra en god gele att ha i botten på glasen.
(Hamnar på toppen av Pannacottan när man vänder.)
En favorit är 1/2 dl Kahlua och 2 matskedar gelesocker multi.
Koka i ca: 30 sekunder häll i botten av glasen.
Kyl glasen i vatten. (Fyll diskhon med kallt vatten och ställ ner glasen i ett par minuter)

Vill man lyxa lite till gör man Pannacottan i två våningar.
till exempel kan man gör halv sats vit choklad.
låt stelna lite i vattenbad.
Gör sedan halv sats med mörk eller ljus choklad.

Lycka till

En påse färska vinägerchips som man öppnar vid serveringstillfället med det berömda "Estrellarycket"! ;)

Lite sen in på tråden här, men det allra viktigaste är väl vilket kaffe du serverar till efterrätten, vilken kvarn den malts i, vilken maskin den bryggs och huruvida bönorna passerat något djurs matsmälningssystem ;)

Lite allvarligare så tycker jag tiramisu med en skvätt konjak är ganska lyxigt och lagom arbetsmägnd bakom, dessutom har den lite ursprung i liggandets ädla kost :)
Går det riktigt bra så kanske fluffiga amerikanska pannkakor med lönnsiorap till frukost.

Lycka till broder.

Tjena!

Lillskeden: Min fru var inte så förtjust i skaldjur när vi träffades, endast räkor.. Numera älskar hon alla sorters musslor, kräftor och krabbor samt har ett personligt rekord på över 20 ostron på en liten vickning.. Hon har t.o.m. fiskat egen hummer..

Upup: Vad är det för sunktjejer du har träffat?? I de fall du provat med kött kanske du har dunkat upp en jävla flintastek eller?? Min fru fastnade rejält för min matlagning, som till stor del består av kött, första gången hemma så bjöd jag på entrecote med rotfruktspure och grillad kronärtskocka.. Jordärtskockssoppa med bacon till förrätt och hallonfromage till dessert.. Trerätters? check.. Kött? check.. Ligga? check
Det lustiga är att även de damer jag behagat träffa som är från stan uppskattar en riktigt trevlig hemmalagad middag.. Samma gäller en rejäl femrätters på krogen.. Men visst, jag har väl helt enkelt bara träffat "kraftigt skadat gods" då.. Eller inte..

Senaste och förhoppningsvis sista första datens meny:

Chevretoast.
Hummer (det var nyårsafton så det passade perfekt.)
ljummen chokladbakelse med hallonsås.

Hur det slutade?

Mycket bra, är nu i full färd med att leta delar till hennes första egna racer. *LER*

är det någon sorts solsidanmatlagningstävling här?

passa på att plocka undan lite, diska och dra en sväng med dammsugaren innan fröken kommer också. byt lakan någon dag innan och ta bort gosenallen. :)

Osso Bucco, en förenklad variant:
Lite fina Kalvlägg, salta, peppra, stek i smör
Häll på lite vin, krossade tomater och lite kycklingfond sen in i ugnen på 175 grader i 60 minuter, eller tills köttet lossnar från benen.
Vill man kan man skicka i diverse grönsaker innan man skickar in den i ugnen.
Servera men pasta, gnoccis (gärna stekta), potatis eller ris
Plättlätt som min dotter säger :-)

bjorre skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > ta bort gosenallen. :)
>
> Näää....

jooo..

med nalle = kompiskramas

utan nalle = ligga

mattel skrev:
> bjorre skrev:
> -----
> > mattel skrev:
> >
>
> > -----
> > > ta bort gosenallen. :)
> >
> > Näää....
>
> jooo..
>
> med nalle = kompiskramas
>
> utan nalle = ligga

Gosenallar? http://en.wikipedia.org/wiki/Bear_(gay_culture)

anilson skrev:
> Osso Bucco, en förenklad variant:
> Lite fina Kalvlägg, salta, peppra, stek i smör
> Häll på lite vin, krossade tomater och lite
> kycklingfond sen in i ugnen på 175 grader i 60
> minuter, eller tills köttet lossnar från benen.
> Vill man kan man skicka i diverse grönsaker innan
> man skickar in den i ugnen.
> Servera men pasta, gnoccis (gärna stekta),
> potatis eller ris
> Plättlätt som min dotter säger :-)

Jag vill inte vara dryg, men Osso Buco, "ben med hål i"
Gnocchi är för övrigt redan i plural.

Bra tips för övrigt, men jag skulle servera med saffransris för det brukade min mamma göra :)

/Martin, analakademiker

mattel skrev:
> med nalle = kompiskramas

Precis, GöranH vill väl inte verka lättfotad å ligga på första daten?
Han måste ju tänka på sitt rykte...

Hyr in the artist formerly known as Bang att laga mat och servera och sedan till konjaken kommer det en stråkkvartett som spelar med förbundna ögon.

Eller så gör du nåt enkelt som man kan göra iordning tillsammans samtidigt som man dricker olika sorters vin.

Tänk vad vi alla är engagerade för att Göran ska få lite sex. Jag tror jag kommer bli riktigt besviken om så inte blir fallet. Hur går det Göran? Har du bestämt menyn ännu och diskat vinglasen?

