Om vi börjar med att titta på omvärldens reaktioner. Seriösa aktörer som inte vill ha sin trafik avlyssnad av FRA, kommer att köra sin trafik via England. Det gäller främst Norge. På andra sidan kommer man köra trafiken rakt söderut i stället. Effekten kommer bli ruskigt dåliga peering avtal för Svenska ISP'smot omvärlden, eftersom de som man skriver avtal med vet att det är ytterst lite trafik de skickar in i svenska nät, men desto mer som skickas ut.
Nästa detalj."Jag har rent mjöl i påsen, så jag behöver inte oroa mig."
Grattis. Du har inte heller några som helst intima relationer, och utväxlar väll aldrig bilder, texter, eller rent av filmer / video feeds kring desamma? Ingen inbillar väll sig på fullt allvar att FRA anställda tycker deras arbetsuppgifter är så kul att de inte kommer strö glutta på data flödet när de sitter där? Det har gjorts ett test, jag har för mig det var i TV programmet Bullshit, där man satte "Amerikanska patrioter" vid en övervakningskamera i en skåpbil. Bilen stod parkerad i närheten av ett hus det påstods befinna sig en terrorist i. I huset sidan om fejkade man en scen från ett vänster prassel. Behöver jag förklara vad som hände?
Någonstans i tråden dör bland annat den felaktiga benämningen militär organisation upp gällande FRA. FRA är en civil organisation. Den samarbetar med alla statliga militära och icke militära organisationer som är villiga att betala för deras tjänster. De idkar även byteshandel med information med i stort sett alla nationers säkerhetstjänster världen över.
zarth skrev:
-------------------------------------------------------
> Såvidare dom inte anställer 10miljoner pers för
> att öpna emails hela dagen är nog inte det
> specielt troligt att det kommer ske.
>
> Tycker inte det är okey med övervakning, men o
> andra sidan kan man inte göra så mycket åt
> saken.
1: det behöver de inte. Kränkningen sker när din trafik matas genom deras filter. Och, det kommer matas genom deras filter.
2: Det är rätt. Knyt handen i fickan, det hjälper definitivt.
nenja skrev:
> Jag skulle faktiskt inte bry mig om någon läste
> min post, inte om det sköttes som det skulle.
Förlåt, men visst var du ironisk? Om någon öppnar min post, ser bilderna på mig och min älskarinna i en pikant situation under en rast på cykeltur i skogen, spelar det ingen jävla roll hur rätt de sköter det. Vill du hävda att privat kommunikation inte längre skall vara just privat? Det är olagligt för ISP's att titta i din email just för den anledningen.
jesster73 skrev:
> Att staten ges möjlighet att övervaka all
> internettrafik är förmodligen helt ofarligt för
> alla som sköter sig, och kanske snappar de upp
> brottsförberedelser osv. Jättebra. Just nu.
Även de som sköter sig har privata kommunikationer de inte vill dela med alla andra, kommunikationer som kommer ligga vidöppna för en uttråkad FRA anställd som letar efter något som kan skingra tristessen en stund. Din sex-webchat med eventuell partner som är på arbetsresa kan definitivt lätta upp en stund. För att kunna lätta upp fler gånger drar han ned feeden till disk, stoppar den på ett USB minne, och tar med den hem. På fyllefest senare visar han den för polarna som tycker den är skitfrän, kopierar den till sin Walkman telefon, och ett par veckor senare har den färdats långt, och slutligen hamnat på en video site på nätet.
Mycketvillhamer skrev:
> Hur ställer det här sig mot förbuded att
> avlyssna tidningsredaktioner? Genom att införa
> central avlyssning kan man ju avlyssna samtliga
> kommunikationssätt till och från en redaktion.
> Medierna brukar ju inte vara sena på att hävda
> sin yttrandefrihetsrätt, källskyddsrätt osv.
> Skumt att de låter det här passera obemärkt.
