[ot]tjurfäktning

Graj

Aktiv medlem
[ot]tjurfäktning
I avsaknad av annan plats att fråga.
Är det värre än köttuppfödning och i så fall varför?
Visst slutet suger men livet innan verkar ju både längre och mera naturligt än livet som köttko eller än värre gris.

Senast ändrad:
[ot]tjurfäktning
Har du varit pa tjurfaktning nagon gang? Besokt grisar och kor i ett stall? Varit med pa slakt?

Dom grisar och kor jag sett i stall verkar ha det ratt ok. Avlivningen vid slakt ar snabb och smartfri (om man inte kor halal, som borde forbjudas). Daremot tjurfaktning ar det mest groteska jag har sett! Och alla brudarna (inte alla, men valdigt manga) i ringen tycker att matadoren ar en san MAN! Jag tycker att det ar ungefar lika coolt att va matador som att doda ett barn langsamt med ett grillspett!

[ot]tjurfäktning
Jag tycker att matadorer kan få ett horn genom hakan eller låret nångång emellanåt, rätt åt dem, rätt töntig sport det där. Sen att det arenorna är fullsatta säger väl en del om spanjorernas törstan på blod. En sport med jävligt dåliga odds.

[ot]tjurfäktning
Tomaso skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att matadorer kan få ett horn genom
> hakan eller låret nångång emellanåt, rätt åt
> dem, rätt töntig sport det där. Sen att det
> arenorna är fullsatta säger väl en del om
> spanjorernas törstan på blod. En sport med
> jävligt dåliga odds.

Du menar något i stil med detta... http://www.foxnews.com/world/2010/05/22/matador-cheats-death-bull-rams-horn-chin/

[ot]tjurfäktning
på tjurfäktningen jag var på, blev en av matadorerna nerstångade så han fick åka ut på bår! HA helt rätt åt han! Men vad hände då? Jo, en annan matador hoppade in och dödade tjuren, efter ett antal misslyckade försök..... modigt sm fan!! Borde inte den tjuren få leva i alla fall?

[ot]tjurfäktning
Personligen tycker jag att det är ovärdigt oss människor att föda upp djur bara för att döda. Det enda kött som skulle kunna fungera att äta är viltkött.

[ot]tjurfäktning
Köttätare eller inte därav tvistar de lärde, men att roa sig med djur på det viset som de gör visar väl hur stor brist på empati de har.
Jag kan få en känsla av att djuret mår riktigt dåligt när han måste möta en man med ett rött lakan, rosa tajts och axelpuffar innan sin död. skämtåsido så är det inte värdigt på något sätt, förstå hur stressat det stackars djuret måste vara.

Sen att sitta som anorake i publiken och tycka att något är sjukt är för mig obegripligt, ganska lätt att förstå att betalar ingen för det så försvinner statusen och därmed den typen av "sport".

Tjurusningen i pamplona eller var det är någonstans ger ju tjuren bättre odds och där dör väl ett par idioter varje år också. Det är bra!

Men bäst av allt gillar jag det svenska tjurruset.

[ot]tjurfäktning
Har någon av er varit på en tjurfäktning? Och då menar jag inte att titta på 5min youtubeklipp, utan suttit 1,5-2 timmar (som hela föreställningen faktiskt tar) på en spansk träbänk och sett hela skådespelet.

[ot]tjurfäktning
Ja det har jag, två gånger tillochmed, och precis som vanligt gick det båda gångerna skitdåligt att sticka tjurarna i tre fall av fyra. Utöver det så sprang tjurarna runt och bröla som stuckna grisar medans publiken stoja. Vilket ju inte var så konstigt i och med att det satt grillspett i hela biffraden.

Kulturellt jämför jag det med tractorpulling. Till det får man lägga till djurplågeriet. Och på frågan om man skall jämföra med annat säger jag: varför skall man det? För att hamna i någon slags "det var han som börja" eller "dom får ju det så då skall vi få detta" eller?

[ot]tjurfäktning
Atlas skrev:
> Och på frågan om man skall jämföra med annat
> säger jag: varför skall man det? För att hamna
> i någon slags "det var han som börja" eller "dom
> får ju det så då skall vi få detta" eller?

+1

Tjurfäktning och andra avarter av djurutnyttjande, inklusive hemska bilder av slakterier i någon annan del av världen, används dessvärre alltför ofta som ursäkt varför det man själv ägnar sig åt kanske ändå inte är så farligt. Det gör givetvis inte att man ska undvika att kritisera det, men det gör inte heller det man själv gör och stödjer speciellt mycket vackrare.

[ot]tjurfäktning
Att plåga djur för nöjes skull tycker inte jag hör hemma i ett civiliserat samhälle.
Jag äter kött, men tycker för den skull inte att det vore OK om någon ville sända djurslakt som underhållning på TV.

[ot]tjurfäktning
DT skrev:
> OT i all ära, men vad i hela friden var poängen
> med den här tråden?

Vinflum en lite sen söndagsnatt...

