OT: tips på vandring i Jämtlandsfjällen nu med foton

bollen

Ny medlem
Planerar att åka upp nu på onskväll för att vandra tors-lör/sön. Först tänkte jag att det vore grymt trevligt att köra triangeln nu när det är folktomt, men blev lite sugen på ngn variant i Vålådalen stensdalen vålådtugorna lönndörren lönndörrspasset anaris.

En vän som bor där uppe måste jobbs ovh ska ev möts upp sent frekväll el lör morgon.

Ni som vart där mkt, vad har ni för tips?
Triangeln kallare men torrare
Vålådalen varmare men risk för väldigt mkt blötare?

Senast ändrad:
bilder från min into the wild vandring
DSC03145.JPG

DSC03150.JPG

DSC03157.JPG

DSC03160.JPG

DSC03166.JPG

Myggfritt var det men inte renfritt

Otroligt sjysst att vandra efter stationerna är stängda. Sylarna gav lite shining vibbar. Där träffade jag en tysk, inte minsta lik jack nicholson

Jag mötte endast 1 person och såg två till på långt avstånd.
Nu i helgen har det varit bra väder igen, sol och varmt för årstiden 5-10 plusgrader, vilket är varmare än när jag gick. Då var det endast min bil på parkeringen vid storulvån (iofs mitt i veckan) Igår var min kompis med ett par besökande indier i storulvån och gick upp på getryggen och då var det över 10 bilar på parkeringen. Folk passar på när det kommer bra väder.

JAg är ganska mkt uppe i jämtland på sommaren, då vi har hus där, och vandrat en del. Jag tycker att hösten är överlägset bästa tiden för vandring, inga mygg, lite folk och otroliga färger. Ska nog köra en vända i slutet av maj nästa år för att kolla in lite, då är väl problemet allt smältvatten istället.

bollen skrev:
-------------------------------------------------------

> Ska nog köra en vända i slutet av maj
> nästa år för att kolla in lite, då är väl
> problemet allt smältvatten istället.

Fina bilder! Vilket väder, härligt, den här årstiden kan det vara riktigt otrevligt väder där uppe.
Tältade du?

Jag var uppe vid Storulvån 28-31 Maj i år, det var en del snö kvar och lite blött på sina ställen men det gick bra att vandra. Man fick vara försiktig på snöfält, det är lätt att sjunka igenom och kan vara farligt om man inte känner till större bäckar osv.

Jag hade tält med mig men det var för kallt, hade inte vinterutrustning
sov i säkerhetsutrymmet på sylarna
rejält nerfrusen när jag kom fram, rejäl motvind hela vägen och med byar så att man nästan tappade balansen, ett par minusgrader vid storulvån och närmare -10 vid sylarna

maj ska kollas, kanske juni innan midsommar om det varit en kall vår.

Fina bilder!
Får en att längta.

Jag tror att man stänger fjällstationerna för att turism och rennäring inte skall krocka.
Höstsamlingen när renarna flyttas från sommarbetet till Vinterbeteslandet sker väl ungefär nu.
Sedan brukar Fjällstationerna vara öppna för vintern i Januari - April när renarana befinner sig i vinterbeteslandet.
I Maj föds renkalvarna och det är en känslig tid och då är Fjällstationerna stängda för att sedan öppna när renarna har flyttats upp till sommarbetet.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> I Maj föds renkalvarna och det är en känslig
> tid och då är Fjällstationerna stängda för
> att sedan öppna när renarna har flyttats upp
> till sommarbetet.

Det stämmer och då är vägen upp till Storulvån stängd, det kan vara bra att veta och det bör man kolla innan man ska dit. I år var det redan avklarat när jag åkte upp men det kan säkert variera en del vilka dagar/veckor som gäller.

Härligt!

Det där med öppettider har att göra med kundunderlag också. Jobbade som stugvärd väster om Kebnekaise i somras. Det är helt OK att nyttja nödutrymmena för just nöd men ibland används de av jägare och andra som gratis bostad då de vet att det är stängt och ingen där i mitten/slutet av september. Är man schysst och inser allt jobb och kostnader med att ha stugor i väglöst land så betalar man för övernattningen i efterskott mha framlagda inbetalningskort. Många misstar sig och tror att fjällstugorna är något statligt som vi betalar för på skattsedeln (det är en medlemsorganisation som behöver varje krona).

Tillbaka
Topp