Källskyddet är helt upphävt iom detta, så är även alla möjligheter för anonym anmälning till tull och polis, vilket iofs kan ses som gott av somliga.
apmannen skrev:
> Att vissa pratar om rent mjöl i påsen, och annan
> koavföring, är skrämmande, speciellt om samma
> personer är tillräckligt gamla att rösta. För
> det här lagförslaget handlar alltså om
> försvarsverksamhet, inte någon form av
> brottsbekämpning (alltså har den organiserade
> brottsligheten i det här fallet superrent mjöl i
> sina påsar). Hur stor andel har då smutsigt
> mjöl i påsen? Vilka utgör ett hot mot rikets
> så kallade säkerhet? Hela förslaget är så
> jefla löjligt att det retardet som hittade på
> det, och de som stödjer det borde spännas fast i
> fyrpunktsstolar och slås riktigt hårt över
> tänderna med en framgaffel.
Man ska övervaka allt som är av intresse. Det mandatet har man gett en civil organisation, som har rättigheter att utbyta all information de lagrar med i stort sett vem fan som helst. Du har definitivt rätt i att det är ett korkat förslag.
Mr Handley skrev:
> Btw, varför har FRA inte lyssnat i kablar
> tidigare? De har ju plockat satellitsignaler sedan
> -76 och radiosignaler innan det... Eller har man
> kommit på något om gör att man behöver
> lagstöd för att fortsätta?
Det har sagts i klartext, och har sedan länge gjorts en anmälan just för att de har utfört illegal avlyssning och lagrat information av den typ som nu diskuteras.
the_TnT skrev:
> Men det är inte möjligt att
> routa all internettrafik genom en enda apparat,
> eller samling apparater. Det skulle bli en
> flaskhals utan dess like!
>
> TDC har 10 GB/s i sina stamnät, Banverket har
> också rejält med kapacitet. För att nämna
> några, går liksom inte att skicka alla de
> ettorna och nollorna genom samma filter.
Den samlade datamängden sverige genererar går utan vidare att routa genom ett filter för att vidarebefodra det som fastnar till beräkningsnoderna i FRA's kluster. Faktum är att den switchkapacitet som behövs ryms i lite drygt 6U rack utrymme och då är filtreringen utförd. Större datamängder än vad sverige genererar routas dagligen genom ett flertal datacenter världen över. Här är det ovanpå allt fråga om att parallelt med flödet köra ett sidospår och analysera. Kina har länge routat trafiken genom aktiva monitorer där trafiken först godkänns innan den skickas vidare. Klart mer krävande än vad det gäller här. (Efter filtreringen är det en helt annan fråga, men det är därför FRA har sitt kluster. Och därför vi kommer använda 1024 bitars RSA nycklar eller bättre)
T.R.S. (fd TRS) skrev:
> Gäääääääääässsp! Har man rent mjöl i
> påsen vad är problemet? Försvaret kommer inte
> jaga er för att ni sitter o tankar senaste
> Absolute Music eller nåt...
Nä, men per begäran kan de lämna ut informationen till tex polisen. Någonting polisen inte själva lyckas få domstolstillstånd för är just avlyssning i syfte att ta fast fildelare, då det inte anses tillräkligt allvarligt för att berättiga en sådan kränkning av den personliga integriteten. FRA blir ett sätt att gå runt det. Och FRA är som sagt en civil myndighet.
Obed skrev:
> FRA sanningsministeriet eller vad det heter har
> världens femte största dator för ändamålet,
> sades det på P1.
Det inhandlades för ett tag sedan till en ospecificerad myndighet i sverige in ett kluster, en så kallad superdator, som mycket riktigt landar på 5'te plats internationellt när det gäller beräkningskapacitet. Det spekulerades på IT forum lite varstans om att den skulle ha landat på FRA, och någon vecka senare bekräftades det officiellt.
(Ledsen, det här blev lite halvstort.)
B!