Fast egentligen kvarstår väll frågan. Hur kan det vara sämre att vara en spansk tjurfäktningstjur och leva (enligt wikipedia) 4-6 år ganska fritt och naturligt liv än att få bult genom skallen innan de äns har nått full utveckling som är fallet om du ska bli en biff.
När det gäller spanjorerna (det är väll inte bara spanjorer egentligen) så skärmar de ju inte i all fall sig från produktionen av sitt "nöje" så att de mera associerar den med en inplastad köttbit i ett varuhus än ett djur även om det är ett groteskt nöje?

[ot]tjurfäktning
Graj skrev:
>
> Fast egentligen kvarstår väll frågan. Hur kan
> det vara sämre att vara en spansk
> tjurfäktningstjur och leva (enligt wikipedia) 4-6
> år ganska fritt och naturligt liv än att få
> bult genom skallen innan de äns har nått full
> utveckling som är fallet om du ska bli en biff.

Precis, det är väl bättre att få sitta under en kork-ek och lukta på blommorna ett tag än att inte få göra det.

[ot]tjurfäktning
Helt utan källkritik, såsom det ska gå till på internetforum:

meatgraph-1.jpg

[ot]tjurfäktning
Det är alltid väldigt lätt som svensk/skandinav att sitta uppe i vårt perifera hörn av världen och ha åsikter om hur folk i andra delar av världen beteer sig. Vi brukar anse oss vara moderna och sällsynt upplysta och därmed i vår rätt att applicera vår måttstock på rätt och fel på andra kulturer. Jag tror man ska vara försiktig med det.

Bodde i själv i Spanien under många år och inledningsvis ansåg jag att tjurfäktning var ett obegripligt djurplågeri som borde vara förbjudet i vår moderna tid. Varje gång det visades på TV bytte jag omedelbart kanal för att jag blev så upprörd. En spansk vän erbjöd sig en dag att ta med mig till arenan och förklara vad det är som egentligen sker, att ge mig en inblick i de finare detaljerna som bara kännare ser. Det blev en tvärvändning och numera uppskattar jag tjurfäktning som den konstform det faktiskt är. Allting handlar om respekt för tjuren och publiken dirigerar hela tillställningen genom olika signaler till matadoren (bla viftar man med näsdukar i olika färger). Om tex matadoren inte visar tillräckligt prov på skicklighet, elegans och stort mod så blir han skoningslöst häcklad. Publiken äger också rätten att skona en tjur som de anser förtjäna att leva vidare. För att kunna avgöra om tjurfäktning är ett meningslöst djurplågeri eller inte, menar jag att man behöver sätta sig in den kulturella bakgrunden ordentligt innan man uttalar sig.

[ot]tjurfäktning
Nej, djurplågeri är djurplågeri, hur man än sminkar upp det och gör det till ett spektakel, och visst fasen kan man kritisera det baserat på det faktum att ett oskyldigt djur dör en meningslös, långsam och plågsam död. Sedan kan man förstås vara förblindad av någon slags exotism och fascination över människors sociala samspel och masspsykoser, men det finns ingen som helst anledning att kasta in en tjur mitt i det hela.

Man ska vara försiktig att fördöma saker bara för att det är annorlunda än det man själv gör, men det gör inte att den grundläggande problematiken ska stå fri från kritik.

[ot]tjurfäktning
Bölle skrev:
> Allting handlar om respekt för tjuren och
> publiken dirigerar hela tillställningen genom
> olika signaler till matadoren (bla viftar man med
> näsdukar i olika färger). Om tex matadoren inte
> visar tillräckligt prov på skicklighet, elegans
> och stort mod så blir han skoningslöst häcklad.
> Publiken äger också rätten att skona en tjur
> som de anser förtjäna att leva vidare. För att
> kunna avgöra om tjurfäktning är ett
> meningslöst djurplågeri eller inte, menar jag
> att man behöver sätta sig in den kulturella
> bakgrunden ordentligt innan man uttalar sig.

BS !

[ot]tjurfäktning
Bölle skrev:
> Allting handlar om respekt för tjuren

Jag har verkligen ingen koll på tjufäktning men respekterar man inte tjuren mer om man INTE dödar den på en arena med x antal svärdstick under 2 timmar?

[ot]tjurfäktning
Mest respekterar man den genom att låsa in den i ett stall, pumpa den full med tillväxthormoner och antibiotika, transportera runt den i en lastbil och skjuta den med en bultpistol.

[ot]tjurfäktning
Tille skrev:
> Mest respekterar man den genom att låsa in den i
> ett stall, pumpa den full med tillväxthormoner
> och antibiotika, transportera runt den i en
> lastbil och skjuta den med en bultpistol.

Precis, låt oss nu inte bli hemmablinda bara för det finns andra typer av traditioner kring djurplågeri i andra länder. Värt att nämna angående Spanien är att allt fler spanjorer ifrågasätter tjurfäktningen och det är förbjudet i flera delar av landet.

[ot]tjurfäktning
Är tjurfäktningstraditionen i Spanien orsaken till spanjorernas helt hysteriska flaggviftning framför cyklister i cykeltävlingar?

