Får jag ångra mig om förrätten? Kom på att nykokta rödbetor med parmesansmör på vore perfekt till pilgrimsmusslor!
Det tarvar inte så mycket mer förklaring kanske förutom att du kan mjuka upp smöret lite i mikron innan du rör ihop det med den (äkta gamla) parmesanosten som du sedan klickar på rödbetorna.
Huvudrätten (recept från YLE!):
Risotto med pilgrimsmusslor:
(för 2 personer)
1 gul lök
½ msk olivolja
2 msk smör
2 dl arborioris
½ liter vatten (ca)
1½ msk kycklingfond
½ dl vittvin
1 dl grovriven parmesanost
12 pilgrimsmusslor utan skal
25 gram smör
skalet av 1 lime
Finhacka löken. Fräs den i smör och olja på låg värme i flera minuter. Den skall bli genomskinlig men inte ta färg. Häll i riset och låt också det steka nån minut under omrörning. Häll fonden i det kokande vattnet, detta är nu din buljong. Häll vittvinet i kastrullen samt så mycket buljong att det precis täcker. Passa din risotto hela tiden, rör om och när vätskan kokat in häller du på så att det täcker igen. Håll på så här tills risotton kokat i minst en halvtimme och blivit lite grötig men ännu är något al dente. Rör ner parmesanosten, lägg på ett lock och lyft av plattan. Låt stå minst 10 minuter.
Rör ihop mjukt smör och skalet av 1 lime.
Nu kan du passa på att äta förrätten.
När förrätten är uppäten hettar du upp en stekpanna med lite olja i. Skär bort rompåsen från dina pilgrimsmusslor och salta och peppra dem. Halstra dem snabbt, ca 1 minut på var sida. Trä upp dem på en lång grillpinne i trä. Portionera upp risotton på mitten av en tallrik, luta musselspettet emot och lägg en klick limesmör på musslorna. Ät med vitt vin till och njut!
Efterrätt:
Det här skulle göra mig på bra humör efter den lite mer pretentiösa för och huvudrätten. Hallonsviss! (Tasteline)
200 gram frysta hallon
2 msk rabarbersaft, koncentrerad
0,5 l vaniljglass
2 dl vispgrädde
maräng(er)
Tillagning
1. Blanda hallon och rabarbersaft. Låt stå i cirka en timme, förslagsvis medan du förbereder och äter förrätt och varmrätt.
2. Ta fram glassen så att den hinner tina något. Vispa grädde.
3. Varva hallon, grädde, glass och krossade maränger i portionsglas tills de är fyllda. Häll över lite av saften som har bildats av hallonen. Avsluta med en maräng och några vackra hallon.
Till det som sagt dessertvinet, t.ex. Münzenrieder Bouvier Beerenauslese.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=82151
Jag skulle ligga med vem som helst som serverar ett bra dessertvin...
Även om det vore sjukt gott skulle jag nog hoppa över kaffet och avsluta med mer vin eller kanske en drink?