Stek hackad vitlök+bacontärningar i olivolja
blanda med färsk pasta, ruccola, pinjenötter och avacado.
riv mycket go permesan.
strö nymald svartpeppar och flingsalt över
lägge en äggula på toppen.

servera med ett gott rödvin.

Det där lät gott. Bästa färska pastan jag köpt var nere i Hötorgshallen. Nu kom jag på att jag planerade att köpa en pastamaskin för ett år sen fast jag förlorade Tradera-auktionen. Färsk pasta är mumma.

marran skrev:
> anilson skrev:
> -----
> > Osso Bucco, en förenklad variant:
> > Lite fina Kalvlägg, salta, peppra, stek i
> smör
> > Häll på lite vin, krossade tomater och lite
> > kycklingfond sen in i ugnen på 175 grader i 60
> > minuter, eller tills köttet lossnar från
> benen.
> > Vill man kan man skicka i diverse grönsaker
> innan
> > man skickar in den i ugnen.
> > Servera men pasta, gnoccis (gärna stekta),
> > potatis eller ris
> > Plättlätt som min dotter säger :-)
>
>
> Jag vill inte vara dryg, men Osso Buco, "ben med
> hål i"
> Gnocchi är för övrigt redan i plural.
>
> Bra tips för övrigt, men jag skulle servera med
> saffransris för det brukade min mamma göra :)
>
> /Martin, analakademiker

Jo det är ben med hål i, Kalvlägg mao :-)
Bra tips med saffrans ris, ska prova det

Jag skulle vilja slå ett slag för att laga maten tillsammans. Perfekt hemma-datesyssla. Man pysslar lite och småsnackar och smakar lite, dricker lite vin osv. Bra sätt att undvika stelhet och blir det kass har du någon att skylla på ;)

perzzon skrev:
> ... och vegetarianism, been there done that, epic
> fail

Haha.. men vilken dum date som är vegetarian nämner INTE att dom är det, när dom planerat ska bli bjudna på käk? Kan ju knappast vara första gången i deras liv.. ;)

Det låter nog mer som hennes epic fail ;)

Siktar du på ett mer långvarigt förhållande skall du bjuda på sån mat du själv gillar, för att se om ni passar ihop matmässigt;)

Märgben, blodpalt och kärnmjölk skulle jag bjuda på:)

MickeS skrev:
> Siktar du på ett mer långvarigt förhållande
> skall du bjuda på sån mat du själv gillar, för
> att se om ni passar ihop matmässigt;)
>
> Märgben, blodpalt och kärnmjölk skulle jag
> bjuda på:)

+1. Strula inte till det. Gör något du gillar, twista till det lite. Snacks och fördricka som hon kan pyssla med under tiden du pysslar mat, om du inte vågar sätta potatisskalaren i händerna på henne.

ÖL+hyrfilm=klart:) Funkade kanon när man var yngre iaf

Annars tillverkar du hallonsorbetglass dagen innan så den får gosa till sig och (ugns)grillar lite frukter/grönsaker och kanske lax/kycklingfile. Givetvis m ost och en mysig sås + god dricka
Det är vad jag vill ha nu iaf, ska nog grilla till middag

Atlas skrev:
> krumbumballe såklart, att ingen kommit på det
> tidigare i tråden.

Då har du nog inte läst den så noga :)

Hemmagjorda köttbullar med grymt potatismos gjorde susen för min del =D Det var iofs den utsagda planen som dök upp spontant mest som ett skämt när vi träffades men damen är ju kvar ännu 6 månader senare!

Upup skrev:
> I landet lagom så har tjejer i princip inga
> förväntningar på killars förmåga att
> romantisera, de blir snarare skrämda av
> överarbete. Glöm trerätters, dessutom så
> tenderar tjejer känna sig som moffande tjockisar
> om maträtten inte består av kyckling/fisk,
> vilket får dem att känna sig fula, oattraktiva
> och alltså tjocka. Liggchansen minskar radikalt.
> Den minimala promille som går igång på tre till
> femrätters (helst på restaurang) är kraftigt
> skadat gods, oftast från någon byhåla men
> storstadifierad där de helt tappat begreppet om
> vad som är upp eller ned, förutom att pengar ska
> upp ur din plånbok och ned i hennes. Lycka till.

+1 :D

Hämtpizza och öl. Funkar inte det så är det lika bra att lägga ner, det kommer ju uppenbarligen ändå inte fungera i längden.

Många usla tips och några riktigt bra...

Själva rätterna är ju inte jätteviktiga, det finns mycket mat som är god. Jag skulle jobba med upplägget, alltså inte den på tallriken utan helheten.

Eftersom hon skämtade om 3-rätters är det givet, man kan väl inte fega ur på en sådan dare?

Se till att det är saker som du är bekväm med att laga, annars blir du nervös att det ska bli kass och nervös är dåligt. Alt, om du är cool, gambla, misslyckas och garva åt det ihop.

Gör "lätta" rätter, alltså så man inte blir apmätt, kvällen ska ju inte sluta i att ni inte kan röra er.

Gör mat som i princip kan vara färdig redan när hon kommer, så att du kan fokusera på att vara en trevlig värd och inte på att det brinner i stekpannan.

Jag tror att vinsten ligger i att hon ser att du ansträngt dig för hennes skull.

Knäck å bräck.

Tillbaka
Topp