[ot]tjurfäktning
saltgurkan skrev:
> Graj skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Fast egentligen kvarstår väll frågan. Hur
> kan
> > det vara sämre att vara en spansk
> > tjurfäktningstjur och leva (enligt wikipedia)
> 4-6
> > år ganska fritt och naturligt liv än att få
> > bult genom skallen innan de äns har nått full
> > utveckling som är fallet om du ska bli en
> biff.
>
>
> Precis, det är väl bättre att få sitta under
> en kork-ek och lukta på blommorna ett tag än att
> inte få göra det.

Inte direkt, men de verkar få leva till runt 4 år, fram tills detta verkar de få ett ganska naturligt liv.
Låt gå för att slutet antagligen inte är någon höjdare.
Fast jämför man det med att få en bult i huvudet redan i innan de nått vuxen ålder, i många länder uppfödda med hjälp av hormontillskott, de sista timmarna i en djurtransport packad med andra djur etc..
Är verkligen tjurfäktningen värre än köttindustrin, kanske speciellt i vissa andra länder med mindre djurskyddslagar än Sverige. Det diskuterade fallet med de 100 mexikanska juniorspelarna i fotboll som ätit "kontaminerat" kött (enligt fifa...) kan man väll ha som exempel.

[ot]tjurfäktning
Finns få saker jag avskyr så mycket som tjurfäktning. Av en händelse så har jag dessutom fått se rätt mycket av den varan som en del av mitt arbete. Alltid lika kul att se när en matador blir manglad, synd att det inte händer så ofta. Min åsikt är också att i de fallen borde tjuren automatiskt få frikort, gratis veterinärvård och bara käka klöver resten av sitt liv.

Jag har däremot inga större problem med att inse varför man tycker att det är så "mascho". Jag har sett huvuden efter sådana tjurar på en restaurang och det är inget jag frivilligt skulle ställa mig framför. Inte ens i rosa lycratajts, axelpuffar och fluffluffbasker...

/Freddo

[ot]tjurfäktning
Bölle skrev:
> Bodde i själv i Spanien under många år och
> inledningsvis ansåg jag att tjurfäktning var ett
> obegripligt djurplågeri som borde vara förbjudet
> i vår moderna tid. Varje gång det visades på TV
> bytte jag omedelbart kanal för att jag blev så
> upprörd. En spansk vän erbjöd sig en dag att ta
> med mig till arenan och förklara vad det är som
> egentligen sker, att ge mig en inblick i de finare
> detaljerna som bara kännare ser. Det blev en
> tvärvändning och numera uppskattar jag
> tjurfäktning som den konstform det faktiskt är.
> Allting handlar om respekt för tjuren och
> publiken dirigerar hela tillställningen genom
> olika signaler till matadoren (bla viftar man med
> näsdukar i olika färger). Om tex matadoren inte
> visar tillräckligt prov på skicklighet, elegans
> och stort mod så blir han skoningslöst häcklad.
> Publiken äger också rätten att skona en tjur
> som de anser förtjäna att leva vidare. För att

Men LOL är du på riktigt eller?

[ot]tjurfäktning
Morty skrev:
> Bölle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

bla bla bla

>
> Men LOL är du på riktigt eller?

Det kan inte vara på riktigt. Det faller på sin egen orimlighet. Vad det däremot passar in i är den gängse romantiserade bilden av tjurfäktning.

Det kan såklart vara så att det beryktade samspelet mellan en utbildad publik, en skicklig matador och en skickligt utförd föreställning kan likna det som menas i texten. Det sker isåfall i ett fall av tusen. Resten är rätt påstruken, stojande publik som vill se tjuren dö och inte riktigt bryr sig om hur. Och det är bara några procent av tjurarna som efter att ha stuckits med grillspett och sprungit runt i ungefär en kvart dödas av ett stick i hjärtat. Det är mer regel än undantag att sticken först går genom ben, in i lungor, genom sidor +ANNAT.

För övrigt är de hullingförsedda knivar man sticker in i biffraden för att tvinga ner tjurens huvud är ifingerlånga. De gör tjuren adrenalinstinn, blodfattig och förhindrad (musklerna är avskurna) att lyfta huvudet.

Tanken är alltså att matadoren skall läsa av tjuren såpass att han i tjurens sista rusning mot honom skall stå kvar och bara lyfta sitt svärd, tjuren skall då bjuda in döden genom att gå in i det varvid matadorens skicklighet att rikta klingan gör att tjurens rusande hjärta kollapsar. Sen sticker ring-managern in en kniv i ryggraden och skär av ett öra som kastas upp till publiken. Fångar man örat får man ligga.

[ot]tjurfäktning
Men hallå, i Ferdinand på julafton så vill ju alla tjurarna (förutom Ferdinand) vara med på tjurfäktningen. Dom är ju jätteangelägna att bli utvalda när de där männen med lustiga hattar kommer och ska välja tjur. Skulle Disney ha fel alltså? Vore ju väldigt politiskt inkorrekt att gång på gång sända felaktiga budskap varje jul. Så kan det väl inte vara?

[ot]tjurfäktning
Bölle skrev:
För att

Säg det till tjuren.

Tillbaka
Topp